Det är ju klart överkomligt. För det mervärdet man kan få med automatisering är ju batteribyte vart 4:e år ingenting.
 
Jajjan skrev:
Jag satt också och läste på om det och det stod någonstans att man kanske kan konfigurera sensorerna att skicka även när det är upplåst.
Jag hade också just bestämt mig för powermaster, men väntar ett tag för att se hur det går. En Vera lite blev beställd igår i alla fall.
Jag har funderat ganska länge över valet mellan Fibaro och Vera. Har lutat åt Fibaro med tanke på det snygga gränssnittet, särskilt vad gäller iOS-apparna där jag inte sett något klockrent till Vera. Men i och med att utvecklingen av plugins osv. (ex. till hemlarm, Sonos etc), verkar vara mycket mer utbredd till Vera så tror jag att jag kommer ta steget från Tellstick och prova med en Vera 3 lite också.

Hoppas på att någon tar sig an att utveckla en riktigt schysst app till iOS, vill kunna köra med plattor på väggarna och styra med iPhonen. Även om jag har programmeringsbakgrund var det länge sedan och jag kommer förmodligen inte ha tiden att sätta mig in i app-programmering i närtid tyvärr. Misstänker att det blir en hel del pillande ändå med Veran.
 
Nån som har koll på detta, Va kör dom för protokoll
Verkar iaf vara samma frekvens som Z-wave för europa

http://www.esavers.eu/en#01

Lite kul grejer iaf..
 
Har äntligen börjat bygga på ett business case här hemma. Nu är det nära att lämna Tellstick för Vera. :)

Jag skulle vilja be om tips på mobilapp för iOS till Vera, telefon+padda, som jag kan kan visa upp för min bättre hälft. Letade runt och hittade Vera Mobile och mControl men de ser inte jätteroliga ut, i klass med SwitchKing som vi kör idag.
 
Redigerat:
@Bamsefar

Tack för svaret!

@Freddan101

iRule går att använda till Vera och mycket annat. Finns för både iOS och Android. Går dessutom att göra väldigt snyggt men det är mycket upp till användaren hur mycket denne vill engagera sig. Googla så bör det finnas bilder på snygga layouter.
 
Någon som hunnit para ihop en Vera me en fibaro flood sensor
I så fall hur många olika enheter får ni upp?? Å vad för typ av sensorer
 
Här kommer lite bilder på den nya Flood sensorn!

Fick upp den i Veran direkt men för att temperatursensorn skall fungera måste man i vanlig ordning ändra device_file från GenericIO till "D_TemperatureSensor1.xml" för att den skall visa temperatur. Så alltså totalt 3 enheter dyker upp.

Den har en del spännande grejer som att den är förberedd för fast inkoppling till 12/24VDC. Man kan även koppla in en probe till stället man vill kontrollera och placera själva sensorn någon annanstans än på golvet [vilken ibland är opraktiskt].

Sensorn är vattentät och innehåller en "beeper" som tutar när man fuktar den undertill (förutom att skicka en signal över z-wave radio). Den piper ochkå till om man flyttar sensorn då den verkar innehålla någon sorts rörelsesensor.

När jag skummade igenom manualen hittade jag också en funktion för att kolla z-wave signalstyrkan.

På batteri skall den klara sig 2 år enligt manualen. Dock skum batterisort (CR123A).

Tänkte placera min under kylen (is/kallvatten) som har en racklig tunn vattenslang som känns lite småläskig.

20130903_151217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130903_151245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130903_151320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man skruvar av locket. Där finns in/ut-gångarna. Skall man dra ut dom får man göra hål i "fötterna".

20130903_151441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Triggar sensorn genom att hålla fingret på två av pinnarna under.

20130903_162205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom små metallstiften är fjädrande för att alltid få kontakt med golvet.
20130903_152254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den får inte riktigt plats under vår kyl så det får nog bli att man drar en tåt ner till golvet och placerar sensorn bakom kylen.

fuktsensor.png
3 enheter i Vera
 
  • 20130903_151308.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är de någon som vet hur det kunde bli så här och vad man kan göra åt det
vera.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hek skrev:
Här kommer lite bilder på den nya Flood sensorn!

Fick upp den i Veran direkt men för att temperatursensorn skall fungera måste man i vanlig ordning ändra device_file från GenericIO till "D_TemperatureSensor1.xml" för att den skall visa temperatur. Så alltså totalt 3 enheter dyker upp.

Den har en del spännande grejer som att den är förberedd för fast inkoppling till 12/24VDC. Man kan även koppla in en probe till stället man vill kontrollera och placera själva sensorn någon annanstans än på golvet [vilken ibland är opraktiskt].

Sensorn är vattentät och innehåller en "beeper" som tutar när man fuktar den undertill (förutom att skicka en signal över z-wave radio). Den piper ochkå till om man flyttar sensorn då den verkar innehålla någon sorts rörelsesensor.

När jag skummade igenom manualen hittade jag också en funktion för att kolla z-wave signalstyrkan.

På batteri skall den klara sig 2 år enligt manualen. Dock skum batterisort (CR123A).

Tänkte placera min under kylen (is/kallvatten) som har en racklig tunn vattenslang som känns lite småläskig.

Den får inte riktigt plats under vår kyl så det får nog bli att man drar en tåt ner till golvet och placerar sensorn bakom kylen.

[bild]
3 enheter i Vera
Fast det verkar inte hända nått i veran när man tiltar den. Eller e det bara jag som gör fel. ???
 
Redigerat:
Hoffan skrev:
Fast det verkar inte hända nått i veran när man tiltar den. Eller e det bara jag som gör fel. ???
Får ingen reaktion i veran [mer än pip från den fysiska enheten] när jag tiltar den heller.
Tror inte att den skickar tilt-information överhuvudtaget.
 
Hmm,

Postade en fråga här i förrgår om en leverantör. Posten togs bort av moderator innan jag hann få något svar med hänvsining till att jag som ny medlem inte får länka till en leverantör enligt forumets regler... Vad ska man då med ett forum till? Länken fanns där som referens till det jag är intresserad av - ingenting annat!

Så, jag gör ett nytt försök.

Snubblade in på Sydia Teknik AB:s webshop där jag hittade bl.a ett färdigt system för att styra ljud & bild produkter och Z-wave med ett snyggt gränssnitt i en surfplatta.
Frågan är om det är någon som har erfarenhet av denna leverantör?!?
 
Att inte tillåta nya att länka till leverantörer tycker jag är helt OK. Det är ju för att stoppa leverantörer från att översvämma forumet med reklam.

Jag såg din post och kikade lite på sajten du länkade till, men jag såg inget med den som intresserade mer än vad de vanliga ställena gör. Vad tillför de ovan andra ZWave leverantörer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.