M
Förutom att du överdriver lite när du jämför priser (ditt kampanjpris vs HQ rekommenderat pris) samt jämför med en gammal modell som inte har Li-ion vilket de flesta nyare varianter har, så har du en poäng att klippningen säkert blir mer effektivt om den klipper mer logiskt.

Får bara Bosch till ljudnivå samt framförallt kvalité (och hur de stör närliggande klippare) så tror jag att de kommer att vara marknadsledande inom ett par år.

Själv kör jag HQ så länge och avvaktar ytterligare en tid innan jag går över till Bosch, men passar på att tacka er som har tålamod att agera utprovare så att jag kan få en riktigt bra klippare om ett par år ! :)

Drömmen vore ju en Boschklippare som klipper som en cylinderklippare. Det ni, vilket maskin det vore!
 
Gardena har haft LiPo från början och det lär väl motsvarande HQ också haft.
 
Eriksgatan
De två små HQ-modellerna och två små modellerna Gardena har Li-ion batterier, men den största av de 4 modellerna räcker bara upp till max 800 kvm. Så nästa steg för vår del att överväga var en 220 AC eller motsvarande Gardena R160 och de är åtminstone på HQ:s och Gardenas egna hemsidor enbart specade med NiMh-batterier.
 
Redigerat:
M
Eriksgatan skrev:
De två små HQ-modellerna har Li-ion batterier, men de räcker bara upp till 500 resp. 800 kvm. Så nästa steg för vår del att överväga var en 220 AC och den är åtminstone på HQ:s egen hemsida specad med NiMh.
HQ erbjuder klippare med Li-ion mellan 500 kvm (305) upp till 6000 kvm (265ACX), däremellan finns även 308, 320 och 330.
 
Redigerat:
peternicklas
Eriksgatan skrev:
Precis. Här kommer det kapitlet.:)
Man kan ju hitta för och nackdelar med alla fabrikat, lite beroende på vad man själv har. Räckade ut för att en HQ störde ut min Landroid. Funderade i c:a 1 månad på vad jag skulle köpa. HQ har det aldrig varit tal om. Bosch var aktuellt under en längre tid men då alla problem som kom fram samt att den parallellklipper så föl den bort. Fanns även andra märken som jag tittade på. robomow som har kantklippning men för dyr. När jag fick info om att Landroid M går bra tillsammans med HQ så var valet enkelt. Jag vill ha en klippare som masserar bort mossan och där föll Bosch. Sedan är det Li-Ion batteri i Landroid M. Min klippare har nu gått i c:a 2 månader utan något som helst problem. 700 kvm hinner den lätt med på 30h/vecka. Vill även ha en tyst klippare då jag klipper på nätterna och sovrumsfönstret är alltid öppet, hade inte varit möjligt med en Bosch. Den klipper c:a 75 minuter och laddar mellan 60 - 75 minuter. Tomten är komplex med bl.a. smala passager(1,3m) på en sträcka av 6 m. 7 öar och formad som ett U. Är en fröjd att se och lyssna på den.
 
Jag ville verkligen ha en klippare med dom funktioner som indegon har men efter hundratals sidor av problem så förkastade jag den, kanske blir typ indego 2 eller nåt när min landroid ger upp. Jag gillar den faktiskt för att den gör ett bra jobb trots att det är en slumpklippare. Önskar dock att den inte gillade hålet i gräsmattan som jag inte idats fixa så mycket som den gör :)
 
Hade Boschen vart blå hade den tilltalat mig. ;)
 
  • Gilla
power650 och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
miksil skrev:
Förutom att du överdriver lite när du jämför priser (ditt kampanjpris vs HQ rekommenderat pris) samt jämför med en gammal modell som inte har Li-ion vilket de flesta nyare varianter har, så har du en poäng att klippningen säkert blir mer effektivt om den klipper mer logiskt.

Får bara Bosch till ljudnivå samt framförallt kvalité (och hur de stör närliggande klippare) så tror jag att de kommer att vara marknadsledande inom ett par år.

Själv kör jag HQ så länge och avvaktar ytterligare en tid innan jag går över till Bosch, men passar på att tacka er som har tålamod att agera utprovare så att jag kan få en riktigt bra klippare om ett par år ! :)

Drömmen vore ju en Boschklippare som klipper som en cylinderklippare. Det ni, vilket maskin det vore!
Bara bra att alla hjälps åt och testar alla nya modeller så mycket det bara går. HQ har ju fina beprövade klippare för alla som det passar att klippa med slumpmetod, något annat alternativ har ju tidigare heller aldrig funnits.
Cylinderklippare brukar väl vara rätt jobbiga att slipa knivar på? Och kottar, mosiga päron/äpplen som fastnar emellan gör nog att det tyvärr nog är en utopi vad gäller klippare som skall klara att gå själva under veckor.:(

Jag överdrev faktiskt inte angående hur mitt pris till slut blivit. Även jmf. med kampanjpris på HQ 220 på ca 19' så har jag betalat mindre än en tredjedel av det. :)
 
