När vi byggde kök skulle ett element flyttas ett par meter och rörisarna skulle dra ledningar dit. Vi hade noggrant valt ut ett dyrt element att monteras högt på väggen. När jag kom hem satt det riktigt monterat på väggen, med råa kopparrör till det kromade elementet! Skitfult!

jag frågade om man inte kunde dragit prisolrör (heter det väl) med vitt plasthölje? Då flinade de och sa att det gör man minsann inte. Inte kromade rör heller tydligen. Jag frågade då om det fanns någon sorts plastgrej/hölje att trä över kopparrören? Då flinade de igen och sa att sånt fanns inte men det skulle målarna ha gillat för att slippa måla alla rör. Köp elementfärg och måla rören du, tyckte de.

Igår tittade jag efter en grej på Biltema och hittade precis sådana rörlister som jag frågat om. Är det möjligt att sådana endast finns på Biltema men inte på Dahls och liknande ställen?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorskydd-88023/

Dessutom har jag sett i andra hus att man använder både Prisol och kromade rör till elementen.
 
  • Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en firma som visar upp sin bästa hantverkarsida och spär på hatet mot oss andra som försöker ha nöjda kunder.
Då vet du det till nästa gång och kan stryka dem i listan över folk som du anlitar och du kommer nog att berätta detta för några till och då förlorar de fler kunder.
Gör man ett bra jobb så sprider det sig till max 10 personer, gör man ett dåligt så får minst 100 reda på det.
 
  • Gilla
Müssli och 5 till
  • Laddar…
Var dom 2 st för att montera ett element?
 
För att försvara rörisarna så har de nog delvis rätt i sak. De plastöverdragna prisolrören kommer oftast på rulle och kan vara svåra att få helt raka, och de kromade rören går inte att måla. Om du målar de råa kopparrören med elementfärg så blir det troligen den snyggaste lösningen. Har du vit vägg så blir rören inte så iögonfallande.

Flinet kunde de ju ha skippat.
 
Tack för det Pelpet, nu känns det lite bättre.

Det var kökssnickarnas rörmokarkompisar och de gjorde ett helt kök med nya rör och avlopp från källaren m m.
 
Men snälla nån,
har du mage att klaga på att de drog kopparrör och inte kunde läsa dina tankar? Hade du begärt att de skulle dra med krom eller prisolrör? I så fall är jag på din sida. I annat fall får du skylla dig själv. Själv tycker jag det är snyggt med rå koppar. Att hantverkarna flinade kan kanske bero på att du blev besviken över deras arbete?

Fred vom Jupiter skrev:
När vi byggde kök skulle ett element flyttas ett par meter och rörisarna skulle dra ledningar dit. Vi hade noggrant valt ut ett dyrt element att monteras högt på väggen. När jag kom hem satt det riktigt monterat på väggen, med råa kopparrör till det kromade elementet! Skitfult!

jag frågade om man inte kunde dragit prisolrör (heter det väl) med vitt plasthölje? Då flinade de och sa att det gör man minsann inte. Inte kromade rör heller tydligen. Jag frågade då om det fanns någon sorts plastgrej/hölje att trä över kopparrören? Då flinade de igen och sa att sånt fanns inte men det skulle målarna ha gillat för att slippa måla alla rör. Köp elementfärg och måla rören du, tyckte de.

Igår tittade jag efter en grej på Biltema och hittade precis sådana rörlister som jag frågat om. Är det möjligt att sådana endast finns på Biltema men inte på Dahls och liknande ställen?
[länk]

Dessutom har jag sett i andra hus att man använder både Prisol och kromade rör till elementen.
 
Bör inte en professionell hantverkare ställa rätt frågor innan jobbet, så att kunden blir nöjd?
Ta reda på vad kunden vill ha.
 
  • Gilla
verobar och 17 till
  • Laddar…
Fabrikör Stava skrev:
Men snälla nån,
har du mage att klaga på att de drog kopparrör och inte kunde läsa dina tankar? Hade du begärt att de skulle dra med krom eller prisolrör? I så fall är jag på din sida. I annat fall får du skylla dig själv. Själv tycker jag det är snyggt med rå koppar. Att hantverkarna flinade kan kanske bero på att du blev besviken över deras arbete?
Poängen är väl att hantverkaren ska fråga innan arbetet påbörjar, om kunden själv inte frågar. Eftersom hantverkaren är den som ska veta vilka alternativ som finns. Så gör vi här hemma i vart fall, jag lämnar alternativ till frugan, hon bestämmer, blir det för krångligt säger jag att det inte går.

Edit: Rolle var snabbare.
 
  • Gilla
JaJu och 7 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Vad jag har lärt mig av alla hantverkartrådar så är det kundens eget fel om den inte är mer kunnig än hantverkaren när den beställer. Hantverkare ska inte behöva smutsa ned sig med kundvård och service.

Jag har själv kromade rör till radiatorer, och det kan man ju tydligen inte ha. Vad kommer hända? Kommer hela huset explodera? Räknas detta som dolt fel?
 
