Hej! Jag och min sambo funderar på att köpa hus i området. Priset ligger på ca 30% av marknadsvärdet om huset hade varit i bra skick, dessvärre är det inte det.

Enligt besiktningsprotokollet finns det massor av åtgärdspunkter:
Huset har ingen ventilation
Gammal el (från 50-talet)
Gammalt VVS med vissa rostangrepp i källare
Fasadskador med en buktig vägg
Skador på dörrkarmar och fönster, samt sockel
Innerväggar mindre fuktskador
Fukt på ouppvärmd vind

Det viktigaste att åtgärda vekar ändå vara fasaden. Huset har en trästomme med fasad i eternitplattor. Ni som kan, är det något att bevara eller gäller det att riva och bygga nytt?
 
Nu är inte jag nån expert men
Beror nog helt på vart det ligger och vad markbadsvärdet är? Är marknadsvärdet 4 miljoner i bra skick så är det Nog värt att fixa, men är det 1miljon kanske inte?

För nog handlar det om lite penningar oavsett om ni gör jobbet själva eller inte.
 
Sen får man ju även gå lite på känslan, är det ett hus ni vill rädda, eller skulle ni lika gärna kunna riva ner det och bygga nytt.
 
Det fanns ju en del att fixa, ang ventilation så måste det ju ha vart hus med självdrag(?) innan man tog bort olje/ved panna och ersatte med fjärrvärme och slog självdraget ur funktion, men tror man kan lösa det genom att sätta en fläkt i skorstenen som drar luft ur huset, för ventiler ser det ju ut att finnas(här får nån rätta mej om jag har fel)

Men man får nog räkna med att lägga en hel del pengar på att renovera som sagt, hur mycket tänker jag inte försöka gissa , det får nån som gjort nått liknande projekt svara på;)
 
Kan inte avgöra prisbilden så den får du själv värdera men det kostar långt ifrån 2 miljoner att renovera huset.
Det ser ut som den sortens orenoverade hus ser ut. Blev inte själv skrämd av huset. Fullt renoveringsbart.
Kom ihåg att rivning och nybygge kostar mycket i bara administrativa kostnader plus rivningen.
Då är det mer ekonomiskt försvarbart att renovera och göra en liten utbyggnad samtidigt.
 
Kollade bes protokoll, spontant så känndes det "usch då"
Har ni vart på visning? Var det nån mögel lukt ?

Fasaden verkar behövas göra nått åt, och byter man och ska bort med eterniten så kolla vad det kommer kosta isåfall, ska du byta själv så hör med återvinnings centralen om du måste betala för att bli av med den.

Fönster

Dräneringen verkar behövas göras om

skorsten

kallvind


nu har jag inte vart på plats och kollat men det jag sett och läst så skulle jag nog inte köpt det,
håller själv på att letar hus, jag och sambon sa från början att vi ska inte köpa ett hus med mögel och fuktskador, så har vi vart på ett gäng visningar både fräscha och renoverings projekt men aldrig fått den dära "här vill vi bo" känslan, nu har vi fått den känslan....i ett hus med fukt , lukt, svamp problem.
Vi har inte köpt det ännu,och det är inte ens säkert att vi gör det, men vill bara säga att det handlar inte bara om att köpa ett hus, man ska ju bo och trivas där. Så har ni den känslan att "här vill vi bo!" Så börja speca upp det ni vet måste göras och försök få ett hum om kostnaderna innan ni slår till.

om ni inte har den känslan så leta vidare tycker jag, för mej är åtminstone känslan viktig. Och även läget. För oavsett hur huset är så kan man alltid göra nått åt det, läget däremot är svårare att ändra på.
 
ViG skrev:
Kollade bes protokoll, spontant så känndes det "usch då"
Vad får dig att tycka "usch då". Det är ett orenoverat hus från 1948 och det som fanns i protokollet var ju inga direkta konstigheter. Kom ihåg att den besiktningen var gjord med alla friskrivningsklausuler en besiktningsman kan göra inkl kommentarer om fördjupad undersökning på allt. Ett vanligt trick av besiktningsmännen för att slippa ta på sig något ansvar.

Om man köper med insikt om att det är ett hus som behöver renoveras i det mesta och att man vill bo där samt att priset är sådant att en helrenovering ryms i kalkylen så hittade jag inget som var svårt att åtgärda. Om det är som TS skriver, att liknande hus kostar 3 miljoner i området, så kommer man att klara av en renovering och få pengar över innan man är uppe i dessa miljoner.

Om man dessutom kan göra vissa delar själv kan man komma ner i kostnader.
 
Edda skrev:
Huset kostar 1, 1 miljon, de flesta fräscha hus på området uppgår till runt 3 miljoner

Här är hemnet länken, kanske är lättare att se:

[länk]
Jag skulle nog vilja lyfta ett varningens finger.
Men lite färgat av mitt eget tycke och smak förstås

Detta hus ser ut att vara i mycket dåligt skick, precis allt behöver renoveras eller helt enkelt bytas.
Där finns ju inte ett rum som inte måste tapetseras om för att vara uthärdligt.
Toaletten är förskräcklig. Badet minst sagt torftigt.
Hur fasaderna ser ut under eterniten vet vi inte, det blir lätt läckage runt fönstren så regnvatten kommer in i träkonstruktionen och ger rötskador.
Och en vägg buktar inte utan orsak...

