För två år sedan byggde vi altan efter i princip hela södra sidan av huset. Nu har vi tänkt göra större delen av det till ett uterum som vi skall nå genom att flytta ut väggen (på ritningen 265 cm bred) ca 3,5 m, och där skapa en matplats.

Problemet är att vi har en murstock (röd på bilden) som ej används men som är full i sten och inte värt jobbet att riva. Dessutom denna källarnedgång som inkräktar på möjligheten till bredare kök.

Dessutom byttes för ca 15 år sedan skåpdörrar, fönster, golv och tak. Det inbyggda köket byggdes in än mer när den nya takpanelen spikades fast. Takpanelen är vitlaserad, den är fräsch och vi tycker det ser snyggt ut liksom taklisterna. Taket vill vi helst inte röra, i alla fall på så få ställen som möjligt. Vi tycker även det är praktiskt med höga skåp för att få så mycket förvaring som möjligt. Se bifogad ritning, den röda linjen visar var taklisten går, kylskåpet är alltså inbyggt. bredvid kylen är en dörr, två trappsteg ner till en platå där man kan välja gå ut eller gå ner i källaren.

Öppningen i östra väggen går till hallen och ytterdörren är i nivå med södra fönstret. Norr om köket ligger vardagsrummet.

HUR ska vi kunna få ett praktiskt kök med denna planlösning? Vi behöver betydligt mer skåp än vad vi har idag. Brainstorma tack! befintligtkök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Sitter på mobilen så har tyvärr ingen möjlighet att rita.

Jag hade satt två 60 brdda högskåp bortanför murstocken(kyl och frys eller ev. Frysboch skafferi)

Där taket hänger över skåpen lite hade jah valt att gå ut med två underskåp till in i rummet. Det är va 2,6m så 60+80 underskåp tycker jag borde ge ordentligt med plats kvar att gå.
Man pratar om en triangel i köket som jag tycker vi lyckas med bid detta upplägg.

Bänken med spis och diskbänk tycker jag inte mig se några problem med.

Berätta gärna hur stort hushållet är och vad som inte funkar med planlösningen nu, förutom förvaringen.

Det är alltid skönt med mer förvaring men även köksbyte till nya lådor skapar mucket mer utrymme än gamla smala skåp.

Det jade varit trevligt att flytta kylskåpet och få en längre arbetsbänk. Jag vill gärna ställa högskåp i hörn sp dem tar mindre intryck tycker att kök kan bli välsigt trånga annars.

Det är ganska smalt parallell kök så ljusa färger på luckor och golv är nog att föredra.
 
Mellan murstock och vägg där nr 5 står kan du använda ytan på mycket bättre sätt, tycker jag. Om stilen passar så föreslår jag "serveringsskåp" uppbyggd av 60 golvskåp och väggskåp med vittrin ändå upp till taket. Där kan man ha porslin som används på bordet mest varje dag, lådor för bestick och julpynt högst upp.
Eller enbart väggskåp från golv till tak som inte är djupa men rymmer en hel del + överskådlig förvaring när hyllor är ej så djupa.

Sen skadar det ju aldrig att gå genom vad man har och bestämma vad man måste ha i köket och vad man egentligen inte behöver förvara i köket typ julskinka-gryta, festfat och dylikt som kan kanske stå i källaren?
 
en halvö som börjar vid bokstav B och går paralellt med vägg A ?
gaia
 
Mikael_L
gaia skrev:
en halvö som börjar vid bokstav B och går paralellt med vägg A ?
gaia
Jag tycker köket är i trängsta laget för det ... ;)
 
Den enklaste och billigaste lösningen, som inte innebär några flyttade källartrappor eller liknande, kanske är ett delvis nytt kök. Flera köksleverantörer har extra djupa underskåp med lägre sockel vilket gör att ni få plats med betydligt mer i skåpen. 40% extra säger Kvik. Överskåpen behöver ni då inte röra alls, eller så kan ni byta luckor på dem så att de matchar de nya.