  • Gilla
lasselu
  • Laddar…
Rolle314 skrev:
Bör inte en professionell hantverkare ställa rätt frågor innan jobbet, så att kunden blir nöjd?
Ta reda på vad kunden vill ha.
Eller så ska kanske beställaren speca vad han vill ha så hantverkaren slipper gissa. Om inte beställaren har angett något brukar gängse standard gälla.

(kan kanske hålla med dig lite grand om man nu har ett kromat/rostfritt element så kanske man skulle undrat lite extra)
 
Redigerat:
Dum gör som dum säger...;)
Har du inte specat att du vill ha en viss typ av rör så får du acceptera att hantverkarna kör med det de brukar använda.
 
En hantverkare får väl ha lite känsla för stil oxå! Om man byter en dörr i ett hus och alla andra lister i huset är allmoge så sätter man inte upp släta lister. Om man hänger upp en tavla sätter man inte upp den med en nio tums spik etc etc.
 
  • Gilla
lasselu och 4 till
  • Laddar…
Tråden kunde lika gärna börjat med: Rörmokaren använde för dyrt material....

Inte lätt att vara hantverkare.
 
Korvgubbe skrev:
Vad jag har lärt mig av alla hantverkartrådar så är det kundens eget fel om den inte är mer kunnig än hantverkaren när den beställer. Hantverkare ska inte behöva smutsa ned sig med kundvård och service.
Är du inte orättvis i ditt så kategoriska uttalande ?

Jag jobbar varje dag både för kunder och leverantörer beroende på projekt men har lärt mig att de kunder som oftast blir mest nöjda är de som själv skaffar sig viss beställarkompetens och som kan förmedla sina visioner och önskningar på ett begripligt sätt.

Tror faktiskt att många hantverkare gör sitt yttersta för att tillfredsställa sin kund men det finns så många sätt att utföra ett jobb och alla har sin syn på vad som är snyggt och vad som inte är snyggt. Smaken skiljer väldigt mycket hos oss personer.

Om hantverkaren, rörisen, elektrikern eller vem det nu är hela tiden skulle fråga kunden så skulle det bli ohållbart. Hur tror du det skulle fungera om rörisen skulle ringa hela dagen och fråga om man vill ha 400 mm eller 600 mm mellan rörhållarna eller om han skall gå rakt upp med röret eller svänga ut det i hörnan för att sen svänga in det igen lite senare.........pss om elektrikern hela tiden skall ringa och fråga om han skall använda skruvklammer eller spikklammer och om han skall dra kabeln längs golvsockeln eller gå upp och gå längs listen i taket etc etc. (bara fiktiva exempel)

Det hantverkaren tycker är snyggt kanske inte du tycker är snyggt och detta kommer alltid att vara så. Därför försöker jag alltid förklara för vissa beställare att man själv bör ha en uppfattning om vad man vill ha om man nu har speciella önskningar annars görs jobbet enligt gängse praxis. Tyvärr kan detta då bli lite olika beroende på vilken person som gör det.

En duktig hantverkare behöver inte nödvändigt vara ett designgeni med utpräglad förmåga för form. Men han kan mycket väl göra dom vackraste saker om han får en ritning som visar vad han skall göra.
Har exempel i Stockholm på en plåtslagare som gör mycket rostfria detaljer till mig och som har mycket god smak och en genialisk formbegåvning. Man behöver bara berätta ungefär vad man vill ha och möjligen en skiss på en servett så får man de vackraste saker av honom. I Skåne brukar en plåtis som gör en del plåt till mig göra jättefina arbeten i gammal stil men där måste man lämna ritning och tala om väldigt tydligt hur man vill ha det, men det blir jättesnyggt.

Vad jag vill ha sagt är att skyll inte bara på er hantverkare utan rannsaka er själv och fundera hur tydliga ni egentligen är när ni beställer. Man kan inte begära att hantverkaren skall gissa era tankar.

Och när det gäller elementet i denna tråd så gillar jag tex raka fina kopparrör med pressade kopplingar som vitmålas långt före krokiga prisolrör. Så där har tex jag och TS olika smak :)
 
  • Gilla
Marran_1989 och 3 till
  • Laddar…
spiskrok skrev:
Tråden kunde lika gärna börjat med: Rörmokaren använde för dyrt material....

Inte lätt att vara hantverkare.
Nä det kan verkligen inte vara lätt för vissa, den större massan verkar ju ändå kunna göra kunden nöjd, vissa skiter ju i vilket tydligen.

75% av de hantverkarna jag haft för div uppdrag så har jag berättat vad jag på ett ungefär önskar få gjort, i nästan alla fallen så har hantverkaren kontrat med ett förslag på hur detta ska utföras och även i många fall både förbättrat och fått till ett bättre pris.

En del hantverkare lever för långt bort från verkligheten, framförallt när man får in yngre personer som helt saknar insikt i hur dåligt utförda jobb påverkar objektet de är och jobbar i.
Tex när rörmockaren missade med borrmaskinen och gjorde en stor reva i min gråa tapet, latex och sen tar man av betongdammet på golvet och kletar i för att efterlikna tapeten, såg ju jättefint ut,.,.,

Alla hantverkare har en mobiltelefon nu för tiden (som går tämligen varm för vissa) och är det så att man är tveksam om nått kunden beställt så kostar det inte många kronor att ringa och höra efter.
 
  • Gilla
lasselu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.