Vi ska måla om alla rum i våran nyinköpta brf. Då vi lever på en studenteknomi och flytta gbg-Uppsala redan kostat oss en massa vill vi komma undan billigt men ändå hyfsat kvalitetsmässigt.
Redan nu kanske vissa ställer sig frågan varför måla om, om man inte har pengar att köra all in på kvalite?
Svaret är att nuvarande ägare är alkoholist/drogmissbrukare och har rökt på som Faaaaa****n i lägenheten under det året han har bott där. Så vår ide är vädra ut och måla om så lär det försvinna.

Vi har tittat på kulörer och bestämt oss vi ska ha vitt, mörkt lila, rött, vit med en grön ton i och blått. Alla kulörer utom den vita skall vara på fondväggar.
Väggarna idag är papperstapet överallt. I hall där vi vill ha vitt+rött är det mörk grön/spygrön tapet i ränder.
I sovrum är det vita tapeter med någon form av småttgigt blått mönster ex blommor, rutor etc. I dessa rum ska vi ha ett rum blått och detandra vitt+mörkt lila.
I kök är det vit tapet med stor mörkblå rutor där ska vi ha vitt.
I Vardagsrum är det en vitgrå tapet där ska vi ha vitt med en grön ton +rött.
Vad är nu det bästa sätttet att gå tillväga?

Är det 1. Rolla vatten på tapeten om den inte släpper, måla med grundfärg och sedan måla med den valda kulören över? Eller bara måla med den valda kulören över tapeten?

Eller 2, Ta bort allt tapet, genom att riva och slipa, spackla eventuella ojämnheter och måla med den valda kulören?

Eller 3 andra skit bra förslag?

Som färg har vi valt Jotun Lady. hel matt för alla kulörer.
Mitt förslag är att göra nummer 2 då jag tror det blir billigare då man slipper kostnad för grundfärg. Eller är jag helt ute och cklar?
 
Alternativ 1 är enklast om befintlig tapet är i hyggligt skick. Även i detta fall måste du spackla och slipa för att få bort hål och skarvar mellan våderna.

Väljer du att ta bort all tapet bör du använda ånga. Att bara riva och slipa är mycket jobbigt. Beroende på underlagets skick kan du behöva sätta renoveringstapet efter att ha rivit den gamla tapeten.

I bägge fallen rekommenderar jag dig att använda grundfärg. I alla fall om de gamla tapeterna är starkt mönstrade. Då sparar du kanske en strykning med den dyrare Jotun Lady. Som grundfärg duger en villig vit väggfärg gott.
 
Huset är byggt 1990 så juag tror att skicket på underlaget ska vara väldigt gott. Varför skulle du rekommendera grundfärg i båda fallen?
Tittade lite på grundfärg och såg att om jag ska ha grundfärg till allla väggar så blir det en ca 3-5 tusen och vi är redan uppe i 5 tusen för kulörerna. Så jag sliter hellre lite mer men slipper utgiften men går det inte slippa grundfärg så får man väl ta den smällen.
 
  • Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
Att bara måla över nikotinskadad vägg är som att kasta pengarna i sjön, den lukten kommer tillbaks innan ni har hunnit flytta in.
Röken sitter i allt, inkl tak och golv.
 
Han har som sagt bara bott där ett år och att vädra plus måla säger många hjälper när rökare inte bott så länge så att det satt sig i väggarna då det sätter sig i textilier först oxh främst. Och om du inte läste innan så har vi inte direkt råd att riva ut hela lägenheten vilket verkar vara ditt förslag...
Vilket hellre inte ditrekt hjälper svaret på min fråga som behandlar ommålnig inte utrensning av väggpnale, golv och tak..
 
Har ni otur måste ni måla med någon spärrfärg för nikotinets skull.
Lukten kan tas bort med ättika till viss del och mycket skrubbande och tvättande på allt som går att tvättas.;)
Man kan ta en vattenspruta för att blöta tapeten försiktigt om man inte vill rolla , sedan kan man lossa tapeten med spackelspade om man är försiktig.
 
