Troligen byggdes ladan när traktens by revs ut, och varje hemmansägare fick bygga sig nytt gårdscentrum. Tidpunkten för detta brukar sammanfalla med traktens storskifte eller lagaskifte. Det ser du på fastighetsinskrivningarna!

Avhandlingen fokuserar starkt på takkonstruktionen. Panelen lämnar killen - tyvärr - därhän. Men troligen är konstruktionen på din lada iofs tämligen enkel och harmlös. Panelen är ju inte bärande. Det du behöver veta borde vara hur du gör nya "plank" till panelen, och (möjligen) hur man drevar.
 
IMG_0579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi kommit en bit med grunden. Vi bygger med systemet Supergrund och 400 mm isolering. Den närmaste lite mindre ytan är för växthuset/vinterträdgården. Markarbetena är klara och allt vatten och el i marken är klart. El till fastigheten installerades i veckan också.
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Angående luften till kaminen så tycker jag att ett jordrör verkar vara smart. Det blir som en förvärmning på luften.
http://36organicm2.blogspot.se/search/label/Jordrör

Men jag har ju inga belägg för att det ska vara bättre än något annat. Men teorin verkar bra...
 
Intressant lösning, själv ska jag kyla skafferiet och vinkällaren med markkyla från ett brine/vattensystem som ligger i marken och i borrhålet för vatten. Ca 300 meter PEM 40 slang. Jag kommer att förvärma FTX aggregatet på den kalla årstiden och får då gratis kyla på sommaren. Mitt kylskåp ska bara vara dimensionerat för de varor som måste vara i 8 oC.

Hur har du isolerat röret så inte grunden kyls ner i genomföringen?
 
Det är inte jag som har gjort detta. Kontakta Sara May (på bloggen som jag länkade till ovan) om du vill veta mer.
 
Mycket intressant projekt att följa. Rundturen såg väldigt intressant ut och vilken tomt ni har.
 
Vad trevligt projekt:)

Hur ligger Supergrund i pris? jämfört med tex Tjällden? om du har någon koll?

MVH Erik
 
Det har jag inte koll på. Valet av Supergrund baserades på att deras system har en bra kantbalk och det är där temperaturskillnaden är som störst i en betonggrund.
 
IMG_0633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är plattan gjuten och klar. Nästa moment blir att mura upp 2 skift LECA sten som sockel. Inom 1 månad räknar vi med att stommen ska vara uppe. Mera jobb med plattan än beräknat men vi har lagt mycket el och VVS i plattan som vi slipper göra senare. Perfekt väder att gjuta i, dimma men inget regn.
 
  • IMG_0634.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garningen och 6 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

idag har vi rest stommen. Alla mått var rätt, det var min största farhåga att grunden inte skulle passa huset. Näste steg är takstolarna på plats.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 5 till
  • Laddar…
Häftigt! Det måste kännas bra efter allt slit.
 
Absolut men förberedelserna är det mest jobb med själva resningen tog 8 timmar. Timmerstommens alla delar passade likt Lego så det vara bara att montera tillbaka. Jag har bra killar som hjälper mig, det gör stor skillnad.
 
  • Gilla
skogsstjrna
  • Laddar…
Nu är takstolarna på plats. Nu ska taket på och de liggande stockarna på plats sedan tar vi paus till sommarn.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
Nu är vi igång igen, kommer att börja med innerväggar på långsidorna och regling för panel. ImageUploadedByByggahus.se1395841426.486279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Några till foton. ImageUploadedByByggahus.se1395841549.217507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1395841582.965592.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.