Micke64 skrev:
Nu har de bekräftat priset på 23öre :) från december.
För befintliga kunder kan dom inte teckna vinteravtal förrän efter 1 sept. Blir till att ringa igen om en dryg vecka.:mad:
 
M
Lite surt, men priset kanske inte hinner gå upp? Till mig sa de att tidigast 120 dagar innan kunde jag få fast pris.
 
Inget pekar på att priset ska stiga just nu, förra året var likadant och det var möjligt att teckna det låga priset en bit in på hösten.
 
M
Nimajneb skrev:
För befintliga kunder kan dom inte teckna vinteravtal förrän efter 1 sept. Blir till att ringa igen om en dryg vecka.:mad:
De har en urusel kundtjänst.

Jag är iaf befintlig kund och jag har tecknat vinteravtal.
 
Tjommen jag pratade med sa att inte "datasystemet" tillät vinteravtal ännu.
Han var eg ganska otrevlig måste jag säga och började önska god helg innan vi ens hade pratat färdigt:thumbdown:
 
Tack för tipset. Tecknade också för 23 öre, men via compricer. Valde 1/12 som startdatum.
 
Själv är jag med i vindkraftskooperativet VästanVind.

Där får jag ursprungsmärkt vindkraft för 23 öre ink elcert. Det blir 65.2 öre ink skatt och moms. Helt enkelt självkostnadspris för elen.

Jag slipper bry mig om att jaga priser hela tiden och gör också en insats för miljön.
 
Gebex skrev:
Själv är jag med i vindkraftskooperativet VästanVind.

Där får jag ursprungsmärkt vindkraft för 23 öre ink elcert. Det blir 65.2 öre ink skatt och moms. Helt enkelt självkostnadspris för elen.

Jag slipper bry mig om att jaga priser hela tiden och gör också en insats för miljön.
Hur blev det, får ni betala skatt för skillnaden upp till "normalt" pris ?
 
tracker skrev:
Hur blev det, får ni betala skatt för skillnaden upp till "normalt" pris ?
Läget om sk uttagsbeskattning är oklart. Föreningen agerar försiktigt. Föreningens självkostnadspris tar med ev beskattning och har lagt undan pengar om det blir så att det blir en beskattning.

Jag såg en fråga tidigare om frågan om vad som händer när vindkraftverket är uttjänt för någon annan förening. VästanVind lägger undan pengar för att kunna köpa ett nytt verk när det blir aktuellt.
 
Men hallå, ni glömmer väl kapitalkostnaden för vindkraftsandelarna. 6,80kr/kWh ger ju runt 15-20öre / kWh i ytterligare kostnad på elpriset.
 
Nimajneb skrev:
Men hallå, ni glömmer väl kapitalkostnaden för vindkraftsandelarna. 6,80kr/kWh ger ju runt 15-20öre / kWh i ytterligare kostnad på elpriset.
Man kan naturligtvis se det på lite olika sätt.

Att räkna på det sättet kan vissa säga är som att ta med merkostnaden för att köpa en elhybrid bil när man räknar på bensinförbrukning på bilar.

Men om man vill räkna med kapitalkostnaden så kan jag göra denna jämförelse. Jag förhandlade just ett av lånen på huset och fick en ettårsränta på 2,5%. Det skulle innebära en kapitalkostnad på (6,8*0,025*0,7)=0,12 öre/kWh. 0,7 är skatteefekten.

Man skulle också kunna räkna med sin egen kostnad för sitt arbete när man hittar de lägsta priserna och byter elbolag för att få ett lågt elpris. De lägsta priserna är i stort sätt alltid kampanjpriser som efter en period går över till ett annat och högre pris. Och då måste man byta igen för att hitta de lägsta priserna.
 
Redigerat:
Gebex skrev:
Man kan naturligtvis se det på lite olika sätt.

Att räkan på det sättet kan vissa säga är som att ta med merkostnaden för att köpa en elhybrid bil när man räknar på bensinförbrukning på bilar.

Men om man vill räkna med kapitalkostnaden så kan jag göra denna jämförelse. Jag förhandlade just ett av lånen på huset och fick en ettårsränta på 2,5%. Det skulle innebära en kapitalkostnad på (6,8*0,025*0,7)=0,12 öre/kWh. 0,7 är skatteefekten.

