Eriksgatan skrev:
Japp Soldyrkaren, fel har det blivit och har du läst mina inlägg från trådstarten och framåt så ser du att också jag har slitit mitt hår, testat och tagit fram korrekt information, att supporten tagit det till sig och i en del fall korrigerat sina svar. När tidigare samtliga på supporten fick svara även på Indegofrågor kunde det precis som du skriver bli rena gissningar och olika svar beroende på vem man fick tala med, och jag har fått det antytt att någon strax flyttades till andra uppgifter. Men är det fortfarande så, anser du? De hanterade detta genom att i våras sätta ihop ett Indegoteam som dokumenterar allt och uppdaterar varandra. Det jag vänder mig mot är att nämna namn eller att bli för personlig bara för att man fortfarande(?) är sur över ledningens underskattning av initialproblemen. Anledningen är inte bara av hänsyn till personal utan också rent egoistisk. Om personal tycker att det är för jobbigt att bli uthängda här så riskerar Indegosupport att bli den avdelning hos supporten där ingen vill jobba. Då riskerar Indegoaupporten internt att bli antingen en "straffkommenderingsplats" där man hamnar om man har klantat sig rejält, eller en plats där man som ny måste göra sina "hundår" innan man kommer vidare in på den "stora" supporten. Jag tror inte att en sådan utveckling skulle gynna oss Indegoägare på något vis.
Köper man en förhållandevis dyr och avancerad?? produkt så ställs det naturligtvis större krav på supporttjänsten, jag har absolut inget emot supportkillarna personligen,dom gör säkert vad dom kan men nu sitter dom vid frontlinjen med allt vad det innebär.
Har dom ingen kontakt med utvecklare mm.??

Vad som stör mej är att Bosch eller någon annan part likt en statlig myndighet ändrar förutsättningarna för när klipparen är rätt installerad, exempelvis nu ska alla hinder vara markerade,
-fasta hinder skadar stötsensorerna på sikt och klippnavigeringen kan störas.
Att den lämnar oklippta områden mellan olika sektioner är inget fel, -det är viktigt att Indegon körs varje dag. mm. mm. alltså lååångt från det första reklambladet.
Så agerar väl bara någon som vill slippa ta produktansvar
 
Soldyrkaren skrev:
..Vad som stör mej är att Bosch eller någon annan part likt en statlig myndighet ändrar förutsättningarna för när klipparen är rätt installerad, exempelvis nu ska alla hinder vara markerade,
-fasta hinder skadar stötsensorerna på sikt och klippnavigeringen kan störas.
Att den lämnar oklippta områden mellan olika sektioner är inget fel, -det är viktigt att Indegon körs varje dag. mm. mm. alltså lååångt från det första reklambladet.
Så agerar väl bara någon som vill slippa ta produktansvar
Är det verkligen dokumenterat på Boschs hemsida eller manual om Indego att det är så som du skriver?
Kan du länka till den informationen i så fall.
 
Tyk1 skrev:
Den funktion finns redan i buildt 5167.
jag har den på min och den gör det under varje klippning när den går lite tungt, för att sedan varva ner och öka hastigheten på gången efter en stund när det gått lättare igen.
Jeg forsto lilytwig som at b5233 gir anvendaren et valg om klipperen får varva upp eller inte. Det tror jag inte fins i 5167.
 
pgerts skrev:
Är det verkligen dokumenterat på Boschs hemsida eller manual om Indego att det är så som du skriver?
Kan du länka till den informationen i så fall.
Det er vel inte dokumenterad så, men endå er det hva supporten forteller kundene.
 
petterg skrev:
Jeg forsto lilytwig som at b5233 gir anvendaren et valg om klipperen får varva upp eller inte. Det tror jag inte fins i 5167.
Hej petterg
Nej det är inte ett val man kan göra. Det går automatiskt. Du kan iofs påverka det genom att öka klipphöjden.
Öka klipphöjden till den går tyst och fint. Sedan kan du sänka ett steg. Då går den antagligen upp i varv igen. Låt den så jobba tills varvet går ner igen. Sänk ett steg till om du fortfarande tycker att gräset är för långt. Sänk inte så långt att den tuggar mossa, för då varvar den inte ner.
 
När det gäller hög och lågvarv har det funnits även på 5167 men.....vissa av våra maskiner varvar aldrig ner igen pga "bröl" dvs vibrationer so startar vid högvarv. maskinen uppfattar det som trögt och fortsätter varva. Har du bra balans så varvar den ner. (mindre motstånd).

Jag håller också med Eriksgatan om supporten. Det har nog inte varit lätt i början,men dom har ju omorganiserat sig för att just ge en bättre service. Jag har också alltid blivit mycket väl bemött.

