nu efter 17 timmar är all öl kall och kylen står dock på 15 grader.....
Testar o vrida vredet för temp max åt andra hållet istället!
 
Är ölen kall, eller är den femton grader? :)
 
När jag känner på den så.tycker jag den är kall. Men tempen säger 15 grader i kylen. Har nu även blåst rent med högtryck i hela maskineriet, får se om det hjälper :-D
 
Tror ni det gör någon skillnad om jag stänger av kylen i 24h och sedan provar igen?
Tänker att jag kanske startade den för fort? dvs den hade ju legat på ryggen i ca 40min och sedan fick den stå upp i bara en timme innan jag startade den. Funderar på om köldmedlet inte har satt sig rätt kanske?
Någon som vet?
 
Det gör ingen skillnad. Det enda som hamnar fel om det ligger ner är kompressoroljan. Detta kan skada kompressorn i värsta fall men om den stod upp i en timme innan du startade borde det inte vara nån fara.
Men det låter som din kyl har väldigt dålig effekt. Den ska bli kall fort om den är tom. Är den full med dryck borde den vara kall efter en natt.
Termostaten reglerar kylan genom att stoppa och starta kompressorn. Går kompressorn hela tiden gör det ingen skillnad att vrida på termostaten.
Kom det mycket damm då du blåste rent?
Min magkänsla säger gasbrist eller kompressorfel...
 
Men om ölen nu blir kall så skulle jag börja med en lös termometer så vi får grepp på den verkliga temperaturen.
 
För att tala ur skägget tror jag det börjar bli dags för TS att inse att någon försöker blåsa honom med en trasig kyl...
 
Mell skrev:
Det gör ingen skillnad. Det enda som hamnar fel om det ligger ner är kompressoroljan. Detta kan skada kompressorn i värsta fall men om den stod upp i en timme innan du startade borde det inte vara nån fara.
Men det låter som din kyl har väldigt dålig effekt. Den ska bli kall fort om den är tom. Är den full med dryck borde den vara kall efter en natt.
Termostaten reglerar kylan genom att stoppa och starta kompressorn. Går kompressorn hela tiden gör det ingen skillnad att vrida på termostaten.
Kom det mycket damm då du blåste rent?
Min magkänsla säger gasbrist eller kompressorfel...

Det kom sjukt mycket damm när jag blåste! hela rummet fylldes, blev som en tät dimma.
Kollade med ett företag vad de skulle ha för att fylla på gas o det är ju sjuka summor.... 2500kr ville han ha!
Du råkar inte veta någon billigare eller om någon kan göra det vid sidan av :)
 
Inte i Skåne, tyvärr.
 
Mell skrev:
Det gör ingen skillnad. Det enda som hamnar fel om det ligger ner är kompressoroljan. Detta kan skada kompressorn i värsta fall men om den stod upp i en timme innan du startade borde det inte vara nån fara.
Men det låter som din kyl har väldigt dålig effekt. Den ska bli kall fort om den är tom. Är den full med dryck borde den vara kall efter en natt.
Termostaten reglerar kylan genom att stoppa och starta kompressorn. Går kompressorn hela tiden gör det ingen skillnad att vrida på termostaten.
Kom det mycket damm då du blåste rent?
Min magkänsla säger gasbrist eller kompressorfel...
Tänkte bara säga att låta kylen vila i ca 18 timmar gjorde visst skillnad! Nu är den på väg ner mot rätt temp :) och även en del is har bildats på ett rör och ena kondensatorn :)
Tempen ligger nu på ca 11,5 grader. dvs betydligt bättre än 16 grader som det var innan :)
Några timmar till så kommer den säkert under 8 grader :)
 
Nu e vi nere på ca 9 grader :)
sakta men säkert går det ner :)
 
RichiB skrev:
Nu e vi nere på ca 9 grader :)
sakta men säkert går det ner :)
Vänta bara inte för många dagar med att dricka ölen för då hinner den frysa :D
 
Redigerat:
ölkyl1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ölkyl2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hmmm tryckte in 2 flak läsk i kylen för typ 3tim sedan och nu har tempen gått upp från 9 till 11 grader....
 
Blir inte klok på detta... Fick ner kylen till 7,5 grader under typ 24h men nu har den under snart 3 dagar stabiliserat sig på ca 9,5 grader.... VARFÖR? Grrrrrrr
Det har bildats en ganska stor bit is på kondensorn under frigoliten, ungefär så stor som en datormus....
Är det rätt? eller ska jag ta bort lite is?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.