Ersätt 5 med två st XL-högskåp.

I och med att ni har källaren så nära så kanske ni kan inrätta en matkällare i källaren där ni förvarar drycker, rotsaker och annat som det är ok att gå några meter för att hämta. Ni kan också ha en frysbox där, och nöja er med att ha en kyl med kanske ett mindre frysskåp i köket.
 
Jag vet att jag är jobbig, men riv allt och bygg helt nytt! I slutändan är det värt det, eller har varit när jag har gjort det, och jag har sett många halvmesyrer som inte blivit bra.
Riv allt, tänk nytt tänk rätt.
 
Tack för alla synpunkter!
JKrister; Är rädd att kyl/frys kommer för långt ifrån spisen, och var skulle då avlastningsytan bredvid kylen vara?
Har varit inne på att förlänga underskåpet in i rummet som du beskriver, men hur ska man då möblera söder om den delen? (har funderat på underskåp/bänkskiva runt hörnet, men ikea verkar inte ha några ytterhörnslösningar?)
Problemet med planlösningen nu är att det är 110 cm mellan bänkarna i parallellledet, vill ha diskmaskin, till vänster om diskhon är väl lämpligt men där är dörren ner till källaren. Redan nu tycker jag vi "krockar" ofta just i denna smala parallelldel som inte heller har mycket till bänk och avlastningsytor.

Vi är 3 i hushållet, men snart bara två. Men vi har ganska ofta stora bjudningar hemma, och gillar att laga mat.
Ja vi har ljust nu, och har tänkt fortsätta ha ljust.

Gaia: ja vi har absolut tänkt utnyttja ytan där skåp 5 står nu bättre. Halvö vid vägg B? Hmmm....intressant....undrar vad som blir bättre ett bänkutstick där...eller som JKrister föreslog?

Pelpet; ja vi har börjat vara inne på bara byta ut underskåpen, överskåpen fungerar bra! Underskåpen däremot fylls regelbundet med sågspån. Ja, vi har frysbox och matkällare i källaren. Vi ska dock även renovera där, och trappen ner ÄR fungerande men ful som stryk så jag fantiserar om att helt flytta trappen när vi liks kanske ska byta ut den men det är nog dessvärre mer än vad vi klarar av.

Workingclasshero; hur skulle du då göra?

Fortsatta tips mottages tacksamt!
 
Här kommer ett lite dyrare förslag:

Bygg ut uterummet i hela kökes längd. Riv ut kylen och skåpen som finns där i sin helhet och såga ner väggen till trappan så att den blir typ 110 cm hög. Sätt grunda skåp (lågt monterade överskåp) med en maskinbänk där så att ni får får mer rörelseutrymme i köket.

Flytta dörren till hallen så att den blir mittemot ytterdörren till källartrappan. Byt ytterdörren mot en glasdörr och gör den till utgång till altanen. Då får ni en fin siktlinje från hallen genom hela köket.

Sätt köksskåp och kyl längs med hela norra väggen och där dörren till hallen var tidigare.

Renovera trappan så det blir snygg.

På det här sättet borde ni få ett tokljust kök med massor av förvaring utan att behöva flytta trappan eller riva befintligt kök, och ni kan få plats med ett rejält långbord för bjudningarna i den stora uterumsdelen av köket.

kök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pelpet; mycket intressant! Men - förstår inte riktigt, menar du att väggen som du gjort ljusblå ska sågas ner till 110 cm höjd hela vägen och delen du ej gjort ljusblå ska vara en öppning bara, eller är det den du menar ska vara en altandörr???

Dit du flyttat köksdörren nu är just innanför husets ytterdörr och enda sidan vi rymmer hatthyllor och dyl på, och blir det inte väl nära ytterdörren?
 
Japp hela väggen som är ljusblå tänkte jag mig ungefär 110 hög, då bildar den ett rejält räcke/avgränsning mot trappan samtidigt som hela rummet blir öppet och ljus kan flöda in från den glasade delen till köksdelen. Delen jag ej gjort ljusblå tänkte jag mig som en öppning, och den bruna dörren som en altandörr.

