MRK skrev:
Ja, det argumentet hör man ju titt som tätt.

Men jag tvivlar. En ränta i den storleksordningen skulle slå oerhört hårt på samhället i stort, minskad export, företagsnedläggningar med åtföljande mycket hög arbetslöshet. Betänk att näringslivet alltid behöver tillgång till finansiering till rimliga räntor för att kunna utvecklas.

Jo, vi har haft räntor i den storleksordningen (och högre) tidigare men då var de i paritet med räntorna i övriga Europa och åtföljdes av relativt hög inflation.

Man skall absolut ha en ekonomi som klarar räntehöjningar, speciellt om man binder räntan på kort tid. Men att som idag kräva att man klarar 2 - 2.5 ggr dagens ränta är lite extremt och, tror jag, en överreaktion på de ekonomiska problem som finns i världen.

Sveriges ekonomi är hårt knutet till omvärlden, i synnerhet Nordeuropa. Kapital är lättrörligt, konkurrensen är stenhård. Det finns inget utrymme för Sverige att spela med egna regler, vi skriver 2013 nu, inte 1963.

Jag tror att räntorna kommer att ligga ungefär som nu under åtskilliga år framåt. Däremot tror jag att byggkostnaderna kommer att tvingas ned på grund av brist på projekt, ökad konkurrens inom såväl arbetskraft som material.
Tyvärr misstolkar många bankernas krav på att man ska klara 2-2,5 ggr dagens ränta. Det handlar inte om att bankerna tror att räntan ska bli så hög. Istället är det ett enkelt sätt för banken att se till att det finns en marginal i hushållets ekonomi.

Att argumentera med banken om att räntan aldrig kommer att bli så hög hjälper inte alls i en lånesituation. Det är bättre att fokusera på att visa att det finns en marginal i hushållets ekonomi som motsvarar den höga räntenivån.

/Krille
 
vectrex skrev:
Jag vet inte om jag missförstår dig, men hur kan man amortera av 700 000 på 8 månader med 2 medelsvensson-löner? Det går inte ihop.
Vi har ej sparat ihop 700tkr på 8mån. Vi hade då 1,7mille i banken när vi byggde huset. Vi lade in 1,4mille och lånade 2,8mille. Under de första 2 åren lyckades vi sparar ihop ytterligare 400tkr vilket gjorde att vi kunde amortera av 700tkr iår. Vi har ej levt snålt men vi planerar våra inköp (inga onödiga prylar - byter inte bil varannan år eller åka sista min. istället för att boka charterresa med 5-stjärnigt boende halvår innan). Varför vi kunde spara 1,7mille under 5år var att vi bodde billigt i "getto" och levde smart (det gör vi fortfarande idag). Vi har en inkomst på ca. 50tkr netto per månad, av det så går 20tkr till hussparande, 5tkr till vanlig sparande (fonder, pension, osv). Resten till hushåll, mat och nöje.
 
En lön på 50 000 netto är nog ingen Svenssonlön, möjligtvis brutto..
 
ChristinaH skrev:
Kyleman, i Kristianstad trakten :). Jo, säljaren verkar bra och mkt engagerad. Funderar dock ändå på om man ska dra öronen åt sig när säljaren mer eller mindre kan "ordna" din affär på banken... Jag vill ju ha en realistisk budget som vi kan känna oss trygga med! Emellertid verkar det som alla husrepresentanter har egna kontakter med banker, precis som mäklare har...
Tycker du skall fundera ett extra varv kring din magkänsla. Har grannar som har byggt med dem (men inte i Skåne). Räkna kallt med att det är mycket som kan tillkomma efterhand. Kolla noga upp ALLT innan ni binder er till ett husbygge som i slutändan kan bli ledsamt. Huseverantören tar i princip ingen risk, banken tar en marginell risk och resten av risken tar du.
 
Gylleneknorren skrev:
En lön på 50 000 netto är nog ingen Svenssonlön, möjligtvis brutto..
Fast det var väl för 2 personer, och då är det nog rätt nära svensson, lite över troligen. 25 000 kr netto är vadå, 34-35 tusen brutto?
 
