Status
Tråden går ej att kommentera.
Nyfniken skrev:
Byggbranschen ligger ju efter på ganska många områden i förhållande till andra branscher. Standardisering, kvalitetssäkring, konkurrens etc.

En stor anledning till det tror jag är att man inte kan flytta produktionen och även till viss del att klimatskillnader gör att vi i Sverige måste ha lösningar som kanske inte fungerar i Grekland eller Storbrittanien.

Kringresande irländska markarbetare skulle nog göra ett betydligt bättre jobb om de visste vad tjäle är till exempel.

1) Ett svenskt par köper en entreprenad i Rumänen där man bygger ett sommarhus. Huset byggs av rumänska byggarbetare som får 35 kr/timme, mat och husrum.

2) Ett svenskt par köper en entreprenad i Stockholms skärgård. Huset byggs av rumänska byggarbetare som får 35 kr/timme, mat och husrum.

Jag har svårt att se varför 2) skulle var så hemskt i förhållande till 1). Den enda skillnaden är ju att det finns svenskar som skulle vilja göra alternativ 2, men till ett betydligt högre pris.

De här 35 kr/timme som det pratas om, är det före eller efter skatt?
Men jo...det debatten handlat om i denna tråd och i alla andra trådar är väl att antingen FÅR de husrum och kanske ett mål mat plus lön (35 kr eller annan summa som är låg i svenska mått) men då är det boende på arbetsplatsen eller på annat sätt som varken en svensk familj eller svensk veckopendlare skulle tänka sig att bo.
Det andra är att med den lön de får är bra/likvärdig med lön i hemlandet men låg i svenska mått mätt och räcker inte till för att ha ett boende och övriga omkostnader i Sverige för att bo/leva som en svensk i samma yrke.
Dvs att om vi ponerar att det får samma summa i lön i hemlandet som här så kan de med sin lön leva och bo som en medelperson i landet men i Sverige klarar inte deras lön samma omkostnader.....alltså får vissa leva och bo som hjon i Sverige för att ha ett jobb och försörja ev familj i hemlandet.

Samma sak för svenskar som jobbar i Norge, ska man bo och leva i Norge som en norrman så har man behov av den norska lönesättningen......lite krasst sådär.

Någonstans där är väl debatten....rättvisa...lika lön för samma jobb....rädsla för konkurens osv....har jag uppfattat det som isf.
 
Nyfniken skrev:
Byggbranschen ligger ju efter på ganska många områden i förhållande till andra branscher. Stand

Kringresande irländska markarbetare skulle nog göra ett betydligt bättre jobb om de visste vad tjäle är till exempel.

1) Ett svenskt par köper en entreprenad i Rumänen där man bygger ett sommarhus. Huset byggs av rumänska byggarbetare som får 35 kr/timme, mat och husrum.

2) Ett svenskt par köper en entreprenad i Stockholms skärgård. Huset byggs av rumänska byggarbetare som får 35 kr/timme, mat och husrum.

Jag har svårt att se varför 2) skulle var så hemskt i förhållande till 1). Den enda skillnaden är ju att det finns svenskar som skulle vilja göra alternativ 2, men till ett betydligt högre pris.

De här 35 kr/timme som det pratas om, är det före eller efter skatt?
Men det är ju det här tänket som du och dina kompisar har som är så skruvat.

Drygt 6 lax i månaden innan skatt. Hur länge tror du det funkar om inte samtliga priser halveras? Vi kanske ska fimpa semestern också när vi ändå har byxorna nere?

Du menar att Svenska arbetare bör konkurrera med en timpenning på 35 kr i timmen. Om nu ditt drömtänk skulle få slagkraft så skulle Sverige snabbt få slagsida.
Men många Rumänska tiggare skulle då få jobb för att bygga upp nya fattigstugor som vi efter år av slit här i landet stängt.
Men i ditt nya drömeuropa så ska dom byggas upp igen, sen drar våra fattighjon vidare och dränerar ett annat land.
Fantastiskt tänk.
 
