Status
Tråden går ej att kommentera.
Men kan vi verkligen vara överens om att det är så det är i det här fallet? Jag misstänker grannosämja. Och är det bara en enda hund som inte får pinka?

Sen vet jag att det kan vara svårt att hindra alla gånger. När jag går ut med min mammas hanhund så får jag försöka hindra honom hur ofta som helst. Hanhundar lyfter på benet och ibland går det fort. Jag låter naturligtvis inte hunden göra det hela tiden, men någon gång är olyckan framme.

Och det händer hela tiden med allas hanhundar. De hundar jag möter gör precis likadant.

Jag ska berätta om något som verkligen hände. En tant (vill säga kärring) knackade på fönstret varje gång jag gick förbi med min hund, vare sig den satte sig eller inte. Hon "visste" att jag inte tog upp efter min hund, vilket jag alltid gör. Det har aldrig hänt att jag missat, varken utanför hennes hus eller annars. Jag har alltid med påse och jag tar alltid upp.

Hon knackade hela tiden eller sprang ut och skällde. Hon "visste" att jag var förövaren. Det blev till slut ohållbart och jag valde en annan väg även om den blev tråkigare. Klagaren vann. Jag kan precis tänka mig hur hennes tråd här skulle sett ut och hur kommentarerna skulle gått.
 
S
Nu tänkte jag inte bara på om det är så i det här fallet, utan mest generellt. Jag anser att alla hundägare (inklusive mig) har ansvar för sina djur. Bara för att en annan hund har pinkat där före ger det inte alla hundar rätt att pinka där.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Egentligen håller jag med @sommarstrom. Det är fel att låta hunden kissa på privat egendom, men misstag kan ske. Hanhundar markerar revir, det ingår i deras instinkter. Ibland kan olyckor ske.

Och poängen jag gjorde med att andra hanhundar måste ha pinkat där förut (eller efter) var att visa att det inte är självklart att det bara är en hund som gjort det. Naturligtvis är det lika fel om en hund får kissa på privat egendom eller om fler får göra det.

Jag tror nog att jag blev irriterad över att det är så himla lätt att klaga på hundägare. Ibland kanske för att de gör fel, men lika ofta därför att de är just hundägare och att de per definition alltid gör fel.... Är så himla trött på det.
 
Du får verkligen ursäkta, Fröken_frågvis, men din inställning väcker faktiskt inte positiva känslor hos dessa häckägare (jag har själv ingen häck).

Du tycks resonera så, att bara för att andra hundar, och till och med grävlingar, kanske pissar på TS häck, så skall han inte få påtala oskicket för den han ser som rastar sin hund där och förstör häcken.

Lite som "Vad då, alla andra slänger ju skräp på gatan, då får väl jag också göra det"

Lite omoget resonemang tycker jag.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
@KnockOnWood läs min senaste kommentar. Jag har inte alls den åsikten.
 
S
Det var också det intrycket jag fick av dina tidigare inlägg, men bra att du inte har den åsikten. Det är just den åsikten som får folk att ogilla katt och hundägare (jag har både och).
 
Tack för att du @ssommarstrom tog dig tid att förklara varför du kastade dig över mig som du gjorde. Jag förstår nu, men som sagt, det var absolut inte så jag menade. Du kan tänka dig hur frustrerad jag blev när alla bara blev mer och mer arg på mig trots att jag försökte förklara.

Och det är kommentarer som en del i den här tråden och trådskaparen som får mig att ogilla djur- och djurägarhatare.

Konstigt att det inte var någon här som fick några varningsflagg när de läste ursprungsfrågan. För att frågeställaren skulle ha haft rätt, måste han ha råkat gissa sig till hur det var, eller så hade han suttit pall vid häcken dygnet runt. Han "visste" vem som var skyldig.

Jag tror att folk har förutfattade meningar om djurägare och tolkar in den mest negativa meningen i svaren.

En åsikt jag har, som säkert många i den här tråden ogillar mig för är att även hundägare precis som alla andra kan göra misstag. Någon gång kan det gå snett och det tycker jag inte att de ska korsfästas för. Lika lite som rökare inte ska korsfästas om de någon gång inte tänker sig för och slänger fimpar. Om de gör det konsekvent däremot ... ;).
 
