Vad som är snyggt bestämmer kunden o ingen annan. Då alla har olika syn på detta så är det ju självklart att Hantverkaren ska fråga.
Hantverkaren får gärna lämna synpunkter på krokiga prisolrör eller dyrare kromade rör, men så länge lösningen fyller den tekniska kvaliteststandard som hantverkaren vill uppnå så är kunden kung.

Det skrå som Fabrikör Stava framhäver hoppas jag verkligen stannar i Stockholm och ALDRIG försöker att erbjuda sina tjänster utanför stan för då blir dom garanterat svartmärkta.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Nimajneb , visst har du en poäng, men en hantverkare kan ju inte ringa och fråga om varenda skruv heller. Råkade själv ut för en sak för ett par år sedan. En kund ville ha ett handfat monterat. Jag monterade det på standardhöjd, 850 mm från golv. Han ville ha det på 650 mm, men hade inte sagt något. Folk måste lära sig att tala om hur de vill ha det, när det avviker från standard. Jag kan dra kromade rör i hela huset om så önskas. Har för övrigt gjort det också när kunden begärt det, trots att jag tyckte det blev skitfult.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det kommer att bli dyra och jobbiga diskussioner med Nimajneb.s syn på saken.:D

Kan föreställa mig samtalet med faster Hulda som skall få ett nytt badrum.:D

"Vi har prisolrör, kromade rör och kopparrör....vad vill du ha? Vi kan löda dom, använda presskopplingar eller klämringskopplingar vad skall vi ta, tycker du? Om du tar kopparrör så kanske du vill använda Biltemas kromade skydd och då vill du kanske ha kromade kopplingar till kopparrören....ska vi isåfall ta kromad klämring eller skall vi pressa dom med en kromad koppling? Hur vill du vi skall dra dom, nere vid golvet eller uppe vid taket? Osv,osv.....
Jaha vill du veta vad det kostar de olika alternativen......vi har bara 44 variationer som alla fyller normal kvalitetsstandard att välja på, men jag skall räkna på alla varianterna det tar några timmar som jag kommer att debitera som du säkert förstår."

Tidigare har naturligtvis plattsättaren gått igenom alla varianter på tätskikt som uppfyller kraven så att hon säkert fått välja rätt och billigast, kanske från Biltema för dom lär ju vara godkända.... Man har gått igenom i detalj hur plattorna skall skäras för det går ju att göra hörn lite olika beroende på smak och tycke.......

Hulda är ju kanske inte kung men åtminstone drottning.....så hon får själv bestämma :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
En återkommande röd tråd i alla dessa diskussioner är "dialogproblem" och visst borde vissa hantverkare kunna ta kunder på ett bättre sätt, det är det ingen som sagt något om fast vissa lekmän hela tiden bittert ska konstatera att hantverkare endast gör si och så samt att alla hantverkare på forumet försvarar all typ av beteende. INGEN har väl här försvarat TS stöddige hantverkares beteende, hantverkarna i tråden försöker åter igen endast förklara vad som egentligen sker när kund inte framfört speciella önskemål, lämnat underlag, ställt frågor om priser samt andra projektspecifika saker osv
Om man inte kan förstå att när tex ett pris lämnas utan specat underlag för material/speciella önskemål så går det efter en "standard", det är ju för fan det ni gnyr över i nästan varje tråd, efterlyser kompetens, snabba billiga jobb osv.
Nu när denna röris (stöddig eller ej) gjort ett jobb (förhoppningsvis ett bra arbete med det material som denne valt) så är det fel i alla fall, tråkigt för TS att inte dialog förts och att rörisen haft en dålig attityd men sedan att "alla" lekmän ska gå till försvar för ett ofullständigt underlag för arbetet är ju anmärkningsvärt då det i andra trådar "alltid" gnälls över priser osv.
Men, hur många av er är beredda att betala för den tid det tar för hantverkaren att gå igenom materialval, arbetsmoment, den verkliga prislistan ut mot kund samt kanske prisökningen för att företagen ska skicka sina "gubbar" på utbildning i pedagogik, ekonomi och kundvård?

En beställare av ett arbete har EN idé om hur denne vill ha det, en hantverkare har kanske 50 lösningar på att få till jobbet, varav EN "standardlösning" som passar projektet specifikt......vilket är enklast och mest ekonomiskt, att hantverkaren går igenom alla möjliga scenarion eller att kunden berättar/frågar hur denne specifikt vill ha det?
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Korvgubbe
Men hur jävla svårt är det att säga till kunden "Jag förstår vad du vill göra men inte hur eftersom det finns 50 olika lösningar, vill du att jag går igenom lite olika alternativ med dig eller ska jag köra på det som jag tror blir bäst?"

De extra 20 sekunderna det tar att säga det är jag mer än villig att betala för.
 
