Nu har jag fått kontakt med 2 återförsäljare för Nilans ventilationsaggregat. Om man jämför ett av de effektivaste FTX-aggregaten på marknaden som möjliggör uppvärmningen via tilluften (ej vattenbatteri), Enervents LTR-3 eco EDX-E (FTX med påkopplad LLVP) så har Nilan en annan teknik som innebär ännu effektivare aggregat med frånluftsvärmepumpsteknik. Om man som vi vill "slippa" att behöva konvertera till vattenburen värme (från direktel) och söker billigare/smartare lösning för uppvärming är detta ett intressant alternativ.

Har listat några fördelar med Nilans aggregat VPL15 med FU15 som ni gärna får kommentera:

- man "slipper" installation av en utedel med tillhörande rördragning, enklare installation blir lägre totalkostnad
- ex Nilans VPL15 med påkopplad "Heat pipe"-enhet (FU15) ger tillsammans en effekt upp till 3.0 kW, medans Enervents LLVP-teknik klarar max 2.0 kW.
- Heta pipen blir effektivare ju kallare utetemperaturen är (vid större temp differanser)
- Enervents FTX-aggregat LTR-3 EDX är något dyrare än Nilans motsvarande agg VPL15+FU15
- Avluften från aggregatet sägs hålla -20 när utetemperaturen håller -20... låter helt otroligt

Vad tror ni?

http://www.nilan.se/Admin/Public/DW...Datablade/Bostadslosningar/VPL15_datablad.pdf

http://www.nilan.se/sv-se/hem/lösningar/bostadslösningar/ventilation/vpl-serien.aspx
 
Luft är en urusel värmebärare så jag tror att det blir bortkastade pengar. Det finns frånluftvärmepumpar som alternativ och då får du även billigare varmvatten. FXT aggregaten är rätt effektiva och när det är kallt ute så är dom effektivare än enklare frånluftvärmepumpar. Min granne har frånluftvärmepump och fläktkovektor så kör han bara med el-elementen på vissa ställen i huset.
 
fredrikru skrev:
Luft är en urusel värmebärare så jag tror att det blir bortkastade pengar.
Vad grundar du det på? Finns det några vetenskapliga studier som påvisar detta? Den varma luften blandas ju med övriga luften i huset. Ventilationen är ju av Till+Frånlufts typ och omsätter inomhusluften efter samma princip som ett FTX aggregat gör så luftströmmen blir väl den samma? Kanske att bottenvåningen blir svalare än den övre, då vi har 3 tilluftsdon uppe o 2 st nere, det får man ju kalibrera efter driftsättning av aggregatet.

fredrikru skrev:
Det finns frånluftvärmepumpar som alternativ och då får du även billigare varmvatten.
JA, vi har en separat frånluftsvärmepump för uppvärmning av varmvattnet, modell mindre (med kompressor på 515 W), Indol 190. http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/218805-varmvattenberedare-med-inbyggd-luftvarmepump.html
 
Tanken är nog god om huset är välisolerat och värmebehovet litet.
det är ju vanligt att förvärma ventilationsluften i passivhus vill jag minnas.

Vad kostar detta aggregat ungefär?

Men Krypgr-direktel-ftx, om du redan har en frånluftvärmepump, så utnyttjar du ju värmen i frånluften redan.
Det blir liksom inget över till denna Nilan.
Det är väl bara egenhuggen ved som kan värma två gånger :)
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Ja, detta aggregat är tänkt för energisnåla hus, vårt hus drog senaste vintern 2012/13 ca 9000 kWh i uppvärmning med direktel. Man kan alltid behålla direktelen några vintrar efter installation för att öka komforten kalla perioder och inte dimensionera efter det utan kanske köra ett par el-element där varmluften inte kommer åt.

En värmepumpsberedare (VBVP) kräver varmluftstillskott ca 2-3 tim/dag vid normal gång och det märker man knappt av i huset. Vi införskaffade denna i början på februari 2013 och då var det ganska kallt ute. Finns även timerfunktioner för styrning att VBVPn under dygnet, har programerat att den endast går mitt på dagen då utetemp och solinstrålningen är som högst.

En större frånluftsvärmepump med betydligt högre flöden kanske kan dränera värme-energin i huset som ju man tydligen använder 2 gånger (??) för både uppvärming+varmvatten. En VBVP + Nilan-agg är väl typ samma sak fast 2 mindre separata värmepumpar... Nilanaggregatet tillför ju värme i systemet med en effekt upp till 3.0 kW (ca 30-40 gr tilluftstemp) som är producerad av en kompressor som drar ca 600W el (blir typ COP 5) till skillnad mot ett FTX-system. Den VP-framställda värmen kan ju tas upp av värmepumpsberedaren innan den lämnar huset.

Har fått ett totalpris på aggregaten VPL15+FU15 på 60 000 inkl moms utan installation. Det finns väl inte många vettiga VP-lösningar som kan konkurrera med det när man har en låg energiförbrukning, eller?
 
