Jag är ju inte jätte byggkunnig heller är ju sambon som kan det mesta men en del insatt är jag ju och det är som natt och dag att bygga lösvirkes hus själv om man jämför med det valet många gör idag och köper ett hus i en katalog som en firma kommer och sätter upp och man låter någon annan tänka ut lösningarna. Lösvirke bygger man bräda för bräda och sågar själv och mäter och räknar. Och jag tror att folk har inte tid att bygga sånt idag. Det tar för lång tid. Är väl som allt annat det ska gå fort.

Men vi bor just nu bra så för oss gör det inte något om det tar lite längre tid. Vi försöker hålla ner kostnaderna så vi kan bygga så billigt som möjligt,


När man bygger lösvirke får man vara med från steg ett man får tänka och planera och skissa och sätta sin egen prägel på huset visst det finns prefabrikerade hus där du med kan välja olika lösningar men det blir aldrig densamma.

Här vet man att ingen annan ( om ingen bygger efter mina ritningar) får ett likadant hus och jag vet exakt vad för material som använts.

Det är självklart ett större projekt att bygga lösvirke eftersom man gör det mesta själv. Sen kan man ju självklart ha hantverkare men ändå bygger lösvirke.

I vårat samhälle har det byggts mycket nytt de senaste åren men det är mest fritidshus. Och visst det känns lite sådär när grannen river sitt gamla hus och kan flytta in i sitt nya bara några månader efter och sitter och fikar på sin veranda medans vi är inne på år två och räknar inte med att vara färdig än på ett tag. Men vi bygger själva vi tar in hjälp ibland när det krisar och visst känns det tufft ibland men att sen kunna sätta sig ner i en fotölj och se på allt och tänka fatta vi har byggt detta själv. Bräda för bräda. Vi har visserligen stått i ösregn och febrilt försökt täcka det som inte fått bli blött vi har till och med fällt tårar för det varit jobbigt. Och vi är långt ifrån i land med vårat bygge, Men ändå så är det en annan hantverks känsla med lösvirke än köpa katalog hus eller låta någon annan bygga huset åt en. Och källare ja det är många som svurit över sina källare med fuktskador och sånt. Men vi hade de optimala förutsättningarna med enbart sandmark fin sand så det blev självklart. Och gör man det rätt från början behöver det inte bli fuktskador,


Min syn på det hela(y)
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
F
Ett enda ord kommer jag på just nu efter att ha läst igenom tråden.

RESPEKT
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Det är jätte härligt att höra alla positiva inlägg. Det har varit några tuffa år. Och det kommer desvärre några till innan huset beräknas vara klart. Men vi kämpar på. Trots sjukdomar och annat elende så kämpar vi på.

Om man inte har något att se framemot är det inte lätt att se ljust på framtiden heller. Men det är oerhört slitsamt att bygga lösvirke och ensam. ( Säger jag som bara är sambo och inte bygger så mycket) När vi skulle börja bygga hus sa jag att jag egentligen inte ville att det skulle bli så att mannen byggde och jag skötte marktjänsten. Jag har länge kämpat för att jag ville bygga jag met fast jag inte kan ett smack.

Jag hade arga snickaren som favorit program och jag försökte att trots en 2,5 åring och en 4,5 åring att vara med i plander och allt. Men då jag fick reda på förra året att jag var allvarligt sjuk i hjärtsvikt 32 år gammal så rasade världen lite. Vi är nu på väg tillbaka. Vi försöker få till den lilla tid vi har som vi kan bygga på då sambon inte jobbar.

Det ska gå. Jag mår mycket bättre och barnen blir större. Men det är en resa. Om någon frågar mig idag om jag skulle rekomendera att man bygger som vi gör när man har små barn skulle jag säga NEJ..... vänta med det tills de är lite större för det man tror man ska hinna hinner man inte. Och räkna inte med något det gjorde jag och hade väl aldrig någonsin trorr att mitt hjärta skulle säga ifrån,

Idag är jag ganska så ok. Tack vare en ICD hjärtstarter inopererad och en massa mediciner. Frisk ja det vet jag inte om jag kommer bli. Men en sak är säker och det är att jag ska bo i det där huset. Det ska bli klart och jag ska kämpa för att göra så att sambon orkar slita som han gör.

Men ni må tro att det är många gånger vi känt att vi skiter i det. Vi har skrikit åt varanna att nej skit i det. Vi ger upp. Men inte gjort det. Vänner har sagt att vi är galna för att vi ens tror att vi ska kunna flytta in i huset.

Andra köper hus renoverar lite och så är allt klart medans jag i år igen får säga nej men nästa år kanske vi kan flytta in.

Människor som inte förstår vad vi går och gått igenom ringer kommunen och säger det ser så ovårdat ut när det står byggmaskiner och så och all ved som ligger och skräpar. Men det är uppklarat. Bygg och miljönämnden sa att självklart förstår vi maskinerna och sakerna ni bygger ju hus. Men sånt suger med energi.

