Vad kan felet vara?
Har köpt ett Stort Falcon Kylskåp med glasdörrar o belysning mm.
Men det kyler knappt/inte....
Från fläkten kommer bara ljummen luft o i skåpet efter ca 1timme är det 19 grader (utanför är det 24 grader ).
Kylskåpet jobbar eftersom det låter en del från det.

Vad kan felet vara?
 
Kan vara köldmediet som läckt ut om kompressorn går. Går den så ska du kunna lägga handen på den. Är den alldeles het är gasen slut eller kompressor trasig.
Går inte kompressor kan det vara termostaten.
Kolla även så det inte sitter en fläkt på baksidan eller ovansidan, en del skåp har en kondensorfläkt och går inte den kyler inte skåpet bra och det leder till kompressorhaveri. Dammig kondensor påverkar också.
Inte helt ovanligt på dessa skåp är gasbrist, de lever ett hårt liv och många förvarar mat i dom och de brukar de inte gilla med förångarläckage som följd.
 
Jag hittar en svart cylinder uppe på kylen som jag tror är kompressorn o den är het, går inte att ha handen på den en längre stund.
Var kan man hitta någon som fyller på gas? o är det dyrt?
Är det samma gas som i AC i bilar?



Mell skrev:
Kan vara köldmediet som läckt ut om kompressorn går. Går den så ska du kunna lägga handen på den. Är den alldeles het är gasen slut eller kompressor trasig.
Går inte kompressor kan det vara termostaten.
Kolla även så det inte sitter en fläkt på baksidan eller ovansidan, en del skåp har en kondensorfläkt och går inte den kyler inte skåpet bra och det leder till kompressorhaveri. Dammig kondensor påverkar också.
Inte helt ovanligt på dessa skåp är gasbrist, de lever ett hårt liv och många förvarar mat i dom och de brukar de inte gilla med förångarläckage som följd.
 
Är det slut gas är jag rädd att det är slut med skåpet. Brukar inte vara lönt att laga och gör man en fulfyllning utan att åtgärda läckan håller det inte länge.
Men kolla även om du hittar en fläkt däruppe och att den går. Ska inte heller vara en dammatta på kondensorn.
 
hittar fläkten där uppe och den går som den ska :)
dammatta? kondensorn? var hittar jag detta?


Mell skrev:
Är det slut gas är jag rädd att det är slut med skåpet. Brukar inte vara lönt att laga och gör man en fulfyllning utan att åtgärda läckan håller det inte länge.
Men kolla även om du hittar en fläkt däruppe och att den går. Ska inte heller vara en dammatta på kondensorn.
 
RichiB skrev:
Vad kan felet vara?
Har köpt ett Stort Falcon Kylskåp med glasdörrar o belysning mm.
Men det kyler knappt/inte....
Från fläkten kommer bara ljummen luft o i skåpet efter ca 1timme är det 19 grader (utanför är det 24 grader ).
Kylskåpet jobbar eftersom det låter en del från det.

Vad kan felet vara?
Kanske läge för en reklamation?
 
Fläkten däruppe kyler kondensorn, brukar se ut som en bilkylare med lameller. Se till att lamellerna är ren från damm.
Fläkten brukar suga luft genom kondensorn så på andra sidan från fläkten sett brukar dammet fastna.
 
yes den hittar jag. o den är dammfri :)


Mell skrev:
Fläkten däruppe kyler kondensorn, brukar se ut som en bilkylare med lameller. Se till att lamellerna är ren från damm.
Fläkten brukar suga luft genom kondensorn så på andra sidan från fläkten sett brukar dammet fastna.
 
Ja,då var det nåt allvarligare med kylen. Synd. Men det är svårt att säga över ett forum. Men går kompressor och kondensor fungerar bådar det inte gott.
Läckage brukar ske ofta i förångaren och att byta den då har du en kostnad på 5000kr upp till 7-8000. Plus moms...
Är det ett läckage som går att löda igen så klarar du dig kanske runt 3000kr. Men det är bara gissningar, är 8 år sen jag var i branschen.
Jag brukade först göra en statusbedömning med avseende på skick,ålder,användning m.m. Sen fick man avgöra om det var lönt att kosta på skåpet nån större summa. Just drickakylar är lite knepiga, de kan ha åkt land och rike runt, använts som matkyl, svåra att göra ingrepp i, inte gjorda för att lagas som en restaurangkyl är.
Ofta är de gratiskylar som bryggerier delar ut och när den tjänat ut så säljs de till nån pizzeria eller liten restaurang och slutar sina dagar med ett förångarläckage eller kompressor haveri.

Går den att lämna tillbaka, gör det. Annars ring en kylfirma men var beredd på att det kan bli kostsamt...

Detta är nu bara mina tankar utifrån det du skrivit så lita inte blint på mig.
 
Om det är ett lödbart förångarläckage kanske man kan löda på egen hand, då blir det i alla fall billigt :) Fast det är klart, sen ska det ju fyllas på ny gas också.

Men som sagt, reklamation kan vara ett alternativ, lite beroende på förutsättningarna.
 
Fick precis reda på av säljaren att det ska finnas en knapp bakom falconskyllten där man ställer temperaturen... Detta hade jag ingen aning om. Får kolla det efter jobb. Den kanske står på högsta temp!?!?
 
Om kompressorn blir så varm att du inte kan ta på den utan att kylen blir kall, då är det inte ett vred som är felinställt... sorry to say.....

Men givetvis ska du testa, jag har haft fel förr, har det påståtts ;)
 
Ok men det går att ta.på den :) men den är en aning varm dock. Jag kan ju inte hålla handen på den.en längre stund.
 
Eller så e det bara jag som är känslig hehe
 
Har nu hittat vredet för.tempen. Men det står inte vilket håll som är vilket.... Jag vred den max moturs till en början. Har nu äve. Kollat temp öl i kylen o ölen är faktiskt riktigt kall men termometrarna jag lagt in visar strax över 15 grader... Dvs det har sjunkit 5 grader på drygt 10 timmar. Hoppas nu tempen sjunker. 5, 6 grader till bara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.