M
Eriksgatan skrev:
Bara bra att alla hjälps åt och testar alla nya modeller så mycket det bara går. HQ har ju fina beprövade klippare för alla som det passar att klippa med slumpmetod, något annat alternativ har ju tidigare heller aldrig funnits.
Cylinderklippare brukar väl vara rätt jobbiga att slipa knivar på? Och kottar, mosiga päron/äpplen som fastnar emellan gör nog att det tyvärr nog är en utopi vad gäller klippare som skall klara att gå själva under veckor.:(

Jag överdrev faktiskt inte angående hur mitt pris till slut blivit. Även jmf. med kampanjpris på HQ 220 på ca 19' så har jag betalat mindre än en tredjedel av det. :)
Jo, möjligt att det är utopi med cylinderklippare, men attans vad trevligt det hade varit.

En 220 får du för 16500 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242140

Men fortsätt rapportera till Bosch, det verkar ju onekligen gett effekt. Räknar med en Indego2 inom kort, och den tror jag kan bli grym!

En sak leder iaf HQ (än så länge) och det är töntiga tillbehör:
Namnlöst kopia.jpg
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
OpiMaza
Håll er till ämnet, så kommer denna tråd fortfarande vara intressant att läsa.

/Moderator
 
Eriksgatan
Hrm, somliga lär sig tydligen aldrig av med att trolla...
Som en kommentar till nu refuserat inlägg med misslyckat försök till personangrepp apropå jämförelser, så varken kan eller tänker jag göra några försök till att genomföra några neutrala tester, de som vill läsa sådant får nog söka på Stiftung Warentest, Råd & Rön och liknande sajter. Jag kan bara beskriva min erfarenhet av de klippare jag själv har haft koll på och hur jag själv resonerade före köp om nu någon vill läsa om det. Och nu är det så att jag har fått störst erfarenhet från Bosch klippare och därför kan orda mer om den. Jag har å andra sidan under mer än 10 år följt gräsklipparrobotmarknaden med stort intresse och robotteknik öht sedan 20+ år. Jag kan förstås ännu inte heller ens själv veta om mitt köp var det bästa för mig, det kommer att visa sig så småningom när man sett hur grejorna fungerar över tiden.

De tre klipparna i trådrubriken är intressanta att jämföra eftersom de alla är storsäljare i Sverige, kanske de tre som sålts mest av 2012-2013 och de representerar tre rätt olika kundkategorier:

  • Med en Gardena/HQ vet man vad man får. Inte det billigaste men tryggt och utprövat sedan länge. Finns många olika kapaciteter för olika trädgårdar och smarta funktioner för t ex hantering av två skilda gräsytor på de mer avancerade modellerna. Är genomgående tysta. Klipparen som gjord för pensionärsparet med Toyota Auris stående i garaget. ;)
  • Worx Landroid är uppstickaren som gjort succé med lågt pris. Nyare på marknaden, använder beprövad teknik, har uppgraderat sin modell men har ännu kanske inte lika genomtänkt utförande som Gardena/HQ. Kräver ev. lite mer omsorg vid installation och injustering än G/HQ.Kan mycket väl vara det "bästa köpet" för många som vill ha en slumpklippare Framtiden kommer att utvisa om kvaliteten håller. Klipper tyst. En klippare för det teknikintresserade yngre paret i sitt första hus, som vill ha klippningsjobbet gjort för lägsta kostnad och åker med kollektivtrafik resp. cyklar till sina jobb. :)
  • Bosch uppfattas också som en trygg och seriös leverantör som nu storsatsar på ett nytt produktsegment. Har hittills enbart en modell, Indego 10. Använder en ny teknik i mjukvara och styrning, har haft en del barnsjukdomar. Hårdvaruproblem kring klippmotorupphängning som orsakat oönskat höga ljudnivåer, annars fina komponenter överlag. Uppgiven kapacitet på 1000 kvm i underkant eftersom den håller 1000 kvm välklippt på ca 20 h klippning/vecka. Skulle lätt klara att klippa 2000 kvm om man kör den 11 h/dag 5 dagar/vecka. Låter mer än de övriga, speciellt när fuktigt och tjockt gräs. Kan inte användas på två separerade gräsytor då den saknar guidetråd utan man måste kunna leda den via en bredare gång mellan ytorna för att det skall fungera. En klippare för barnfamiljen med en BMW 5-serie på uppfarten som fascineras av den senaste tekniken och behöver få maximal tillgång till den egna gräsmattan. :D
  • (Därutöver finns det förstås många andra klipparfabrikat t ex Stiga/Ambrogio för den som kör Volvo V70, Honda Miimo för den som kör Lexus och så Biltema för den som kör Amazon kombi. Men det vore OT att diskutera dem i den här tråden - så det låter vi förstås bli innan vi blir avstängda).:rolleyes:

