Hej,

jag ska gjuta en 30m² betongplatta med en åtgång på ca 3.5m³ betong.

Jag har lagt ut all isolering, armering och golvvärme själv.

Priset jag har fått för detta är 9500kr exkl moms för betong plus pumpbil. Jag bor ca 4 mil från betongfabriken.

Sen tillkommer an arbetskostnad på 6000kr för att lägga ut betongen för två man. Formen är redan färdig så arbetet består endast av att portionera ut betongen och allt annat för att få en slät yta.

Låter detta som ett rimligt pris eller går det lätt att hitta billigare?
 
P
Behöver du verkligen pumpbil? funkar det inte med ränna? Pumpbil är rätt dyr

6000 för två man låter mycket... Med ett timpris (inkl moms) på 500 så blir det ju 6 timmar per man
Det tar max en timme för att få ut betongen om det bara är 30m2. Säkert kortare än så
Sen får man vänta ett timmar tills den går att släta till med "helikopter" men väntandet ska du väl inte behöva betala för helt och hållet. Sen hyran av maskinerna är inte så direkt dyra för en dag.

Det tog dryga timmen när jag förra året gjorde 90m2 och då behövde rotorbilen åka och hämta lass nummer två. Jag bor rätt nära så det gick rätt fort.

Men detta var det jag fick från Starka när jag frågade våren 2012
Hej
Till ett garage skall man åtminstone ha betongkvalitet C 28/35, man drar ju in en del salt på vintern.
En sådan betong kostar i konsistens halvflyt och med 16 mm stenmax 987 kr/m³
Motsvarande betong som är självkompakterande kostar 1087 kr/m³
Frakt kostar inom 10 km från vår fabrik 235 kr/m³ (minsta debitering 5 m³/lass)
Fraktpriset avser vanlig roterbil utrustad med 9 m ränna, 20 min på arbetsplatsen ingår, därefter debiteras 145 kr/påbörjad 10 min period.
Moms tillkommer på samtliga priser.
Vad gäller självkompakterande betong eller vanlig ska man tänka på att den självkompakterande betongen är något mer benägen att spricka om man inte efterbehandlar den rätt med täckning, bevattning osv.
 
Hur som helst får man väl räkna med att det går en dag för de där två gubbarna, 6000/16h = 375:-/h + moms är väl rätt rimligt.
Betongen brukar väl ligga på ca 1200-1300/m3 + moms framkörd fast med 4 mil kanske det blir lite extra kostnad. Ring betongfabriken och fråga vad det kostar.

Pumpbil. Det missade jag visst, för 3,5m3? Är det långt från där bilen stannar till där du ska gjuta, eller varför pumpbil? Den kostar ju en del extra så klart. Med den inkluderad låter det som ett helt ok pris du fått i mina öron.
 
Hej! Tack för svar.

Tyvärr behöver jag nog pumpbil för det är svårt för lastbilen att komma tillräckligt nära.
 
P
Hur långt har du då? Rännorna är rätt långa
 
Tror det kan vara ca 15m.
 
Ranger skrev:
Hej! Tack för svar.

Tyvärr behöver jag nog pumpbil för det är svårt för lastbilen att komma tillräckligt nära.
Då tycker jag det låter som ett högst rimligt pris.
Ni har det bra ni som inte bor i närheten av de giriga storstadsentreprenörerna... ;)
 
Ranger skrev:
Tror det kan vara ca 15m.
Det finns betongbilar som klarar det, ring betongfabriken och fråga om de har sådana.
 
Jag får göra det! Tack grabbar för finfina svar!
 
Hmm betongen verkar ju tämligen rimlig, jag gav 11500kr ink moms för 6 kubik utan pumpbil.
Arbetet däremot tycker jag låter dyrt, jag hade en gubbe i 3 timmar, jag hjälpte till lite och vibbade betongen.
typ 1500kr + hyra av glättare.
Då var min platta 55 kvadrat och även där var form, armering och isolering klart.
 
Du har fått ett bra pris på betongen plus arbetet.
Pumpen kostar en hel del att ställa upp, så ja, jag tycker till och med att du har fått ett kanonpris på pump+betong.

Ska man inte betala väntetid på gubbarna menar ni? Självklart, hursomhelst går det ju åt en hel dag att gjuta.
Utläggningen tar en timme kanske, inte ens det, sen någon timmes väntan innan man skurar och därefter glättar. Det beror helt på vad du ska ha för yta och hur noggranna dom är.

Bra pris som sagt.
 
Vart bor du? I större städer så brukar firmorna ha en combipump. Det är en bil med 3,5m2 burk och en pump på. Kostar lite mer än en bil. Men å andra sidan behöver man inte betala för pumpbilen.

Hur som är det ett bra pris. Och självklart får man betala för killarna även när dom inte kan arbeta och väntar. Dummaste jag hört på länge.
 
Ett alternativ till pump är hjullastare med långskopa om den kan komma fram.

Protte
 
atomlab skrev:
Hur som är det ett bra pris. Och självklart får man betala för killarna även när dom inte kan arbeta och väntar. Dummaste jag hört på länge.
Ingen som har sagt något annat.
Däremot så är det knappast rimligt med 2 gubbar i en heldag för 30 kvadrat betongplatta.
Det bör en erfaren gubbe kunna fixa själv.
 
En rotorpump inkl. 4 m3 betong bör landa på runt 10 000 ex. moms.
Jag antar att entreprenören har sitt påslag, men lite i överkant känns det ändå som.

Betong c28/35 ~5500
Rotorpump ~3500
Timtaxa ~1500
-----------------------------------
10 500

Arbete: a´ 400 ex moms.
Förberednade arbete: 2 tim
Gjutning: 3 tim
Väntan på att glätta. 3 tim
Glättning 2 tim.
Tillbakalämnning hyrmask. 1 tim.
-----------------------------------------------
11 tim.

Maskinhyra ~500 ex moms.

Totalt runt 15 400 ex moms.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyNick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.