Man skulle också kunna räkna med sin egen kostnad för sitt arbete när man hittar de lägsta priserna och byter elbolag för att få ett lågt elpris. De lägsta priserna är i stort sätt alltid kampanjpriser som efter en period går över till ett annat och högre pris. Och då måste man byta igen för att hitta de lägsta priserna.
Eftersom det är totalkostnaden som räknas så är din jämförelse med elhybridbilen synnerligen dålig.
Alla har inte möjligheten att ta lån på kanske 100.000kr för att köpa vindkraftsandelar vilket betyder att räntan blir högre och närmare mina 15-20öre/kwh.
Då man nuförtiden köper el för 23 öre utan att behöva ligga ute med 100.000 i Andelar och kapitalkostnader så känns det ju inte direkt som en lysande affär just nu. Att lägga en haltimme per år o leta elavtal är ett rent nöje som jag så gärna gör gratis
 
Nimajneb skrev:
Eftersom det är totalkostnaden som räknas så är din jämförelse med elhybridbilen synnerligen dålig.
Alla har inte möjligheten att ta lån på kanske 100.000kr för att köpa vindkraftsandelar vilket betyder att räntan blir högre och närmare mina 15-20öre/kwh.
Då man nuförtiden köper el för 23 öre utan att behöva ligga ute med 100.000 i Andelar och kapitalkostnader så känns det ju inte direkt som en lysande affär just nu. Att lägga en haltimme per år o leta elavtal är ett rent nöje som jag så gärna gör gratis
Jag håller med Nimajneb om att jämförelsen med elbilen inte är rättvisande. Jämförelsen borde vara bränslekostnad och inte förbrukning.

När det gäller kapitalkostnaden så beror det naturligtvis på vilken kostnad eller alternativ intäkt du har för kapital.

Likväl som att det finns människor med högre kapitalkostnader så finns det många som har pengarna på vanliga transaktionskonton eller sparkonton i någon av de större bankerna. Då är deras kapitalkostnad lägre än mitt alternativ eftersom räntan normalt ligger på 1-1.5 % där man dessutom behöver betala 30 % skatt på räntan vilket innebär att man får en avkastning på 0.7 till 1 % efter skatt.

Självkostnadspriset för vindkraftselen på 65,2 öre/kWh ink. skatt och moms är ett fast pris. Det lägsta ett årsavtalet jag hittar idag ligger på ca 84 öre/kWh.

Om man har som hobby att leta elavtal så är det helt OK. Men för oss som inte har det så är tiden det tar att betrakta som en kostnad.

Att gå med i ett vindkraftskooperativ är inte rätt för alla. Men för de som vill ha möjlighet att på ett enkelt sätt äga sin egen elproduktion, få självkostnadspris för elen och göra en av de största insatserna för miljön man kan göra som privatperson så är det intressant.

Som egen producent ställer man sig utanför elmarknaden. Man behöver inte bry sig om hur mycket det regnat, hur kärnkraften fungerar, vilken vinst som elbolagen vill ha från sin elproduktion osv.... Det blir helt enkelt enkelt.
 
Genom jobbet kommer jag i kontakt med alla möjliga elhandelsbolag, som har mer eller mindre luddiga avgifter och villkor, vilket stärker min tro att det vettigaste i mitt fall är ett fast pris på 43,50 öre/kWh hos nätägaren E.ON. Då får jag både elöverföringen och elhandeln på samma faktura, så det är mindre papper att hålla reda på i slutet av månaden.

Rörligt pris känns uteslutet då vi bor mitt i skogen och är beroende av att bilarna startar även om det är -35, så vi kör motorvärmare på två bilar i princip dygnet runt och elpatron på grundvärme när vi inte är hemma. Under sommaren är det så ljust så vi förbrukar i princip ingen el förutom det kylen och spisen drar, så då gör det inget att elen kostar 10-15 öre mer än ett rörligt pris.
 
KnockOnWood skrev:
Sedan april i år har jag något som heter Sveriges Energi
[länk]

Avtalet är tills vidare, ej bundet till någon period.

Jag kom dit via [länk] som hade en utmärkt tjänst för att hitta lägsta pris, och dessutom mycket bra personal.

Efter koll lät jag Compricer teckna avtal för mig. De förtjänade att också få tjäna en hacka.

Nu (juni) betalar jag 76 öre/kWh:
297 kWh Elpris 30,82 Energiskatt 29,30 Elcertifikat 0,90 Kronor (exkl.moms) 181,23

Enligt uträkning skulle det bli 600 kr per år efter bytet från Bixia.
Inte mycket, jag vet, men förbrukningen är låg, 6.000 kWh/år.

Tillägg: Inga fasta avgifter som tillkommer.
Har precis gjort samma som KnockOnWood...
Bixia till Sveriges Energi via Compricer...

Augustiräkningen:
Elpris 30,32
Skatt 29,30
ElCertifikat 0,90
60,92 + moms = 75,65:- /kWh

Ingen bindningstid eller extra avgift.

/Freddan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.