Morten Alper skrev:
Men i ditt nya drömeuropa så ska dom byggas upp igen, sen drar våra fattighjon vidare och dränerar ett annat land.
Fantastiskt tänk.
Ja, nu är det ju inte så att det här är någon drömtillvaro för mig. Jag menar bara att man får förhålla sig till den verklighet man lever i. Konkurrensen från låglöneländerna har helt enkelt spridit sig även till byggbranschen. Skyll inte på mig, jag rösta inte för ett medlemskap i EU. :rolleyes:

Om det är lagligt (jag vet inte) att betala 35 kr/timme + mat och husrum så är det kanske vettigare för facket att försöka få de rumänska arbetarna att gå med i facket i stället för att försöka köra ut dem ur landet. Det kommer nämligen inte att gå. :cool:

Eller så lagstadgar man om minimilön. Det skulle jag inte ha något emot.
 
Morten, det är ju dom utländska gästarbetarna som har den lägre lönen, inte du som bor o verkar i Sverige.
Tror du att alla som har drabbats av utländsk konkurrens har fått halvera sina löner??

Luta dig lugnt tillbaka och gläds med dina medmänniskor att dom får möjligheten att tjäna en för dom bra slant.
 
Glufsglufs skrev:
Handlingarna från teknikkonsulterna är gjorda i Sverige av svenska företag av handläggare som ska kunna de regler och rekommendationer som gäller här. Däremot är det väldigt vanligt att prefab för väggar och bjälklag görs i baltländerna och även Österrike.
Det köps in hela eller stora delar av projekt, inklusive konstruktion och montage från utlandet, det är det fina med eurokoderna och gemenskap, det ska gå att konkurrera inom EU.

Ska vi vara jämförelsevis välbetalda i Sverige så får vi konkurrera med att vi är jävligt bra istället.
 
Nyfniken skrev:
Ja, nu är det ju inte så att det här är någon drömtillvaro för mig. Jag menar bara att man får förhålla sig till den verklighet man lever i. Konkurrensen från låglöneländerna har helt enkelt spridit sig även till byggbranschen. Skyll inte på mig, jag rösta inte för ett medlemskap i EU. :rolleyes:

Om det är lagligt (jag vet inte) att betala 35 kr/timme + mat och husrum så är det kanske vettigare för facket att försöka få de rumänska arbetarna att gå med i facket i stället för att försöka köra ut dem ur landet. Det kommer nämligen inte att gå. :cool:

Eller så lagstadgar man om minimilön. Det skulle jag inte ha något emot.
Nej, jag har mig själv att skylla då jag röstade för samarbetet. Trodde att man kunde förändra på plats och hjälpa länder i prekära lägen. Det här systemet är in ok och någon typ av lagändring bör nog ske.

Det som sker för arbetarna är inte konkurrens, det är lönedumpning som oftast sker via illegal verksamhet. Svenska arbetare har inte en chans att att möta denna timpenning och samtidigt bo kvar i landet.
Dom som påstår något annat får gärna beskriva hur det ska ske.
 
Morten Alper skrev:
...lönedumpning som oftast sker via illegal verksamhet.
Vad är det för illegal verksamhet?

Om man nu har täckning för det påståendet så är det väl en barnlek för facket att polisanmäla. Dessutom kommer ju dessa företag automatisk diskvalificera sig för alla typer av kommunala och statliga upphandlingar.
 
pjfj skrev:
Det köps in hela eller stora delar av projekt, inklusive konstruktion och montage från utlandet, det är det fina med eurokoderna och gemenskap, det ska gå att konkurrera inom EU.

Ska vi vara jämförelsevis välbetalda i Sverige så får vi konkurrera med att vi är jävligt bra istället.
Mmm...men projjningen sköter vi här i Sverige, vare sig väggar och bjälklag gjuts/snickras i annat land. Sen händer det ofta att fabriken har egna snubbar som kommer och monterar delarna. Konstruktionsprojjningen görs alltså i Sverige fortfarande, elprojjningen likaså samt rör och vents inprojjning av hål/schakt osv.
 
Nyfniken skrev:
Vad är det för illegal verksamhet?

Om man nu har täckning för det påståendet så är det väl en barnlek för facket att polisanmäla. Dessutom kommer ju dessa företag automatisk diskvalificera sig för alla typer av kommunala och statliga upphandlingar.
Det är nog lite svårare än en barnlek att stävja detta problem.
Kriminella åkare/ byggare dyker ofta upp i ny skepnad. Hur ska statliga och kommunala kunna diskvalificera det i en barnlek?
 