Det som saknas är väl lite smidighet...
Dvs säger hantverkaren "prisolrör blir sällan bra, för de är svåra att få raka (och andra argument som förklarar varför det inte är en bra idé)", så ör det nog bättre än "så gör man inte"
Vad gäller kromade eller "råa" rör, så känns det som att de borde stämt av just det iom att elementet är kromat... men det kan ju vara då att det är den andra firman som förmedlat arbetet och att rörisarna då trodde att de andra skulle måla rören som de brukar...
Men i det läge som blev, hade de ju kunnat förklara för dig ch nackdelar och sen bytt till det kunden ville ha... (eventuellt mot betalning)
 
Korvgubbe skrev:
Men hur jävla svårt är det att säga till kunden "Jag förstår vad du vill göra men inte hur eftersom det finns 50 olika lösningar, vill du att jag går igenom lite olika alternativ med dig eller ska jag köra på det som jag tror blir bäst?"

De extra 20 sekunderna det tar att säga det är jag mer än villig att betala för.
Och då får man svaret "gör så det blir bra" för att sedan när jobbet är färdigt så säger kunden "Näää...så där ville jag inte ha det" och så skrivs det en tråd om det hela här att verkligheten inte stämde med vad man kommit överens om (vad man nu egentligen kom överens om) och att slutresultatet absolut inte blev så som de sett det i en utställning i en butik osv.
Men visst kan väl frågan ställas, helst ska svaret sedan finnas utförligt på papper med underskrift och/eller inspelat. Sedan finns det kunder som tar illa upp om man är för pedagogisk och menar på att hantverkare anser att de är dumma i huvudet....alltså, går det att göra en kund nöjd utan att ha en 3 timmars kurs i arbetsmoment och materialval?

Dessa 20 sekundrar är i regel ingenting, saken är den att sedan när svaret ska komma så kan det ta hur lång tid som helst då kundens tankar ska appliceras till verkligheten och dessa 50 olika lösningar ska ältas igenom, och plötsligt så har dessa 20 sekundrar ökat till en timme som sedan kund undrar varför denne ska betala för, skriver en tråd här och får till svar av hantverkare att det bästa är att ha ett underlag redan från början och så får hantverkarna skit för att de försvarar någon......vi har ett läge av moment 22...."jag vill ha hjälp och betalar gärna för det/hantverkaren tog betalt för tid denne inte arbetade fysiskt"
 
Korvgubbe
Ja går man in med inställningen att det inte är någon idé att ens försöka hjälpa kunden för att det ändå blir fel ska man nog vara glad att man har jobb överhuvudtaget...
 
  • Gilla
lasselu och 2 till
  • Laddar…
Det är ganska otroligt som alla näbbar och klor börjar spreta på hantverkarskrået så fort det blir kritik. Finns det trådar här som diskuterat tjatiga hantverkare som bara ställer massa krångliga frågor, eller är det de trådarna som slutar med att man rekommenderar hantverkaren ifråga...

Oavsett om det är otydligt ritningsunderlag eller annat i beställningen som inte framgår med önskad tydlighet så LÄR det vara mer sannolikt att det blir RÄTT om man ringer en snabbis och frågar istället för att köra på. För det är en jävla skillnad på att det fungerar och att det blir rätt efter vad arkitekt/konstruktör och beställare faktiskt tänkt sig.. Och ibland garanterat enklare för hantverkaren också om man kan diskutera fram en lösning istället för att bara jobba med pannbenet och svära åt korkade tidigare led.
 
Korvgubbe skrev:
Ja går man in med inställningen att det inte är någon idé att ens försöka hjälpa kunden för att det ändå blir fel ska man nog vara glad att man har jobb överhuvudtaget...
Och hur många gör det då?
Att man ska ställa krav på utföraren av what ever är väl inga konstigheter och de flesta hantverkare är helt med på det men om kunden inte kan ge ett underlag som reflekterar vad kunden förväntar sig (utöver branschstandard) så vad ska man då göra?

Berättar inte folk för frisören hur de vill bli klippta fast de inte är frisörkunniga själva?
Berättar man inte för datorbyggaren hur man vill ha sin dator (om man inte köper en standard)?
Frågar man inte personalen på systemet om viner passar till olika rätter/tillfällen?
Alltså, det finns mängder med tillfällen då man som kund har dels en idé om hur man vill ha det men talar om det innan.....fast inte när det gäller hantverkartjänster verkar det som. Detta tycker jag är otroligt mystiskt.
Men....en del kanske är lite för stolta att påvisa sig okunnig när det gäller hantverksjobb och inte vågar fråga saker.....
 
verktygsgurun skrev:
En hantverkare får väl ha lite känsla för stil oxå! Om man byter en dörr i ett hus och alla andra lister i huset är allmoge så sätter man inte upp släta lister. Om man hänger upp en tavla sätter man inte upp den med en nio tums spik etc etc.
Nej...det finns väl ingen yrkesgrupp där det finns med som krav på varken stil, känsla eller tålamod när det gäller kunderna....tyvärr....utan dialog INNAN jobbet görs finns alltid en risk för missförstånd och missnöje...

