Min man och jag är på gång att bygga hus. Vi har en tomt och största beslutet vi tampas med nu är vilket hus vi ska bygga. Husleverantören är bestämd men vilket hus? Även om det är vi som ska bo i det till en början tänker vi oss inte att vi ska bo där hela livet. Därför tänker vi förstås på andrahandsvärdet.

Så, med förhoppningen om att ni här på byggahus.se har lust att slänga in en tanke eller två, frågar jag er nu; vilket hus skulle du köpa, om de låg på samma gata och var byggda för sådär 5-10 år sedan?

Jag väljer att inte nämna hustillverkare eller modeller för att inte styra er i era val ;-)

Alternativ ett: Ett enplanshus med 3 sovrum på ca 115 kvadrat med ett enbilsgarage

Alternativ två: Ett enplanshus med 4 sovrum på ca 130-140 kvadrat utan garage

Alternativ tre: Ett tvåplanshus med 3 (alt 4) sovrum på ca 140 kvadrat utan garage

Tackar på förhand för tankar och åsikter!
 
Alternativ ett för garagets skull ( även om bilen står utomhus behövs plats till förråd och småfix)
 
Alternativ 2 men med garage.
 
Även jag skulle välja alternativ 2 men med garage.
Men jag skulle bygga det för att bo livet ut , att byta o sälja hus är inte det samma som att byta bil.
Det är alltid svårt att spekulera i andrahandsvärdet i framtiden.:confused:
 
F
Om inte alternativ två går att få med garage så skulle jag välja alternativ ett pga garaget.
 
Med tanke på att majoritet vill ha garage och vi svenskar i snitt har 2, 5 barn så fyra sovrum och garage barn har cyklar skridskor skidor mm som kräver förvaring
 
Alternativ tre.
Varför skall ni ha garage nu? Har ni barn? Storlek på huset är det viktigaste. Garage kan man spara till och köpa sedan.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Garage är väl bra att ha oavsett om det finns barn eller inte i familjen , finns det bil så finns det användning för garage.
Det är nog smidigast att bygga både hus o garage på en gång då slipper man ju bygga mer och kan fokusera på allt annat som husägandet kräver.;)
 
Jo det är nog en smaksak. Alternativet är tre sovrum och garage. Då säger jag ett sovrum mer och inget garage. :) Men vi är tydligen i statistisk minoritet.
 
Svårt att svara på när man inte vet förutsättningarna, har ni eller är ni på väg att skaffa barn?
Är det ett område med mycket barnfamiljer eller mestadels mindre hus med pensionärer och unga par?

Då jag är småbarnsförälder finns bara alternativ tre på kartan, familjehus måste i mitt tycke vara i 2 plan om de inte är riktigt stora MEN det måste finnas någon form av förråd/ garage på tomten, tänk hur opraktisk att behöva ta in trädgårdsredskapen i huset eller att alltid ha cyklarna utomhus?

Sen måste jag även fråga, varför bygga hus som ni inte kommer vilja bo kvar i mer än några år? Om man ändå får chansen att bygga nytt, varför inte bygga som man vill ha det för att slippa flytta igen?
 
Tack för alla synpunkter! Jättekul att höra era tankar. Jag instämmer i mycket. Jag var ju som sagt lite snål med informationen bara för att jag ville höra rakt ut, utan att ni tänkte för mycket ;-)

Anledningen till att vi tänker i dessa banor är att vi inte har råd att satsa på både ett större hus samt garage på en gång. Och som Jugend skriver kan man spara till och bygga garaget senare, även om det förstås är enklare att göra direkt, som Micro skriver. Och det är väl just så tankarna går; om inte huset är det viktigaste i första skedet - ett garage kan man alltid bygga senare, eller hur? Men ett förråd kommer man vilja ha i trädgården, det är så sant, Pannlampa!

Vi vill hellre låna för att bygga nytt än för att köpa "begagnat" som vi inte har råd att renovera (husen här kostar i genomsnitt ca 2,5 miljoner och då kan man lika gärna bygga nytt). Vi har inga barn men huset kommer att byggas nära en skola. Andrahandsvärdet är viktigt av den anledningen att man aldrig vet vad som händer i framtiden – vare sig det är självvalt eller ej.

De garage vi tittat på hamnar på 200 000:- totalt med platta, material och jobb. Det blir helt enkelt mycket av budgeten vilket resulterar i ett mindre, billigare hus som i alternativ ett. Som ju funkar även om huset inte blir lika stort som alt två eller tre. Så ja, på det viset kom frågan till er upp.

Tack igen för alla tankar!
 
Garage är lyxigt men inte nödvändigt. Större hus är betydligt dyrare att bygga ut till sedan.

Förråd i friggebodstorlek kostar väl inte mer än 10-20 tusen i byggsats. Då finns plats för redskap och cyklar.
 
Alt 2, med garage ! Här hemma hinner de husen knappt ut på hemnet försen de är sålda ! Garage är ett måste !
 
ullet
Jag säger som flera andra, när vi har tittat så har garage (eller i alla fall möjligheten att bygga ett) varit rätt högt på önskelistan - men å andra sidan är det enklare att bygga till ett garage än ett sovrum. Så i ert läge hade jag valt att göra ett större hus för att sen komplettera med ett garage eller en carport om några år.
 
Mikael_L
jossefine skrev:
Så, med förhoppningen om att ni här på byggahus.se har lust att slänga in en tanke eller två, frågar jag er nu; vilket hus skulle du köpa, om de låg på samma gata och var byggda för sådär 5-10 år sedan?
Nja, det är liksom omöjligt för mig att svara på utan att ha hela bilden.
Saker som spelar in är
- är huset omringat av andra hus, eller ligger det fritt åt ett eller flera håll
- Ligger huset lågt eller högt i terrängen
- är husen runt om enplans, tvåplans osv, blandat eller någotlunda homogent
- Finns det byggrätt för större garage, garage + carport osv
och en massa fler saker, som styr mer än dessa teoretiska uppgifter att göra valet utifrån.



Men OK, om jag försöker lite då. Två barn har vi, då vill vi nog väldigt gärna ha 4 sovrum.

Och ett enkelbilsgarage gör mig nog inte sådär jättelycklig egentligen (lite beroende på om det precis nätt och jämt rymmer en bil, eller om det trots allt är så stort att det nästan rymmer två bilar)
Så finns det byggrätt för ännu större garage så kanske jag ser det som bättre att köpa en fastighet utan garage för att istället få själv bygga som jag vill ha det, och så stort som jag vill ha det.

Så då väljer jag alltså alt 2 eller 3, beroende på vilket av husen som passar bäst på tomten.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.