Jag ger upp med att försöka kapa stenplattor med sänksågen.
Sågen orkar helt enkelt inte och torrkapning sliter på diamantklingorna alldeles för mycket så att de blir varma och börjar vobbla efter några snitt.

Avser nu att köpa en riktig stensåg från Flex, CS60 WET...
Såg att skenorna till Flexen är misstänkt lik Bosch.

Någon som vet om de är kompatibla med varandra?

För Bosch har vettiga längder så om de passar varandra rakt av köper jag nog skenor från Bosch istället.
 
Svarar mig själv, ringde Flex och frågade dem om dessa är kompatibla med varandra. Det kunde (ville) han givetvis inte svara på. Men fick veta att det är Mafell som tillverkar skenorna.

Ringde Bosch för att se om de vet vem som tillverkar skenorna men fick inte ut något av dem.


Men nu tror jag att Mafell, Bosch och Flex har samma skenor. Har tittat på högupplösta bilder och de ser identiska ut.
Bara det inte är så att någon av dem har typ en extra fläns eller eller 0,5 mm diff bara för att sabotera kompatibiliteten.
 
Bosch och Mafell har samma skenor. Inte bara skenorna utan även adaptrar och tillbehör ser identiska ut vilket är bra då dessa går att få tag på lite billigare än Mafell.
 
Ja, nu är det bekräftat.

Fick svar från Mafell:

"Ja, alla 3 är 100% kompatibla, och tillverkas av Mafell.
Det avancerade
Aerofix sug system finns endast i Mafell utförande, men är också kompatibelt med
dom andra."
 
är det å tjänstens vägnar du ska skaffa en sådan stensåg? Verkar ju grymt smidig men svindyr. Står just och kapar 25mm granit så hela kvarteret täcks av rökmoln men faktum är att det sånärsompå röken går över förväntan med stora vinkelslipen.
 
Har skifferplattor på 60x60 cm och 3-4 cm tjocka som ska kapas nu.
Det blir riktigt många snitt p.g.a. nivåer jag byggt och tanken är att fogarna ska följa med i kurvorna så att det inte blir några brutna fogar, typ T-korsning. Det innebär att jag kommer att kapa två plattor med 22.5 graders vinkel som ger summan 45, där det svänger 45 grader istället för att kapa en platta på 45 grader och sedan låta en vinkelrät platta möta den.
Det blir mindre att kapa men fulare foglinjer.

Försökte med en sänksåg, det gick bra i början men sen tröttnade sågen och klingorna tappar sin skärförmåga alldeles för fort. Det känns inte sunt.

Snackade med Flex, killen var tveksam till att sågen ska klara skiffer på 3-4 cm då han hänvisade till att CS60 har bara 1400W. Han ringde tysklandsfabriken och återkom och sa att det kan funka om skiffern har 5 eller mindre i mohs hårdhetsskala. Skiffer finns mellan 2 till 7 mohs...

Så det blir en chansning. Men jag tror att den är i vilket fall bättre än sänksåg då den har bara 1200 watt och dessutom torrkörning. Hoppas att det blir bättre med vatten.
 
Ok. I samband med plattsättningen runt poolen här kommer jag köra uppåt 150 kap i 25mm granit. Det är plattor med vattenskurna kanter som är helt raka så halvdana kap duger inte. En del av dessa kap är längskapningar av 60x30 plattor, närmare bestämt 7 meter.

Jag trodde från början att detta var en omöjlig uppgift utan en stensåg så jag googlade fram denna rackare:

http://www.lumag-maschinen.de/cms/products/43-steintrenner-stm350800

lumag-steintrennmaschine-steinsge-fliesenschneider-stm350-800-stm-350-800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kostar 600eur men problemet var att frakten från tyskland låg på 280 eur. Det tyckte jag blev lite väl dyrt. Medan jag väntade på besked om fraktkostnaden började jag kapa med det jag hade, en 230mm vinkelkap med diamantklinga.

Jag ritar med tuschpenna och linjal och kapar på frihand. Ibland klantar man sig lite men de flesta snitten blir så bra att man får ligga på knä och verkligen titta för att se att det är handkapat. Givet att denna lösning kostar några hundringar borde du testa om det inte duger för dina ändamål. Granit ligger väl i den högre delen av mohs skalan?
 
Fördelen med portabel stensåg är att man slipper bära runt 60x60x3(4) plattor som väger en del.
En annan fördel är att man kan kapa exakt även efter att plattorna är lagda på marken. För typ änderna eller mönsterläggning.

