Nyfniken skrev:
Helt plötsligt känns det mycket bättre i min mage. Jag hade fått för mig att du var en 19 år gammal gymnasie-"drop-out" som just träffat ditt livs kärlek och nu drömmer om ett eget hus till hösten. Så billigt som möjligt.
Nej tyvärr jag är något över 50 och gjort något liknande tidigare. Bygga hus eller renovera hus är ett fritidsintresse jag har. Jag är ny på denna typ av forum så ni får ha tålamod med mina svar och inlägg.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Nu har jag listat ut hur en grafisk presentation kan läggas ut på detta forum. Se länken http://youtu.be/WVDVADHD1OM

Färgsättningen är inte spikad än det pågår en hel del funderingar, tips mottages. också en del andra detaljer som fönstertyper har ändrats (spröjs etc).
 
IMG_0522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut idag. På måndag börjar markarbetet.
 
  • Gilla
Knashanna och 10 till
  • Laddar…
Fantastiskt fin tomt:)
 
Wow! det här kan vara något för Grand Designs
på TV!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Då mitt timmerhus är över 100 år gammalt finns ju risk för att det är angripet av trämask eller husbock, även om jag inte ser några angrepp så funderar jag på att behandla stockarna i förebyggande åtgärd. Någon som vet vad man kan behandla med? Då det är mycket material så behöver appliceringsmetoden vara så smidig som möjligt, typ spruta med ogrässpruta etc.
 
Mossen stefan skrev:
Då mitt timmerhus är över 100 år gammalt finns ju risk för att det är angripet av trämask eller husbock, även om jag inte ser några angrepp så funderar jag på att behandla stockarna i förebyggande åtgärd. Någon som vet vad man kan behandla med? Då det är mycket material så behöver appliceringsmetoden vara så smidig som möjligt, typ spruta med ogrässpruta etc.
Boracol special kan du spruta på med tryckspruta. Gör det ute och Använd mask. =)
 
Vilket läge på tomten! Ska bli kul att följa :)
 
Nu har vi gjort det mest på grusbädden till grunden. Vi har också lagt ner markkollektor i marken från djupborrade vattenbrunnen och till huset. Vi tar både värme och vatten ur samma hål. Obs jag kör inte en värmepump på kollektorn utan förvärmer ett FTX aggreget som ger både värme och kyla. IMG_0561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mixar´n och 4 till
  • Laddar…
ullberg
Mossen stefan skrev:
Nu har jag listat ut hur en grafisk presentation kan läggas ut på detta forum. Se länken [länk]

Färgsättningen är inte spikad än det pågår en hel del funderingar, tips mottages. också en del andra detaljer som fönstertyper har ändrats (spröjs etc).
Även om jag blev något yr av snurrandet ;) stämmer jag gärna in i lyckönskningarna, det är ser ut att bli något utöver det vanliga, Spännande!

/U
 
Nu kan forumet få hjälpa mig hur jag ska ta in extern luft till en vattenmantlad kamin jag ska ha. Dels så undrar jag vilken dimension som behövs 18 kW är kaminen på och så undrar jag hur det ska göras för att minska köldbryggan och självdrag med nedkylningseffekt. Jag ska ha en gjuten platta med 400 mm isolering, sk Supergrund.
 
Spännande projekt. Du är förstås medveten om att din vackra lagård inte är knuttimrad.
 
Absolut vi har redan plockat ner det mesta och konstruktionen är ett plockverk av stående och liggande stockar. Liggande timret är bara utfyllnad i väggarna mellan de stående bärande stockarna. Detta faktum har gjort det enklare att flytta ladan.
 
Riktigt färdigflyttad är den således inte. Men i vilket fall som helst var er lada uppförd som ett så kallat skiftesverk, en mer ålderdomlig och samtidigt mer avancerad teknik än knuttimringen, som varit dominerande sedan medeltiden. Äkta skiftesverk är en byggteknik i långsamt utdöende, och det finns - vad jag förstår - inte särskilt många som är hemma på hur man gör.

Här har jag iallafall hittat en pdf som handlar om den besläktade tekniken stolpverk -
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20405/1/gupea_2077_20405_1.pdf
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Intressant, har funderat på hur gammal ladan kan vara. Ska låsa mer om avhandlingen i helgen för att se om det kan hjälpa mig när den plockas upp. Får grundmaterialet på tisdag så gjutning om ca 2-3 veckor. Sedan tar uppmonteringen vid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.