Kan någon ge mig tips om vilka säkringar jag ska ha?

Är utomlands för tillfället och kan inhandla dessa till billigare pris, även jordfelsbrytare är önskvärd.

Bifogar ritning så ni kan se. Sedan undrar jag vad jag kan ersätta en 15A säkring med, dessa tillverkas inte i dagens tappning, eller?

Hur många jordfelsbrytare hade ni kopplat på?
Bifogar en bild på säkringar som jag ej vet vart dom går till, flyttar in i huset 1 novemeber och vore tacksam om ni kan hjälpa mig

Sedan funderar jag att köpa en normcentral, hur många rader och platser rekommenderas?

Tacksam för hjälp!

MVH

//Malisan Säkring.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tavla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är detta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Första frågan är varför du vill byta central? Det är inget fel på gamla diazedcentraler, tvärtom. Jordfelsbrytare kan typiskt anslutas i efterhand till en diazedcentral i en kapsling utanför. Du skall i så fall ha en "vanlig" 4-polig JFB för 40A maxström eller så. Det enda abret är att du har en elpanna som mycket väl kan läcka lite för mycket ström, en separat jfb/300mA sådan är i så fall lösningen att föredra, MEN det är svårare att sektionera en äldre central över flera JFBer. (Inte omöjlig, men svårare).
 
Bra fråga varför jag vll byta? :) Enligt protokollet som jag fick för huset så är elsladdarna tekniskt utdömda, och då var min tanke att börja renovera rum i huset. och i takt med dom rum jag renoverar så är tanken att även dra ut och byta elsladdarna. Man kan tyvärr inte göra allt på en och samma gång då det medför en stor kostnad. Men som jag fattar det rätt så föredrar du 2 jordfelsbrytare. En för centralen och en som går till elpannan?
 
En sak att tänka på.

Om kablarna är utdömda för att dom innehåller uttorkad gummiisolering eller nått sånt. Då kan jag inte rekommendera att du byter centralen utan att byta ledningarna, eftersom när man rör dessa i med samband jobbet, då uppkommer garanterat mer farligheter än innan bytet

15 A är idag 16 A

Den el som finns gruppförteckningen är inte speciellt praktisk t.ex kan tvättmaskins gruppen säkras till C 10 A om inte tm är ett antikt föremål. Den gruppen splitas senare till två enfasuttag eller ansluningspunker för Tvättmaskin resp tokrtumlare.

Alla 6 A grupper säkras till 10 A i samband med kabelbytet, där kan man välja B eller C karakterisk beroende på förimpedanser och kabellängder. Ofta går det med C men det måste kontrollräknas i tveksamma fall.
6 A säkringarna kommer att vara överbelastade av flera apparater t,ex dammsugare, vattenkokare och styrkjärn
 
Redigerat:
Vi valde att ha en jfb per våning för att inte hela huset skall slockna när det blir något fel. Vår värmepanna är inkopplad utan jfb och det har jag också sett rekommenderas av andra. Skälet sägs vara att värmepannor typiskt sett är fast inkopplade utan lösa sladdar och kontakter som man kopplar i och ur.

Man vill också förhindra att värmepannan stängs av när man är bortrest i smällkalla februari bara för att det blivit glapp någonstans i huset.
 
Mycket detta med el :) Är det någon som har en aning vad det ligger på ett ungefär i pris att byta hela installationen i en 164 kvm villa?
 
Malisan74 skrev:
Bra fråga varför jag vll byta? :) Enligt protokollet som jag fick för huset så är elsladdarna tekniskt utdömda...
Hmm, vilket protokoll då? I en vanlig besiktning så ingår typiskt inte elen eftersom besiktningsmannen inte innehar den formella kompetensen för det (återigen typiskt). Så de brukar friskriva sig å det grövsta. På bilden du skickar så är det inget som ser för gammalt ut, MEN det är iofs svårt att se. Dessutom så ser vi inte större delen av kablarna. En bild från hur det ser ut bakom några uttag och doslock skulle hjälpa oss att uttala oss.

När är huset byggt?

Ja med JFB så förbättrar du elsäkerheten avsevärt. MEN en äldre panna kan vara problem. Ett snabbt fix är att lägga den utanför. Är det så att det är säkringarna till pannan vi ser i den mindre kapslingen, den med två trepoliga brytare? Det gör det i så fall lättare att lägga dessa utanför/på en egen.

