Tänker starta en ny tråd i kväll! Ska ju köpa ett nytt tak på mitt uthus (100 kvm). Tänker lägga upp lite bilder och offerten så kan kanske någon tycka till. Ska träffa hantverkaren på fredag morgon :)
 
Har du fått något utlåtande från besiktningsman?
 
TS: Hur kommer det sig att du valde plåttak?
Jag är på gång att byta tak med...
 
En kallvind är en kallvind med dess fel och brister oavsett om du byter tak.
Anledningen till att det blir mögel på en kallvind finns oftast att finna i fukttillskotten inifrån huset och då hjälper det inte att byta tak.
Mitt råd är att läsa på hur en kallvind fungerar.
Dessa paxfläktar går dom jämt? Är rören täta hela vägen upp igenom yttertaket?
Är luftflödet inmätt i övrigt i huset.
För att slippa istappar så gissar jag att du måste få ner temperaturen på vinden och det görs genom att man isolerar bjälklaget mer men då kan du istället drabbas av svartmögel pga. att bjälklaget inte är tätt och den varma och fuktiga inomhusluften träffar den kalla vinden och då blir det kondens.
En kallvind är inte helt enkel att få bra i ett gammalt hus.
Jag skulle nog börja med att se över ventilationen innan jag gav mig på takfirman.
Det är inte alls säkert att taket är boven i dramat.
Fredrik
 
  • Gilla
eddie_bergh
  • Laddar…
"Jag har där efter haft en besiktningsman på plats och han har förklarat att ni har byggt ett varmt tak där det skall vara ett kallt tak och att ni inte har byggt någon takfotsventilation."

Jag tycker att isoleringen av vinden låter jättemärklig. Men dela på problemen "fukt på vinden" och "snösmältning på taket"

Gamla hus har oftast dåligt isolerade vindar, vilket betyder att utrymmet på vinden är rätt varmt och det blir inte så mycket kondens på innertaket på vinden. Uteluft kondenserar inte, den värms upp. Det läcker däremot ut värme och man får snösmältning på yttertaket. När man sedan tilläggsisolerar genom att ösa in isolering på vinden får man ett kallt yttertak, men istället riskerar man kondens på innertaket, Uteluften kondenserar mot det kalla trät. Som lösning på det problemet brukar man förorda takfotsventilation, men det verkar inte vara en bra lösning det heller. SP har skrivit rätt mycket om detta. Sen i ett gammalt hus så kommer fuktig luft röra sig uppåt inomhus, in i isoleringen och göra träbjälklaget fuktigt. Dessa problem är dock inte relaterade till isbildningen på taket, utan ett helt annat problem som kanske kommer uppstå med tiden. Fuktmätare låter som en bra investering här.

MEN, det låter ju inte som att isoleringen blivit så effektivt gjord, i vilket fall inte runt takkupan. Att det blir så mycket vatten att hängrännorna fryser med 40 cm kan inte bara bero på att takfoten skulle värmts upp, så mycket snö ligger inte på den biten av taket. Eftersom det rinner längs med taket från vindskupan låter det ju som att det läcker ut värme just här. En värmekamera tror jag är det bästa verktyget för att avgöra vad som är vad här.
 
  • Gilla
Robbanol
  • Laddar…
Det låg ett plåttak innan och jag övervägde inte ens något alternativ. Tänkte du att jag skulle ha lagt pannor? Jag vet inte så mycket men skulle det inte ha blivit bara tok med så här mycket is och backande vatten. Jag inbillar mig att plåt är säkrare och mer underhållsfritt. Jag lade en plåt som heter president och den är riktigt snygg, kosmetiskt blev det väldigt bra :). Men vad du än gör nu då var noga med din beställning och avtal innan .........
 
Hej och tack för ditt inlägg

Ja jag hade en besiktningsman på plats, men det gjordes ingen riktig besiktning då. Det verkar som att de lokal besiktningsmännen vill ta på sig jobbet, det är en stor lokal firma som funnits i 2 generationer.

Jag kommer att förorda en värmekamera nu när den riktiga besiktningen blir gjord ....... Fuktmätare låter som något jag skulle vilja ha på vinden! Känner mig inte trygg med min nuvarande lösning :/
 
Fredrik Å skrev:
En kallvind är en kallvind med dess fel och brister oavsett om du byter tak.
[...]
Nä, ändrar man takkonstruktionen exempelvis genom att isolera annorlunda / mer så kan man ju få vilken typ av vind man vill. Såkallad klimatvind är ju ett alternativ när man ändå lägger om taket.
 
Vi hade kallvind men passade på att byta till isolerad vind vid komplett takbyte. Bytte även från skivkonstruktion till råspont. Mycket bra.
 
@Locke det är riktigt men som jag fattade det har inte TS gjort det.
 
Ja, jag fattar inte riktigt vad dom gjort. Fyllt hela vinden med lösull?
 
Om jag fattade det rätt har han bytt beklädnad,papp och råspont och sedan tillägsisolerat med lösull.
Visst det kanske hjälper lite mot isen iom att det blir mindre värmeläckage mot yttertaket men kallvindstrasslet finns fortfarande där och kan tom accelerera pga isoleringen.
Fredrik
 
Pratar ni om mitt tak nu? Det dom gjort är att dom har rivit sönder stora isoleringsflak och fyllt vinden. Den är nästan helt fylld av isoleringsbitar, på när som en liten del uppe vid nocken.
 
Då kanske man kan kalla det ett fullisolerat parallelltak nu då?
 
Robbanol skrev:
Pratar ni om mitt tak nu? Det dom gjort är att dom har rivit sönder stora isoleringsflak och fyllt vinden. Den är nästan helt fylld av isoleringsbitar, på när som en liten del uppe vid nocken.
finns det ingen luftspalt mellan takbotten o isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.