Känsla för stil? Menar du på att alla tycker o tänker lika?
Precis som Oceanis skriver så finner han att kopparrör är långt snyggare än krokiga prisolrör som andas lågbudget (min uppfattning). Jag tror inte att en enda rörmokare inte känner att kopparrör är det mest högkvalitativa som finns i deras värld. Så ur deras perspektiv kan de mycket väl ha använt rätt och tänkt ur kundens synvinkel. Och varför tror alla att hantverkaren skall fråga vad som är bäst för kunden? Gör säljaren det i bilaffären? Eller i vitvaruaffären? Jag försvarar det inte men någonstans måste man väl som kund ha ett ansvar att ställa frågor. Och i detta fall var det ju tydligen extra viktigt men det estetiska?
verktygsgurun skrev:
En hantverkare får väl ha lite känsla för stil oxå! Om man byter en dörr i ett hus och alla andra lister i huset är allmoge så sätter man inte upp släta lister. Om man hänger upp en tavla sätter man inte upp den med en nio tums spik etc etc.
 
Fabrikör Stava skrev:
Gör säljaren det i bilaffären?
Nog sjutton frågar hon vad det ska vara för färg på bilen i alla fall.
 
  • Gilla
xdigger och 4 till
  • Laddar…
Och nog har du tänkt ut det på förhand också?

Nyfniken skrev:
Nog sjutton frågar hon vad det ska vara för färg på bilen i alla fall.
 
  • Gilla
1337
  • Laddar…
En bra leverantör ser till att ha en genomgång med kunden först där man förklarar hur man tänkt genomföra jobbet, och ser om kunden vill ha det annorlunda på något vis. För en rörmokare, som rimligtvis sätter upp mängder med element, så är det inte så svårt att hålla sig med en checklista för de viktigaste punkterna.

En av punkterna är hur man ska hantera oklarheter längs vägen. Ringa kunden eller lösa efter eget huvud?
 
  • Gilla
Eskilstuna och 3 till
  • Laddar…
Nu är ju just rubriken " trött på ointresserade stöddiga hantverkare" vilket signalerar att TS har råkat ut för detta mer än en gång tidigare. Någonstans måste man dra en lärdom själv. Det fina med det är att man lär sig till nästa gång, förhoppningsvis.
 
Fabrikör Stava skrev:
Känsla för stil? Menar du på att alla tycker o tänker lika?
Nej, det är vad de INTE gör. Det är därför en entreprenör ska efterfråga instruktioner från kunden.

Fabrikör Stava skrev:
Och varför tror alla att hantverkaren skall fråga vad som är bäst för kunden? Gör säljaren det i bilaffären? Eller i vitvaruaffären?
Hur tänkte du nu? Dina exempel talar rakt emot din ståndpunkt. (Om du nu med "säljaren i bilaffären" tänker på en Trabant-säljare i DDR.) Har du köpt bil eller vitvaror någon gång? Om inte, så kan jag berätta att då blir man som kund blir fullständigt bombarderad med frågor. Till bilköpet kan det finnas flera A4-sidor med olika alternativ att ta ställning till. Ska du köpa ett kylskåp så är det energiklass, höjd, ismaskin, ljudnivå etc etc etc.

Det är alltså INTE så att man säger "jag vill ha ett kylskåp" och då väljer säljaren ut det som han själv tycker bäst om.
 
Jag kan förstå varför de gjorde som de gjorde. Att dra prisol synligt en längre sträcka ser direkt hempulat ut. Att dra kromade rör ger direkt lite badrumskänsla. Dessutom är det svindyrt. Själv tycker jag att det är snyggast att måla rören, antingen vita, eller i samma kulör som väggen. Själv brukar jag bara dra kromat om det är i badrum. T ex till en handukstork eller liknande.
Fick de inga andra instruktioner, så gjorde de väl som brukligt är.
Fast stöddig attityd försvarar jag aldrig.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
lordi skrev:
Jag kan förstå varför de gjorde som de gjorde. Att dra prisol synligt en längre sträcka ser direkt hempulat ut. Att dra kromade rör ger direkt lite badrumskänsla. Dessutom är det svindyrt.
Vart hittar du att det är svindyrt?
Kollar man på tex biltema så kostar ett 2m Ø12 kopparrör 129kr.
Ett 2m Ø12 förkromat rör kostar 159kr.
En skillnad som i sammanhanget är försumbar, rörisens frukostrast kostar kunden mer än prisskillnaden på materialet.