S
Så som jag förstår första inlägget så har han sett grannens hund pinka där, han har även bett grannen att försöka få hunden att sluta. Därefter frågar han efter ett bra sätt att göra området oattraktivt för hundar utan att skada dom.

Jag personligen ser inget fel i hans första inlägg.

Att det kan gå snett vet alla, men om det som säga i första tråden stämmer så görs det medvetet.

Jag vet också av erfarenhet att man måste ha koll på hundar, ettdera med bra uppfostran eller korta koppel när man går bland allmänheten.

Så länge man respekterar andra och andras egendom brukar det mesta gå bra :)
 
Det jag vände mig emot var att han såg endast en skyldig. Jag kan tänka mig att den "skyldige" inte blev speciellt glad att bli anklagad så. Jag gav till och med ett förslag på vad trådskrivaren kunde göra åt det. Att det är bättre att förklara än att anklaga.

Om trådskrivaren endast ser en enda skyldig fick mig att misstänka att det låg annat bakom.
 
fröken_frågvis skrev:
Om trådskrivaren endast ser en enda skyldig fick mig att misstänka att det låg annat bakom.
Det kan vara så enkelt att det bara finns en skyldig , kanske enda grannen på 5km håll som har en hund och som promenerar förbi , vet ju inte hur Ts bor osv..;)
 
Jag sa inte att jag visste, det var han som sa så att han gjorde. Jag sa att jag misstänkte. Det är en stor skillnad, men vill ni tolka allting jag säger som det mest negativa så varsågod.

I mitt första inlägg så sa jag att om det nu var så att retrieverägaren var skyldig så hade jag ett förslag på hur det skulle hanteras. Börjar man prata om regler och lagar så hamnar den man pratar med direkt i försvarsställning.

Om kärringen i mitt exempel hade börjat tala om att det är lag på att ta upp skit så hade jag nog inte reagerat speciellt positivt. Eftersom jag aldrig missar att ta upp någon skit så har jag ingen anledning att ta åt mig. Varför skulle jag gå i polemik om regler och lagar?

Vi har sett massor med exempel på grannosämja i det här forumet, men så fort det handlar om djurägare så är alla tveksamheter bortblåsta eller hur?

Jag har sett i andra forum hur tikägare har helt utan någon som helst tvekan blivit utpekade som de som har en hund som lyfter på benet.
 
Jag har faktiskt en tik som lyfter på benet ibland , fråga mig inte varför hon gör det men hon är som hon är..
Och jag vet också hur det är att bli utpekad som hundägare som inte tar upp efter hunden fast det är felaktigt nonsens.
Håller annars med om att det bästa är att prata med djurägaren om man blir drabbad.
I mitt fall ang. att jag inte hade tagit upp efter hunden så var det enkelt bevisat då vi är 2 st i kvarteret med liknande hundar.
Min är aldrig ute utan att vara kopplad o den andra springer fritt som den känner för.
När jag diskuterade med berörda ang.att jag ej plockade upp så kom andra hunden helt lägligt o gjorde sitt och bevisningen var klar.:D
 
Jag hade en tik som lyckades palla upp sig mot ett staket stående på en tass, men det vanligaste är ju att hanhundar revirmarkerar och inte tikar. Inte ens min lilla ekvilibrist revirmarkerade utan hon gjorde så när hon kissade. Det var hemskt lätt att hindra henne från detta.

Och ja, jag tror verkligen att det är bättre att prata med djurägare, prata och inte anklaga. Det kan vara en missuppfattning. Det kan vara så att djurägare inte upplevde det som ett problem, trodde det var ok, men faktiskt kan ändra sig om den förstår att det upplevs som ett problem av markägaren. Trevligt bemötande vinner i längden.

Och ja, det är inte kul att bli utpekad när man är oskyldig. Ord står mot ord och i mitt fall vann ju klagaren mot mig. Även om hon säkert fick uppleva skit utanför porten flera gånger eftersom den som faktiskt var skyldig säkert fortsatte att gå där.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
...inför skyddsjakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.