Facken inom byggbranschen har väl hamnat i ett läge där de målar in sig i ett hörn. I synnerhet facken som ingår i LO kollektivet och "tvunget" ska svansa med i sossarnas termer om rättvisa och solidaritet.....av någon anledning så verkar det bli ett moment 22.
Jag menar, de kräver (precis som de ska göra) bättre villkor för sina medlemmar men villkor kostar företagarna och i tider då ekonomier inte är så bra och företagen vill överleva så...ja....
Jag säger inte att man ska sänka lönerna inom byggbranschen men om ickemedlemmar, svenska som utländska gärna tar ett arbete för att just få arbeta och försörja sig så kanske dessa fackförbund borde tänka ett varv till gällande vissa delar i sina krav, iaf så länge det är lågkonjuktur för att sedan kräva saker när det finns utrymme för det och man är den part som har övertaget, alltså har arbetarna när företagen har pengarna.

Var väl inte länge sedan uttalanden från höjdare inom LO menade på att man skulle ändra/kräva saker som i realiteten skulle sätta stopp för utländsk arbetskraft....rättvisa och solidaritet för vissa typ....
 
Morten Alper skrev:
Det är nog lite svårare än en barnlek att stävja detta problem.
Kriminella åkare/ byggare dyker ofta upp i ny skepnad. Hur ska statliga och kommunala kunna diskvalificera det i en barnlek?
Har du sett kraven offentlig sektor har på privata aktörer när upphandling ska ske? Det är inte bara att man ska bevisa att man har F-skatt och utför den typ av jobb som eftersöks.
 
Glufsglufs skrev:
Har du sett kraven offentlig sektor har på privata aktörer när upphandling ska ske? Det är inte bara att man ska bevisa att man har F-skatt och utför den typ av jobb som eftersöks.
Nej, men jag antar och hoppas att dom är höga.
Men vilka dom "godkända" aktörerna tar in under entreprenaden har dom (vi) uppenbart mindre koll på.
 
Ja, de är höga samt ställer även krav på underentrepenörer oftast. Dock är den offentliga sektorn på tok för dåliga att hålla kolla att saker sköts enligt avtal men om det kommer fram så är man borta direkt som företag och kommer inte ha stor chans till att få komma tillbaka i framtiden, de seriösa vågar ju inte riskera detta då den offentliga sektorn ofta är en bra kassako (de styrande skiter i många gånger vad saker kostar, det är ju inte deras pengar) och de oseriösa klarar oftast inte kraven för att komma in över huvud taget.

Men visst, klart det smiter in någon här och där ändå.
 
  • Gilla
Morten Alper
  • Laddar…
Morten Alper skrev:
Det är nog lite svårare än en barnlek att stävja detta problem.
Kriminella åkare/ byggare dyker ofta upp i ny skepnad. Hur ska statliga och kommunala kunna diskvalificera det i en barnlek?
Kavlitets-, miljö- och kompetenescertifiering är inget man vispar ihop på en fikarast. Det funkar liksom inte att lägga ner ett bolag och bara starta ett nytt så är man igång.
 
Morten Alper skrev:
Det tvivlar jag starkt på, låt oss säga att dessa gästarbetare tar en 80-procentig lön så tror jag att bl.a svenska privatkonsumenter väljer svenska företag istället för utlandsregistrerade.
Morten Alper skrev:
2. Att konkurrera på likvärdiga villkor är ok, men skatteverket har ju knappast skapat en separat enhet med fokus på att granska utländska företag utan grund
Byggnads kunde inte ha formulerat det bättre. Utländska "konkurrensens" odds att få uppdrag vid 100%, alltså motsvarande en svensk byggnadsarbetares lön, skulle då vara hmm...


Morten Alper skrev:
3. Frågorna är väldigt luddiga men jag tycker vi ska bevara det vi byggt upp här.

Ska vi vara kvar i unionen så ska vi kriga för att medlemmarna där tar han om sina medborgare istället för pissar på dom och skickar medborgarna till andra "läger".
Om dom inte klarar av det, eller vi inte har förmågan att ställa dom simpla kraven, så undrar jag varför ska vi vara kvar i en sådan klubb?
Ja, de är dumma, de där. Kom Kalle, vi leker för oss själva.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.