Kan ni inte ha en hatthylla/garderob där dörren var tidigare? Men det är ett problem att ha ingången så nära ytterdörren, det finns risk att man får trampa i en massa slask och liknande. Ni får bygga ut en farstu också :)

Jag skulle gissa att södra ytterväggen är bärande, så ni får väl sätta in en rejäl stålbalk i taket där.
 
Vad menar du med "den glasade delen till köksdelen" ?

pelpet skrev:
Japp hela väggen som är ljusblå tänkte jag mig ungefär 110 hög, då bildar den ett rejält räcke/avgränsning mot trappan samtidigt som hela rummet blir öppet och ljus kan flöda in från den glasade delen till köksdelen. Delen jag ej gjort ljusblå tänkte jag mig som en öppning, och den bruna dörren som en altandörr.

Kan ni inte ha en hatthylla/garderob där dörren var tidigare? Men det är ett problem att ha ingången så nära ytterdörren, det finns risk att man får trampa i en massa slask och liknande. Ni får bygga ut en farstu också :)

Jag skulle gissa att södra ytterväggen är bärande, så ni får väl sätta in en rejäl stålbalk i taket där.
 
Är rädd att kyl/frys kommer för långt ifrån spisen, och var skulle då avlastningsytan bredvid kylen vara?
Har varit inne på att förlänga underskåpet in i rummet som du beskriver, men hur ska man då möblera söder om den delen? (har funderat på underskåp/bänkskiva runt hörnet, men ikea verkar inte ha några ytterhörnslösningar?)
Problemet med planlösningen nu är att det är 110 cm mellan bänkarna i parallellledet, vill ha diskmaskin, till vänster om diskhon är väl lämpligt men där är dörren ner till källaren. Redan nu tycker jag vi "krockar" ofta just i denna smala parallelldel som inte heller har mycket till bänk och avlastningsytor.

Vi är 3 i hushållet, men snart bara två. Men vi har ganska ofta stora bjudningar hemma, och gillar att laga mat.
Ja vi har ljust nu, och har tänkt fortsätta ha ljust.
JKrister skrev:
Hej. Sitter på mobilen så har tyvärr ingen möjlighet att rita.

Jag hade satt två 60 brdda högskåp bortanför murstocken(kyl och frys eller ev. Frysboch skafferi)

Där taket hänger över skåpen lite hade jah valt att gå ut med två underskåp till in i rummet. Det är va 2,6m så 60+80 underskåp tycker jag borde ge ordentligt med plats kvar att gå.
Man pratar om en triangel i köket som jag tycker vi lyckas med bid detta upplägg.

Bänken med spis och diskbänk tycker jag inte mig se några problem med.

Berätta gärna hur stort hushållet är och vad som inte funkar med planlösningen nu, förutom förvaringen.

Det är alltid skönt med mer förvaring men även köksbyte till nya lådor skapar mucket mer utrymme än gamla smala skåp.

Det jade varit trevligt att flytta kylskåpet och få en längre arbetsbänk. Jag vill gärna ställa högskåp i hörn sp dem tar mindre intryck tycker att kök kan bli välsigt trånga annars.

Det är ganska smalt parallell kök så ljusa färger på luckor och golv är nog att föredra.
 
ja vi har absolut tänkt utnyttja ytan där skåp 5 står nu bättre. Halvö vid vägg B? Hmmm....intressant....undrar vad som blir bättre ett bänkutstick där...eller som JKrister föreslog?
gaia skrev:
en halvö som börjar vid bokstav B och går paralellt med vägg A ?
gaia
 
hur skulle du då göra?
Workingclasshero skrev:
Jag vet att jag är jobbig, men riv allt och bygg helt nytt! I slutändan är det värt det, eller har varit när jag har gjort det, och jag har sett många halvmesyrer som inte blivit bra.
Riv allt, tänk nytt tänk rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.