Kunden hade ju ett kromat element, och då borde ju även kromade rör vara det som passar bäst till detta, det går ju även måla kromade rör om det nu skulle vara så att man ändrar sig.
 
Pumba skrev:
Vart hittar du att det är svindyrt?
Kollar man på tex biltema så kostar ett 2m Ø12 kopparrör 129kr.
Ett 2m Ø12 förkromat rör kostar 159kr.
En skillnad som i sammanhanget är försumbar, rörisens frukostrast kostar kunden mer än prisskillnaden på materialet.

Kunden hade ju ett kromat element, och då borde ju även kromade rör vara det som passar bäst till detta, det går ju även måla kromade rör om det nu skulle vara så att man ändrar sig.
Här ser du hur olika syn vi har på vad som är snyggt. Lordi inkl mig själv tycker att det är snyggare att ha målade rör som går i färg med väggen och låta det kromade elementet vara det som syns och är snyggt. Jag tycker precis som Lordi att kromade rör längs väggarna ser B ut om det är utanför toalett och dusch utrymme.
Men du tycker det är snyggt vi har alla våra preferenser.
Om du läser TS inlägg så ville han först och främst ha prisolrör vilka normalt blir ganska krokiga och om det inte gick så åtminstone kromade rör så du ser att våra preferenser skiljer.

Har förresten Biltema kromade presskopplingar eller du tycker att rörisen skall köpa lite hos Biltema och lite på Rinkaby och ta lite på firman :) Kromade presskopplingar är väl dubbelt så dyra som i koppar så visst blir det dyrare. Men det är iofs upp till kunden att bestämma så det är kanske inget skäl.
 
  • Gilla
orten och 1 till
  • Laddar…
TS här: Jo, jag förstår att man måste tala om vad man vill ha, men det bygger också på att man är fullt informerad om alternativen. Jag visste inte att det var normalt med kopparrör till ett kromat element/handdukstork.

I de bästa fallen så har hantverkarna kommit med egna idéer och lösningar på problem som gjort det bättre i slutänden eller lagt fram olika alternativ för mig, men ibland är de bara ointresserade och stöddiga.

Hur ser ni på de där rörskydden som finns på Biltema men är helt okända hos rörmokarna och de stora fackhandelskedjorna?
 
Fred vom Jupiter skrev:
TS här: Jo, jag förstår att man måste tala om vad man vill ha, men det bygger också på att man är fullt informerad om alternativen. Jag visste inte att det var normalt med kopparrör till ett kromat element/handdukstork.

I de bästa fallen så har hantverkarna kommit med egna idéer och lösningar på problem som gjort det bättre i slutänden eller lagt fram olika alternativ för mig, men ibland är de bara ointresserade och stöddiga.

Hur ser ni på de där rörskydden som finns på Biltema men är helt okända hos rörmokarna och de stora fackhandelskedjorna?
Det är naturligtvis alltid en fråga om dialog och det är lite otur att du inte har fått det som du ville. Stöddighet tycker jag inte om, men kan förstå att det har blivit som det blivit och tror trots allt att dom gjort något som dom trodde du skulle bli nöjd med.

