peternicklas skrev:
Kan inte förstå varför inte Stiga och Bosch kan använda samma chip eller kretsuppsättning. Så om Stiga använder DIMM minne så kan inte Bosch använda samma, märkligt resonemang. Ta mobiltelefoner, hur många mobiltelefoner använder inte samma chip? Vad felet består i är inte utskrivet. För er som vill undersöka det mer kan ju alltid kontakta Zucchetti eller en Stiga återförsäljare. Men då det inte är några problem med Bosch som t.ex. långa väntetider, ingen kantklippning mm. vid klippning så är mitt påstående inte korrekt. Utav Boschs försäljning av Indego så har runt 2/3 gått till att byta ut defekta maskiner, men nej min Bosch är det inget fel på. Ni skulle kanske fundera på VAD det är som kan orsaka alla de fel som finns på Indegon.
Halloj, strukturen i minneskretsar är väl inte jämförbart med cpu prestanda?
Underdimensionerat är väl prestanda?
I övrigt så säger ju din sista paragraf att din funkar utmärkt, men ett dimensioneringsproblem borde innebära att även du lider.
Visst kan det vara så att moderkortet är samma, även om cpu'n är olika, och att det har problem i den arbetsmiljön.

Men även det verkar osannolikt eftersom Bosch måste ha fler sensorer för att lösa sin uppgift.
 
peternicklas skrev:
Ni skulle kanske fundera på VAD det är som kan orsaka alla de fel som finns på Indegon.
Jo det verkar ju som nätagg. har spelat en stor roll i de fel som har varit. Runt kantrådsproblem, lustigt betende osv. Men det har dom ju kommit på nu
Brölet har den inget med att göra precis. Och nåt tappat hjul, ja det e väl inte bra, men visst händer sånt med teknik ibland. Framhjulen på de första rättas väl till. så jag vet inte vad som mer är så problematiskt. Utvecklingen av mjukvaran går ju framåt hela tiden oxå. Så illa är det väl inte som du vill göra gällande? Eller e det roligt o "elda i brasan"?

Jag ska oxå passa på att rapportera om min build 5233.
Jag har märkt att den klipper mer i 90gr vinkar än innan. Min gamla build gick mycket 45gr. Det är något jag lagt märke till. Alltså i förhållande till trädgårdens utformning
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Fick lite intressant info om Inedegon innan idag. Chipet i Indegon ska vara samma som sitter i Stiga(eller har suttit) och som Stiga haft stora problem med. Ska tydligen vara kratigt underdimensionerat för Indegon, kan förklara varför den tänker långa stunder mitt i klippningen.
Jag har kollat upp vad det är för CPU eller rättare sagt MDU som sitter i Indego. Kan ju inte veta om alla maskiner har samma, men maskinen som min bekant har dissikerat har i alla fall en PowerPC från Freescale, SPC5604.
Lätt att googla fram den och läsa allt om processorhastighet, storlek på cacheminnen, hur man programmerar mm.
Kan nämna att de komponenter som man använt sig av i Indego till stor del är automotiv-specade. Man har alltså inte nöjt sig med industristandard. Kan tänka att konstruktörer på bilelektroniksidan haft ett finger med i spelet här. Min elektronikkunnige bekant betraktar konstruktionen som robust, och att MCU skulle vara underdimensionerad för uppgiften tror han absolut inte.
Har lyssnat litet efter om det finns problem rapporterat ang den här kretsen. Men jag har inte lyckats få fram något.
Om du har en europeisk bil, eller en bil överhuvudtaget så sitter det säkert en sån här, eller liknande krets litet här o var. För färddator, backsensorer, klimatanläggning mm mm.
Litar du inte på Indegon så ska du nog inte åka bil heller. :wow:
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
Tyk1 skrev:
Lillytwig
Har du ändrat något i menyn när det gäller avståndet mellan raderna i klippningen, jag är nyfiken på om build 5233 är bättre på detta än build 5167 som jag har.
Jag är tvungen att köra på minsta (16) och tycker att den forfarande kan lämna strängar ibland.
Med andra ord, har du Auto läget vald ?
Jag har försökt mäta avståndet mellan raderna. I Autoläge har jag kommit fram till att det blir ca 26 cm när den kör stora partier, men att den kan gå ner på 15-16 cm när den kör in och trixar i hörnor och trånga ställen. Verkar variera med uppgiften. Om jag sätter den på 16 cm så verkar det blir det ca 20 cm hela tiden. Blir inte riktigt klok på det där. Har nu satt tillbaka i Auto. Litet strängar kan det bli, men det är inte så mycket att det stör.
Funderar litet på om inte det här ochså är en del av Logicut. Indego vet ju hur stort arbetsområdet är. Då ska den ju flytta i sidled x antal ggr för att komma från en kant till nästa. Om det blir för många eller för få förflyttningar så har han ju halkat eller nåt. Skulle i princip kunna kompensera för det! Kan det vara så sofistikerat? Kanske inte, men jag fortsätter köra Auto ett tag till. Har du själv försökt mäta efter att ha ändrat inställning?
 
