Har nu fått köpförbud av fruga gällande nya verktyg. Har en uppsättning av verktyg men känns att det saknas några samt svårt att motivera frugan om att häva köpförbud (uppgradering till GCM12GLD t.ex.). Hjälp mig med några motiveringar nu :) Håller på att bygga en gäststuga.
 
Ge henne en budget för nya gardiner, vaser och liknande och säg åt henne att själv avgöra vad som är lämpliga inköp. Som motprestation håller hon fingrarna borta från din verktygsbudget (som är lika stor).
 
Frun shoppar barnvagnar, jag shoppar verktyg. Ingen klagar... Hon konstaterade glatt igår att en Kapex är ungefär lika dyr som en Bugaboo Donkey med alla options. :)
 
Robert, den där typen av öppenhet i förhandlingen tror jag inte längre på. Minimal insyn funkar bäst i längden. Det man inte vet mår man inte dåligt av.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
När frun handlar då handlar hon till "familjen". När jag handlar då är det min egen intresse. Familjen ska gå före, men en tight budget för gäststuga finns knapp pengar över till verktyg så som uppgradering av GCM10SD till 12GLD samt en bra stormpikan.
 
Frun är ändå rätt nöjd med upplägget. Hon konstaterade att bygget av trädgårdsförrådet i sommar tog lite mer tid än tänkt, men hon är väldigt stolt över vad jag åstakommit med mina dyra maskiner.

Lägg upp en bugdet på vad det skulle kosta att få gäststugan byggd, speca material och arbete och när hon tycker du det är OK ändrar du rubriken till "maskiner". :)
 
se alltid till att frugan har sitt hon gillar. smygfråga ibland om intressen. och uppvakta. sen kan man skruva lite till.. jag vet inte mer men smörar för min fru. hon avslöjar mig ändå. gifta i 32 år. maskiner det kallar man viktiga ting för huset. försöka duger.
 
Robert-san01 skrev:
Frun är ändå rätt nöjd med upplägget. Hon konstaterade att bygget av trädgårdsförrådet i sommar tog lite mer tid än tänkt, men hon är väldigt stolt över vad jag åstakommit med mina dyra maskiner.

Lägg upp en bugdet på vad det skulle kosta att få gäststugan byggd, speca material och arbete och när hon tycker du det är OK ändrar du rubriken till "maskiner". :)
Har gjort så många ggr så den vägen är körd. Har man lagt 80tkr på verktyg under 3år och vill ha mer då måste man ha bra motivering som får frugan på fall. Känns som mina händer är kapad.
 
Varför inte ha egna nöjeskonton för det man vill.
Vi har det efter att mat, räkningar, lån mm är betalt. Så alla mina verktyg köper jag ifrån mitt nöjeskonto. Hade jag inte köpt verktyg hade jag köpt grafikkort eller annat till datorn. Hon köper det hon vill ha och inget tjafs uppstår...
Fast iof finns det en gräns för hur mycket man kan köpa ändå eftersom pengar från bådas "nöjeskonton" behövs för stora inköp till hushållet som soffa, laga bilen, cykel till ungarna eller annat.
Nu efter 2 blå bosch skruvdragare en gop300 och en Nilsfisk Attix 30 på ett par månader vågar jag inte ens föreslå att jag behöver en gcm 8 såg bara för att kunna såga ett par lister hemma ;).

Har blivit mer ett intresse än ett behov för min del... även fast det är skönt att ha grejer när man behöver det även om man saknar massor av grejer.
 
bYkICr skrev:
Har gjort så många ggr så den vägen är körd. Har man lagt 80tkr på verktyg under 3år och vill ha mer då måste man ha bra motivering som får frugan på fall. Känns som mina händer är kapad.
Du kanske ska vara tacksam att du har en fru som hjälper dig att sätta stop ibland ;)
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Jag och hustrun kör gemensam ekonomi men vi har en fickpeng som skall täcka egna utgifter som t.ex. kläder, egna nöjen, prylar man vill ha och liknande. Hur bra som helst, jag slipper irritera mig över att hon köper en massa kläder fast garderoben är proppfull och jag slipper gnäll när jag kommer hem med "onödiga" verktyg.
 
ja skicka frugan på resa med dottern ex. men inte fan hjälpte det. jag är den jag är. punkt slut. sa jag till frugan när vi träffades.att ha 3 barn med tummen borta . jag pappa får ta hand om alla bilar o ungdjävlar med bilar, har man all rätt att bygga upp en liten verkstad för sig själv, där man kan meka med bilar,mc, båtar,mm. sen köpa maskiner tycker jag all rätt att göra, för kraven att fixa allt tror kvinnor bara ordna. brukar fråga. det krävs ju lite innan. men kvinnor tror att allt ska ordna sig direkt. hux flux. kanske med trolldom, vad vet jag.
 
  • Gilla
fridde
  • Laddar…
Egna pengar?

Mina pengar är min frus pengar och min frus pengar är min frus pengar. Fiffel är det enda som funkar.
 
  • Gilla
Han i Skogen och 12 till
  • Laddar…
Som svar på frågan i topic:

Jotackbra respektive prydnader i hallen.

Jag får inte snickra mer förrän vi skaffat hus.
 
det handlar om respekt fiiffel tror jag inte på. öppna kort åt båda håll hellre lite osams ibland än argt rejält en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.