Det är väldigt hög skuldsättning i förhållande till intäkter. Men det beror på hur stort eget kapital som ni går in med? Hur stor andel av kostnaden kommer ni att stoppa in? 15 %?
 
stake skrev:
Alla som har medelhöga inkomster och lever snålt och sparar. Det är en fråga om hur mycket man är villig att sänka sin standard för att kunna spara pengar. I normalfallet: - kanske inte så mycket. Ingen mobiltelefon av senaste slaget, inga. Märkeskläder, ingen dyr tv, en gammal bil, ingen ny dator, inga tvapparater. Lev snålt ett par år så ordnar det sig!
Exakt.
Vi ska bygga nytt, och vi bokade ett möte med en ny bank för oss.
På mötet berättade vi att vi lyckats spara ihop dom 15% som krävs för hela projektet på under 3 års tid.
Hon blev imponerad, och såg då samtidigt att man vet vad pengar är värda, och att man kan hantera dom.


Som stake skriver så gäller det att tänka på sina utgifter.
Jag äger en gammal bil, saknar helt och hållet alla former av lån och kreditkort, och har semestrat i Sverige som senaste åren :) Lite får man såklart offra

Med andra ord kanske inte alltid 15% räcker. Det gäller såklart att man kan klara räntehöjningar.
Och även ha ett ekonomiskt sinne i vissa fall.
 
Har varit i kontakt med LB men det skenade iväg i pris även hos dom, är också osäkert på hur pass stabilt företaget faktiskt är, trots ny stark ägare. Verkar inte som de uppför så många hus i dagsläget?
Har nyligen ärv en anhörig och har tillsammans med besparingar lyckats få ihop 15 %. Vid försäljning av vårt hus hoppas vi dessutom kunna få ihop ytterligare, 100-150 000, detta är dock mkt osäkert med tanke på dagens marknad och de pengarna skulle troligtvis gå direkt till iordningställande av tomten. Mm, kanske vi har för dåliga löner helt enkelt... Vi överväger att sätta oss i hyresrätt och spara, spara, spara.
 
Östlund, bra gjort där och gratulerar till ert husbygge!
Vi har förvisso mitt studielån som ligger på ca 560kr/mån och ett huslån på ca 900000, utöver det är vi skuldfria.
Och faktiskt, vi brukar skratta lite åt det där med kreditkort, är 33 respektive 38 år fyllda och ingen av oss äger ett kreditkort trots stora påtryckningar från diverse banker och andra företag.
Vill nog säga att vi är förhållandevis ekonomiska och lever efter principen att alltid spara ihop pengarna först till det vi vill köpa. Den principen gäller ju och för sig inte husköp, det skulle bli nog så svårt för oss ;-).
 
Hej, inte heller vi äger kreditkort och har bara semestrat i Sverige och någon gång Norden de senaste 10 åren.( För att vi helt enkelt inte har någon längtan till Thailand , Egypten, amöbor och annat. Det finns så mycket att se och göra på närmare håll.) Över till saken: Om ni lämnar budget, högsta möjliga kostnad för er, till husföretaget, önskemål on antal rum och kvm - låt dem fila på det. Har ni kollat Vårgårdahus?
 
Perk skrev:
I mina öron låter inte en ränta på 8% som något orimligt över tid.
Ja, det argumentet hör man ju titt som tätt.

Men jag tvivlar. En ränta i den storleksordningen skulle slå oerhört hårt på samhället i stort, minskad export, företagsnedläggningar med åtföljande mycket hög arbetslöshet. Betänk att näringslivet alltid behöver tillgång till finansiering till rimliga räntor för att kunna utvecklas.

Jo, vi har haft räntor i den storleksordningen (och högre) tidigare men då var de i paritet med räntorna i övriga Europa och åtföljdes av relativt hög inflation.

Man skall absolut ha en ekonomi som klarar räntehöjningar, speciellt om man binder räntan på kort tid. Men att som idag kräva att man klarar 2 - 2.5 ggr dagens ränta är lite extremt och, tror jag, en överreaktion på de ekonomiska problem som finns i världen.

Sveriges ekonomi är hårt knutet till omvärlden, i synnerhet Nordeuropa. Kapital är lättrörligt, konkurrensen är stenhård. Det finns inget utrymme för Sverige att spela med egna regler, vi skriver 2013 nu, inte 1963.

Jag tror att räntorna kommer att ligga ungefär som nu under åtskilliga år framåt. Däremot tror jag att byggkostnaderna kommer att tvingas ned på grund av brist på projekt, ökad konkurrens inom såväl arbetskraft som material.
 
ChristinaH skrev:
Vi upplevde emellertid att deras levnadskostnadskalkyl långt överstiger det vi faktiskt gör av med, vi är inga storkonsumenter och försöker spara så gott det går.
Ge banken fakta. Ta med en redovisning av er kostnader de senaste 3 månaderna. Spara kvitton, gör en så detaljerad redovisning som möjligt. Detta biter betydligt bättre än att säga "näe, så mycket gör vi inte av med".