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Verkar som den här tråden spårar ur i bland. Rykten och påståenden kommer på löpande band. Vem har koll på om det är "mycket" fel och reklamationer? När man pratar med ÅF så har det varit "enstaka", men som sagt det är många gubbar som jobbar i butiken så de har kanske inte heller koll.
Visst - några som skriver här har haft skumma problem med kanttråden. Det låter som det har att göra med nätaggregat som spökar. Det är svårt att hitta eller simulera sådana fel, så vi ska inte tro att supporten struntar i att försöka hitta vad som är galet. Kan ju också vara SBS. Alla användare är ju inte lika smarta och vackra som stjärnorna här i forumet.
Vissa maskiner har fungerat bra från början. Även årsmodell 2012, SW 5.7, som min. Jag reklamerade på att larmet saknades samt att det inte gick att få tag i knivar typ 26. Klagade även på litet andra småbuggar som att klippmotorn startade först när klipparen kört flera meter. Vad som är skäl för reklamation och vad som är önskan om uppdatering till nyare mjukvara kan alltid diskuteras - är nog inte självklart. Det gäller att kolla vad de har lovat och sedan gå på det. Ett löfte är ju att det ska gå att uppgradera (via SD-kort), men det är väl inte sagt att användaren själv ska kunna göra det?, eller att det ska vara gratis? Blir spännande att se hur det kommer att hanteras!

Konsumenten har alltid rätt att reklamera.
Har ÅF varit besvärliga med det? I så fall varför det? - de har väl ingen anledning, (annat än latmasken). Själv har jag blivit korrekt bemött på Jula.
Har supporten gjort fel och mörkat och fördröjt? Knappast. När jag mailade supporten kom korrekt svar på ett par timmar. Imponerande bra!
Var det krångel med reklamationen?
Nej - snabbt och "smärtfritt" skulle det gå. Snabbt gick det. En vecka för tur-retur Danmark och serviceåtgärder kan man nog inte klaga på. Smärtfritt?? för Indego kanske. Inte helt för husse - som led av saknad en hel vecka.
Har de som är missnöjda med sin maskin nekats att häva köpet? Vet ej, men det verkar inte så om man läser detta forum.
Så allt är perfekt och skitbra då? Nej det är det inte.
Hjulen ska inte trilla av. De ska gå sönder om påfrestningen blir för stor (plasthjul är billigare än moterer och växellådor), men inte lossna pga dåligt fästa skruvar.
Min grannes maskin var kaputt redan vid leverans. Gick inte alls att installera. Dåligt är det, men kanske var det nätaggregatet då med??
Stör maskinerna varandra? Kanske. Min kan dock gå parallellt med grannens (Indego) på 90 cm avstånd, utan vilja hoppa över och para sig, eller trilskas på annat sätt.
Är laddstationen robust? Njae, litet vek är den allt. Och den ska vara pefekt i våg och med spikrak kantledning för att fungera bra. Kunde gjorts bättre.

Man kan också tycka att de skulle kalla tillbaka gamla maskiner med känt småbuggig mjukvara från butik och uppgraderat. I stället för att låta kunden felsöka. Tja! visst, men hur gör man det i praktiken. Kan vara nog så krångligt.

OK vad ville jag med detta inlägg? Kanske bidra till litet balans. Det är helt klart flera som kämpat som galna för att hitta konstiga fel. Det är trist, men att döma ut hela grejen är att ta i. För många Indegoägare så är det inte alls några problem.
 
