Hej,
Vi ska bygga en mindre gård (eget bruk) i lättbetong på gjuten platta på mark.
I den plattan kommer vi lägga vattenburen värme som vi hämtar från en värmepump med jordvärme.

Vi undrar nu (efter att ha spenderat ett par dagar och kvällar av letande på nätet) om det finns något smart alternativ att ta tillvara på den värme som åker ut ur huset genom ventilationen?
Det låter ju som en ganska hög kostnad att installera en frånluftsvärmepump.

Så som jag har förstått FTX aggregaten så tar de in luft utifrån och utvinner värme ur den luften och kör in den i huset, eller har jag förstått den punkten fel?

Lite information som kan vara bra att ha för er del om ni ska försöka svara på vad som kan vara en bra (kanske den bästa) lösning.

Boyta: 229kvm i ett plan
Ytterväggar: 365mm lättbetong (Lambdavärde: 0.095, U-värde: 0.37)
Isolering i tak: 500mm (Lambdavärde: 0.037, U-värde: 0.074)
Isolering i grund: 300mm cellplast (Lambdavärde: 0.037, U-värde: 0.123)
Värmepump: 10kW (COP 3.8)
Ventilation: Ej bestämt

Tack på förhand.

Mvh
Magnus
 
Tillsammans med jordvärme är FTX perfekt. Den värme som finns i luften tas tillvara på när den varma inneluften värmer upp den inkommande tilluften. Du får tillbaka ca 75-85% av energin som annars hade ventilerats bort. Du slipper också drag från friskluftsventiler.

På sommaren finns det i de flesta aggregat ett frikylsläge så att återvinningen startar om uteluften är varmare än frånluften och den svala inneluften kyler ner den varmare uteluften.
 
Hej PAF,
Det låter kanon, ska man dimensionera jordvärmepumpen annorlunda (låter ju logiskt med mindre effekt) om man installerar FTX-aggregat då?
Vilket FTX-aggregat rekommenderas till en bostad som har ~229kvm boyta i ett plan?
Det är ganska långt (~32m) mellan de yttersta rummen, men det går ju att placera aggregatet lite strategiskt i mitten så det är lika långt bort till rummen ungefär.

Vi har samma problem med varmvatten, där vi har jordvärmepumpen placerat i ena änden av huset, och tvättstuga, ett av badrummen och köket i andra änden av huset. Men då tänkte vi ha en liten elbaserad varmvattenberedare som det tas varmvatten ur initialt (i den sidan av huset), samtidigt fylls den på av vatten från den stora varmvattenberedaren.
På det sättet slipper vi vänta på att vattnet ska bli varmt eller installera en cirkulationspump som cirkulerar varmvattnet hela tiden.

Mvh
Magnus
 
Hur det är med dimensioneringen av jotdvärmen vet jag inte, men genom att använda FTX får du en lägre förbrukning än med frånluft utan återvinning.

Jag läste i en annan tråd att ventilationen står för 30% av energiåtgången. Detta borde enkelt räknat bli: av 1000 kWh uppvärmd energi försvinner 3000 kWh ut genom frånluften. Med FTX återvinns då 2200-2500 av denna energin.

Någon som kan ventilationsteknik bättre får gärna rätta mig om jag har fel.

När det gäller FTX aggregat så känner jag mest till Systemair och till ditt hus bör Save VSR500 passa. Nytt aggregat som ersätter deras VR700. Det skall vara dimensionerat för bostadshus upp till 400 kvm. VSR300 borde precis klara din villa men ljudmässigt är det att föredra ett lite överdimensionerat aggregat.

http://www.systemair.com/SAVE-VSR-500_svse-19441.aspx
 
I
Alternativet är frånluftsmodul. Jag är osäker på vilket jag skulle valt, men det väger över till ftx fördel. Det enda negativa jag hört om ftx är, förutom att den behöver rengöras, att den har en tilluftsvärmare som går in om inte luften är varm nog, den verkar kunna dra en hel del ström, samtidigt går det väl att välja bort. Vill man även kunna värma vatten med hjälp av frånluft får det bli frånluftsmodul. Ett annat sätt är en separat frånluftsberedare, http://varmeteknik.storedo.com/p/franluftsberedaren_300_liter då lär du inte sakna varmvatten och det är väl en förhållandevis billig lösning på återvinning.
Väljer du en varvtalsreglerad vp så borde du slippa för många start o stopp, även om den skulle vara lite för stor.
 
