Veckans tävling vecka 34:
Vinn smarta sensorer och bygg ditt intelligenta hem

mysensors.png

Vill du ha riktigt bra koll på vad som händer i ditt hem till hösten när kylan börjar rulla in är smarta sensorer lösningen, då kan du övervaka allt från ljusstyrkan i ett rum till temperaturen i huset.

1:a-pristagaren denna veckan vinner ett helt set med både gateway och 2 sensorer, ett system som sedan är utbyggbart med flera olika varianter av sensorer. 2:a-pristagaren vinner en sensor som kopplas upp via WiFi och den behöver därmed ingen gateway - oavsett teknologi kommer man åt data från dessa sensorer via en onlinetjänst. En tjänst som kan ge information och larm via mail eller sms.

1:a-pris: 1 ethernet gateway, 1 Lite temp sensor, 1 Lite humidity sensor (värde 3 549 kronor)
2:a-pris: 1 WiFi Temperature sensor, 1 WiFi programmeringskabel (värde 1 500 kronor)

Totalt värde: 5 049 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vad heter sensorerna?


1. mySensors
X. Smart Sensors
2. Intelligent Sensors

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 30 aug.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Smart-telematik. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Smart-telematik för att de sponsrar den här tävlingen.
 
ullberg
Svar: 1. mySensors

Hemma har jag hemautomation och därför full koll, men på landet finns inget, och därmed vet jag noll.
Bredbandet på landet löser alena inte detta problem, det behövs någon form av smart system!

/U
 
Svar: 1. mySensors

Jag skulle vilja övervaka min krypgrund så att jag har aktuell och lättåtkomlig data om temperatur och fuktighet där nere.

/Robert
 
1
Folk frågar mig ofta vad jag har för temperatur i poolen innan de kommer ut hit och hälsar på. Med digital mätning av temperaturen kan jag nog få fram svaret ganska snabbt till dem. =)
 
Svar: 1. mySensors

Jag tycker detta verkar vara en mycket Sensationellt bra uppfinning som forslar data till den orolige.
Jag är orolig och vill ha bra koll på mitt hus! :)
 
Redigerat:
D09
Svar 1 mysensors

Ärligt så vet jag inte vad jag ska ha den till men det har aldrig hindrat mig att skaffa liknande prylar tidigare 😜

Kanske mäta tempen i nya pannrummet. 😃😃😃😃
 
Svar: 1

Som småbarnsförälder sover man redan ganska dåligt/lite. Nu när vi också har ett fritidshus känner jag att min sömn riskerar att helt utebli pga barn som vaknar tidigt, oro för fukt i källare och temperaturen i huset under vintern. Jag tror att med så stor sömnbrist kommer inte bara min hälsa vara i fara utan även min familj och andra med människor som korsar min väg. Skilsmässan känns nästan självklar och jag funderar på att skicka in papperna redan.
Jag tycker inte alls jag överdriver situationen på något sätt och jag tror verkligen jag skulle känna mig mycket mer harmonisk med ett smart hem och att det skulle göra hela skillnaden.
 
Svar: 1.

Stort hus på landet, behöver absolut övervakas!
 
Svar : 1 ) Mysensors

Jag vill vara smart och inte dum
Mysmart vill jag ha i varje rum
Därför hoppas jag få ropa : HURRA , jag är en lycklig kvinna
Det var ju jag som lyckades vinna .
 
hahalj
Svar: 1, mySensors.
Motivering: Har ett gammalt 30-tals hus med dålig isolering, behöver nån trådlös övervakning av bl.a. temperatur, luftfuktighet och vatten på olika ställen i huset, t.ex. vind och källare, för att kunna samla på mig underlag för beslut om vilka energibesparande och skyddande åtgärder som ska prioriteras först. Och eftersom jag redan loggar elförbrukning och har en väderstation på taket som samlar allehanda data så vill jag kunna samköra loggarna mellan alla system för att ... ja, kanske bara för att det är kul med prylar :D
 
Svar: 1. mySensors

Är mitt i en långsiktig helrenovering av ett gammalt hus byggt i tegel, lersten och trä. Det vore fantastiskt att kunna följa husets "livsrytm" över åren och hur den påveras av de förändingar vi gör. Detta startpaket skulle kunna bli början av en större arsenal, jag skulle gärna fortsätta expandera det med ytterligare sensorer eftersom de behövs och jag lär mig. Kanske kan de inte bara avändas för passiv mätning, men som styrsystem för värme, solskydd och ventilation?
 
1. mySensors

Vill få bättre koll på temp i mitt nybyggda lågengihus för en bättre ekonomi och miljö!
 
1. mySensors

Min fru klagar alltid på att jag har noll koll på allt... Vinner jag det här kan jag bevisa att hon har fel!
 
1. mySensors
Anledning. Med energiska barn springandes ut och in i huset, fipplandes på den inredda vinden och i största allmänhet stökandes har det både hänt att larm har gått och att frys tinas upp utom min kontroll. Förhoppningen är att detta kunde vara ett steg i rätt riktning.

Petter
 
Redigerat:
Svar: 1 mySensors

Det skulle ju vara perfekt att ha och övervaka t.ex. fukt och temperatur på vinden i vårat hus vi bygger. Så kan vi kontrollera att det inte fuskats med ventilationen där uppe :)
Och jag är säker på att jag kan komma på massor av andra användningsområden till fler sensorer prylgalning som man är. Hålla koll på garaget som vi ska bygga med både temp och fukt, vehicle sensor på uppfarten tex, de finns ju hur mycket som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.