  • Gilla
petterg och 5 till
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Nu är första klippning efter uppdateringen klar. Kört med fabriksinställningar. Det tog ca 12 tim exkl. kantklipp (550m2). Litet grann missade remsor men betydligt mindre än tidigare. Några små områden är helt missade men man ska ju köra 3 fullständiga klippningar innan karteringen blir komplett. Helt klart bättre resultat i trånga avsnitt än tidigare, men nu startar ju klippmotorn nästan samtidigt med framdriften. Tidigare kunde han gå flera meter innan klippning startade. Något som irriterar är att ljudnivån från klippmotorn är högre. Kan de ha skruvat upp varvtalet? Flimret i displayen är borta och det känns som att kontrasten är bättre. Nu begär maskinen PIN-kod när man lyft den och det så kallade larmet piper litet ynkligt. I stort så går maskinen stadigare. Går rakt in i laddstationen i stället för den vaggande stilen som var förut.
OK nu är 4 kompletta klippningar klara. Gräset var som sagt litet tjock efter 6 dygn ohejdad tillväxt. Den första omgången tog 12 tim på klipphöjd 5. Nästa vända, också på höjd 5 tog kortare tid, men har ingen siffra på det. Tredje rundan - klipphöjd 4 har jag inte heller tiden på, men 2 och tre tillsammans tog 18 tim. Fjärde rundan ochså med klipphöjd 4 och nu var det inte så jättemycket att klippa - så gick den i ekonomiläge. 3 tim och10 min inkl kantklipp!
Har lärt mig nu att det finns ett ekonomi och ett turboläge. I turbo så låter det en del, men när det värsta är nerklippt så går den över i tyst ekonomi-läge.
Eftersom gräset var tjock efter 6 dygn så blev det en del klipprester som"bromsade" knivarna, men efter några rundor var de nermulchade i gräsmattan och "borta".
Tusan vad bra det funkar nu. Har aldrig haft så fin gräsmatta. Indego får jobba varannan, var tredje dag ungefär och det räcker. Man kan gott göda litet när man slipper klippa, och mossan minskar stadigt. På stora ytor är den helt borta.
 
Redigerat:
lilytwig skrev:
Jag har försökt mäta avståndet mellan raderna. I Autoläge har jag kommit fram till att det blir ca 26 cm när den kör stora partier, men att den kan gå ner på 15-16 cm när den kör in och trixar i hörnor och trånga ställen. Verkar variera med uppgiften. Om jag sätter den på 16 cm så verkar det blir det ca 20 cm hela tiden. Blir inte riktigt klok på det där. Har nu satt tillbaka i Auto. Litet strängar kan det bli, men det är inte så mycket att det stör.
Funderar litet på om inte det här ochså är en del av Logicut. Indego vet ju hur stort arbetsområdet är. Då ska den ju flytta i sidled x antal ggr för att komma från en kant till nästa. Om det blir för många eller för få förflyttningar så har han ju halkat eller nåt. Skulle i princip kunna kompensera för det! Kan det vara så sofistikerat? Kanske inte, men jag fortsätter köra Auto ett tag till. Har du själv försökt mäta efter att ha ändrat inställning?
Jag körde först på auto i början, men så fort jag gick ner till att klippa 1gång var tredje dag så märkte jag av remsorna allt för tydligt.
Då jag stegade mig neråt i skalan, så blev det ingen riktig effekt förrän det sista steget på 16 som jag nöjde mig med (på stora öppna ytor).
Men det är precis som du säger, det påverkar hela klippningens tid.
Jag har egentligen inget problem med detta, men kände inte igen det från 5,7 versionen som jag bara körde i auto läge på. Tror att Eriksgatan märkte av samma sak, och var nyfiken på om detta var kvar i din buildt version
 
lilytwig skrev:
Verkar som den här tråden spårar ur i bland.
Visst - några som skriver här har haft skumma problem med kanttråden. Det låter som det har att göra med nätaggregat som spökar. Det är svårt att hitta eller simulera sådana fel, så vi ska inte tro att supporten struntar i att försöka hitta vad som är galet.
Angående problem med kanttråden, så har ju även jag haft det. Efter ca 5 veckors användning.
Det blev retur av klipparen, och jag fick tillbaka en ny komplett klippare.
Men notera att jag inte skickade tillbaka nätaggregatet. Så när jag fick den nya klipparen blev det installation med befintligt aggregat. Och problemen var borta.
I det här fallet berodde trådproblemen alltså inte på nätaggregatet.

Fast just nu är gräset långt. Som jag skrev för några veckor sedan hade några rara barn kastat sten på den, och fått in en fullträff på displayen.
Finns det någon militärversion tror ni ? Indego Combat med pansarglas ? :)
Nu har den varit iväg på reparation i två veckor utan att nån hört av sig. Så jag har skickat en vänlig förfrågan till cheapy.
 
