Jag är rädd att vi ligger över 6000 kr per månad. Vi är 4 pers, äter mycket frukt och grönsaker. Jag tycker det är roligt att laga mat, på fredag och lördag kan det bli både två och tre rätter. Två pojkar, en är mjölkallergiker så man får köpa specialprodukter. Hämtar hem mat ca 1 g per vecka, ibland mer.
 
Hmm mat kontot är troligen alldeles för dyrt men jag vet inte hur mycket då frugan sköter pengakontot.:cool:
Normalt är vi 3 vuxna men bruka ganska ofta vara 6st vuxna då båda barnen & barnens respektive äter hos oss.
Vi äter i princip aldrig ute men det kan förekomma om man är ute på vift och måste få något i sig.:)
 
1 vuxen med 2 barn vv...lunch ute varje dag...hämtmat väldigt olika...kostnad för detta...ingen aning....
 
Vi tycker också att det är väldigt roligt med matlagning! Försöker göra mycket från grunden. T.ex. en bearnaisesås blir ju 1000 gånger godare än på påse. Frågan är om det blir nåt dyrare egentligen?
 
thestrut skrev:
500:- i månaden
bara jag, alltid matlåda på jobbet, väljer alltid billig mat i butiken, kan köpa massvis och lägga i frysen när det är kampanj, handlar oftast på willys.

tycker det finns roligare saker att lägga pengarna på, som garagebygge och farkoster att ställa i garaget

MEN nu har det ju dykt upp en tjej som gillar att laga mat så nu handlar man säkert mat för 1500:- i månaden, på säg 1.5 personer i snitt, de är dyr i drift de där 2 benta man inte klarar sig utan ;)
En så låg kostnad måste nästan specificeras med vad du äter?
En 5hundring är ju ingenting:what:
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
MTech skrev:
En så låg kostnad måste nästan specificeras med vad du äter?
En 5hundring är ju ingenting:what:
de billiga matvanorna lever kvar från studenttiden då det blev en hel del köttbullar å makaroner, och ville man lyxa till ordentligt kunde man ha ketchup till =)

korv, köttbullar och pasta, pärer till. kommer man lätt under 10:- per portion

gjorde en hel del storkok som tex kycklinggryta eller köttfärssås beroende på vad de olika kampanjbladen hade att erbjuda :)

och jag får väl erkänna att man åt hos föräldrar åtminstone 1 gång i veckan så det bidrig nog till de låga matkostnaderna med ;)
 
simpa81 skrev:
Vi tycker också att det är väldigt roligt med matlagning! Försöker göra mycket från grunden. T.ex. en bearnaisesås blir ju 1000 gånger godare än på påse. Frågan är om det blir nåt dyrare egentligen?
en påssås kostar kanske 10:- och det får du inte ens smöret till en riktig bea, men håller med dig. går inte jämföra smaken! men nog blir det minst dubbelt så dyrt
 
ullberg
simpa81 skrev:
Frågan är om det blir nåt dyrare egentligen?
Lite beroende på produkt är jag ganska säker på att det blir dyrare (låt mig säga att det blir dyrare totalt sett för ett hushåll)

Du tog bea som exempel, kanske inte uppenbart där, men om vi tar en annan sås, pesto, så kostar ju typ bara basilikan lika mycket som en burk pesto, och då har jag inte ens börjat med olivolja, pinjenötter och de soltorkade tomater som ofta halkar i.

Eller sist jag gjorde egen fond (tror det var hummer), bara vinet jag slängde i kostar nog mer än motsvarande mängd fond. Och då är ju det ändå en extrem produkt då man gör det på "resterna"

Sen går ju inte heller smakerna att jämföra, men det är ju en fråga om prioriteringar så där finns inget rätt eller fel...

/U
 
thestrut skrev:
korv, köttbullar och pasta, pärer till. kommer man lätt under 10:- per portion
Det där är ju inte mat, utan bukfylla;)
Jag åt själv mängder av sånt förr men det är så mycket konserveringsmedel och skit i sånt så några ggr i månaden får räcka numera!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi är 2+2 i vår familj. Barnen är 4 och snart 7. Vårt matkonto hamnar på ca 5000 - 6000:- i månaden. Då ingår tvättmedel och hygienprodukter också. Äter sällan ute och tar med matlåda till jobbet. Vi har middagar med familj och vänner minst 2 ggr i månaden och barnen har kompisar på besök rätt ofta också. Vi lagar nästan all mat från grunden och äter både rikligt och gott.
 
6000 är det alla gånger, 2 vuxna och 2 barn (1 & 3 år). Vi äter ganska mycket frukt och grönt, inte så mycket kött, endel halvfabrikat och gärna ekologiskt. Undviker ICA Basic och liknande.
 
Korvgubbe
De enklaste sätten att kapa i matbudgeten är att börja handla efter säsong och att dra ned på köttet.

Nästa gång ni handlar, gå först ett varv eller två bland grönsakerna och kolla vad som är billigt just nu, och bygg en måltid kring det istället för så som allt för många gör: Börja med köttet och sedan fundera över vad man kan ha till det...
 
Vet inte vad vanlig mjölk kostar, men 1 liter laktosfri mellanmjölk kostar 21.90 på vår konsumbutik. Vi storhandlar på helgen och på stormarknaden kostar den 16.90. Men kylskåpet sväljer inte hur mycket mjölk som helst, så det blir en tur till den där lilla konsumbutiken var och varannan dag.

Så mjölk- och laktosfria produkter fördyrar, liksom bra råvaror i övrigt. Jag tycker att mat får kosta och sparar aldrig på det. Sparar hellre på resor och annat när kassan är skral.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Korvgubbe
Vanlig mjölk ligger väl runt 7 kr/litern, så visst är det dyrt men vad glad att det finns överhuvudtaget!

Jag var extremt allergisk som barn och på den tiden fanns det inte laktosfritt, glutenfritt osv. att köpa i butikerna alls, skulle jag ha bröd fick mina föräldrar baka. Jag var allergisk mot i princip allt, men det mesta växte bort med tiden om än stegvis. Viltkött kunde jag äta långt innan jag kunde äta "bonnkött", men de få rena viltkorvar som fanns då innehöll en massa kryddor och annat som gjorde dem oätbara för mig och jag minns än idag tydligt hur min ömma moder och kära mormor stod och malde och stånkade korv för hand så att även jag skulle kunna få äta korv...

Så nästa gång du står där med mjölken och suckar för att den är dyr, tänk på att det hade kunnat vara betydligt värre och var istället glad för att den finns att köpa på den lokala närbutiken! :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
ullberg
Korvgubbe skrev:
Viltkött kunde jag äta långt innan jag kunde äta "bonnkött", men de få rena viltkorvar som fanns då innehöll en massa kryddor och annat som gjorde dem oätbara för mig och jag minns än idag tydligt hur min ömma moder och kära mormor stod och malde och stånkade korv för hand så att även jag skulle kunna få äta korv...
Aha så där har vi förklaringen till ditt nick, "det klart att du också ska ha korv lilla gubben" ;)

Ja, vi ska verkligen vara glada att så mycket går att hitta idag, och jag tror säkert Marlen är det, hon suckar ju inte alls utan låter mat kosta enligt egen utsaga...

Verkar ju också som att Marlens barn är laktosintolerant, även om det är meckigt är det tydligen än värre att vara allergisk mot mjölkprotein (säger de som jag känner med denna allergi), då tycks det svårare att hitta varor och när man äter ute blandar alla ihop det med den så vanliga laktosintoleransen, vilket gör det lite svårt att få fram budskapet...

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.