Swedol körde 40% på en malmbergs avfuktare så jag slog till. Hade egentligen tänkt mig en mitsubishi men det är skillnad på 1500:- och 4000:- och den uppfyllde kravspecen och passade bra i tvättstugan, och det gör rejäl skillnad. På 6-8 timmar får man även tunga jeans helt torra. Tidigare kunde det ta två dagar. Det gör att man kan få ner tvätt från torkställningen snabbare vilket minskar trängsel och därmed arbetet, och hela tvättprocessen går snabbare.

Dessutom går det mycket snabbare att torktumla tvätt om man kör avfuktaren samtidigt eftersom luften i vår lilla tvättstuga blir väldigt torr.

Vi har slängt ut vår gamla 2 kW värmefläkt som vi körde tidigare då något skulle snabbtorka, så troligen kommer investeringen i avfuktare att betala igen sig själv på några år

Besparing 2 kr/ vecka i kortare torktumlingar = 100 kr/ år
Besparing 5 kr/vecka i minskad elförbrukning = 250 kr/år
Återbetalningstid ~5 år.
 
Suhagg skrev:
Clips för att hålla samman strumpor funkar det bra?
Tänker mig att det skramlar och slår i tvättmaskin och torktumlare.

[bild]
[bild]
Har kört dessa och är nöjd. Lite muppig konstruktion men nu har jag fått in rätt teknik. Sitter stenhårt har inte tappat några strumpor i maskinen.
 
Själv har vi ett simpelt system.

3 tvättkorgar:

1. Special tvätt, grader färg torkning på speciellt sätt osv är viktigt.
Följer simpelt tvättråden och viker det fint eller hänger det på galje.

2. Resten, blandar färger, vitt, svart och kör allt i 60C och tumlar det.
Därefter åker det i lådor, viker ingenting.

3. Ren tvät, som ingen orkat lägga där dit det ska.
 
Jag förstår inte problemet i denna tråd.

Jag slänger kläderna i tvättkorgen, någon dag senare dyker dom upp, rena och vikta i byrån/garderoben.

Kanske ni bör köpa bättre tvättkorgar?
 
  • Gilla
dadid och 10 till
  • Laddar…
S
6-8 timmar var en lång tid. med avfuktare.
en till två timmar när jag tvättar killarnas blåbyxor
 
Du blandar svart och vitt?
Och rött och vitt?

PatrikElektriker skrev:
Själv har vi ett simpelt system.

3 tvättkorgar:

1. Special tvätt, grader färg torkning på speciellt sätt osv är viktigt.
Följer simpelt tvättråden och viker det fint eller hänger det på galje.

2. Resten, blandar färger, vitt, svart och kör allt i 60C och tumlar det.
Därefter åker det i lådor, viker ingenting.

3. Ren tvät, som ingen orkat lägga där dit det ska.
 
Tvättmaskin för 8 kg ett måste. Men vad hjälper det i ett hushåll med fem personer och alla våra kläder, sängkläder och dessutom träningskläder....tvättstugan ser alltid ut som kaos, alltid smutsig tvätt, alltid ren tvätt som ingen orkar vika. Annat bra tips för hanteringen är att barnen ska hjälpa till. Så fort de är stora nog. Så har vi gjort och då blir det lite roligare - men alla har vi svarta strumpor, det är hemskt att sortera dem.
det är nog första o enda gången jag sett ett flödesschema för tvätt :)
 
Jag har två tvättmaskiner, en torktumlare och en massa linor att hänga tvätt på. Avfuktare och ett element.
Separerar bara vitt från övriga och kör allt i 40 grader. I torktumlaren åker alla sockar och underkläder ovillkorligen. Vägrar hänga en miljard minisockar och trosor på tork.
Två tvättmaskiner kortar ner tiden i tvättstugan dramatiskt och jag har plats att torka tvätt från två 7,5kg maskiner.
Skönt med 3 barn varav två st på 3 år som försöker sluta med nattblöja...
Min fru tyckte jag var knäpp som bar ner den andra tvättmaskinen men hon ändrade sig snabbt. Samma visa när jag fick en torktumlare som jag bar ner. Onödigt sa hon. Men det visade sig praktiskt.
 