Er kontakt på banken vill låna ut pengar till er, det är ju det de tjänat pengar på. De vill finna sätt att göra det möjligt. En kalkyl baserad på fakta/historik slår alltid en schablon.
 
Jag tror inte att man skall räkna med en ränta på 8 % men man måste göra kalkyler ifall att det händer. Det kan faktiskt uppstå kapitalbrist exempelvis och Sverige som land klarar ju inte av att finansiera våra huslån med våra egna pengar utan är ju beroende av kapital från utlandet.

Hur stor skillnad är det pris mellan nytt och begagnat där ni bor?
 
Jugend skrev:
Jag tror inte att man skall räkna med en ränta på 8 % men man måste göra kalkyler ifall att det händer.
Varför stoppa vid 8%, varför inte 12% :rolleyes:.

Om inte bankerna tar någon som helst risk, varför då betala någon ränta till dem överhuvudtaget? Räntan är ju en riskpremie.
 
Gällande era utgifter håller jag med övriga. Följ upp verkliga utgifter. Ett smidigt sätt att göra det är att köra smartbudget med bankimport, jag har testat det och det fungerar bra. Man kan testa gratis i 4 månader med kampanjkoden smartseb.

I övrigt så tycker jag att ni siktar på ett för dyrt boende. Om räntan sticker iväg rejält, eller om någon av er blir långtidssjukskrivna eller arbetslösa så blir det nudlar med ketchup och kläder från myrorna, alternativt att ni tvingas flytta. Går det inte att hitta billigare, begagnade hus i området istället?
 
MRK skrev:
Varför stoppa vid 8%, varför inte 12% :rolleyes:.
För mindre än fem år sedan var den rörliga räntan på 6,5%...
 
joflopp skrev:
För mindre än fem år sedan var den rörliga räntan på 6,5%...
För 10 år sedan var den strax under 4% - so what?

Vad ränteläget var för 1, 2, 5, 10, 20 år sedan är fullständigt ointressant.
 
Redigerat:
Hmm jag som nyss byggt hus, till en kostnad på 1,3-1,6 miljoner mindre än ni räknar på fick nästan stopp med banken redan där, och då har vi nästan samma inkomstnivå och vi hade 20% kontantinsats.

Mycket hänger på vilken kontaktperson man pratar med på banken, vi fick en riktigt otrevlig kärring först, hon tyckte att vi redan vad överbelånade med de 150 000kr vi hade kvar på bostadsrätten vi köpte för en halv miljon.
Efter att ha pratat med dennes chef så fick vi en vettig person som vi presenterade våra kalkyler för, inkomster och offert från husleverantören med driftkostnad osv.
Efter lite räknande så undrade banken om det fanns något vi kunde göra för att ta ner kostnaden något, vilket vi kom överrens med husleverantören om att göra vissa byggmoment själva + att bistå byggarna under byggtiden som hantlangare.

Men jag skulle nog säga att det är mycket ni vill låna i förhållande till inkomster och då blir det så att banken säger nej, de vet ju även med sig att i många fall så hålls inte budgeten.
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Hej på er!
Så spännande att ta del av alla era åsikter och erfarenheter!
Meningarna går isär en hel del och det är klart ingen som kan lämna ngr garantier vad gäller vår framtid. Finns ju så klart ett globalt perspektiv också som kan påverka och där mkt kan hända... Tänker t ex på situationen i Syrien och hur det ev kan komma att påverka våra bensinpriser.
Samtidigt kan man inte leva sitt liv utifrån principen vad som ev kan hända, då skulle ekorrhjulet snart sluta spinna!
Är nyss hemkomna efter intressant möte med representant med Ekeforshus, mkt trevligt visningshus kan tilläggas och en fin presentation. I skutet av mötet fick vi snällt lägga korten på bordet, dvs att vi fått avslag från banken. Tänker att knorren har en poäng för säljaren frågade omgående vad vi fått för budget och så med ens var diskussionen/förhandlingarna igång... Tydligen hade säljaren egen kontakt på banken och erbjöd sig följa med och stå för presentationen/upplägget av vår kalkyl. Återstår att se hur många slantar mindre vårt möte kan komma att generera men spännande att det finns utrymme för förhandling.
Och jag minns när räntan var uppe i 6,5 %, vi hade lån på borätt i Gbg vid tillfället... Minns även när vi köpte lägenheten och den respons folk gav oss då - är ni inte kloka, köpa lägenhet för 1.3 milj. Den lägenheten gick vi plus med när vi sålde och den är en del i vår finansiering nu. Det jag menar är, jag tror nog att man ibland måste chansa lite, frågan är bara med hur stor insats man vågar spela med...
Tror ändå kanske att vi kommer att välja ett billigare alternativ, en god nattsömn är mkt värd den med!
 
Låter spännande med Ekeforshus, var i Skåne planerar ni att bygga, deras säljare verkar ju bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.