Och det är ett litet hus, 61 m2, tre rum.

Din tanke att huset skulle vara värt tre miljoner efter renovering är nog väldigt optimistisk.
Gärdsås är ju inte Göteborgs gräddhylla direkt, alldeles invid Bergsjön.
Ett fåtal hus har sålts för 3 mille, men då har de varit avsevärt större.

Se
http://www.booli.se/slutpriser/villa/gardsas/173/#/sortering:sald-pris/ordning:stigande/sida:1/

Mitt tips är alltså: Leta vidare!
 
Jag har absolut ingen aning om priser där, men det låter ju ganska troligt att man har värderat huset efter ett antagande om ett marknadspris minus renovering. Jag betvivlar att man kan komma i närheten av 2 miljoner för en renovering så priset på ett färdigrenoverat hus borde ligga betydligt under 3 miljoner.

Men klipp har gjorts förr så det är upp till köparen att värdera. Men att renovera huset är fullt möjligt.
Sen förstår jag kanske inte riktigt att KOW hänger upp sig på lite tapeter och ett torftigt badrum. Hur många köper ett hus och sen inte tapetserar om hela rasket när möbler och tavlor kommit ut ur huset, det är den lilla kostnaden. Badrum och toalett med nya tätskikt och ytskikt är ju bättre att man själv gör än köper ett nyrenoverat hus som har fuskbyggts av säljaren. Detta läser vi ju om i var och varannan tråd här så då är det väl bättre att köpa ett ruckel och få det som man vill och själv bestämma om man skall ta in östkraft och fuska eller en byggare och få det riktigt gjort. Man kan ju på så sätt styra allt själv :)
 
oceanis skrev:
...
Sen förstår jag kanske inte riktigt att KOW hänger upp sig på lite tapeter och ett torftigt badrum...
Nej det är möjligt att jag överdrev just tapeterna.
Men det var så frappant redan på första bilden av hallen.

Men allvarligt, jag såg faktiskt inte något positivt med kåken.
Allt behövde ju bytas eller, om möjligt, renoveras.

Kanske jag har blivit för kräsen på gamla dar :surprised:
 
KnockOnWood skrev:
Men allvarligt, jag såg faktiskt inte något positivt med kåken.
Allt behövde ju bytas eller, om möjligt, renoveras.

Kanske jag har blivit för kräsen på gamla dar :surprised:
Jag har inte lagt värdering i kåken som sådan för det beror så mycket på köparens förutsättningar och önskningar. Om man av någon anledning vill bo i detta område så värderar man kanske läge mer än något annat.

Tror dock att det kan bli ett ganska trevligt hus efter renovering. Det ser ut som de typhus (egnahemsvillor) som byggdes som självbyggerihus under 1935-45 i Stockholm/Bromma (Norra Ängby). Många av dessa är renoverade och tillbyggda idag och är faktiskt riktigt trevliga både inuti och utanpå. Så för en liten familj tror jag nog att jag åtminstone kan se en möjlighet med huset.

Så lite kräsen och kanske lite bortskämd med stora ytor är du säkert.....:D
 
Det där huset är ju inte helt olikt det vi började med för drygt 10 år sedan. Förutom att jag ser några blänkande kopparrör i källaren, sådan lyx hade inte vi. Lite ruttet lite här och där får man väl räkna med i ett hus som detta, här var det ett par takstolar som sett sina bästa dagar.....

Om det kostar en eller två miljoner att renovera står ju skrivet i stjärnorna. Det beror ju på vilken standard man tänkt sig att renovera till samt vem som gör jobbet, du själv eller en hantverkare. Som konstaterats är det ju bara att blåsa ut rubbet och börja om från början. Det blir någon decimeter kvar i mitten på ytterväggarna som lämnas orört, annars blir ju resten nytt.

Jag skulle ALDRIG ge mig på en renovering av ett sådant hus om jag inte gjorde jobbet själv. Kan inte tro att det finns ekonomi i det. Och om man ändå tänker i dessa banor, snacka med en byggare och få lite kostnadsförslag så ni helt förstår vad det kommer kosta. Det går ju inte att chansa med dessa saker.
 
KnockOnWood skrev:
N

Men allvarligt, jag såg faktiskt inte något positivt med kåken.
Allt behövde ju bytas eller, om möjligt, renoveras.
Det är ju just DET som är det positiva med hus som detta!!! Ett möjligheternas hus där endast fantasin sätter gränser.
 
Jag tycker det är ett rätt gulligt som kan bli trivsamt. Vi köpte själva ett litet och slitet hus med eternitfasad (som vi gillar). Men antingen ska man väl veta att man har pengar till renovering eller att man kan göra saker själv. Går det att bo i huset under tiden kan man ju ta lite då och då också.

Om man tar bort eterniten skulle jag spara den, kan nog finnas en andrahandsmarknad för bitarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.