(osäker på vart jag skulle lägga tråden, så kör det här)

Hej, jo..., vi har ett nybyggt hus sen 2009.

Vi fick en dotter som är handikappad i samband med husbygget. Det blev för mycket för oss och vi valde att försöka sälja, gick ej, men vi fick det uthyrt med litet överskott i huskassan. Vi flyttar åter nästa år. För bild på huset, klicka gärna på min profil.

Huset är idag på 2 våningar och har inga rum alls på nedervåningen. Inte så bra...! Vi tänkte först ta ytan ovanför garaget (på ca 40-45 kvm med 2 rum, allrum och liten skrubb) och göra om det till bodel med sovrum, kök och toa. Det kommer vara billigast. Men, det ligger på övervåningen = trappor varje dag, hela tiden. Känns inte rätt mot vare sig dottern eller assistenter.

Vi har även ett inbyggt garage på bottenplan med entredörr på framsidan och stor bredd garageport. Även detta garage är då 40-45 kvm. Uppvärmd platta, välisolerat m.m. Så egentligen bara jämna av golvet, sätta igen (eller använda) golvbrunnen, väggar, kök, och ta bort porten. Och så bygglovet såklart.

Detta kommer troligen till stor del finansieras av bidraget för bostadsanpassning. Det är ju jättebra och så. Då pengar är det dåligt om tyvärr.

Men, vi förlorar ju vårat stora fina garage... :| Och att bygga nytt garage, kostar mycket pengar. Och placeringen är svår då tomten är 1.5-2 m över gatan samt bergig tomt. Skulle behövas en ytterligare uppfart.

Vad hade ni gjort? Det absolut bästa ÄR att använda garaget. Kommer göra Livet bättre för alla. Men, att förlora garaget, kostar ju i värdeförminskning minst vad det kostar att bygga ett nytt.

(sälja huset är inte på kartan, både bundna lån, samt kommer förlora för mycket pengar)

Har ni några tips? Kan man få "ersättning" för att man bostadsanpassar och minskar värdet på huset? Jag antar inte såklart.

Vad hade ni gjort?
 
Jag skulle valt att bygga en "lös" bostad inuti garaget som går att återställa enkelt. Då har huset kvar sitt fulla värde i framtiden vid en försäljning. Huset kanske till och med betingar ett högre pris med en extra lägenhet? Kan ju tex användas som bostad för tonårsbarn eller äldre förälder som behöver bo nära barnen. Eller kan ju till och med hyras ut och ge inkomster. Så kan du få kommunen att betala byggandet av en lägenhet är det väl bara bra?

Det slopade garaget skapar ju dock kanske praktiska problem men,
en bil mår bättre av att stå ute under ett skärmtak med motor och kupevärmare. Att köra in en kall bil i ett uppvärmt garage på vintern skapar rost.
Förvaring är väl billigast att fixa med hjälp av en större friggebod. På 15 kvadratmeter får man in alldeles för mycket skräp.
 
Ja, jag har funderat i tankarna runt ett återställningsbart garage. Men dotterns skada är permanent, och vi tänkt bo i detta hus så länge vi kan. Och tanken är ju att hon ska bo där, alltid, med en av oss eller en assistent. Det kommer inte hyras ut till någon annan.

Byggtekniskt, kommer ju väggarna monteras på skalet av garaget. Så återställningsbart kan det nog bli oavsett faktiskt. :)

Men, garageporten... skulle ju dock behöva tas bort. Den tar ju upp rätt mycket plats...! Och när det väl görs, så är nog återställningskostnaden för hög. Och värdet för huset, är högre att låta det förbli en bostad. Kostar det 50 att återställa och 150 för nytt garage, så skulle nog de flesta välja att bygga ett garage på tomten faktiskt.

Ett alternativ för att lösa det mest "akuta" garageproblemet är att låta bakdelen, ca 1.5m djup och garagets bredd ca 6m, vara kvar som "garage". Så man fortfarande kan pula lite med egna grejer. På baksidan finns nämligen oxå en ytterdörr. Kvar blir då cirka 30 kvm för bostadsanpassning.

Klurigt och inte ett allt för enkelt val. Hade man haft en stor kosing i fickan, hade det varit ett enkelt val... Att bara göra om garaget till boyta, sen bygga ett nytt garage. Vinna storvinst på lotto hade passat bra just nu.
 