Jag kör förbi Ballerup på onsdag. Jag kan vinka litet till din maskin!
 
lilytwig skrev:
Jag har försökt mäta avståndet mellan raderna. I Autoläge har jag kommit fram till att det blir ca 26 cm när den kör stora partier, men att den kan gå ner på 15-16 cm när den kör in och trixar i hörnor och trånga ställen. Verkar variera med uppgiften. Om jag sätter den på 16 cm så verkar det blir det ca 20 cm hela tiden. Blir inte riktigt klok på det där. Har nu satt tillbaka i Auto. Litet strängar kan det bli, men det är inte så mycket att det stör.
Funderar litet på om inte det här ochså är en del av Logicut. Indego vet ju hur stort arbetsområdet är. Då ska den ju flytta i sidled x antal ggr för att komma från en kant till nästa. Om det blir för många eller för få förflyttningar så har han ju halkat eller nåt. Skulle i princip kunna kompensera för det! Kan det vara så sofistikerat? Kanske inte, men jag fortsätter köra Auto ett tag till. Har du själv försökt mäta efter att ha ändrat inställning?
observera att cm ska vara mm. man kan justera värdet från 16 till 60cm (mm)
 
Eriksgatan skrev:
Tycker ni är lite väl OT nu. :mad:
Eftersom Boschpersonal nu nämns vid namn och de följer den här tråden utan att kunna kommentera pga. tjänsteregler så blir det inte bra för dem på jobbet om ni spekulerar kring deras tjänster, det borde ni förstå. Det blir också mer press och svårare för dem att vara personliga i bemötandet om ni börjar diskutera öppet exakt vem som säger vad och när. Så tänk på att man i ett samarbete kanske inte alltid vinner på att skriva exakt allt man råkar få veta.

Jag kan tillägga att Boschs kundtjänstmedarbetare jobbar med hela deras sortiment och har att göra även vinterhalvåret. Att två medarbetare avdelades att även knyta ihop Indegofrågorna är ett undantag taget för vår skull. Båda dessa killar är erfarna och har jobbat på Bosch kundtjänst under flera år - så de är ingen "säsongspersonal".
Håller med om att det är onödigt att nämna namn, samtidigt hade den här tråden inte varit så här lång om supporten skött allt på rätt sätt, istället för fakta har svaren därifrån ofta varit baserade på gissningar och felaktigheter istället för utprovade fakta samt att man får olika uppgifter beroende vem man kommer i kontakt med.
Så upplever jag Bosch support i alla fall, känns inte som jag är ensam när man läser alla vilda spekulationer här.....
 
Eriksgatan
Japp Soldyrkaren, fel har det blivit och har du läst mina inlägg från trådstarten och framåt så ser du att också jag har slitit mitt hår, testat och tagit fram korrekt information, att supporten tagit det till sig och i en del fall korrigerat sina svar. När tidigare samtliga på supporten fick svara även på Indegofrågor kunde det precis som du skriver bli rena gissningar och olika svar beroende på vem man fick tala med, och jag har fått det antytt att någon strax flyttades till andra uppgifter. Men är det fortfarande så, anser du? De hanterade detta genom att i våras sätta ihop ett Indegoteam som dokumenterar allt och uppdaterar varandra. Det jag vänder mig mot är att nämna namn eller att bli för personlig bara för att man fortfarande(?) är sur över ledningens underskattning av initialproblemen. Anledningen är inte bara av hänsyn till personal utan också rent egoistisk. Om personal tycker att det är för jobbigt att bli uthängda här så riskerar Indegosupport att bli den avdelning hos supporten där ingen vill jobba. Då riskerar Indegoaupporten internt att bli antingen en "straffkommenderingsplats" där man hamnar om man har klantat sig rejält, eller en plats där man som ny måste göra sina "hundår" innan man kommer vidare in på den "stora" supporten. Jag tror inte att en sådan utveckling skulle gynna oss Indegoägare på något vis.

Supporten är inte ond, de vill förhoppningsvis vårt bästa och har de gett felaktiga besked emellanåt är det ofta för att de har haft tillgång till felaktig och ofullständig information - vilket har varit den information de har haft i arbetsuppgift att ge dig. Så enkelt är det. Jag förstår också att det är skitjobbigt för dem att senare upptäcka att något är annorlunda och att de gett felaktiga råd - eller t ex när de får mig i örat som helförbannad avkräver supportpersonen att han f-nimej får sluta påstå att man måste riva upp HQ-tråd och istället lägga dit Boschs egen kanttråd som lösningsförslag på ett problem som antagligen beror på ett felaktigt nätaggregat...:confused: Det gör som sagt ändå inte att de förtjänar att bli personligt omnämnda här t ex som någon slags barnslig hämnd för merjobb man har fått. Bättre då att ringa upp och säga till att de skärper sig, och kanske kräva kompensation om de har gjort fel, tycker jag.

