Nu väcker jag denna tråden till liv igen.

Har hittat filmen på youtube igen för dem som inte har sett den.
[video=youtube;Gsk5NwxI3XU]http://www.youtube.com/watch?v=Gsk5NwxI3XU[/video]
 
"This movie was produced for gardena". Just saying :)
 
peternicklas
Ja, och de kan ju inte ens följa manualen....
 
Interessant video. Alt de påpeker med av problemer med Bosch kjenner jeg igjen fra mine to indegoer, med unntak av problemet de hadde med lang kabel. Jeg tipper de ikke hadde klippet av overflødig kabel. Overraskende at de ikke fikk behøvde flere manuelle restarter med Bosch.
 
OpiMaza
Resultatet är tydligt tycker jag.
 
Säger detsamma :)
 
peternicklas
Ja, en väldig tur att man inte köpte en Gardena.
 
peternicklas skrev:
Ja, en väldig tur att man inte köpte en Gardena.
Tragiskt uttalande om du frågar mig.

Har haft min Gardena R160 sedan tidigt i juni och från det att jag grävde ner kabeln och monterade laddplattan så har jag INTE haft ETT endaste stopp på klipparn.
Den bara går och går och går och min gräsmatta har aldrig varit finare.
Så tack gode gud att jag inte valde Bosch eller Worx.
 
  • Gilla
dennisson och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
Frank Zappa skrev:
Tragiskt uttalande om du frågar mig.

Har haft min Gardena R160 sedan tidigt i juni och från det att jag grävde ner kabeln och monterade laddplattan så har jag INTE haft ETT endaste stopp på klipparn.
Den bara går och går och går och min gräsmatta har aldrig varit finare.
Så tack gode gud att jag inte valde Bosch eller Worx.
Köpte en Landroid och har inte haft ett enda stopp, men till en kostnad som ligger 50% under Gardena.....
 
peternicklas skrev:
Köpte en Landroid och har inte haft ett enda stopp, men till en kostnad som ligger 50% under Gardena.....
Då får man bara gratulera till ett lyckat köp (y).
Själv vågade jag inte välja Worxen pga av en arbetskamrat som blev grå och tunnhårig av sin. Boschen räcker att läsa allt om på forumet för att välja bort den.
 
peternicklas
Frank Zappa skrev:
Då får man bara gratulera till ett lyckat köp (y).
Själv vågade jag inte välja Worxen pga av en arbetskamrat som blev grå och tunnhårig av sin. Boschen räcker att läsa allt om på forumet för att välja bort den.
Bosch är ett kapitel för sig:thumbdown:
 
peternicklas skrev:
Köpte en Landroid och har inte haft ett enda stopp, men till en kostnad som ligger 50% under Gardena.....
Även om jag gillar Worx och min egen maskin från 2012 som har väldigt få stopp (ett par i månaden) har jag svårt att tro på att du inte haft något stopp alls. Själva mjukvarukonstruktionen "styrintelligensen" är inte tillräckligt sofistikerad för att klara alla situationer som kan uppkomma, där är HQ/Gardena överlägsna. T.ex. känner Landroiden inte av att den är i närheten av laddplattan utan kan köra på och till och med in i den slumpmässigt och i vissa fall inte ta sig ut igen. Den nya M är också mer känslig vad det verkar på andra ägare när det gäller olika krockfall och fukt. Men det är ju klart att du kan ju ha fått det perfekta exemplaret som också haft turen att inte hamna i de svåra udda fallen :rolleyes:
Men återigen, det är en mycket bra och prisvärd maskin som jag är hur nöjd som helst med, men felfri, nej det är den inte.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Även om jag gillar Worx och min egen maskin från 2012 som har väldigt få stopp (ett par i månaden) har jag svårt att tro på att du inte haft något stopp alls. Själva mjukvarukonstruktionen "styrintelligensen" är inte tillräckligt sofistikerad för att klara alla situationer som kan uppkomma, där är HQ/Gardena överlägsna. T.ex. känner Landroiden inte av att den är i närheten av laddplattan utan kan köra på och till och med in i den slumpmässigt och i vissa fall inte ta sig ut igen. Den nya M är också mer känslig vad det verkar på andra ägare när det gäller olika krockfall och fukt. Men det är ju klart att du kan ju ha fått det perfekta exemplaret som också haft turen att inte hamna i de svåra udda fallen :rolleyes:
Men återigen, det är en mycket bra och prisvärd maskin som jag är hur nöjd som helst med, men felfri, nej det är den inte.
INGA stopp hittills, men sedan har jag erfarenhet från Landroid 2012 och har ändrat slingan så att den passar bättre. Har idag bara öar och inga fasta hinder som den kör emot. Det andra du nämner känner inte jag igen. Att jag sedan har en lite humla i klipparmotorn påverkar ju inte funktionen.
 
Videon är nog mest riktad mot Bosch vs Gardena då båda är tyska och stora på sin hemma marknad. I andra hand skulle jag säga att det är en Garden vs Works jämförelse även om det är Works som framställs som två i testet.
 
