henrickba skrev:
Kan man smörja motorerna med detta:
[länk]
?
Ska vara vasselin, annat fett kan vara aggressivt mot nylonkugghjulen i växeln
 
Har du nåt tips var man får tag på rätt typ av vaselin?
 
henrickba skrev:
Har du nåt tips var man får tag på rätt typ av vaselin?
Jag använde klöver vaseline.
 
Plockade isär ena hjulmotorn som jag har ett "tickande" missljud ifrån, men där var det välsmort.
 
Gizzmoo skrev:
Ska vara vasselin, annat fett kan vara aggressivt mot nylonkugghjulen i växeln
Nylonkugghjul? De var ju av metall eller såg jag så fel ;)
 
  • Gilla
Gizzmoo
  • Laddar…
power650 skrev:
Nylonkugghjul? De var ju av metall eller såg jag så fel ;)
Mina kugghjul har enKuggkrans av typ nylon, glidytan samt hålet i kugghjulet är av metall.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Gizzmoo skrev:
Mina kugghjul har enKuggkrans av typ nylon, glidytan samt hålet i kugghjulet är av metall.
Har kollat lite noggrannare nu på min, dreven intill motorn är av nylon medans dreven längst in är av metal. Så nu vet jag inte vad jag skall smörja med. Vaselin känns som det torkar om det blir varmt från motorn.
 
MultiMan
power650 skrev:
Har kollat lite noggrannare nu på min, dreven intill motorn är av nylon medans dreven längst in är av metal. Så nu vet jag inte vad jag skall smörja med. Vaselin känns som det torkar om det blir varmt från motorn.
Jag har en sprayburk med CRC vitt litiumfett med teflon som är avsett för metall mot metall och metall mot plast, vattenresistent upp till 90C. Mycket bra till allt där det finns metall och plast blandat.

Burken är nog 15 år gammal, men borde finnas samma eller motsvarande fortfarande.
 
  • Gilla
Gizzmoo
  • Laddar…
Problemet med drivmotorer kommer från underleverantör av motorer. De har ändrat de översta kugghjulen till plast som inte håller för belastning och är inte tillräckligt slitstarka. Det har kommit in i S510 som en batch, så alla motorer är inte dåliga och nya S510 har inte det här problemet. Kugghjulen är ersatta med korrekt material. Jag försöker få hem dessa riktiga kugghjul så man kan byta ut de dåliga dreven för att slippa byta motorer.
 
  • Gilla
power650 och 1 till
  • Laddar…
Mina reflektioner om S510:
* I konstruktion och design är klipparen jättefin.
* Tillverkaren har inte en fungerande kvalitessäkring, (rätt från mig "in station process control) det slinker igenom mycket och många slarvfel. De jobbar med att sätta upp bättre instruktioner i arbetsstationer för att få kontroll över slarv och att montörer förstår vad och varför är viktigt att tänka på
* Generellt tror jag att kineser kopierar för tillfället för mycket, man bygger inte sin själ i produkten så som man gör om man utvceklar produkter själv från grunden. Teknikerna har inte alltid klart för sig varför klipparen beteer sig som den gör eller varför vissa funktioner inte är 100%.
* Tianchen har inte heller kvalitetssäkrat sina underleverantörer för att leverera in bra kvalitet och man gör inga mottagningskontroller heller, utan det blir vi sutkunder som blir på det sättet försökskaniner.
* Tianchen däremot tar väl hand om felen och skickar reservdelar, uppgraderingar (lite förhastad ibland) och råd för att lösa ett problem.
* S510 kommer att bli en väldigt mycket bättre klippare med det samarbete som jag bl a har med dem. De tar till sig fel och brister på ett bra sätt och är snabba på att införa dessa i sin produktionsapparat.
* Slutligen, även om vi pratar mycket om problem som finns i klipparna så är det max 10% av alla som har någon form av problem (vilket i sig är på tok för mycket), men det är bra klippare och de blir bara bättre och bättre för varje leverans.
// Veikko
 
  • Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
Hej. Blir inte inte klok på schema och areor. Har 3 areor och idag hade jag schemalagtc180 min i area 3? Den gick fint ut till släppunkt på area 3 körde i 2 timmar. Därefter hem på linan för laddning. Sedan ut igen till area 3 för klippning 1 timme till och sedan hem. Så långt allt perfekt. Men efter laddning igen så gick den ut på area 1. Varför det? Den var klar för dagen enligt schemat.
Kan nogon hjälpa?
Om jag säger klipptid 180 min är det klipptid eller ingår laddtid i det? Idag verkade det som att det var klipptid.
Jag har Line On nu men har provat med Line off förut och sett samma fel att den går ut igen när den borde varit klar.
 
Gjorde rent planetväxeln för några dagar sedan och kleta i vaseline som rekommenderas för plastdrev, plockade isär bråten idag för att kolla hur det såg ut, vaselinet var nästan borta, förmodligen har vaselinet smält och runnit ut av värmen från motorn, nu har jag använt ett lite tunnare universal fett som tål värme i växeln.
 
HL1 skrev:
Hej. Blir inte inte klok på schema och areor. Har 3 areor och idag hade jag schemalagtc180 min i area 3? Den gick fint ut till släppunkt på area 3 körde i 2 timmar. Därefter hem på linan för laddning. Sedan ut igen till area 3 för klippning 1 timme till och sedan hem. Så långt allt perfekt. Men efter laddning igen så gick den ut på area 1. Varför det? Den var klar för dagen enligt schemat.
Kan nogon hjälpa?
Om jag säger klipptid 180 min är det klipptid eller ingår laddtid i det? Idag verkade det som att det var klipptid.
Jag har Line On nu men har provat med Line off förut och sett samma fel att den går ut igen när den borde varit klar.
Ingen som kan hjälpa med detta?
Är det någon som kör med Areor och Schema och låter den sköta sig helt själv?
 
HL1 skrev:
Ingen som kan hjälpa med detta?
Är det någon som kör med Areor och Schema och låter den sköta sig helt själv?
Tyvärr inte.

Klipptid är den tiden som klipparen har på sig för sitt jobb, en del av det blir laddning. Det man ställer in är den tid man tillåter klipparen att vara ute på gräsmattan.
 
F
eleson skrev:
Tyvärr inte.

Klipptid är den tiden som klipparen har på sig för sitt jobb, en del av det blir laddning. Det man ställer in är den tid man tillåter klipparen att vara ute på gräsmattan.
Är du helt säker på det? Hade det inte varit ganska naturligt att sätta en starttid och en sluttid då? Tex start Kl 09:00 och sluttid Kl 12:00. Är det inte faktisk klipptid man ställer så att den räknar bort laddtid och regnavbrott?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.