Kan spärrfärgen då agera som grundfärg? För det vore ju en fiffig lösning både lukt+grundfärg i en och samma då känns det ju lite mer motiverat att lägga pengar på grundfärg.
Sedan kan jag ju tillägga att jag har 3 stycken illrar de borde ju döda nikotin lukten:D
Så iochmed nikotin problemet så är det smartare att ta bort tapeten, eller måla med särrfärg över den?:x
 
  • Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
För att säkerställa att ni inte kastar pengarna i sjön så hade jag INTE målat allt med en gång..

Jag hade börjat med att flytta in, försöka vädra ut efter bästa förmåga... Sitter lukten ordentligt så kan jag rekommendera er att sprida ut några burkar med ättiksprit i lägenheten, det är en sjukt bra "luktslukare" som verkligen inte skall förkastas. (Har själv sanerat både "rökskadad" bil och mobil AC med denna metod, luktar f-n det med men det är ju tillfälligt)

Under tiden hade jag omgående kanske målat en väggsnutt / en vägg / ett rum, lite efter tycke... Lämpligen det rum som verkar mest inrökt! Bo sedan in er i lägenheten i någon månad eller så och se om nikotin slår igenom, om inte = tuta och kör!

Mina tankar är mer kopplad till ev nikotinproblem än utförandemetod, men jag har själv målat en mönstrad tapet i ett hus (där en rökare bott, ingen röklukt dock!) och efter bara någon månad efter målning så slog både mönster och främst nikotin igenom... Nu har jag istället spärrmålat hela våningen, satt renoveringstapet och sedan målat igen... Alltså, minst sagt, dubbelt arbete och mer än dubbel kostnad!

Lycka till med era val!
 
Illrarna kan du ju inte ha på väggen. :x
Jag tror spärrfärgen fungerar som grundfärg men jag är inte säker.
 
Så om vi vill hålla kostanden nere så känns det som att bäst utförande är att ta bort tapeterna? Tanken med att måla med en gång är också lite att vi ska slippa dubellt jobb med möblerna. Nu när vi inte flyttat inän så har vi ju fri yta att måla. Hade ju varit skönt att slipa flytta in möblerna för att sedan flytta ut dem igen.

Micro illrarna stinker mer än gott och väl spcellt mina som har något emot att gå på lådan utan sätter sig precis utanför:mad:
 
2 strykningar med spärrfärg ger en god täckning och sannolikt sparar du en färdigstrykning i samma veva...
Såg att jag var lite långsam med mitt förra inlägg :) Några som kom med samma input...
 
Så det mest ekonomiska och samtidigt försöka hålla lite kvalite skulle vara att ta bort tapeten eller ska jag behålla tapeten?, måla 2 strykningar med spärrfärg och sedan en strykning med Jotun lady färgen? Samt vädra+köra ätiksburkar?:)
 
Kanske skära tapetskarvarna och sedan spackla dem... Därefter spärr + färdigstrykning...
Det är nog så jag skulle gjort för att med enklast medel få mest resultat!
De kulörta ytorna kan nog säkert fortfarande behöva 2 stryk, men det vita klarar du nog med en...
Utan spärr/grund hade du säkert åkt på minst 3 strykningar ändå :)
 
Så spärrfärgen bör klara att hålla röklukten borta om jag målar den över tapeterna? Eller finns det en risk att lukten tränger igenom ändå? Men definitivt håller sig borta om jag tar bort tapeterna?
 
Kör på alt. 2.
Köp en tapetborttagare på Jula för 299, funkar superbra och spar mycket tid, kan säkert säljas igen på Tradera. Det känns tungt att lägga 5000 på färg om nikotin/lukt slår igenom. Spackla sedan där det behövs, Byggmax Lätt Handspackel är nog så billigt det kan bli, men jag tycker den funkar bra.
Så ta det säkra före det osäkra, det är tråkigt att göra om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.