Vi behöver ny varmvattenberedare, den vi har är för det första original (huset byggt -71) och för det andra lite för klen när man har två döttrar som gillar att bada.

Hittade denna annons i senaste Vi i Villa, kan den vara något?
http://www.investliving.se/produkter/varmepump-luft-vatten/vvp-300/

Tilläggas bör då att vårt värmesystem består av luftvärmepump och elelement, så alternativet till denna blir ju en helt elektrisk variant.

Vill minnas att jag sett solpanelsvarianter också, vi har ett söderriktat plåttak som en sådan kan sättas på, så det är också en tanke jag har.
 
  • Gilla
Mollberg
  • Laddar…
Jag är ockå på jakt efter en ny varmvattenberedare och hittade en som ser exakt likadan ut men som heter Indol 190 från Navita. Är det samma beredare med två leverantörer?? Någon som vet och jag undrar också om någon har erfarenhet av apparaten, håller den vad det lovas?
 
exerg skrev:
[länk]
Där stod det ju inte så myket mer än att deras kalkyl är en märklig glädjekalkyl. Inget om själva bereraden...
 
Ingen som har installerat någon?
 
Vi har precis anlitat Nevica för att byta vår gamla läckande varmvattenberedare (Metro 300l -96) till en Indol 190 (190l). Ska bli kul o följa upp detta o se vilka fördelar/nackdelar som denna "nya" beredare inkl värmepump medför... nu när priset är på en rimlig nivå (15000:) så kan den väl konkurrera

Återkommer md mer info om driftskostnad etc när jag gjort lite loggningar och modifieringar av installationen, bl a ska vi ta upp hål i ýttervägg för att leda ut frånluften och hål till nästa rumför att suga lite varmare luft till kompressorn.
Ingen annan som e sugen på testa denna innovativa VV-beredare?
 
OK, verkar vara en fin beredare, dock så undrar man vad den totala investeringskostnaden blir och hur många år det tar innan den börjar bli lönsam... Indolen är ju säkerligen ett billigare alternativ
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Vi har precis anlitat Nevica för att byta vår gamla läckande varmvattenberedare (Metro 300l -96) till en Indol 190 (190l). Ska bli kul o följa upp detta o se vilka fördelar/nackdelar som denna "nya" beredare inkl värmepump medför... nu när priset är på en rimlig nivå (15000:) så kan den väl konkurrera

Återkommer md mer info om driftskostnad etc när jag gjort lite loggningar och modifieringar av installationen, bl a ska vi ta upp hål i ýttervägg för att leda ut frånluften och hål till nästa rumför att suga lite varmare luft till kompressorn.
Ingen annan som e sugen på testa denna innovativa VV-beredare?
Jo jag är allt lite sugen på att testa, några erfarenheter än??
 

Bästa svaret

Yes, bjuder på lite erfarenheter efter 4 mån användning av Indol 190 - "värmepumpsvattenberederare" (VPVB). Montören som gjorde installationen gjorde ingen extravagansa om man säger så. Resten har vi fixat själva med att anpassa indolens till+frånluftskopplingar till tvättstugan. Vår Indol går på defaultinställningarna ganska länge, alltså kompressorn slår endast på då varmvattentempen sjunkit 5 grader från förinställt värde (vi kör än sålänge på 60 gr, men går att höja till max 70) detta kanske inträffar 2 ggr/dygn och den kör ca 2-3 tim/gång, kompressorn jobbar med 515 W+fläkten 28W. Jag läste i något infoblad att Indolen jobbar med flödet 280/300/360 m3/h. Jämför jag med köksfläkten kanske det rör sig om samma flöde som läge 2 av 3, alltså ett lugnt flöde som inte märks nämnvärt. Skulle man vilja bada flera bad i rad + mycket dusch går det alltid att köra "E-heatern" alltså koppla på elpatronen (3kW) samtidigt Indolen värmer också en gång i veckan med automatik, upp allt vatten till 65 gr för att döda ev bakterier i tanken.

Ser på elförbrukningen nu på sommaren när vi stängt av värmen i huset att beredaren sparar 200-300:-/månad på el jämfört med VVberedare som drivs med elpatron.

Inluften tas från hallen på nedervåningen som är öppen i vardagsrummet, har gjort en genomföring (160 mm) ovan tvättstugedörr så att tilluften garanteras då vi ofta stänger dörren. Frånluften leds ju ut genom fasadväggen, dock med en 125 mm genomföring, då innediametern på en veckad mjuk slang inte mäter mer än 135 mm i böjarna och att den slangbiten endast är 0.7 m och också den mäter 160 mm. Har även monterat ett kallrasskydd i genomföringen, så att inte uteluften åker in när indolen står stilla.

Klart du ska slå till, var kommer du att placera den? Vad har du idag för typ av uppvärmning i huset?
 
Redigerat:
Tack för infon! Jag har en enplansvilla med inredd källare. Pannrummet är i källaren. I källaren sitter också en luft/luft pump (som värmer hela huset) fast vi kompletterar när det blir kallt med en kamin på markplan. Håller alltid ca 21-22 grader i källaren så det blir bra kliamat.

Vår varmvattenberedare gick sönder i dagarna och letar nu alternativ efter en ny. Tycker inte det verkar kosta så mycket mer när man ändå ska byta att pröva denna. Då kan man också kosta på sig att använda varmvattnet lite mer eftersom det blir billigare.
 
M
Om man redan har tex bergvärme, kan man koppla en vanlig el-vvb via acktacken och därmed bara behöva höja vv temperaturen med el 20-30c ? Borde det inte bli biloigare än en separat vvp?
 
vilken vattentemp får du ut från bergvärmepumpens acktank? Du får väl tilläckligt med varmvatten från bergvärmen?Tror inte du kan kombinera berg-VP+VPVB för att spara ytterligare kostnader för varmvattnet... däremot en kombination med luft/luft+värmepumpsberederare skulle nog vara mer lönsamt med tanken på investeringskostnaden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.