Pumba, så roligt att det fungerade så bra för er!
Tänker att man säkert kan tjäna en hel del slantar på att välja en mindre leverantör men jag funderar lite på risktagandet...?
Att välja ett större företag kan säkert innebära en lika stor risk (i dessa tider), som dom säger man ska klara av att bära upp sin kostym... och det gäller klart att kolla upp företagets ekonomi, hur många hus de har byggt i år, referenser etc men det känns ändå något tryggare för mig.
Ett väl etablerat företag som har kontor i den kommun man avser bygga i och som har väl förankrade kontakter med de hantverkare som uppför huset och som i bästa fall har byggt flera hus med den hustillverkare man väljer bör väl ändå minimera riskerna att något går fel?
Tyvärr har vi inte de resurser som krävs för att ta ett större ansvar eller göra saker själv men ffa har vi inte heller kunskapen...
 
Jag skulle ju säga att man kan minimera riskerna genom ett bra upplägg hur saker ska betalas, så att man inte betalar en massa i förskott.
Vårat funkade som så att 20 dagar efter första leverans skulle 80% av materialbeloppet betalas, det stämde ganska bra med vad för material som fanns på byggplatsen, alltså hade vi allt material vi betalade för.
Snickarna betalade man i efterskott, 2-4 veckor efter utförda moment.
El och VVS betalade man 50% 2 veckor efter påbörjat arbete och resterande 50% efter färdigt arbete.

Det upplägget kändes ganska bra då vi inte låg ute med massa pengar på saker som inte levererats eller utförts.

Detta var dock vårt andra hus med denna leverantör så det känndes bra att välja samma igen, vi gjorde en djupdykning vid förra huset och kollade priser så vi var tämligen säkra på att leverantören fortfarande höll bra priser.
Lika så visste man vilka personer man hade med att göra, jag upplever iaf det som att det ä en del krångel med de flesta leverantörer, vi kände då att det var enklast att jobba med en som vi redan visste hur div kångel skulle dyka upp och kunde därmed parera detta ganska bra.
 
ChristinaH skrev:
Pumba, så roligt att det fungerade så bra för er!
Tänker att man säkert kan tjäna en hel del slantar på att välja en mindre leverantör men jag funderar lite på risktagandet...?
Att välja ett större företag kan säkert innebära en lika stor risk (i dessa tider), som dom säger man ska klara av att bära upp sin kostym... och det gäller klart att kolla upp företagets ekonomi, hur många hus de har byggt i år, referenser etc men det känns ändå något tryggare för mig.
Ett väl etablerat företag som har kontor i den kommun man avser bygga i och som har väl förankrade kontakter med de hantverkare som uppför huset och som i bästa fall har byggt flera hus med den hustillverkare man väljer bör väl ändå minimera riskerna att något går fel?
Tyvärr har vi inte de resurser som krävs för att ta ett större ansvar eller göra saker själv men ffa har vi inte heller kunskapen...
Oavsett så ska du inte betala en krona mer än vad huslev. har lev. Vi delade upp betalning i 10 delar och betalades först efter att vår KA hade godkänt delmomenten.
 
Ja det är viktigt att kolla referenser i området på husleverantören och -viktigt- de entreprenörer som sätter ihop huset. Om dessa snickare, eldragare, rörmokare o.s.v. använts av företaget tidigare och hela paketet kan ge er goda referenser, då skall också dessa sedan vara de som uppför ert hus. Leverantören skall inte ändra entreprenörer. Detta har stor betydelse.
 
Detta har säkert sagts förut i tråden. Men ni får mer för er budget (tillochmed mycket mer) om ni har delad entreprenad och gör en hel del själva. Visst blir det mycket mer arbete och visst måste man kunna mer... men jag tror att många underskattar hur mycket man måste kunna även vid totalentreprenad för att inte få obehagliga överraskningar längre fram. Vill man så kan man.
 
Låter jätte bra med att dela upp betalningen utifrån färdigställda delmoment, har inte kommit så långt i diskussionen med Movehome (om det nu ens blir aktuellt). Men det verkar som man med sitt bankreditiv betalar efter hand som arbetet utförs och att man kanske t o m håller inne med slutbetalning tills besiktning är gjord och ev fel är åtgärdade. Ett område som får vi absolut djupdyka i om banken går med på ett lån. Som jag nämnt tidigare, har vi tvillingar som precis är ett år fyllda och ytterligare en liten bebis på väg i december :)). Jag fullkomligt älskar livet som småbarnsförälder och våra barn är det finaste som finns så jag vill absolut INTE klaga men då vi är helt utan anhöriga som kan stötta upp har vi faktiskt inga möjligheter att fixa och dona själva!
 
Äsch, dumma mob! Ursäkta krångliga formuleringar! Mariatherese, jag förstår vad du menar men jag tror ändå att vi har samlat på oss rätt mkt kunskap under de fyra år som vi fram och tillbaka har funderat på att bygga nytt :). Men jag står oerhört ödmjuk inför detta projekt, det är mkt som kan gå fel varför det också är så intressant att ta del av alla era synpunkter och erfarenheter!
 