Mell skrev:
Jag har två tvättmaskiner, en torktumlare och en massa linor att hänga tvätt på. Avfuktare och ett element.
Separerar bara vitt från övriga och kör allt i 40 grader. I torktumlaren åker alla sockar och underkläder ovillkorligen. Vägrar hänga en miljard minisockar och trosor på tork.
Två tvättmaskiner kortar ner tiden i tvättstugan dramatiskt och jag har plats att torka tvätt från två 7,5kg maskiner.
Skönt med 3 barn varav två st på 3 år som försöker sluta med nattblöja...
Min fru tyckte jag var knäpp som bar ner den andra tvättmaskinen men hon ändrade sig snabbt. Samma visa när jag fick en torktumlare som jag bar ner. Onödigt sa hon. Men det visade sig praktiskt.
Ligger på exakt samma nivå med familj även om våra släppt blöja fullt ut nu och vi gör likadant.

Separerar vitt och enstaka ömtåliga plagg som inte tål att tvättas som vanligt (inte många plagg då vi undviker det).

Tumlar handdukar och underkläder, hänger resten. Funderar allvarligt på att testa såna strumpclips.

Annars är det den förbaskade vikningen av tvätten vi hade behövt åtgärda, suck.
 
Lane skrev:
Du blandar svart och vitt?
Och rött och vitt?
Jag tror inte jag har någonting som är helvitt eller helrött. Men svaret är ja.
 
PatrikElektriker skrev:
Jag tror inte jag har någonting som är helvitt eller helrött.

Jag tror jag vet hur det kommer sig...
;):D
 
  • Gilla
Nimajneb och 2 till
  • Laddar…
Eftersom jag nyligen köpt ett hus (som jag inte flyttat in i) har jag haft anledning att fundera lite på det där med tvättstuga. Tvättstugan kommer inte att kunna vara på samma våning som människorna eller kläderna. Vi tänkte ungefär:

Två kombimaskiner (http://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/tvatt-tork/) (men inledningsvis förmodligen en)

Tanken här är att tidsåtgången inte är lika viktig om man har tillräcklig kapacitet och kan köra över natten utan att behöva ta ut och hänga tvätten mellan och att kombimaskinerna verkar börja bli ok.

Plats i tvättstugan för att sortera tvätt. Tvätten källsortera sedan så mycket som möjligt och hålls separerad.

Tvättpåsar på något sätt färgkodade på person och tvättråd. När den personliga tvättpåsen börjar bli full av strumpor lägger man den i den gemensamma tvättbehållaren av rätt sort eller i någon gemensam för (enkel) senare sortering. Efter tvätt är det en smal sak att ge rätt strumpor till rätt person. Strumpmatchning blir sedan ett distribuerat och mycket enklare problem.

Jag inbillar mig att värme och bra ventilation (ftx) ska ge tillräckliga förutsättningar för torkning för hängd tvätt.
 
Jag har ingen aning om hur min fru gör, men det finns alltid rena kläder i min garderob...
 
Antalet tvättkorgar hos mig är baserat på mina mattekunskaper.

Så jag har en.
 
Korvgubbe
Jag försöker optimera själva tvättprocessen, inte tvätthanteringen.
Små tvättkorgar i badrummen blir snabbt fulla och behöver bäras in i tvättstugan och tömmas i sorteringssystemet. Då det aldrig hinner bli mycket tvätt i dessa korgar går det arbetet på under fem minuter, tid som alltid finns i vardagen. Väl i tvättstugan sorteras tvätten i fyra kategorier: vitt, kulör, svart och special i trådbackar som motsvarar tvättmaskinens kapacitet.
Själva tvättandet försöker jag hålla till en maskin om dagen istället för att ha en tvättdag på helgen då man ska hinna med 5-6 maskiner. På kvällen slänger jag in tvätten och tvättmedel i maskinen, när jag kommer hem från jobbet nästa dag är det bara att starta maskinen, då är den färdig lagom tills efter middagen. Det som behöver hängas hängs, resten går i torktumlaren.

Fördelarna med det system jag brukar är att inga maskiner behöver gå sent på kvällen när man vill ha det lugnt och skönt, man behöver inte vänta uppe på en laddning utan kan gå och lägga sig när man vill och eftersom jag tvättar så ofta så blir det aldrig mycket tvätt att hantera åt gången. En maskin orkar man utan problem att vika och sortera direkt när det är klart, det går på under 15 minuter.

Sängkläder, handdukar och liknande går direkt från användning till tvättmaskinen utan att mellanlanda någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.