Krille4 skrev:
Tyvärr misstolkar många bankernas krav på att man ska klara 2-2,5 ggr dagens ränta. Det handlar inte om att bankerna tror att räntan ska bli så hög. Istället är det ett enkelt sätt för banken att se till att det finns en marginal i hushållets ekonomi.
Men det är ju faktiskt precis samma sak.

Självklart ligger det i banken intresse att inte låna ut pengar utöver vad låntagarna klarar av.
 
Vectrex, har medelsvensson en lön på 35000 brutto? Då hamnar jag nog aldrig i det skiktet innan pension...trots utbildning 4,5 år på universitet (vidareutbildad ssk)
 
Redigerat:
Gylleneknorren skrev:
Vectrex, har medelsvensson en lön på 35000 brutto? Då hamnar jag nog aldrig i det skiktet innan pension...trots utbildning 4,5 år på universitet (vidareutbildad ssk)
Nej, det var väl lite över, men det skrev jag ju också. Vad är medellön då, 29 tusen?
 
I landstingskommunal sektor var medellönen år 2011 29100kr för kvinnor och 39300kr för män, totalt blir det ett medel på 31200kr då det är många fler kvinnor än män i denna sektor.
Jag hittar ingen bra statistik för samtliga yrkesgrupper/sektorer.
 
Håller med tidigare inlägg om att höjd ränta under rådande omständigheter kommer att dröja länge än.
Men som man brukar säga så är det är inte dom höga inkomster du blir rik på utan på dom låga kostnaderna... :) Så nr ett måste vara att hålla lånen så låga som möjligt dvs förköp er inte med burspråk, torn o tinnar och allt som finns att önska..! Håll det enkelt. Vi har med kollat på MoveHome men oj vad det sprang iväg på priset med alla tillval! Har ni kollat Älvsbyhus alternativ?
 
M
Gabbe1 skrev:
I landstingskommunal sektor var medellönen år 2011 29100kr för kvinnor och 39300kr för män, totalt blir det ett medel på 31200kr då det är många fler kvinnor än män i denna sektor.
Jag hittar ingen bra statistik för samtliga yrkesgrupper/sektorer.
2012 var medellönen för:
Kvinnor 27 600
Män 32 100
Totalt 29 800

Men det är inte så intressant. Det är medianlönen som är det intressanta. Den ligger på 26 600kr, dvs hälften av de som jobbar tjänar mindre än 26600 och den andra hälften tjänar mer.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____149077.aspx
 
Hm, trodde faktiskt att meddellönem skulle ligga något lägre än så. Dags att löneförhandla bestämt!
 
Ingen större succé att använda iphonen, råkade sända för tidigt!
Vad gäller hustillverkare så handlar det för oss om att kunna hitta ett alternativ som känns okej ekonomiskt och samtidig långsiktigt hållbart. Vi behöver inte kök och badrum som är utrustade med den senaste trenden och som kommer ifrån de finaste tillverkarna. Däremot känns det mkt viktigt att satsa på grundkonstruktionen och det tror jag att man tjänar på i längden. Ekeforshus kommer troligtvis inte att bli aktuellt, det blir för dyrt. Med Movehome skulle vi däromkring kunna klara vår budget med förhoppningsvis inte allt för stora ekonomiska överraskningar! Tack för goda råd!
 
Tror medellönen varierar kraftigt vart i landet man befinner sig, här i småland skulle jag nog gissa att en ganska normal lön ligger kring 22-25 000kr.
Vi byggde med en husleverantör som finns strax utanför Ljungby (vill inte göra reklam här) och det gav mycket valfrihet, dock inte totalentreprenad men man kunde styra ganska mycket hur involverad man ville vara, allt från att man bara byggstädade till att snickra själv.

Jag hade personligen letat efter en lite mindre husleverantör kändes som det gav mest när det kommer till ändringar och besparingar, många av de större leverantörerna är ju det tex svårt att få till bra avdrag om man väljer bort något, vill du tex ha ett annat kök så drar de bara bort en struntsumma osv.
 
MRK skrev:
Men det är ju faktiskt precis samma sak.

Självklart ligger det i banken intresse att inte låna ut pengar utöver vad låntagarna klarar av.
I praktiken är det absolut samma sak. Fast det innebär också att det inte hjälper att argumentera med banken kring deras krav baserat sannolika framtida räntenivåer.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.