Jag glömmer aldrig mitt första möte med min arkitekt...jag bad honom rita ett fint och bra hus åt mig....jaha sa han då...hur ska jag veta vad du har för smak svarade han då....:surprised:
 
Får man fråga vad TS hade tyckt vore en tillfredsställande lösning? Kommunikationen har brustit och "fel" rör har installerats, hur ska man nu agera från hantverkarfirmans sida? Klagomål har de fått och presenterat lösning på, om än med bristande social kompetens. Kund är fortfarande inte nöjd, hur skulle firman kunna få kunden nöjd i detta fallet?

Enklaste lösningen vore kanske att måla rören men då uppstår ju frågan vem som ska betala, firman är nu ovetandes om att kunden är missnöjd såvida de inte läst på byggahus, har du redan hantverkare/målare hemma är detta kanske bästa lösningen för dig och nästa gång vara lite mer tydlig med specifika önskemål..

Alla människor är olika en del/många gillar inte att ställas inför detaljfrågor av hantverkare av olika anledningar:
*Hantverkaren verkar inte veta hur h.n ska göra sitt jobb
*Proffsen har betalt för att kunna utföra jobbet på bästa sätt, annars kunde man köpt matrial och utfört jobbet själv
*Man saknar kunskap om vad som efterfrågas och blir orolig att svara fel på frågorna / få jobbet fel utfört
*Hantverkaren vill inte verka osäker eller slösa beställarens tid med detaljfrågor över telefon då allt detta ska vara löst innan jobbet påbörjas med givna förutsättningar. Stöter man på hinder är det naturligtvis läge att ringa.

Men mycket hade kunnat lösas med lite kommunikation före men samtidigt, om kunden ska skaffa sig detaljkunskaper om jobbet ligger det inte långt bort att h.n kan utföra det själv istället. Kunden kanske kunde fått se foton på liknande jobb eller något då det ofta är svårt att beskriva vad som ska ske med ord. Eller en detaljerad offert där det framgår vilket material som är tänkt att användas.
 
TS här: Jag hade velat ha det så här ungefär:
Jag: ...och så vill jag ha det här specialelementet här på väggen ovanför bänkskivan.
Hantverkaren: OK, det fixar vi. Jag ser att det är ett helkromat element, vill du ha kromade rör till eller vanliga i koppar?
J: Kan man inte köra vita Prisolrör istället?
H: Nej, det är svårt att få prisolrör raka och snygga. då är det bättre att måla kopparrören.
J: OK, kan man inte trä på någon plastgrej på kopparrören för att slippa måla?
H: Nja, något sådant har jag aldrig sett men jag ska kolla nästa gång jag är hos handlarn.

Jag tänkte ge feedback till rörmokaren om elementrören när han kommer på återbesök för att fixa kökskranen som de monterade slarvigt. Annars brukar jag vara en ganska lättsam kund som sällan bråkar om småsaker.
 
Korvgubbe
Glufsglufs skrev:
Och hur många gör det då?
Att man ska ställa krav på utföraren av what ever är väl inga konstigheter och de flesta hantverkare är helt med på det men om kunden inte kan ge ett underlag som reflekterar vad kunden förväntar sig (utöver branschstandard) så vad ska man då göra?

Berättar inte folk för frisören hur de vill bli klippta fast de inte är frisörkunniga själva?
Berättar man inte för datorbyggaren hur man vill ha sin dator (om man inte köper en standard)?
Frågar man inte personalen på systemet om viner passar till olika rätter/tillfällen?
Alltså, det finns mängder med tillfällen då man som kund har dels en idé om hur man vill ha det men talar om det innan.....fast inte när det gäller hantverkartjänster verkar det som. Detta tycker jag är otroligt mystiskt.
Men....en del kanske är lite för stolta att påvisa sig okunnig när det gäller hantverksjobb och inte vågar fråga saker.....
Jag har flera gånger gått in till frisören och frågat vad de tror jag passar bäst i och kört på det, inte har jag blivit missnöjd heller. Men aldrig har det hänt att frisören har klippt mig utan att fråga först hur jag vill ha det.
 
Tycker som flera här att det, i detta fall, verkar finnas lite att öva på gällande kommunikationen.

Jag blev jävligt glatt överraskad när vi fick tag i en elektriker som skulle dra ny el i hela vårt hus. Efter samtal kom vi överens om att han ritar på väggarna vart jag ska fräsa nya spår och hål för dosor. När han sedan kom för att måla på väggarna frågade han hur vi tänkt. "Standard, kanske?" svarade vi. Elektrikern menade att det går inte, han kan inte bestämma vad som är standard för oss. Han bad oss fundera lite, sedan berätta hur vi tänkt så lovade han att komma med idéer, förbättringsförslag, kanske lägga till en brytare där, eluttag där etc. Han frågade även om han skulle använda rör med kabel i, eller tomma rör för att sedan dra trådarena efteråt. Visst, alternativet med färdiga rör/trådar är dyrare, men då blir arbetskostnaden lägre. Vi fick frågor om exakt ALLT och han guidade oss till vad som "bör passa bäst" i just detta fall. Den hantverkaren, likt det flesta andra vi anlitat, har gjort det med bravur! Inget mer att önska (mer än att de gärna fått varit lite billigare) :p
 
  • Gilla
Jante och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.