En stationär stensåg är givetvis bättre men inget man bär runt med sig. Skena och såg är enklare att hantera. Bara lägga dit skenan och börja.

Jag funderade på 230 vinkelslip också då jag har en liggandes men snabbräknade och det ser ut som att jag kommer få göra totalt mer än 50 meter i snitt trots att det är en liten yta. Det beror på formen och nivåerna. 50 meter med vinkelslip.... Jag vet inte. Har inte speciellt gott rykte bland grannarna :D
 
MathiasS: Efter ditt tips kollade jag runt på marknaden efter stationära stensågar men problemet var att de flesta tar bara 800 mm. När jag ska kapa diagonalt på en 60x60 platta så blir det ca 84-85 cm.
De som klarade större vägde elefant. Helt overkill.

Så jag gav upp och beställde en Flex CS60... Får nog på fredag eller måndag. Håller tummarna för att den ska funka som jag önskar.

Antar att jag har användning av den till annat också. T.ex. stenplattor i badrummet, kapning av bänkskivor m.m.
 
Ett annat problem är att även om sågen är lång så är bordet ganska smalt, så det är besvärligt att hantera långa plattor på rullbordet.

Jag funderade lite på hur mycket jag kommer kapa här hemma i mitt lilla projekt. Hittills är det ungefär 30 meter och det kommer bli 10 meter till ungefär. Visst börjar jag bli rätt trött på vinkelharry men fan vet om jag skulle vara gladare med en annan maskin (även om jag tycker den där flexen är rätt cool, tur jag inte såg den innan jag började).

Du får återkomma med en rapport när du testat!
 
hör av dig när du är klar så kanske jag kan köpa den av dig :)

flexen alltså
 
Glömde lägga order på tvingar till styrskenan... :banghead:

Den är så tunn att det är nog ingen idé att modifiera ett par noname-tvingar.
Så det får bli Bosch tvingar istället.
Any idea på någon ÅF i Stockholm som har humana priser på Bosch och brukar ha sånt på lager?

Bästa jag kunde hitta:
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/tillbehor/styrskena/bosch-fsn-szw-skruvtvingar


nino: Jag hoppas att sågen motsvarar mina förväntningar, och om den gör det så kommer jag behålla den :D
Man kan aldrig ha för många verktyg och maskiner...

I och med att jag beställde med en 1600 skena (original package/set från Flex) så blir det en farlig inkörsport in i Mafell-världen. Nog med att Festool fräter sönder plånboken tillräckligt, behöver inte Mafell också...
 
Ja hur många grejor har man inte köpt för att använda och sedan sälja.........helt omöjligt.
 
End skrev:
Glömde lägga order på tvingar till styrskenan... :banghead:

Den är så tunn att det är nog ingen idé att modifiera ett par noname-tvingar.
Så det får bli Bosch tvingar istället.
Any idea på någon ÅF i Stockholm som har humana priser på Bosch och brukar ha sånt på lager?

Bästa jag kunde hitta:
[länk]


nino: Jag hoppas att sågen motsvarar mina förväntningar, och om den gör det så kommer jag behålla den :D
Man kan aldrig ha för många verktyg och maskiner...

I och med att jag beställde med en 1600 skena (original package/set från Flex) så blir det en farlig inkörsport in i Mafell-världen. Nog med att Festool fräter sönder plånboken tillräckligt, behöver inte Mafell också...
Sågen ser rätt lik ut en mafell KSP så med vanlig klinga kan du säkert, om den inte är för tung, använda den som en vanlig byggcirkel? .
Jag kände inte för att betala 500:- för tvingarna utan köpte dessa på CO och sågade bort en skåra på varje sida så de passar i skenan.
 
  • Gilla
End
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ja hur många grejor har man inte köpt för att använda och sedan sälja.........helt omöjligt.
Hehe... Vill inte ens tänka på hur många sådana prylar jag har. Men det känns alltid guld den dagen det råkar behövas och det är bara att plocka fram istället för att krångla med andra mindre lämpliga verktyg eller springa runt för att hyra/låna.


nanowire skrev:
Sågen ser rätt lik ut en mafell KSP så med vanlig klinga kan du säkert, om den inte är för tung, använda den som en vanlig byggcirkel? .
Jag kände inte för att betala 500:- för tvingarna utan köpte dessa på CO och sågade bort en skåra på varje sida så de passar i skenan.
29 kr... Det kan jag stå ut med (y)
Har du möjligtvis någon bild på din modifierade tving? Var sågade du? Längs den platta delen överst?
Behövde du inte slipa ner godsen för att det ska få plats i T-tracken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.