Men vi reser oss upp igen. Och ska banne mig få det där huset klart. Bilden är kristall klar vi vet exakt hur det ska se ut. Vi jagar material. Ja för det är mycket återvunnet , vedspisen vi nu äntligen funnit den ni den har sett bättre dagar. Men lite blästersand och några nya plattor och handtag sen är den som ny. Vi har en till ifall det inte blir som vil tänkt. Nu är det bara en ugnslucka som ska sitta i väggen den sak inte användas bara var där som en snygg grej men den hittar vi snart. Jag har en här hemma där vi nu bor men den vaktar min mamma hahaha hon ska ha den själv säger hon när hon gör om sitt kök. Hm ... när nu det ska ske för hon har inte tid hon hjälper ju oss. En stjärna i himmelen borde hon med få.

Nej bygga hus är ett äventyr. Och som många sagt man gör det oftast bara en gång. Men kämpar man på så ska det nog gå. På detta forum får man i alla fall mycket pepp och det tackar vi för.

Kram på er allesammans och tack för de värmande orden.
 
  • Gilla
Andypandy00 och 6 till
  • Laddar…
599272_10151809874999763_1449219581_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bilden är hur det ska se ut på baksidan

Andra bilden är från framsidan.

1239866_10151809871044763_1695743177_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredric L och 2 till
  • Laddar…
Det har varit lite stiltje på husbyggandet. Plåtslagaren har varit och satt plåt på skorstenen och den bärande balken i väggen mellan vardagsrum och grovköket ska läggas i och fästas. Anledningen till att vi har en sån är sambons alltida dröm att få ha sitt akvarium på 750 liter med Malawi Cilider i. Vi hade det när vi bodde i stan sen dess har det stått i vår ladugård och nu är det tomt på fisk så hans dröm är att få det i ordning och " bygga in det"

Det blev genomförbart och arkitekten ritade in lösningarna för det och vad bättre än att det står i grovköket så går det att komma åt det från den sidan. Det är ett ganska säkert akvarium. Bara en sida glas resten är i glasfiber. Även detta har han gjort delvis själv.

Att det gått lite långsamt är att sambon jobbat ute på sjön i en månad nu men nu är det jobbet klart så nu kanske det blir lite tid till huset.

Själv har jag börjat arbetsträna så marktjänsten lider lite med för jag inte orkar riktigt men det är bara att kämpa på. Det är våran dröm och jag längtar så mycket till att vi ska kunna flytta in.

Jag funderar dock mycket när man läser trådar om vilka som har råd att bygga nytt och vad andras hus har kostat. Vi hade två normalbetalda jobb när vi tog lånet. Vi bor dock nu superbilligt dock inte bekvämt med två barn som är under 5 år och kräver mycket plats tur att det går att vara ute mycket och att det finns gott om plats ute så det får busa och känna att de har plats.

Vi ansökte bara om en ynka byggkredit på 1,5 miljner. Och det har jag insett att det är inte mycket pengar. Men sambon har räknat och räknat och vi ligger + än så länge. Det är därför vi gör fönster själva för han anser varför betala för något han kan göra själv och i vintras hade han inte så mycket jobb så det fanns bra med tid. När man kan ett hantverk blir det inte så svårt jag skulle dock inte kunna göra fönster.

De föstrena som är på burspråket och de stora på baksidan ska vi göra själva de blir fasta fönster och tar inte så lång tid att göra. Vi köper färdiga glaskassetter och sätter in. Källar fönsterna är som sagt klara. Sen är de de vanliga men det ska bli gamla renoverade fönster som vi sätter i ett isolerglas i. De runda fönstrena blir inte runda utan åttkantiga ( han har gjort runda med till en vän så det går det med men 8 kantiga blev snyggt och lättare att göra)

Det är nu helt färdigt för panel. Jag gjorde ett klipp häromdagen och hitta 4 st ytterlampor för priset av vad 1 kosta på det stället vi titta först på. Ok vi får se hur kvaliten är men det är inte hela världen om det inte blir den 100*4 lampor går alltid att sätta på något annat ställe annars.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Det går att kapa kostnaderna ordentligt i ett egenbygge jämfört med att köpa mer eller mindre nyckelfärdigt, jag tror slutsumman i ett ekonomisk egenbygge kan landa på 30-50% av ett jämförbart nyckelfärdigt hus och då har man ändå fått en standard som är högre än tex smålandsvillan.
Förutom att man utför arbetet själv så tenderar man (i alla fall jag) att leta/pressa inköpspriser samt att spana efter klipp på tex blocket. Detta skulle man troligtvis aldrig göra om man har en entreprenör som i de flesta fall tillhandahåller byggmaterialet.

Jag kan dock inte kan ta åt mig äran för att ha byggt mina egna fönster, det tycker jag är grymt imponerande gjort av er, inte bara din händiga sambo, utan även av dig som får dra ett minst lika tungt lass med allt övrigt!
 
Vi kollar och räknar begär offert och förhandlar det är ett evigt dealande. Men sen har vi ett ställe vi köper det mesta från och det har vi fått de bästa priserna just för att vi köper det mesta därifrån. Sen är vi inte rädda för att renovera gamla saker. För det är inte fult att använda gamla renoverade saker.