Hoppas att jag åtminstone retar någon, ovanstående hejdlösa generaliseringar är inte så allvarligt menade...
Det viktiga anser jag, är ju inte om t ex en kapacitet är större eller mindre utan om hur bra klipparen passar din tomt och dina förutsättningar/behov samt om den tros hålla under många år eftersom det är en relativt stor investering man gör. Det är nog få som resonerar som att man först köper klipparen och därefter ett hus med en tomt som fyller upp klipparens kapacitet maximalt. Att köpa en klippare med "överkapacitet" kan vara ett bra sätt att minska ned tiden då tomten är ockuperad och samtidigt kanske få fler funktioner och helt enkelt bättre grejor. En användare på Bosch Indegotråden har bara 250 kvm gräsmatta och han får hela sin matta klippt på ca 50 minuter. Han hade kunnat köpa den billigaste Gardenan istället men uppskattar att det går undan. En annan användare har en Gardena vid villan som går hela nätterna och en Bosch på landet som de tar fram när det är dags att klippa och sedan låser in mellan klippomgångarna för att minska risken att den blir stulen.

Olika klipparfabrikat kan störa ut varandra och det finns en annan tråd om det på forumet här som kan ge lite ledning. Det har betydelse om man har en gräns mot en granne med robotklippare. Problemet jobbar tillverkarna med att lösa eftersom det kan förstöra för hela branschen men det är inte helt enkelt, kommer att ta år och kräva både uppgradering av mjukvara och utbyte av laddstationer i de flesta fall. Någon tillverkare skickar ut en komponent man installerar och som kan lösa problem med vissa andra fabrikat. En del klippare har olika kodsignaler man kan växla mellan men det löser ändå inte alltid problemen. Jag köpte en klippare som påstods att det skulle gå att uppgradera mjukvaran på själv ifall det skulle behövas framöver, men förmodligen går detta att göra på samtliga klippare hos serviceverkstaden. Att komma överens med grannen om när respektive klippare skall få lov att gå brukar fungera men då får man inte ha köpt en för underdimensionerad klippare som behöver gå dygnet runt.

Installation är ungefär lika jobbigt på alla tre fabrikat. Att krypa runt och lägga ned kabel är 90 % av jobbet och tar mer tid än vad man först tror och är slitsamt för knäna. Man kan oftast använda en redan nedlagd begränsningskabel för en ny klippare av annat fabrikat. Läs i så fall i manualer du finner på fabrikanternas hemsidor vilka de rekommenderade avstånden till ytterkanten är och kolla här i forumet hur mycket man kan avvika från rekommendationerna så ser du om en annan klippare kan fungera med din nedan nedlagda kabel. Bosch Indego har en nackdel med att placeringen av laddstationen inte är lika flexibel som för de två andra klipparfabrikaten eftersom den behöver installeras plant parallellt med kanten på en 5,7 m raksträcka. Det är därför inte säkert att det går att installera den på den plats du först tänkt, t ex helt undangömd i något innerhörn.

Att byta ut en trasig klippare är ungefär lika jobbigt som att byta ut ett trasigt armbandsur, det är resan som tar tid. Japp, jag kör min 6:e klippare nu, vilket nog är svenskt rekord i byten men har "bara" behövt åka in med den 4 ggr samt hämtat efter reparation 1 ggr eftersom jag fått utbyte direkt hos åf vid inlämnandet och att man en gång kom hem till mig med en ny klippare som en kundvårdande gest. Som tur är har jag min egen åf på vägen mellan arbetet och hemmet. Eftersom frågan nu ändå ställdes så har jag inte behövt lägga mycket tid på felsökning gudskelov, eftersom fel i form av vibration från slarvigt montage och som orsakar höga ljudnivåer inte kräver någon Einsteinhjärna att finna.
Däremot har jag lagt mycket tid på att dela med mig av tips till andra här på forumet, men det är en helt annan sak..

För alla tre klippare gäller att bevaka kampanjer och ev. priskrig. Det är äntligen köparens marknad på robotklippare och till våren kommer det nya modeller.(y)
 
  • Gilla
M J och 2 till
  • Laddar…
Fasen också! Då har jag helt fel maskin då jag har både X5 och 520 på uppfarten. ;)

Varför kan inte Festool släppa en robot!!!

(Lite kul kuriosa är att jag varit på studiebesök på fabriken i Assamstadt som tillverkar batteri och laddare till Gardenan (säkert HQ också).)
 
  • Gilla
råttboet och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Det är faktiskt också rätt tyst på Indegotråden numera och slutsatsen är de allra flesta lyckas få sina Indegos att fungera väl numera.
Det beror nok mer på at tråden har klart å beskrive alle problemer med klipperen. Etter 300 sider skal det mye til for å finne en feil som ikke redan står i tråden. Folk har enten fått bytte til nye klippere og hatt flaks med sin nye, hevet kjøpet eller sliter med de samme problemene som tidligere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.