Dvs. "Om vi hjälper de som ska hjälpa oss blir resultatet säkert mycket bättre" sa en gång en känd Indigo-fantast från Halmstad som jag absolut inte vill avslöja namnet på......:wow:
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
petterg skrev:
Om man får heva kjøpet avhenger jo av hvor samarbeidsvillig ÅF er. Noen er flinke til å ta hånd om slike saker, andre er ikke det.

Bosch supporten har nok lært mye de siste månedene. Da jeg begynte å ringe dem (i norge) var deres instilling at det aldri har vært noen problemer med Indego. Den hadde gått i mange europeiske hager uten et eneste problem. Det virket etterhvert som om alt den Norske supporten visste om Indego var det jeg fortalte dem, og mye av det jeg fortalte var ting jeg fant ut i dette forumet. F.eks ville ikke supporten innrømme at det eksisterte noen nyere programvare enn 5.7 b4435 før jeg ved hjelp av dette forum kunne fortelle at nye Indegoer som ble solgt var merket 75dB og hadde programversjon 5.8.
Jag vet inte hur konsumentköplagen i Norge ser ut, men jag tror inte den är sämre än den svenska.
Om du har en felaktig vara så kan du alltid reklamera. Det gör du hos ÅF. Om de kan visa att din reklamation inte är befogad så kan de iofs ta en avgift för felsökning, men inget mer.

När jag skulle reklamera så ville killen på Jula veta om jag varit i kontakt med supporten. Det är ju rimligt att begära det eftersom det varit problem att installera rätt. (Manualen är ju inte så tydlig och att döma av videoklipp som finns på You-tube så finns det ju flera som inte ens läst den. Numera finns en ganska tydlig installationsfilm.) När jag sedan visade dem ett mail som jag fått som svar från support så var det inga mer frågor. Kom ihåg att aldrig fråga om du får reklamera. Säg att "detta är en reklamation". Var bestämd.

Det finns som du skriver mycket historik att referera till, men det är ju passerat. Med den kunskap som finns i dag, och som alla duktiga användare på forumet inte minst bidragit med, så borde det inte längre vara problem att få rätt.
 
petterg skrev:
Om man får heva kjøpet avhenger jo av hvor samarbeidsvillig ÅF er. Noen er flinke til å ta hånd om slike saker, andre er ikke det.

.
Hävning av köp
Leverantören ska ges möjlighet att rätta till det fel som du reklamerar. Praxis är att han får tre chanser. Om det fortfarande inte är löst efter tre försök så kan köpet hävas om konsumenten begär det.
Svårigheten kan ju vara att du tycker att det finns ett fel, medan leverantören tycker att det inte är det. Då måste du kunna visa att du har rätt. När det gäller mjukvara så kan det vara knepigt.

Om konsumenten ångrar sitt köp av något skäl som inte är reklamationsgrund, så kan säljaren neka.
Utöver detta så kan säljaren tillämpa goodwill. Det blir då en överenskommelse er emellan som kan se olika ut från fall till fall. Det händer i bland att huvudmannen (Bosch) tar på sig goodwill för att skydda sitt varumärke och därför accepterar återköp.
 
En indego är en gräsklippare. Klarar den inte av sin uppgift på det sätt som det framställts, har konsumenten rätt att reklamera, och kräva att köpet hävs.
Det där med rätt till tre försök att reparera står mig veterligen inte i konsumentköplagen.
Sedan spelar det ingen roll om felet ligger i styrprogrammet eller i en felaktig laddare. Det är säljarens problem!
 
sunqan skrev:
En indego är en gräsklippare. Klarar den inte av sin uppgift på det sätt som det framställts, har konsumenten rätt att reklamera, och kräva att köpet hävs.
Det där med rätt till tre försök att reparera står mig veterligen inte i konsumentköplagen.
Sedan spelar det ingen roll om felet ligger i styrprogrammet eller i en felaktig laddare. Det är säljarens problem!
Ja precis, om det du köpt inte fungerar på det sätt som är rimligt så har du rätt att reklamera, men du kan inte kräva att köpet hävs innan säljaren fått möjlighet att rätta till felet.
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Hur många gånger säljaren får för att rätta till felet står inte i KKV, men det har jag heller inte påstått. Jag säger att det är praxis. Praxis står inte i lagen. I så fall hade det ju varit lag och inte praxis.

Konsumentverket skriver följande:
"
Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan
oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att
välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans
under förutsättning att han erbjuder sig och också
utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet
för konsumenten.
Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt
– om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid
hävning får du pengarna tillbaka."

Så då ska jag korrigera mig. Det är praxis att säljaren får två möjligheter att avhjälpa samma fel. Du kan alltså få räkna med att reklamera tre gånger innan du kräver att köpet hävs.

