L
Hej
vi köpte vårt hus för två år sedan. Säljaren hade köpt en en försäkring så kallad varudeklaration. Mer info om detta på länken till svensk fastighetsförmedling.

Nu till problemet. Efter att ha börjat renovera köket och riva upp en gammal laminat såg vi att de lagt parkettgolv i vardagsrummet direkt på heltäckningsmattan. Mig veterligen är detta det dummaste du man göra då mattan är organiskt material och kan dra till sig fukt och då ökar risken för mögel osv.
Samma sak hittade vi i sovrummet men här är det ett laminat golv ovanför.

Frågan blir då är detta ett dolt fel enligt försäkringen de köpt eller är det något man kan driva på annat vis?

tack

http://www.svenskfast.se/Templates/Page____167.aspx
 
Lewdis skrev:
Hej
vi köpte vårt hus för två år sedan. Säljaren hade köpt en en försäkring så kallad varudeklaration. Mer info om detta på länken till svensk fastighetsförmedling.

Nu till problemet. Efter att ha börjat renovera köket och riva upp en gammal laminat såg vi att de lagt parkettgolv i vardagsrummet direkt på heltäckningsmattan. Mig veterligen är detta det dummaste du man göra då mattan är organiskt material och kan dra till sig fukt och då ökar risken för mögel osv.
Samma sak hittade vi i sovrummet men här är det ett laminat golv ovanför.

Frågan blir då är detta ett dolt fel enligt försäkringen de köpt eller är det något man kan driva på annat vis?

tack

[länk]
Ni har rivit upp golvet för att renovera. Mattan ska ju väck oavsett nu då.

Vad exakt är det den gamla ägaren ska betala? Ett nytt kök?
 
Vad tycker du själv?
Det finns ingen som håller dig i handen och tar hand om dig och ditt hus, det får du själv göra.
Absolut inget dolt fel!
 
Joens skrev:
Ni har rivit upp golvet för att renovera. Mattan ska ju väck oavsett nu då.

Vad exakt är det den gamla ägaren ska betala? Ett nytt kök?
De har rivit upp köksgolvet och upptäckte då att de andra golven (som de inte tänkte riva upp?) hade matta under.
Helt klart dolt! Om det är fel får någon annan avgöra...
 
Är det vanligt med organiskt material i heltäckningsmattor? Trodde de tillverkades av olika typer av polymerer (förvisso organisk kemi men nu är jag bara punchig).
Att det blir en del organiskt material i mattor efter ett tag med småbarn är väl en annan sak förståss...
 
Joens skrev:
Ni har rivit upp golvet för att renovera. Mattan ska ju väck oavsett nu då.

Vad exakt är det den gamla ägaren ska betala? Ett nytt kök?
Om det uppstått fukt/mögelskador pga man stängt in fukt mellan golv och matta då borde det ju vara ett dolt fel och säljaren borde ju isåfall pröjjsa eventuell sanering och renovering av fukt, ex behöver bjälkar i golvet bytas pga mögelskada. Dessutom lär de ju få riva upp fler golv och se om denna konstruktion finns på fler ställen. Rent logiskt borde det ju vara dolt fel.
 
Vadå stängt in fukt?

Utifrån det TS skriver så är det själva grejen med att inte ta väck heltäckningsmattan han retar sig på. Nån fukt eller mögel har han inte skrivit att de hittat.

Men fyller inte heltäckningsmattan samma funktion som plasten och underlagsfoamen man fått lägga dit i vilket fall?
 
Det kan ju uppstå en tempratur skillnad mellan de olika golvlagen dvs laminat och heltäckningsmatta. Tempraturskillnad mellan två olika material kan ge kondens som inte har någonstans att ta vägen då den är instängd mellan golvtyperna. Så om TS har fått fuktskador pga hur man har lagt laminatgolven ovanför heltäckningsmattorna så borde det ju gå under dolt fel och TS borde få ersättning för de skador han behöver reparera anknutet till detta. Om en besktningsman ger ett utlåtande om att konstruktionen medför mycket hög risk för fuktskador så kan säljaren bli skyldig att betala nya golv då det inte påtalats vid försäljning om eventuell felkonstruktion av golv.
 
katten12 skrev:
Det kan ju uppstå en tempratur skillnad mellan de olika golvlagen dvs laminat och heltäckningsmatta. Tempraturskillnad mellan två olika material kan ge kondens som inte har någonstans att ta vägen då den är instängd mellan golvtyperna. Så om TS har fått fuktskador pga hur man har lagt laminatgolven ovanför heltäckningsmattorna så borde det ju gå under dolt fel och TS borde få ersättning för de skador han behöver reparera anknutet till detta. Om en besktningsman ger ett utlåtande om att konstruktionen medför mycket hög risk för fuktskador så kan säljaren bli skyldig att betala nya golv då det inte påtalats vid försäljning om eventuell felkonstruktion av golv.
Förklara gärna lite mer ingående hur det skall uppstå kondens mellan undersidan på laminatet och ovansidan på heltäckningsmattan !