Eriksgatan
peternicklas skrev:
Bosch är ett kapitel för sig
Precis. Här kommer det kapitlet.:)
Det har varit inkörningsproblem, varav det problem jag själv har fått har varit klippare som börjar bröla ljudligt vid klippmotstånd samt ett hjul som lossnade. Jag har därför fått byta ut ett par stycken på garantin efter den allra första Indegon som jag installerade i juli 2012. Det verkar vara så att Bosch har fått en leverans dåliga nätaggregat i år som inte lyckas hålla spänningen i kanttråden, vilket bl a orsakar problem med kartering och trådföljning och en hel del sådana har behövt bytas. Många användare har heller inte klarat att följa och tyda den korta installationsbeskrivningens bilder utan har antingen hoppat över moment eller installerat laddstationen lite efter eget huvud vilket inte är någon bra idé då denna måste placeras helt rätt eftersom den saknar guideslinga. Nya uppdateringar har däremot gjort klipparen både snabbare, tystare och smartare på att hantera problem som hinder och gropar, och nu fungerar den riktigt bra. Det är faktiskt också rätt tyst på Indegotråden numera och slutsatsen är de allra flesta lyckas få sina Indegos att fungera väl numera.

De dyra komponenterna hjulmotorer, klippmotor och batteri är på Indegon annars av riktigt hög kvalitet - där har Bosch inte snålat så de kommer förhoppningsvis att hålla länge. Klippmotorupphängningen och slarvigt monterad gänglåsning på drivhjulen är det som har hållit sämre kvalitet, där det förra innebär att man får ha lite tur vid köpet och det senare är en bagatell man lätt kollar upp själv. Är olyckan framme och hjulets nav går sönder, byter man ut hjulet själv på någon minut och efter att garantin har gått ut kostar hjulet ca 175 kr.

Ett annat sätt att beskriva det är min nuvarande Indego som klipper en 950 kvm gräsmatta som är rätt komplicerad. Mattan har flera metersmala passager, gångar mellan olika höjdnivåer, 13 öar och Indegon klipper hela tomten i ett enda effektivt svep utan några överlappningar inkl. en runda kantklippning på under 7 timmar inklusive 2 st 1-timmars laddningar. Ut kl. 10.00 och helt färdig före kl. 17.00. Jag kör på tidsschema och har under tillväxtsäsongen låtit den klippa 3 vardagar i veckan vilket ger 15 timmars klippning i veckan och går nu ned till 2 dagar, dvs. det är endast 10 timmar i veckan som klipparen behöver vara i drift och surra på. Är det någorlunda torrt klipper den numera mycket tystare än med de tidigaste programversionerna, det är då nästan enbart transmissionen till hjulmotorerna som hörs (iofs ljudligare än på Worx och HQ men inget som man stör sig särskilt mycket på ens om man sitter och fikar bredvid). Regnar det eller är det fuktigt gräs, varvar klippmotorn upp en del och låter mer, men när det är dåligt väder sitter vi ändå sällan utomhus. Lösningen är annars att klippa 3 ggr/veckan och låta påbörja klippningen efter att daggen dunstat om man vill att den skall gå så tyst som den kan.

Behöver vi leka på gräset just under den dag och tid som klipparen klipper, ber vi den bara gå till basen. Och när vi lekt färdigt låter vi den slutföra uppgiften senare den dagen eller någon annan tid som passar bättre. Den minns själv exakt var den senast avbröt klipprogrammet.

Jämför man antal uppladdningar och slitage på batterier klippare och knivar med t ex marknadsledaren Husqvarna 220 som kostar 3 ggr mer än vad jag har betalat för min Indego inkl. 3 års garanti, hade HQ på min gräsmatta behövt vara igång 7 x 24h för att ens ha en rimlig chans att hinna med. Husqvarnas klippcykel är klippning 45 minuter + laddning 45 min vilket då innebär 112 batteriuppladdningar i veckan mot min klippares 9 i högsäsong (6 st nu) plus att gräsmattan med en HQ eller Worx blir helt upptagen av en robot som åker omkring och surrar hela dygnet alla dagar i veckan. Nu är gräsmattan alltid ledig när vi är lediga. NiMh-batteriet i HQ eller Worx batteri lär troligen inte heller klara lika många uppladdningar som Li-Ion-batteriet i Bosch. Worx batterier verkar tyvärr jämförelsevis vara av något sämre kvalitet. Jag har heller inte behövt byta några knivar, det fungerar att slipa dem vassa om man vill. Jag har hittills inte heller hört talas om några Indegoknivar som gått av och blivit liggandes i gräset, de är styvare än HQ:s. Så även om Indegon surrar lite högre och att jag har haft en del problem som försökskanin åt Bosch så tycker jag ändå att jag gjorde ett bättre köp som valde Bosch Indego framför HQ och Worx vilka jag också övervägde.(y)
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.