@ControlFreak
Dom säljer bl.a. GlobalCaches produkter som innebär ir-styrning/seriell styrning över ip. Den funkar bra med Vera men inget jag provat.
iRule = Multifjärr på läsplatta.Om man tycker det är bra är nog en smaksak. Tycker själv att det är lite klumpigt att fippla med en läsplatta så fort man vill justera volymen.
 
Dom har en ipad docka för 10 lakan. Det tycker jag nog är ganska unikt (y)
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
martinholmin skrev:
Dom har en ipad docka för 10 lakan. Det tycker jag nog är ganska unikt (y)
Såg det också, googlade på den och såg att den kostar lika mycket ute i Europa... titan?
 
Har skummat igenom tråden för att hitta någon med liknade problem som jag, men inte hittat något svar.

Har problem med en Fibaro dimmer, den sitter inkopplad mot en glödlampa och en vanlig brytare med monterad fjäder.
Fungerar att tända den med brytaren, men om jag trycker på knappen en gång till så släcks den inte, utan lampan dimras ner till ungefär 5% och fortsätter lysa (dock som sagt väldigt svagt). Har ställt in variabel 14 att jag har en monostabil brytare, vad är det mer som jag har missat? Har en Vera lite. Tacksam för lite hjälp.
 
@spaten
Du har monterat fjädern på fel sida.
 
  • Gilla
Hoffan och 2 till
  • Laddar…
@hek tack, fungerad bättre nu.
 
bulleb skrev:
iRule går att använda till Vera och mycket annat. Finns för både iOS och Android. Går dessutom att göra väldigt snyggt men det är mycket upp till användaren hur mycket denne vill engagera sig. Googla så bör det finnas bilder på snygga layouter.
iRule verkar ju riktigt kraftfullt. Prislappen på pro-versionen var därefter dock. Har du skapat nån layout till Vera som du skulle kunna visa en screenshot av?

Jag skulle vilja fixa en anpassad layout som ex. visar väderprognos, aktuell temp, elförbrukning, snabbknappar till Vera-scener etc. Men det kanske blir för avancerat för iRule?
 
Argh! >:(

Min Vera Lite verkar hänga sig hela tiden. Har en Vera Lite med en RTXtrx för att styra mina Nexabrytare (och en del Z-wave-saker) och när det fungerar så är allt frid och fröjd.

Problemet är bara att kontakten mot gatewayen hänger sig ett par gånger om dagen vilket innebär att jag inte längre kan styra enheterna från Vera Mobile-appen (det går att klicka på ex. lampor men statusen ändrar sig inte).

Det enda sättet att få igång systemet igen är att dra ur strömsladden på Veran.

Inte helt optimalt när man ligger i sängen och ska släcka ner huset. :p

Har prövat att ta bort alla onödiga plug-ins i Veran och rensa bland enheter.

Någon som har liknande problem med kombinationen Vera och RTXtrx?

Funderar också på om man istället skulle skippa Veran och använda en PC (med Tellstick Duo alt. RTXtrx och en Z-Wave USB-sticka). Någon som kör så istället? Vilken mjukvara använder ni (Windows)?
 
Jag har också problem, bara ibland, ganska sällan faktiskt. Veran/RFXtrx har kanske hängt sig två tre gånger på de fyra månader de varit igång. Sist vet jag att det endast var RFX-trx som hängde sig eftersom vanliga z-wave enheter kunde styras.

Men jag tror att allt labbande man håller på med är den stora boven, tvivlar på att något annat system skulle klarat det bättre (positivt tänkande...)
 
@hek angående tidigare fråga om Vera VS. Vera Lite. "Om man har mycket plugins tar minnet slut och Lite blir seg"

Hur mycket är mycket? Förstår att vissa här labbar extremt hårt. Men det år klart när man väl sätter igång lär det ju inte sluta i första taget.

Annan fråga slightly OT. Övervakningskameror ska också installeras. Det verkar finnas många varianter på hur man ansluter dem.

T.ex
Via larmet (Powermax+ Powerlink) dyrt!?
Via Vera - Någon som kör så?
Via egen mjukvara/dator? - Någon?

Har herrskapet några tips om vad som är lämpligast? Jag har tänkt mig ca tre kameror kopplade med POE dvs. strömsatta via nätverkskabeln och en lämplig router t.ex.
http://www.dustinhome.se/product/5010076658/netgear-fs108p-fast-ethernet-switch-8-port-4poe/

Har hemmaserverdator med mycket hårddiskar alltid på hemma Mac Pro OSX.

Alla tips uppskattas, lämpliga kameror t.ex
 
Jag kör en Dlink 923 direkt till VERAn, alltså en trådlös IP kamera. Inte världens bästa bild på den kan jag säga, men det duger. Sedan har jag även satt upp Dlinken att emaila. Och min Synology NAS kan samtidigt lagra videon om jag så vill - allt oberoende av varandra alltså.

Hur mycket som är mycket på Vera Lite verkar ingen veta, men 70 enheter (om man då avser fysiska enheter eller även logiska som PLEG enheter vete katten) verkar vara någon form av gräns.

Sedan skall man komma ihåg att PLEG tar rätt mycket minne, per enhet alltså. Och så även den virtuella switchen om jag förstår det hela rätt.

Apporpådet, performance & tuning: Se till att VERAn lägger sina loggar på ett extern USB minne anslutet till VERAn - det är a & o på denna burk - helt klart. Sedan kan man ju dra ned på vad som skall loggas också - det spelar roll för latency (eller fördröjning mellan trigger och tändning, t.ex. rörelse sensor och tända lampa pga röresesensor).
 
@Powermange

För att undvika seghet så kommer här några tips du kan följa.

1. Logga alltid till en USB sticka! Ett måste!
2. Se till att enheterna har en vettig väg att kommunicera med controllern (få hopp).
3. Undvik batterienheter om möjligt (jag syndar här).
4. Använd INTE ergy pluginen.
5. Håll ner antal enheter/pluginer . Dock inte lätt att följa när man väl "är igång".
6. Installera "system monitor" pluginen och övervaka minne och omstarter i datamine för att få koll på vad som händer i din burk..


Man skall ju alltid ha i åtanke att Veran inte är någon "supermaskin". Så om den måste utföra stora beräkningsjobb och processa mängder av data så mår den inte bra. Då är det bättre att flytta informationen någon annanstans och göra beräkningar där.
Den klara inte heller att "multitaska". Dvs köra flera parallella trådar. Så om en plugin får för sig att löpa bärsärkagång och loopa för evigt så avbryter en övervakningsprocess hela LuaUPnP-processen och startar om den.
Detta kan också uppfattas som frustrerande om det händer frekvent.
 
  • Gilla
Augie
  • Laddar…
Hej
Jag har två frågor
hur får jag sonosen att säga vilken tid det är
och jag skulle vilja spela upp ett medelande om någon larmar av/på
knappsatsen innanför dörren
 
Det känns ju lite B att behöva strula med minimal hårdvara bara för att kunna köra "vettig" mjukvara. Sitter man med en PC igång 24/7 lockar det ju inte direkt att sätta sig med en snik-Linuxburk...
 
Mja jag ser det lite så här: vill du lägga alla äggen i en och samma korg?

Jag har även synology nas och en whs2011 server. Jag hade whs2011 servern till allt tidigare, tillsammans med tellstick och nexa enheter, när servern hängde sig så var det inte lika kul... Där och då beslöt jag mig för att ha separata enheter för varje funktion.....
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.