Förlåt, jag menar så klart gylleneknorren :))!
 
MRK skrev:
För 10 år sedan var den strax under 4% - so what?

Vad ränteläget var för 1, 2, 5, 10, 20 år sedan är fullständigt ointressant.
Vad jag menar är att det inte är orimligt att bankerna räknar på att man ska klara 8%. Få verkar komma ihåg att räntan var 6,5 bara för några år sedan och att det inte är så orimligt att vi landar där igen.
 
Kyleman, i Kristianstad trakten :). Jo, säljaren verkar bra och mkt engagerad. Funderar dock ändå på om man ska dra öronen åt sig när säljaren mer eller mindre kan "ordna" din affär på banken... Jag vill ju ha en realistisk budget som vi kan känna oss trygga med! Emellertid verkar det som alla husrepresentanter har egna kontakter med banker, precis som mäklare har...
 
Har ni frågat banken var gränsen går?
För ett allternativ kan ju vara att arbeta åt andra hållet.
Vad säger banken, hur mycket får ni låna och under vilka vilkor, SEN ge sig ut och leta hus.
Säger banken max 2,5 miljoner så har man ju det att spela med, många husfirmor kan säkerligen även föreslå besparingar som gör att det går ihop sig.
Jag köpte lösvirkeshus, då kunde jag välja fritt en massa, en granne på gatan gjorde det samma, men han valde billigare lösningar på många saker och fick en annan slutkostnad, vissa gör tvärt om.
I dagens läge så finns det säkerligen husleverantörer som gärna hjälper till med ett hus som uppfyller budgetramarna.
 
MRK, sant som du skriver och jag kom ihåg den räntan först nu när jag blev påmind av dig :). Det är absolut klokt att kalkylera med en högre ränta och om man kan, låta dra en högre summa redan från början som motsvara en högre ränta. Så gör vi i nuläget, vi drar pengar från lånekontor in på utgiftskontot och vi drar mer än vad som behövs, på så sätt blir det inte en lika stor chock när räntan går upp och du har samtidigt ett aktivt sparande :).
 
Man har ju varit bortsämd med fantastiska vinster på lgh/villor sedan krisen på 90 talet. Köpte min första lgh i uppsala 94, för 400,000 kr. Sålde den, utan minsta renovering, 2003 för 960,000kr. Bodde sen i nypod lgh solna köpt för 1,9 milj. Såldes tre år senare för 2,4 mille. Utan minsta renovering. Sen villa köptes för 3 mille, renoverades för ca 400,000 och såldes "krisåret" 2011 för 3,8 - 100,000 under accepterat pris, mäklaren mycket missnöjd, hans värdering på 4,1 höll inte........men jösses på mindre än 20år har jag tjänat ihop 1,5 miljoner på dessa byten. Inte dåligt, bostadskarriär eller vad det nu kallas. Min kontantinsats har ökat för varje byte. Nu är den ca 40% i nuvarande villa. Har aldrig amorterat en krona. I uppsala pluggade jag och hade i min köpta lgh en kostnad på 1600kr per mån (hyra plus lån), att jämföra med mina korridårsboende kompisar som betalade runt 3000kr per mån för ett rum......jag sparade således ca 1400*12mån* 10 år = 170,000kr på upplägget bara på månadsavgift. (Och, ja pluggade 10 år till Doktor)

Samtidigt är jag medveten om att en ny kris kan komma, och då menar jag inte att husen går ner 10%, utan en 90 tals kris där villor slumpas för halva taxeringsvärdet.

Träffar många i min egen ålder, runt 40, som belånar sig så hårt att de måste behålla jobbet, har broblem vid f.l., sjukdom etc. De lever i tron att ett radhus för 6 mille (sant i närförorter till stockholm), kommer att stiga med 10% per år och att alla nödvändiga renoveringar kommer kunna göras med omvärdering av huset......tror de är på hal is faktiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
KB81 och 3 till
  • Laddar…
Pumba, ja precis det har vi fått nu, en total summa på 3,2 milj (dvs med tomt och alla tillkommande avgifter) varför det lutar åt Movehome! Är förvisso ett nytt koncept, men då klarar vi budgeten och får ett 1 1/2 plans hus på ca 160 m2 :)).
 
ChristinaH skrev:
Kyleman, i Kristianstad trakten :). Jo, säljaren verkar bra och mkt engagerad. Funderar dock ändå på om man ska dra öronen åt sig när säljaren mer eller mindre kan "ordna" din affär på banken... Jag vill ju ha en realistisk budget som vi kan känna oss trygga med! Emellertid verkar det som alla husrepresentanter har egna kontakter med banker, precis som mäklare har...

Sund inställning!
 
Byggis, det är bara till att gratulera till dina strålande affärer :)). Låt oss hoppas att vinden blåser åt rätt håll även fortsättningsvis, för allas vår skull!
Rent historiskt sätt har det ju alltid lönat sig att äga, förutsatt att man kan hålla ut vid sämre perioder.
 
Jag tror mer eller mindre att ni måste räkna vad det kommer att kosta med det nya boende, samt ju mer ni har i sparkontot desto bättre. När vi pratade med banken presenterade vi för de vad månadskostnaden kommer att bli samt att vi kan konsten att spara pengar. Vårt hus landade på 4,2mille när det står klart 2011 och hade då 2.8mille i lån. I år har vi hunnit amortera av ytterligare 700tkr. Jag och min fru har en medelsvenssons lön. Vi lever inte snål men smart, och spider ut inköp (då vi i princip slängde allt möbler när vi flyttade in i vårt nya hus). Vi har som mål efter allt sparande ska lägga undan 20tkr till boende/amortering. Det var vi tydligt med när vi träffade banken.
 
ChristinaH skrev:
Byggis, det är bara till att gratulera till dina strålande affärer :)). Låt oss hoppas att vinden blåser åt rätt håll även fortsättningsvis, för allas vår skull!
Rent historiskt sätt har det ju alltid lönat sig att äga, förutsatt att man kan hålla ut vid sämre perioder.
Ja! Även för de som ägde hus under 90 tals krisen var det ju inget problem, förutsatt att de hade råd att bo kvar,
 
Byklcr, imponerande, inspirerande och ffa motiverande att höra :)). Disciplin och karaktär, båda mkt goda egenskaper i detta sammanhang!
 
bYkICr skrev:
Jag tror mer eller mindre att ni måste räkna vad det kommer att kosta med det nya boende, samt ju mer ni har i sparkontot desto bättre. När vi pratade med banken presenterade vi för de vad månadskostnaden kommer att bli samt att vi kan konsten att spara pengar. Vårt hus landade på 4,2mille när det står klart 2011 och hade då 2.8mille i lån. I år har vi hunnit amortera av ytterligare 700tkr. Jag och min fru har en medelsvenssons lön. Vi lever inte snål men smart, och spider ut inköp (då vi i princip slängde allt möbler när vi flyttade in i vårt nya hus). Vi har som mål efter allt sparande ska lägga undan 20tkr till boende/amortering. Det var vi tydligt med när vi träffade banken.
Jag vet inte om jag missförstår dig, men hur kan man amortera av 700 000 på 8 månader med 2 medelsvensson-löner? Det går inte ihop.
 
H*n kanske menar att de amorterat av 700K sen huset stog klart 2011 och fram till nu.
Då blir det "bara" en amortering på 22-35K I månaden beroende på när under 2011 de började amotera.

Iof rätt friskt amorterat det oxå, speciellt med Svenssonlöner.
 
Redigerat:
Jag tror inte alla banker räknar med just 8 %. Min räknar med att man ska klara en ränta på 7 %.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.