Kostnad är svårt att sia om, men 100k +/- 50% (?). Att ta dit en elektriker är det bästa för att på plats få ett grep om kostnaderna.
 
Då jag flyttar in 1 november så har jag tyvärr inte tillgång till huset än och kan inte lägga upp några bilder. När jag tittade på huset fick jag dock ett besiktningsprotokoll där det bla står om el. Tror inte han har av texten att döma kollat igenom elen. Huset är byggt 1959. Så här skriver dom i protokollet:

Elinstallationer
Utförande
Äldre elinstallation enligt uppgift från nuvarande ägare.
Värt att veta
Elsystemet börjar bli gammalt och bedöms som åldersmässigt avskrivet (uppmätning/kontroll av elsystemet är inte utfört av undertecknad). Den tekniska livslängden för elinstallationer (kablar, centraler etc.) bedöms vara 40-50 år.
Vill man få en bättre bedömning av elinstallationer erfordras besiktning av behörig elektriker (s.k. elbesiktning).
Normalt saknas jordfelsbrytare, det finns få jordade uttag och vanligtvis saknas petsäkra vägguttag (barnsäkerhet).
Iakttagelser
Elinstallationen bedöms ha uppnått sin tekniska livslängd.
Fortsatt teknisk utredning
Elinstallationen bedöms
 
Ja OK. Det är bara en standardfriskrivning. Då kan du ha betydligt mer is i magen. Vänta tills du flyttat in och återkom då med bilder osv.

Om kablarna som är dragna är fk, dvs plastisolerade så är de med stor säkerhet fortfarande OK. Bara de inte blivit för varma så är det ingen som vet hur länge de håller (vi har inte lyckats slita ut de än...) Det är om det är äldre kablar med gummiisolering som det är läge att dra öronen åt sig. Denna isolering torkar och blir bara damm (bokstavligt) när man rör i den.

Att bara skruva dit en JFB på hela huset (om det inte är för många jordfel osv) kostar < 2000:- så det är ingen katastrof rent ekonomiskt.

Som sagt, återkom med mer info/bilder när du flyttat in. Det är antagligen ingen överhängande fara på taket, dvs huset är inte osäkert att bo i i det kortare tidsperspektivet.
 
Tack för svaren :) jag återkommer med bilder när jag flyttat in :)
 
Nu vet jag iofs inte HUR mycket billigare du kan handla där du är, men en säkring är inte jättedy här hemma heller, om du handlar på en nätbutik, eller på en välsorterad byggmarknad.

Risken om du handlar utomlands är att du dels köper fel saker, dels att du får tag på en typ, eller fabrikat som inte används i Sverige, Då finns risken att du får svårt att hitta en elektriker som accepterar att jobba med materialet.

Det är överhuvudtaget stor risk att en elektriker vägrar befatta sig med materialet, även om du köper på en en svensk butik. Många elfirmor gör sin största vinst på materialförsäljning, ofta med 200 - 500% påslag mot priser du skulle kunna handlat för själv (men då sätter de inte upp dina prylar).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Sedan tror jag att du kanske borde satsa på en elbesiktning innan du sätter igång något större utbytesprojekt. Eltrådar från ex. 60 talet behöver det inte alls vara något allmänt problem med. Någongång i mitten/slutet av 50- talet började man med PVC isolerad tråd, den isoleringen är oftast fortfarande helt OK, ingen märkbar åldring av trådarna. Innan dess fanns det isolering som åldrades snabbt, trådar från 30 - 40 talet är ofta isolerad med någon sorts gummi och väv. Den isoleringen förvandlas idag till pulver om man rör ledningarna. Exakt vad man hade strax innan PVC kom in i bilden vet jag inte.

Av bes. protokollet att döma så har bes. mannen bara gjort en normal friskrivning, ser inte ut som han har undersökt någonting.
 
Det var tom. i slutet på 40 talat man övergick till PVC och dom trådarna är helt OK om dom inte utsatts för värme och ljus.
 
Jag tror heller inte det är fel på kablarna. Har en vän som bodde i närheten i likadant hus som bara bytte centralen då set visade sig att kablarna var bra. Men det är som du säger ska nog avvakta och ta dit en elektriker som kollar på det först. Tanken var bara att byta kablar i dom rum som kommer renoveras i första skede
 
Vid allmän renovering så kan man ju vilja göra om elen av andra skäl. som att man vill ha fler uttag, osv. Då byter man givetvis trådarna när man ändå håller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.