Tjena Johnny!
Du har ingen möjlighet att ha trapphiss eller vanlig hiss i huset? Har en bekant som fick bidrag för att montera in hiss(vanlig), detta krävde en utbyggnad av huset och då fick dom även en del bidrag för det.

Mvh Kim
 
Redigerat:
Tjäna!
Trapphiss var de första ja tänkte med...
I Vårat fall pratade dom om trapphiss och ifall vi skulle fått det så skulle trappa och så byggas ut då Den var för smal...
Men vi byggde ett nytt enplans hus istället och det va riktigt skönt!
 
Jag är inte riktigt med. Om huset inte har några rum alls på nedervåningen, är det inte då naturligast att inreda nedervåningen? Eller är det nåt jag missat som förhindrar det?

Vad är det på nedervåningen?
 
Trappen är för smal för hiss. Tanken var ju dock att komma bort från trappor helt o hållet. Men förstår vad ni säger. Ett alternativ såklart.

Nedervåningen är kök o vardagsrum endast o faktiskt räcker inte ytan till för att bygga om till egen bodel.

Tanken är ju även såklart att det ska kunna bli så separat som möjligt från övriga huset.
 
Redigerat:
Fördelen med att montera in en hiss är att då betalar troligen bostadsanpassningen nästan allt.

Mvh Kim
 
nu vet jag inte hur gammalt barnet är men tänk på att hon växer och kommer att behöva mycket plats för utrustning och assistenter så jag skulle inte snåla på ytan (frun jobbar som personlig ass. och har även en kompis med handikappat barn)

Ta ur garage porten och regla igen hålet, så mycket som behövs, då är det inte svårt att återställa där med.
Som sagt en friggebod på 15kvm löser en hel del förvarings bekymmer
 
Enda alternativet Johnny har är att bygga om garaget eller sätta in en hiss. Johnny du får bygga en frigga för motorcyklar!
 
Dottern är väldigt liten. Växer knappt längre. Hon är 3.5 år men stor som en 1 åring. Kan sitta upp o förflytta sig men i övrigt måste ha hjälp med allt. Övervåningen kan bli farlig för henne. Löses enkelt med grind såklart. :)

Nåja tack för tipsen. Ska se om man kan ringa dom som ansvarar för sådant här för att se om dom har några tips på hur andra gjort när man "förlorar" värdefulla ytor.
 
Huset är alltså byggt 2009?

I min enfald trodde jag att man inte fick bygga hus då som inte uppfyller alla tillgänglighetskrav, bl. a. sovrum, kök och hygienutrymmen åtkomliga utan trappor.
Tanken är ju att det offentliga inte skall behöva gå in och finansiera anpassningar i efterhand.

Hur kunde ni få bygga ett sådant hus?
 
Johnny, jag "tror" att hon har rätt till åtkomst till samtliga plan, är lite osäker då just detta ligger utanför min expertis, jag gör andra delar av bostadsanpassningar. Det bästa är att ta dit någon från bostadsanpassningen som kollar på en bra lösning, synd att du inte bor i Eskilstuna, då hade jag kunnat höra mig för lite. Tror även att du har rätt att välja fabrikat inom rimliga gränser.
 
Kanske fel benämning men huset är såklart redan handikappanpassat enligt vad lagen kräver för en vuxen.

Men vi pratar kanske snarare om bostadsanpassning för att göra ena delen av huset som en egen yta där assistenter kan bo oxå utan att leva ovanpå oss i övriga huset. Jag kan förstå om ni inte förstår varför vi har det behovet på sikt, men så är det iaf.

Om det fungerar med nån typ av hiss så är det jättebra. Vi får se vad de som bestämmer säger.

Tack för hjälpen hittills.
 
OK, men måste ni verklige ordna bostad åt assistenterna?

Det här kanske är helt off topic,
men assistenterna kommer väl och jobbar 8 timmar och åker till sitt sedan?
De har väl normalt ett eget liv utanför jobbet, som alla andra?


För övrigt beklagar jag naturligtvis situationen med den lilla dottern.
Jag kan tänka mig att mina kritiska frågor inte hjälper er i er situation.

Att anpassa garaget som Nino skriver låter som den enklaste vägen att gå.
Ett barn är ju viktigare än en bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.