Entusiastiska och glada i hågen gick vi till vårt möte med banken, med hängande huvud och uppgivenhet gick vi där ifrån. Kanske naivt och dumt av oss med då vi lyckats skrapa ihop 15 % till kontantinsatsen och har två medelgoda inkomster hade vi förhoppningar om att få ett lånelöfte.
Det visar sig dock att banken räknar på att man ska klara en räntehöjning på 8 % och ett sådant scenario skulle klart ruinera vår familj.
Känns samtidigt seriöst och bra att bankerna tar lite ansvar, jag vill verkligen inte gå in i detta med min familjs välmående som insats!
Undrar emellertid lite, vem har råd att bygga nytt idag???
 
Räknade banken med en räntehöjning på 8%, dvs att ni skulle klara 11% ränta? Det låter väldigt högt.
 
Det byggs ju faktiskt väldigt lite idag, och de hårdare lånevillkoren är ju en av anledningarna till det. Makthavarna diskuterar ju som bäst hur de ska kunna stimulera mer byggande, senast läste jag om förenklade bygglovsförfaranden eller till och med slopade krav på bygglov för vissa byggnationer.

Det har ju också historiskt vart en bra investering att satsa på hus/bostadsrätter så många som sitter i dyra villor idag har "jobbat sig upp" genom att köpa och sälja ett par fastigheter med bra vinst innan.

Om ni inte vill/kan bygga själva (vilket kan kapa kostnaderna rejält!) så kan ni sikta in er på någon av de billigare leverantörerna, tex Älvsbyhus eller smålandsvillan. Försök ta reda på de olika kostnaderna (hus, grund, tomt, anslutningsavgifter, markarbete, trädgård) så bra som möjligt och presentera dessa uppgifter för några olika banker.

Mycket mer än så kan ni inte göra i nuläget, säjer alla banker nej så bör ni nog ta det som ett tecken på att ni just nu inte har de ekonomiska förutsättningarna att bygga nytt.

Nu tycker jag inte att just ni verkar vara av den åsikten, men ibland dyker det upp inlägg här där TS verkar arg på banken för att de inte beviljar lån utan att ens ställa en motfråga, det är viktigt att komma ihåg att det inte är en mänsklig rättighet att köpa/bygga ett nytt hus.
Dock tror jag att de flesta med rätt inställning kan klara av det om man är beredd på att prioritera och satsa långsiktigt.
 
Nej, ursäkta jag var nog lite otydlig. De vill att man ska klara en ränta på totalt 8 %. Men med en sådan hög ränta så är det väl många, även de som har köpt äldre och redan befintliga hus som skulle råka illa ut!
Idag bor vi i ett 100 + årigt hus som skoningslöst äter upp stor den av vår inkomst i form av driftkostnad och renoveringskostnad.
 
  • Gilla
lassaserik
  • Laddar…
Alla som har medelhöga inkomster och lever snålt och sparar. Det är en fråga om hur mycket man är villig att sänka sin standard för att kunna spara pengar. I normalfallet: - kanske inte så mycket. Ingen mobiltelefon av senaste slaget, inga. Märkeskläder, ingen dyr tv, en gammal bil, ingen ny dator, inga tvapparater. Lev snålt ett par år så ordnar det sig!
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
I mina öron låter inte en ränta på 8% som något orimligt över tid. Att andra, tidigare låntagare, inte skulle klara en sådan ränta är knappast ett skäl att oansvarigt bevilja lån till er. Jag tycker att det är ett sundhetstecken i en annars rutten finansmarknad.

Som Stake skriver, spara tills ni har tillräckligt med pengar eller hitta ett billigare alternativ för att hamna i en ohållbar ekonomisk sits pga höjda boräntor är inget som gynnar er nattsömn.

Som svar på din fråga, vi hade inte heller råd att bygga. Vi köpte istället ett renoveringsobjekt och är idag nio år senare jätteglada för det valet!
 
  • Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
Gabbe, du har en poäng i det du skriver.
Jag tänker även att man inte kan förvänta sig den värdeutvecklingen på nybyggda hus som uppförs idag, har ju med inflation och annat att göra. De som byggde på 70-80 talet har ju gjort sig ett fint kapital i sina husinvesteringar!
Men hur som helst, vi hade lagt upp en ganska bra kalkyl med div argument på hur vi faktiskt skulle kunna spara en del pengar på att bygga nytt och flytta närmare våra jobb ( sälja en bil, cykla till jobb), spara ca 4000 kr bara på bensinpengar... Det i kombination med en betydligt lägre driftkostnad, skattebefrielse etc...
Vi har uteslutit en del av de lågpris husleverantörer som finns, inte så mkt pga den lägre standarden. Lite pga den generellt ansedda mindre bra krypgrunden men ffa pga alla problem som verkar involverade med en del av dessa byggen. Människor som står mitt i förverkligandet av deras livsdröm tvingas efter besiktningen att gå till rätten för att få div problem åtgärdade. Vi har nu börjat titta på konceptet Movehome som så här långt verkar vettigt och prisvärt. Någon som vet något, har synpunkter om dom?
 