Beroende på hur dina rör är dragna, om det är vinklar på dom så kommer du att få dessa synliga och måste då måla dessa oavsett. I så fall tror jag målning är många gånger snyggare.
Om det bara är en rak sträcka så kanske..... Det är väl bara att prova, om du inte är nöjd så måla rören för det kommer att bli snyggt.
 
oceanis skrev:
Har förresten Biltema kromade presskopplingar eller du tycker att rörisen skall köpa lite hos Biltema och lite på Rinkaby och ta lite på firman :) Kromade presskopplingar är väl dubbelt så dyra som i koppar så visst blir det dyrare. Men det är iofs upp till kunden att bestämma så det är kanske inget skäl.
Meningen var att visa att det inte alls är svindyrt med förkormade rör som det påstods.
Om skillnaden är omkring 20% på biltema så lär ju % satsen vara snarlik hos övriga leverantörer med.
Så att välja bort kromade rör för att det är "svindyrt" köper jag inte.

Tumregeln i TS fall rä väl att rörisen kunde ställt en fråga och därmed undkommit en missnöjd kund.

Grannen hade en liknande hantverkare hos sig, eller grävmaskinsförare, när de grävde hans trädgård så tyckte de att min grusade garageuppfart var ett bra ställe att lägga all matjord på.
När jag var hemma på lunchen så poängterar jag att så länge de återstället det hela så gör det inte så mycket.
Får då kommentaren tillbaka att det inte gör något om det ligger jord kvar, för jag har ju ändå jord 40cm under mitt grus.
Vem fan vill anlita en så uppkäftig och spydig idiot till att göra ens trädgård, det kan ju gå hur åt H'''e som hellst.
Det går ju då även tippa 50 ton grus på garagetaket för det är ju ändå grus under garaget.
 
Ok, 159 kr är väl inte svindyrt, men dock ändå nästan 80 spänn per m. Men jag står fortfarande för att det ser illa ut med kromade rör till en radiator. Rören blir alldes för iögonfallande. Eftersom det inte är ett normalt förfarande att dra kromade rör eller prisol till en radiator, så bör man komma överens om sådant innan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Hur ser ni på de där rörskydden som finns på Biltema men är helt okända hos rörmokarna och de stora fackhandelskedjorna?
De är inte helt okända, jag brukar använda liknande som skydd när man kommer upp med pex-rör från golvet till radiatorn. Då använder jag den vita varianten. Men har man bockade rör, så blir det nog svårt att få det snyggt.
 
Korvgubbe
oceanis skrev:
Är du inte orättvis i ditt så kategoriska uttalande?
Nej det tycker jag inte, i de trådar här där hantverkare har försvarat sina kollegor för missnöjda kunder så tycker jag det är den bild som målas upp. Ett beteende jag för övrigt inte alls förstår.

Därmed inte sagt att jag inte tycker att det även finns bra hantverkare, eller att kunden helt saknar eget ansvar. För det finns gott om hantverkare som är skickliga i alla aspekter av sitt arbete. Hade jag varit hantverkare hade jag stannat upp en minut och funderat över varför det viktigaste rådet när amatörer letar hantverkare verkar vara "hör runt bland vänner&bekanta" och att "kolla referenser"...

Oavsett vad kunden har sagt till om, och oavsett vad som är "standard" så måste väl alla kunna hålla med om att hantverkaren har gjort fel eftersom denne uppfattades som "stöddig"? Att svara "nej det finns inte" när kunden frågar efter en produkt som denne sedan hittar på Biltema efter vad, två minuters sökning?, är knappast okej oavsett bransch. Vet man inte så säger man just det, "Det är möjligt att det finns men det är inget jag känner till" är ett svar som vilken kund som helst skulle acceptera utan att bli sur eller känna sig lurad.

Sen måste väl även hantverkare förstå att de är proffs och kunden är amatör, det är just därför som de fick jobbet. Att plocka upp telefonen och ringa ett samtal tar varken lång tid eller kostar speciellt mycket så varför inte bara göra det? Just rören är ju en sådan detalj som ett proffs kan se i förväg i det här fallet, medan amatören lätt missar det, så varför inte bara utöva lite kundvård och få ett gott rykte omkring sig?

I mitt jobb ingår bland annat att göra lite översättningar och jag garanterar att jag ringer upp kunden och frågar om denne menade "spatserade genom parken" eller "promenerade genom parken", inte fan skiter jag i det och kör på någon slags "standard" och skriver "gick genom parken".
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.