Notera också att om du har reklamerat för ett fel och senare upptäcker ett annat fel som är skilt från det första, så är du så att säga tillbaka på ruta ett. Men det är inte heller lag. Är felet väsentligt så har du mer att kräva. Svårigheten är ju emellertid att parterna tolkar "felet" på olika sätt. Det är inte svart och vitt.

Men mitt buskap är: REKLAMERA om du inte är nöjd, men du ska komma med fakta och inte personligt tyckande, om det ska fungera.
 
Redigerat:
peternicklas
lilytwig skrev:
Ja precis, om det du köpt inte fungerar på det sätt som är rimligt så har du rätt att reklamera, men du kan inte kräva att köpet hävs innan säljaren fått möjlighet att rätta till felet.
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Hur många gånger säljaren får för att rätta till felet står inte i KKV, men det har jag heller inte påstått. Jag säger att det är praxis. Praxis står inte i lagen. I så fall hade det ju varit lag och inte praxis.
Det enklaste kan vara att hitta saker som inte stämmer med den tekniska specifikationen eller vad de har utlovat.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
petterg skrev:
Jeg forsto lilytwig som at b5233 gir anvendaren et valg om klipperen får varva upp eller inte. Det tror jag inte fins i 5167.
Hej Petterg
Det var Tyk1 som berättade om de olika varvtalen och gånghastighet innan jag hade märkt det själv. Tyk1 har b5167, så det är inte något som kommit i b5233. Jag har dålig koll på b5167 så jag vet inget om vad som kan skilja.
 
Glöm inte paragraf 29 i kkl:

29 §*Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
 
lilytwig skrev:
OK vad ville jag med detta inlägg? Kanske bidra till litet balans. Det är helt klart flera som kämpat som galna för att hitta konstiga fel. Det är trist, men att döma ut hela grejen är att ta i. För många Indegoägare så är det inte alls några problem.
Det vore intressant att hitta ett mönster om det finns någon som inte haft något problem, t.ex att de har små gräsmattor med rektangulär form utan hinder?

Min tomt är oregelbunden och jag har drabbats av förslag på lösningar som ligger långt från den broschyr som delades ut under våren och satte förväntningen på upplevelsen. Förutom funktioners som saknas/är tveksamt implementerade som stöldlarm och att man lätt kan komma runt PIN koden så klipper den väldigt oregelbundet och lämnar oklippta områden och strängar.

Med en välgödslad gräsmatta så måste man klippa varje dag för att mattan inte skall se tovig ut och då kan man undra vad man skall med en intelligent klippare till?

Förutom varierande klippresultat så är den inte heller pålitlig. Kattvakten fick även tjänstgöra som klipparvakt under sommaren eftersom Indego vägrade vakna och gå ut och klippa. Senast i går så var jag ute tre gånger under kvällen och fick hämta in klipparen som plötsligt stannat på gräsmattan efter manuell start då den vägrat klippa efter schema på morgonen. Kanske har jag drabbats av nätaggregatsproblemet?

När den väl stannat så var den svår att få igång igen, ett flertal vridningar på röda nyckeln och urkoppling av laddningsstationen krävdes. Några gånger tändes displayen och den bootade upp och sa synkroniserar för att sedan med ett reläklick bli svart igen. När jag höll på att försöka väcka den så lyckades jag faktisk få den att komma igång en kort stund utan att ha röda nyckeln i! Så det finns hopp för att får ett vettigt stöldskydd då röda nyckeln inte verkar vara en huvudbrytare för strömmen.

Det som jag egentligen tänkte skriva innan jag pyste ut lite av min frustration var att jag undrar om inte en del av deltagarna i tråden har drabbats av stockholmssyndromet när man ser de kraftiga reaktionerna på kritiken mot Bosch's support. Utan att kommentera individer så har Bosch som företag totalt misslyckats med denna produktlansering till stor del genom hur man bemött sina viktiga tidiga kunder och den desinformation man spridit.

Mitt hopp står till att man under hösten kommer ha en lösning på de hård och mjukvaruproblem som jag och förmodligen majoriteten lider av då jag kommer lämna in klipparen på service tillsammans med en komplett fellista. Annars så kommer någon mer stabil lösning få ta plats i trädgården.

Jag har inte uppdaterat min signatur, men jag har 2013 75 Db 5.8 uppgraderad till 5167 efter att ha drabbats av en trasig klippare med trasigt "horn" vid leverans och att Bosch försökte byta ut den mot en 2012 78 dB version vid reklamation...
 
lilytwig skrev:
Hej Petterg
Det var Tyk1 som berättade om de olika varvtalen och gånghastighet innan jag hade märkt det själv. Tyk1 har b5167, så det är inte något som kommit i b5233. Jag har dålig koll på b5167 så jag vet inget om vad som kan skilja.
Min varvar upp og ned og den er ikke oppdatert ... enda 2013-75db - 5.8 build 47??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.