Ja, det hela tåls verkligen att övervägas flera gånger om.
Som sagt, möjligen aningens naivt av oss men trodde kanske inte att en ränta på 8 % skulle vara aktuellt på ett bra tag... Och med tanke på att man kan binda räntan förhållandevis lågt och länge... Nåväl, håller fullt med om ovanstående dvs att det är bättre med ett avslag än en glädjekalkyl!!! Lets face it, bankerna är inga välgörenhetsverksamheter, de vill göra så stora slantar som möjligt på sina kunder.
Vi får väl se, tack för all respons!
 
Det blir ju svårt att tycka till om det här om man inte vet hur stora belopp det rör sig om?
 
Hej, håller med om att det är bättre med ett nej än en glädjekalkyl som gör er olyckliga. Men samtidigt, när ni gör en totalkalkyl över driftskostnad, bensinkostnader - levnadskostnader o.s.v. för nuvarande boende och jämför den med en med nytt boende, räntor på 3- 8%, mindre bensinomkostnader som du beskriver...hur stor blir skillnaden?

Tycker det är bra att banken håller emot, hedervärt. Samtidigt finns säkert banker som skulle säga ja...Så var det för oss när det begav sig. Vi har haft tur, på de 4 år som gått har det varit en värdestegring i området.

När man bygger och satsar pengar är det viktigt med läget. Huset skall kunna gå att avyttra, så att man får tillbaka sina pengar vid ev. försäljning.

Jag hoppas ni skall få förverkliga er dröm ändå. Ni får ta tid på er, ta kontakt med olika husföretag, skaffa totalkalkyler. Var noga med husföretagens ekonomiska status. Stort lycka till!
 
Vet inte var i Skåne ni tänker bygga men om möjligt håll er till kommunala tomter som alltid är prisvärda. Kolla en husleverantör i mellansegmentet med kombinationen bra pris/bra standard och strunta i tillval (ni kan alltid komplettera huset efter några år då er ekonomi stabiliserats).
 
Att räntan på sikt kan tänkas nå 8% och mer håller jag helt med om. För oss som upplevt räntenivåerna på 80- talet (mitt första lån var på 15,25%), är det inget konstigt.

MEN det är inte rimligt att ta höjd för så hög ränta i en kalkyl där man också tittar på dagens intäktsnivå. För sannolikheten för 8% ränta inom de närmaste 5 - 10 åren tror jag (som glad amatör på nat. ekonomi) är försvinnande låg. Och OM vi får så höga räntor så måste det i princip vara i kombination med en högre inflation, vilket ger högre löneläge osv.

Och de flesta familjer gör någon form av "lönekarriär", marginalerna i hushållsekonomin är körda i botten efter ett husköp. Men bara efter ett par år brukar man kunna börja känna en lättnad, och efter 5 år börjar huslånet kännas som ett mindre problem.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Vi har gått till åtta olika husleverantörer, tagit in offerter hos samtliga på hus som har en yta mellan 160-180 m2.
Då vi har tvillingar, nyss fyllda ett och ytterligare en liten på väg i december gäller samtliga offerter det något dyrare alternativet totalentreprenad.
Vi har helt enkelt inte tid att hålla i ett omfattande husbygge (även om där finns stora pengar att spara), lika lite som vi hinner med att renovera vårt befintliga hus.
Tomten (som enligt banken ligger i ett "värdesäkert" områden) kostar 410 000 kr och med diverse anslutningsavgifter samt produktionskostnad med uppförande hamnar vi på en total kostnad på mellan
3 600 000 och 3 900 000.
Om vi själva räknar med en ränta på 5% skulle vi hamna på en månadskostnad som överstiger vår nuvarande med ett par tusen, något som vi rent ekonomiskt skulle klara av...
Ovanstående enligt vår egen kalkyl (som innefattar de besparingar som ett nytt hus skulle föra med sig), enligt banken skulle vi dock gå back ca 6000kr i månaden.
Vi upplevde emellertid att deras levnadskostnadskalkyl långt överstiger det vi faktiskt gör av med, vi är inga storkonsumenter och försöker spara så gott det går.
Vad gäller våra inkomster så tjänar jag 25100 och min sambo 29000 (han har dock jourarbete och kommer ofta upp i 32-33000). Ja, det var nog det hela i grova drag.
Återigen, tack för alla svar och lyckönskningar!!! Ännu har vi inte gett upp vår dröm :)).
 
Har svårt att hålla jämn takt med alla svar, tack!
Hempluraren, ditt resonemang är mkt likt mitt eget men inte heller jag är ekonom :)...
Kyleman, det är en kommunal tomt så det känns tryggt och bra så sätt, samtidigt helt fritt att välja husleverantör!
Mellansegmentet låter jätte bra, men vilka är dessa??? Trodde att vi hade valt lite olika nivåer men när vi begärde in offerterna med produktionskostnaderna för standardutföranden är förvånade lika...
Ska snart iväg och träffa Ekeforshus, vilka vi trodde låg i mitten men det verkar nu som de håller jämna priser med övriga konkurrenter... Blir nog intressant hur som helst!
 
Låter som ett förnuftigt tomtval men slutkalkylen drar iväg. Tipsar om LB-Hus Optimal 22, har ni kollat det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.