Jag vet inte vilken forumdel denna tråd passar i, men moderator kan väl flytta den om det finns någon bra kategori.

Jag tänkte att det vore bra med en tråd där man listar de misstag man gjort vid renovering så andra kan lära sig av dem. Inte bloopers som det ju finns en del skrivet om, utan mera sådant som icke professionella hantverkare lär sig den hårda vägen, relaterat till husets ålder. Även länkar till trådar/inlägg verkar väl rimligt att lägga till här.

För att visa vad jag menar kan jag bidra lite:

Jag skulle sätta nya socklar i vardagsrummet. Vid inhandling så rynkade jag på näsan åt sockel som legat i hyllan ett tag, för att istället ta mestadels helt nyproducerade med mig hem. Efter att ha grundmålat listerna och låtit dom ligga ett tag i vardagsrummet inser jag misstaget. Bland de "nya fräscha" socklarna finns propellrar, den äldre är uppenbart opåverkad. Köp lister som legat och torkat ett tag alltså, om du har möjligheten.

Det är också lätt att tänka att en vinkel som ser rät ut antagligen är rät. Framförallt är det lätt att man utan att tänka på det gör det misstaget implicit, exempelvis när man beräknar material. Detta är dock sällan fallet i äldre hus (och inte heller i nyproducerade alltid). Mät med andra ord alltid istället för att ställa in gervinkeln på 45 grader och köra.

Det måste finnas fler nybörjarmisstag vid byggen som ni med mer erfarenhet kan dela med er av. Hit it!
 
Gör en sak i taget, ett rum i taget och gör klart innan du går vidare.
 
Allting tar myyyyyyyyycket längre tid och blir oftast mer omfattande än vad man har tänkt sig.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Jag misstolkade mina egna ritningar och drog en skruv rätt i ett rör för tappvatten:surprised:
Som tur var vattnet inte avstängt och det upptäcktes innan renoveringen fortskred!
 
Kontrollera att man sågar på rätt ställe när man sågar ändbitarna när man lägger klickgolv. Jag har råkat såga av ett flertal bitar på fel ställe bara för att jag tänkt fel när jag mätte upp var jag skulle såga.
 
Jag har många gånger kapat efter 2m-markeringen istället för rätt märke t.ex. 2,45.
Numer använder jag antingen en 3m Talmeter alt. markerar "mätstrecket" med en markering så att jag fattar att jag inte ska såga efter fel streck.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Man behöver inte göra snyggt där det inte syns.
Alltså behöver man inte lägga golv under köksskåp, garderober och liknande eller spackla väggen bakom köksskåpen.

Annars är renovering som sex: Det är roligare om man är flera och har lite leksaker att jobba med.
 
  • Gilla
gunric och 1 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Jag har många gånger kapat efter 2m-markeringen istället för rätt märke t.ex. 2,45.
Numer använder jag antingen en 3m Talmeter alt. markerar "mätstrecket" med en markering så att jag fattar att jag inte ska såga efter fel streck.
Relaterat så kan det vara smart att man när man ska såga i en skiva märker ut vilken del det är som ska användas. Ofta ska man ju måla över eller bygga in arbetsmaterialet, så man behöver inte vara snål med blyertsnoteringar.

En annan sak är att man ju ofta kan klara sig utan att alls mäta, det kan vara lika bra eller ibland bättre om man kan måtta på plats med arbetsstycket. Mäta blir aldrig helt exakt.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Man behöver inte göra snyggt där det inte syns.
Alltså behöver man inte lägga golv under köksskåp, garderober och liknande eller spackla väggen bakom köksskåpen.

Annars är renovering som sex: Det är roligare om man är flera och har lite leksaker att jobba med.
Nja... Jag skulle nog hävda det motsatta. Skippa inte att lägga golv under skåp. Det blir ett jävla jobb om man skulle få för sig att tex ta bort eller flytta ett köksskåp.

I övrigt håller jag med föregående talare :)
 
Att man klarar sig med underdimensionerade verktyg.

Jag skulle borra upp ett tiotal hål i armerad betong och tänkte att det räcker med en 200-kronors borrmaskin från biltema. Skit samma om det tar en halvtimme längre..

Ett halvt hål och två timmar senare fick jag likväl åka iväg och köpa en riktig borrmaskin. Då gick det på under en minut per hål.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Ta inte hem mer virke än du behöver de närmsta dagarna. Jag köpte regelvirke som jag sedan fick elda upp en stor del av i kaminen eftersom de vridit sig till oanvändbarhet.
Handla på samma ställe så kan du dels förhandla till dig en rabatt, men också få samma dimension eftersom olika hyvlerier kan skilja sig åt.
Se till att panel-, list-, foder- och sockelvirke är tillräckligt torkat innan det sätts upp för att slippa onödigt stora springor som annars kommer.
Lär dig att "slarva" som hantverkarna. Annars blir renoveringen lätt ett evighetsprojekt.
 
noone70 skrev:
Allting tar myyyyyyyyycket längre tid och blir oftast mer omfattande än vad man har tänkt sig.
Va?? har du kollat på mina trådar om hus?
 
Enk Projektet skrev:
Va?? har du kollat på mina trådar om hus?
Nä jag har varit upptagen med mina egna "små" projekt som bara skulle ta några dagar :D
 
noone70 skrev:
Nä jag har varit upptagen med mina egna "små" projekt som bara skulle ta några dagar :D
Skönt att höra :D

Ang tråden så fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite.....ingen kan allt...
 
Mät två gånger, såga en gång.
(klyscha, jag vet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.