Det går att avaktivera elvärmaren, det som händer är att tilluften blir kallare än inställt börvärde.

Alternativt monterar man ett vattenbatteri på tilluften. Ett för värme och om man vill lyxa till det ett för kyla.

Varmvatten skapar man väl effektivast med jordvärmen?
 
Har man jordvärme finns väl ingen nytta med att stoppa in en FLVP också? Det kommer aldrig att gå att räkna igen den extra investeringen med den lilla vinsten i värmeåtervinning kontra driftskostnaderna för FLVP.
FTX har en driftskostnad också, så ekonomiskt sett går det ungefär jämt ut med att inte ha nån värmeåtervinning på ventilationen överhuvudtaget, men å andra sidan har man då komforten med förvärmd inluft iställt för kallras och pollenfilter.
 
Det där med vv undrar jag om du ändå inte ska fundera på om du inte ska sätta vvc istället för beredare.
Du fyller ju på med uppvärmt vatten men detta uppvärmda vatten kommer ju när du inte tappar att stå still och kylas ner i röret till beredaren.
 
xLnT skrev:
Så som jag har förstått FTX aggregaten så tar de in luft utifrån och utvinner värme ur den luften och kör in den i huset, eller har jag förstått den punkten fel?
Ja, det har du missuppfattat. Det du beskriver är en LLVP, en luft/luftvärmepump.

Ett FTX-aggregat återvinner värme från den luft som ventileras ut ur huset, och värmer med den upp den luft som kommer in. Verkningsgraden är nånstans 80%, och det är en standardlösning i dag.
 
Jag roade mig att använda beräkningsprogrammet på Systemairs hemsida. (http://www.systemair.com/SAVE-VSR-500_svse-19441.aspx)

Vid 100 l/s och 150 Pa mottryck i både till och frånluft drar båda fläktarna under 160-170W. Är det 0 grader ute och 22 grader inne så kommer luften in i huset att värmas upp till 19 grader och luften ut ur huset kylas ned till 5 grader. Enligt beräkningarna har 2270W överförts från frånluften till tilluften. Detta skulle ge en verkningsgrad på 85%.

Ventilation måste man ha hur som helst och den fläkten drar ca halva effekten (eftersom det bara är 1st) men ingen värme tas till vara på. Även om beräkningen kommer från ett SA aggregat så gäller det samma självklart andra märken på marknaden.
 
I
Byggmarodören skrev:
Har man jordvärme finns väl ingen nytta med att stoppa in en FLVP också? Det kommer aldrig att gå att räkna igen den extra investeringen med den lilla vinsten i värmeåtervinning kontra driftskostnaderna för FLVP.
FTX har en driftskostnad också, så ekonomiskt sett går det ungefär jämt ut med att inte ha nån värmeåtervinning på ventilationen överhuvudtaget, men å andra sidan har man då komforten med förvärmd inluft iställt för kallras och pollenfilter.
Vet inte om du syftar på den av mig föreslagna varmvattenberedaren. Men i alla fall, en sådan betalar sig själv på ca 10år om man är en genomsnittsförbrukare av varmvatten. ( Jämfört med fullpris på elen, kör man vp är det som du skriver svårare att räkna hem ) Det kan givetvis variera beroende på el-pris och förbrukning av varmvatten. Nyttan om man har annan typ vp är ju att man avlastar energilagret vilket ger en bättre verkningsgrad på ex jordvärmepumpen. Dock är det med vv vpn detsamma som med fl vpn när de är nöjda stänger de och återvinningen upphör. Just därför gillar jag ftx bättre, den återvinner hela tiden, möjligen med undantag för avfrostningar vintertid. Hade det gått att få till något liknande till avloppsvattnet hade det blivit riktigt bra.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.