Vi kanske ska utgå ifrån att det inte cirkulerar luft i spalten mellan mattan och laminatgolvet. Det ter sig ganska osannolikt och det är väl första kravet för att få kondens, nämligen fuktig luft.
Om det inte cirkulerar fuktig luft i spalten kommer således inte heller någon kondens att fällas ut där. Så den teorin tycker jag åtminstone är ganska långsökt.
 
katten12 skrev:
Det kan ju uppstå en tempratur skillnad mellan de olika golvlagen dvs laminat och heltäckningsmatta. Tempraturskillnad mellan två olika material kan ge kondens som inte har någonstans att ta vägen då den är instängd mellan golvtyperna. Så om TS har fått fuktskador pga hur man har lagt laminatgolven ovanför heltäckningsmattorna så borde det ju gå under dolt fel och TS borde få ersättning för de skador han behöver reparera anknutet till detta. Om en besktningsman ger ett utlåtande om att konstruktionen medför mycket hög risk för fuktskador så kan säljaren bli skyldig att betala nya golv då det inte påtalats vid försäljning om eventuell felkonstruktion av golv.
Du skojar väl! Om det uppstår kondens i under parketten är nog heltäckningsmattan det minsta bekymret. På tal om organiska material, parketten,heltäckningsmattan,golvspånet,golvbjälkarna mm är av organiskt material och ja det ruttnar om det kommer fukt där och det blir tillfört ny fukt hela tiden. Men det var väl ett kök eller vardagsrum det handlade om?
 
Jag vet inte exakt hur det uppstår men att det kan uppstå. Mina föräldrar köpte ett hus för ca 15 år sedan som hade just denna utförmningen på golven och de hade fuktskada under heltäckningsmattan föratt det hade bildats kondens mellan golvet och gummit som sitter undertill på heltäckningsmattan och då mattan inte kunde andas pga den var instängd av ett laminatgolv så bildades det mögel under heltäckningsmattan. De fick iaf igenom sina golv som dolt fel.
 
katten12 skrev:
Jag vet inte exakt hur det uppstår men att det kan uppstå. Mina föräldrar köpte ett hus för ca 15 år sedan som hade just denna utförmningen på golven och de hade fuktskada under heltäckningsmattan föratt det hade bildats kondens mellan golvet och gummit som sitter undertill på heltäckningsmattan och då mattan inte kunde andas pga den var instängd av ett laminatgolv så bildades det mögel under heltäckningsmattan. De fick iaf igenom sina golv som dolt fel.
Om det hände så förutsätter det att det kom varm luft under mattan som mötte en kall yta. Detta skulle innebära att det cirkulerade varm luft i trossbotten och att rummet ovan mattan var kallare än trossbotten. Detta låter ju helt osannolikt och om det var så, så skulle samma sak hänt på undersidan av laminatgolvet även om mattan inte fanns. Kondens under gummibaksidan kan ju inte bero på att et fanns ett laminatgolv ovanför gummibaksidan. Du pratar möjligen inte om en matta som låg på ett betonggolv som var påverkat av markfukt?
 
Idag har de bara parkettgolv som de bytt ut pga designskäl rätt nyligen och de har inte problemet längre. Vad deras golv är under spånskivorna vet jag ej, men de har spånskivor under sin parkett och det var så golvet såg ut under heltäckningsmattan också.
 
Läste lite på Svensk Fastighets Förmedling följande står på deras sida om den "Varudeklaration" som det gäller i detta fallet om jag förstått TS rätt:
En förutsättning för ersättning är att felet fanns vid besiktningstillfället, men då inte upptäcktes och noterades i besiktningsprotokollet. Ersättning utgår för att åtgärda fel och följdskador av felet så att byggnaden återställs i det skick den hade enligt besiktningsprotokollet.
Felaktiga byggnadskonstruktioner såsom frånvaro av diffusionsspärr, felaktig taklutning och liknande, som inte omnämnts i besiktningsprotokollet, utgör försäkringsfall om de medför skada på byggnaden.
Så finns det en skada kan du eventuellt få ersättning, utan någon skada och bara på att det är fel konstruerat är det nog svårt att få ut någon ersättning.
 
L
Tack för mycket givande svar.
Tänkte jag bara ville tillägga att vårt hus står på en betongplatta utan isolering eller värme. Detta innebär att det alltid är fukt i betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.