De har också på egna initiativ (som jag förstått det) installerat klippare privat och även tagit av sin fritid på att experimentera med Indego. Fast de har en (inomhus...) testbana på kontoret har de åkt ut på fältet och hjälpt användare att installera Indegos, allt för att kunna göra ett bättre jobb på supporten.

Jag ser själv detta år som ett år fyllt av (ofrivilligt) samarbete med Boschsupporten. Visst är det surt att de släpper en ofärdig produkt och utnyttjar oss kunder som testmarknad, men det är inte supportens fel, de har varit minst lika frustrerade och tvingats leva med det hela dagarna. De har inte haft det lätt att få fram detaljerad information i början och har troligen stångat sina huvuden flera gånger mot interna väggar. Supporten jobbar i Malmö, produktägaren finns i Danmark, tillverkningen i England, och felrapporteringssystem för den här typen av produkt är nog nytt för dem och allt har inte gått helt smidigt från starten. Så jag önskar att man är vettig när man pratar med supporten och åtminstone skiljer på sak och person även om man är fly förbannad. Har de ett trevligt jobb när de försöker hjälpa oss med robotproblemen, är det som sagt bättre att de bästa supportmedarbetarna konkurrerar om att få komma dit än tvärtom.

Är det förresten bara jag som har märkt att inflödet av felrapporter och problem kraftigt har minskat på tråden här? Det är visserligen någon som har återlämnat sin klippare vilket (t ex mortimer - vilket gör stor skillnad... :p) men jag tror att många som tidigare har haft problem nu faktiskt har klippare som fungerar någorlunda, t ex efter mjukvaruuppgradering och utbyte av sviktande nätdelar. Så går vi nu in i nästa fas skulle man kanske önska bättre serviceberedskap lokalt inför nästa säsong, t ex att de förser åtminstone en återförsäljare per ort med "reparationskit" som hjul + hjullåsning, nätaggregat och uppgraderingsmöjligheter, så att man slipper skicka bort klipparen vid alla fel.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Konsumenten har alltid rätt att reklamera.
Har ÅF varit besvärliga med det? I så fall varför det? - de har väl ingen anledning, (annat än latmasken). Själv har jag blivit korrekt bemött på Jula.
Har supporten gjort fel och mörkat och fördröjt? Knappast. När jag mailade supporten kom korrekt svar på ett par timmar. Imponerande bra!
Var det krångel med reklamationen?
Nej - snabbt och "smärtfritt" skulle det gå. Snabbt gick det. En vecka för tur-retur Danmark och serviceåtgärder kan man nog inte klaga på. Smärtfritt?? för Indego kanske. Inte helt för husse - som led av saknad en hel vecka.
Har de som är missnöjda med sin maskin nekats att häva köpet? Vet ej, men det verkar inte så om man läser detta forum.
Om man får heva kjøpet avhenger jo av hvor samarbeidsvillig ÅF er. Noen er flinke til å ta hånd om slike saker, andre er ikke det.

Bosch supporten har nok lært mye de siste månedene. Da jeg begynte å ringe dem (i norge) var deres instilling at det aldri har vært noen problemer med Indego. Den hadde gått i mange europeiske hager uten et eneste problem. Det virket etterhvert som om alt den Norske supporten visste om Indego var det jeg fortalte dem, og mye av det jeg fortalte var ting jeg fant ut i dette forumet. F.eks ville ikke supporten innrømme at det eksisterte noen nyere programvare enn 5.7 b4435 før jeg ved hjelp av dette forum kunne fortelle at nye Indegoer som ble solgt var merket 75dB og hadde programversjon 5.8.
 
lilytwig skrev:
Har lärt mig nu att det finns ett ekonomi och ett turboläge. I turbo så låter det en del, men när det värsta är nerklippt så går den över i tyst ekonomi-läge.
Ser ut som at de i b5233 har tatt inn noen av funksjonene vi har etterlyst.
 
petterg skrev:
Ser ut som at de i b5233 har tatt inn noen av funksjonene vi har etterlyst.
Den funktion finns redan i buildt 5167.
jag har den på min och den gör det under varje klippning när den går lite tungt, för att sedan varva ner och öka hastigheten på gången efter en stund när det gått lättare igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.