Funderar ibland på vad en " vän" sa till mig när jag kommenterade ett inlägg han gjort på Facebokk där han undrade om någon ville köpa hans fönster han skulle byta. Jag frågade vad måttena var och konstaterade snabbt att det var fel mått. Då svarade han bryskt vad fan ska ni med de fönstrena till jag trodde ni byggde nytt. Och då jobbar han i bygg branchen. Tanken som slog mig då var är det något fel på att ta begangnade saker fixa till dem för en billig penning och så är de som nya.

Vet de som bygger husen med enbart återvunna material. Gamla fönster och golv och dörrar. Vi ska ha gamla fönster dörrar och en gjutjärnsspis som säkert ser ut att vara 100 år men med en bläster och lite fix är den som ny och samtidigt är den antik. Tycker det är fint att blanda nytt och gammalt. och man kan bygga mer för en lite penning. Huset är ju som sagt över 240 kvadrat och källare . Det krävs dock lite mer planering med detta men det kommer löna sig i slutänden hoppas vi.
 
Har insett att det där att sambon gör fönsterna själv det är visst lite häftigt. Han sa varför ska vi betala för något han kan göra betydligt billigare. Och det tog en månad att göra alla fönstren till källaren . Inte så illa när vi behövde betala i stort sett bra glaset.
 
Är grymt imponerad (och lite avundsjuk på blivande huset)! Här kör vi "bara" renovering av gammalt hus med två små barn och det blir jäklar i mig inte mycket tid över. Begagnat är grymt! :)
 
Nej du tid över blir det inte. Det är många gånger senaste året vi varit berädda att ge upp eftersom allt inte varit som vi tänkte. Det kom som ett slag i magen att jag blev sjuk och det innebär att jag som var tänkt att sköta marktjänsten så mannen kunde jobba inte rikgit orkar med det fullt ut. Jag måste tänka på att bli bättre så jag orkar hela vägen. Och framförallt att jag kan njuta av huset sen självklart.

Som tur är har vi mycket hjälp av min mamma. Vi bor i hennes hus trångt men ok barnen har nära till henne och hon hjälper till när hon kan. Vi sparade enormt mycket pengar på att vi fick tomten i gåva av min mamma och hennes bror som ett för tidigt arv. Den var värderad till 500000 så då hade vi fått öka vårat lån om vi skulle mäktat med det. Så en sjärna i himmlen för dem.

Sen är det lite mer slit som jag sa att ta reda på gammalt men det går absolut att få till sakerna så de blir användbara igen. Och har man kunskapen och tycker det är kul att tex göra fönsterna själv som sambon gör så är det kanon för det sparar mycket pengar.

Vi ska ha gamla innerdörrar de har vi fått av en släkting och även några ytterdörrar får bli till grovkök och källare.

Panelen till huset har vi sparat mycket pengar på eftersom det är från träden som stod på tomten. Riktigt bonnsågat och egenhyvlat. Tyckte sambon var galen när han gick och köpte en stor gammal kutter hyvel men har nu insett hur mycket pengar vi tjänar och att vi faktiskt kan använda den i framtiden för sånt hyvlat virke är enormt dyrt och går inte att få tag i knappt det sa de på företaget vi köpt övriga virket hos. Plus att vi gör hästägarna här ute glada då de får kutterspån till stallet hur mycket de vill.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Lite nya byggfoton


580288_10151856859529763_754653353_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


581611_10151856860519763_994616998_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1234298_10151856862744763_765668284_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1236538_10151856860184763_317345948_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




1234337_10151856858784763_331436101_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





1236653_10151856861599763_1892828662_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1235306_10151856862124763_1808128743_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



45631_10151856858534763_1448217097_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 544550_10151856859874763_1469067564_n.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MTech och 2 till
  • Laddar…
cc80 skrev:
[bild]
Vad kallar man "kortlingarna" i bjälklaget?
Vad ger det systemet för fördelar, eller kanske nackdelar?
 
Ett råd i all välmening.....försök att tänka på att det viktigaste inte är att det blir exakt som ni tänkt..varken nu eller från början....vissa saker behöver man ändra på av olika anledningar...vilket kan göra saker enklare och billigare...det är trots allt "bara" ett hus.....
 
tullemannen skrev:
Vad kallar man "kortlingarna" i bjälklaget?
Vad ger det systemet för fördelar, eller kanske nackdelar?
Krysskolvning. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolvning

Så borde det alltid byggas, men jag gissar att kataloghus och de flesta hantverkare sparar tid och pengar och "bara kortlar" nuförtiden. Respekt till cc80 med sambo för att ni gör på rätt sätt! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack så mycket :D.

Sambon förklarade samma sak att det blir bättre med krysskolvning. Golvet blir lättare och det går faktiskt åt mindre material och det går att justera bättre. Enklare helt enkelt.

Och ja allting blir inte som man tänkt men vi får göra det bästa utav det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.