Redigerat:
Om jag fattat rätt: Den värme som pumpen har att jobba med är de ca 140 kbm luft/tim som brukar ventilera en villa. Kyler aggregatet ,likt en comfortzone, ner denna mängd till -20 grader kan det bolla med mindre än 2 kw och med den dåliga verkningsgrad som heatpipeväxlare har behövs en stor del av denna värme till att eftervärma tilluften när det är kallt ute, till 22 grader (alltså långt ifrån de 40 grader som du förväntar dig. Vid hyfsat varm utetemp kommer det naturligtvis att fungera utmärkt men bered dig på att bruka tillsatsvärme av annat slag.Alla växlare fungerar som effektivast ju kallare det är ute men du skall väl inte behöva öka frånluftsflödet för att få ur dina 3 kw.Det finns väl ingen ekonomi i detta? Utan att ha räknat närmare på det har jag svårt att få det att gå ihop. Hade du haft support av en jvp hade det varit en annan sak.
 
Vad är en "jvp"?
 
Någon som kan förklara funktionen hos den här FU15 "heat pipe".

Jag begriper inte alls.
Filter unit = filterenhet. Men vad har den med tilluftens energiinnehåll att göra?
Tar inte värmepumpen hand om frånluftens värmeenergi?

F.ö. Krypgr-direktel-ftx: Du skriver att
vårt hus drog senaste vintern 2012/13 ca 9000 kWh i uppvärmning med direktel.
Är det totala elen som elverket skickat till er, eller bara vad elementen dragit? På ett år?
 
Jag vet, heat pipen e något skum, Google runt lite, valde att kika på bilderna typ, tror den funkar som en förväxlare mellan nilan-aggregatets och friskluftsintaget, använder en del av energin från frånluften, den verkar höja uteluften några grader innan VPn tar över, framförallt när det e kallt ute. Funkar tydligen tvärtom när den suger i sig varm sommarluft och när VP kör för kylning.

Vårt hus drar totalt 16500/år varav 9000 uppvärmning, 2000 går till avfuktaren i krypgrunden. Har inte haft VBVPn så länge så det kommer nog går ner till 14500/ år med den. Ska bli intressant o se vad som händer med uppvärmningskostnaderna när vi får in en frånluftsvärmepump i ventilationen...
 
Redigerat:
Skumt var ordet sa Bill :)

Avluften från Nilan-pumpen borde ju ha en temperatur vid eller under 0°C.
Hur kan man "boosta" tilluften då?


Eller... ja jag kan tänka mig en lösning men den är så dum så jag törs inte skriva den här, för att inte bli idiotförklarad :confused:
 
Var tvungen att läsa på lite mer, jag editerade texten ang heat pipen i tidigare inlägg, kanske börjar klarna lite?
 
Hur stort flöde hade du tänkt ha genom aggregatet. Och hur många m2 är ditt hus på (boendeyta)?
 
JVP-SHW_no-base_2_small.pngJVP SHW 105-115

Markvärmepumpar (vätska/vatten)

Välj JVP SHW 105-115 om du önskar en anläggning som utnyttjar energin i marken för uppvärmning av bostaden och ger möjlighet för produktion av varmt hushållsvatten.
Active-heat-recovery_icon.gif Domestic-hot-water_icon.gif Heating_icon.gif
Detta är en jvp och tar värme ur marken där det finns oändligt mycket mer att ta.En vanlig värmepump helt enkelt. Heatpipeväxlare fanns redan i slutet av 70-talet men blev ingen succe då verkningsgraden inte kom upp i mer än 50%. Idag används principen mest i vacumrörssolfångare.





 
exerg skrev:
Om jag fattat rätt: Den värme som pumpen har att jobba med är de ca 140 kbm luft/tim som brukar ventilera en villa. Kyler aggregatet ,likt en comfortzone, ner denna mängd till -20 grader kan det bolla med mindre än 2 kw och med den dåliga verkningsgrad som heatpipeväxlare har behövs en stor del av denna värme till att eftervärma tilluften när det är kallt ute, till 22 grader (alltså långt ifrån de 40 grader som du förväntar dig.
Nilans agg + heat pipe förvärmaren kan ge vid -10 ute en tilluftstemp mellan 22gr (300m3/h) och 39 gr (100m3/h) enligt databladet i länken ovan. Diagrammet är säkert framtaget under vissa förhållande som inte en exakt kopia av vårt hus, men ger en teori att utgå ifrån vid dimensionering.
Nilan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
krypgr-direktel-ftx skrev:
Var tvungen att läsa på lite mer, jag editerade texten ang heat pipen i tidigare inlägg, kanske börjar klarna lite?
Jag har försökt läsa och förstå. Men nej, jag är nog för dum.

Kan bero på begreppsförvirring också. Jag har fått lära mig att man skall dela upp luftflödet i
uteluft -> tilluft -> frånluft -> avluft.

Mellan uteluft och tilluft värmer en FTX eller FLVP upp den ingående luftströmmen,
och mellan frånluft och avluft tar FTX eller FLVP hand om energin i den utgående luften, som då kyls ner till uteluftstemperatur eller lägre.

Var i denna kedja genom Nilan-apparaten kommer "heat pipen" in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.