Kanske sagts redan men ta inte med husrepresentanten till banken, det kan bara uppfattas negativt och som om ni inte har klart för er vad ni håller på med.
 
mariatherese skrev:
... ni får mer för er budget (tillochmed mycket mer) om ni har delad entreprenad och gör en hel del själva.
Kan du utveckla detta lite? Man hör detta titt som tätt men ingen har gett något konkret exempel på varför det skulle kunna bli så mycket billigare. Det är ju trots allt samma arbete som skall utföras och samma material som skall användas.

Eller menar du att besparingen ligger i det man själv gör?

För mig är den stora nackdelen med delad entreprenad att man måste agera samordnare och att datumet för slutförandet av bygget blir väldigt flytande. T ex elinstallation drar över 3 dagar så att nästa hantverkare inte kan börja i tid och därför måste man vänta ytterligare en vecka på grund av att denne hade annat jobb inbokat osv.

Sen vet jag att vissa banker ogärna ger byggnadskreditiv till projekt som inte är totalentreprenad.

Men visst, kan spara säg 200.000 på att själv samordna så kan det ju vara lockande.
 
  • Gilla
Kyleman
  • Laddar…
Håller med MRK, det enda sättet att kostnaderna skulle kunna bli lägre är att man gör jobbet själv (på sin fritid utan att förlora arbetsinkomst).
Det är också mycket svårare att få lån i banken.
 
Riskpeng och vinst som husföretagen alltid lägger i en totalentreprenad som de helt kan bortse ifrån om de bara levererar en materialsats (då tar de bara vinst på materialet). Och sen lägger man till att man kan göra fler val själv och man kan förmodligen undvika att hamna i ÄTA-träsket. Naturligtvis kan man alltid bygga ett hus lika dyrt som en totalentreprenad också... man kan misslyckas med upphandlingar och göra sura misstag osv. Visst - det finns en risk.

Vårt hus hade aldrig gått att få för den budgeten om Myresjöhus hade levererat det som totalentreprenad - det kan jag garantera. Och inflyttade och klara är vi trots att vi båda är konsulter och har småbarn. Budget har i stora drag klarats och tidsplan likaså.

Presenterade en detaljerad budget för banken som inte hade några problem med det. Feedbacken var väl snarare att vår budget var mer genomarbetad än vad man vanligen såg, så det kan ju ha haft något med det att göra också.

Jag tror man skall vara rejält påläst och engagerad även vid totalentreprenad om man vill vara säker på vad man får för sitt livs investering. Jag skulle med den erfarenheten jag har idag (många grannar har byggt med totalentreprenad) aldrig genomföra ett husbygge på det sättet. Men det är en personlig åsikt.
 
MRK skrev:
Kan du utveckla detta lite? Man hör detta titt som tätt men ingen har gett något konkret exempel på varför det skulle kunna bli så mycket billigare. Det är ju trots allt samma arbete som skall utföras och samma material som skall användas.
Ja, men du kapar bort ett mellanled som skall ha vinst. Det finns ju inga gratisluncher så motsvarande arbete som husföretaget gör i form av upphandlingar och projektledning måste man göra själv. Men det är inte rocket-science.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
MRK skrev:
För mig är den stora nackdelen med delad entreprenad att man måste agera samordnare
Precis, tror du att hus/byggföretaget bjuder på detta i en totalentreprenad?
Om du inte tror det så har du samtidigt svaret på varför du kan spara pengar på delad entreprenad.
Det är precis som med att spika lister eller måla själv, det är eget arbete som drar ner beloppet entreprenören fakturerar.
Och man ska verkligen inte underskatta tiden för att samordna alla aktiviteter på ett bygge, jag får ont i magen bara av att tänka på det.
 
Fast jag tycker inte att det har varit så farligt... det är ju trots allt "bara" ett hus. Och tänker man bara lite i förväg och ändå är ganska närvarande (vilket man vill vara för att säkerställa att inget blir tokigt fel) så går det ganska bra. Det förutsätter ju att man har god kommunikation med de entreprenörer man anlitar. Det får man anstränga sig för att skapa och kräver kanske också en del lokala kontakter. Enda snickarlaget som gjorde bort sig var de som husföretaget proppade på oss för själva montaget. De skulle jag aldrig ha anlitat om jag hade haft möjlighet att välja (vilket jag borde gjort om allt hade gått rätt till).
 
Hm, vi har tagit in ett par offerter med både general och totalentrepenad. De ena företaget skulle ha 70 000 kr mer och det andra 120 000 kr mer för totalentrepenad alternativet.
För mig är det en acceptabel summa pengar att lägga för att få det enligt mig betydligt mer trygga entreprenadalternativet. F fa vill vi undvika att hamna mitt i en konflikt där husleverantör och husuppförare står och skyller ev fel på varandra... Du skriver bara ett kontrakt och husleverantörer får ta det sammantagna ansvaret.
Dessutom har vi redan (tyvärr) mkt dåliga erfarenheter av hantverkare som vi anlitat till vårt befintliga hus. Det var hantverkare som vi ändå fick rekommenderat och det hela höll på sluta mkt tråkigt. Vår erfarenhet har krävt oerhört mkt negativ energi från oss och har dessvärre bidraget till att vi har mkt svårt att känna förtroende...
Hur som haver, precis mottagit glädjande besked ifrån banken och vi ser nu ljuset i tunneln :))! Känner oss exalterade och glada, måtte vi bara ha lite tur och få någon av de tomter vi önskar också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.