Att tvätta i tvättautomat är ju eg inte fel och för många enda alternativet vintertid. Men varför är det så ruskigt dyrt här jämfört med andra länder? Kör jag in på en Tysk station betalar jag kanske 6€ för samma program som jag betalar 160kr för i Sverige..
Som jag uppfattar det har tex tyska tvättautomater samma krav på rening som svenska.
Eller är det så att svenska automater har en mer komplex rening pga av asfaltsmöget som hamnar på våra bilar vintertid.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Allt är ju dyrt här.
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Allt är ju dyrt här.
Och det var bättre förr.
 
Allt är inte dyrt här men det finns (om vi bortser från puntskatter) saker som Biltvätt, Hantverkare och Frisörer som är dyrt i Sverige.
 
- Spolar av. Hur noga och hur länge beror på, har bilen gått i salt spolar jag ordentligt i alla spalter, under skärmar osv. Helst vanlig slang som ger högt flöde och lagom tryck, högryck ger ofta för lite flöde och högt tryck kan trycka sönder saker.
-Svampar, uppifrån och ner.
-Spolar av, nerifrån och upp så att inte skiten fastnar igen vilket innebär att man får gå runt och spola flera varv.
Vid behov används insektsborttagning och något för att få bort inbränt bromsdamm från hjulen. Är mycket restriktiv med avfettning, dels tar det bort vaxet från lacken, dvs man måste vaxa efteråt, dels rinner det in i alla spalter och löser upp rostskyddet.
Polerar och vaxar lite då och då.
Hur noga allt sker beror lite på vilken bil det är, bruksvagnen brukar jag bara spola av på vintern, om det inte blir kallt så man slipper det f----de saltet förstås, då brukar jag tvätta av den ordentligt. Annars är det vikigaste att man spolar bort saltet, har man vaxat ordentligt på hösten sittet svartpricket utanpå vaxet och kan tas bort till våren.
 
Jag passade på att köpa en hel del avfettningsmedel på ICA, det var dubbel 50% rabatt :)
 
S
KnockOnWood skrev:
DanielF hur gör du?

Spolar du rent i balkarna, lättar på lister och sköljer av och kryper in bakom skärmarna och tvättar?

Eller inser du att tvätten inte gör mycket till eller från bilens krocksäkerhet ;)
Ursäkta för sent svar...
Nej, men min nya bil som levereras nästa månad ska få en rostskyddsbehandling av en firma direkt. Sen om man vill kan man ju alltid rostskydda den igen om man känner det är värt pengarna efter några år. Men att påstå att en bil är rostfri för att det inte syns är fel. Sen att jag inte skulle bry mig om lite rost är ju en helt annan sak.
 
Tvättar i princip aldrig bilen. Vet när man var yngre tvättade jag nog bilen en gång i veckan även vintertid, då skulle pärlan hållas jättefin och man kände en riktig stolthet och heder att visa upp en glänsande bil för kompisar och bekanta. Idag är det så mycket annat (jobb, familj, hus, trädgård etc) så bilen har kommit lååångt ner på priolistan. Och moderna bilar har mig veterligen ett så pass bra rostskydd att de inte behöver tvättas av den anledningen.

Lite synd för det var underbart att lägga en hel söndagseftermiddag/kväll på att dammsuga, torka, tvätta, polera, vaxa och återställa bilen till nyskick. Fast då var man solokvist och hade inte så mycket annat att göra...

Dock förundras man av hur de andra i grannskapet alltid lyckas hålla sina bilar så glansiga och fina även på vintern, jag ser dem aldrig tvätta bilen, och jag är tveksam om de lägger 160 spänn i veckan på en automattvätt... ett mysterium faktiskt. Eller kör de inte 120 mil i veckan som jag gör och deras bilar blir aldrig skitiga.

Tvätta bilar är lite samma otacksamma jobb som att klippa kanter, plocka ogräs i trädgården. Man kan lägga en hel dag på att putsa, klippa allting, rycka ogräs och göra så fint och känna sig riktigt nöjd, om två veckor ser det lika eländigt ut som innan ;)

/S
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
DanielF skrev:
Men att påstå att en bil är rostfri för att det inte syns är fel. Sen att jag inte skulle bry mig om lite rost är ju en helt annan sak.
Påstående eller gissning låter jag vara osagt, A4:an ser fin ut både i lacken och undertill. Jag står fast vid att om den vore osäker i trafiken skulle besiktningen belagt den med körförbud för länge sen! Och den är fortfarande otvättad sen sist.

Om man ska ta diskussionen längre om tvätt och vård av sina bilar så kan man ju då fråga sig hur många bilar tillverkade efter min (2000) är "rostoffer" i både skärmkanter - bakluckor - tanklock. Överdriven maskin-tvättning har jag en farbror som påstår.

Återigen ett påstående - För det var ju bättre förr...

Vad tror (eller påstår) über-putsarna är felet i den frågan?
 
krilleman_215 skrev:
Om man ska ta diskussionen längre om tvätt och vård av sina bilar så kan man ju då fråga sig hur många bilar tillverkade efter min (2000) är "rostoffer" i både skärmkanter - bakluckor - tanklock. Överdriven maskin-tvättning har jag en farbror som påstår.
Det finns ju flera exempel på 2000-tals modeller där rena tillverkningsfel ger dessa skador. Mercedes är väl bara ett exempel som jag kommer på direkt, men det finns fler. Detta är ju dock till 100% icke relaterat till tvätt eller icke.
 
Tvätta bilen? Då syns det ju hur risig den är...:what:
Nae, tvätta bilen blir bara under arbetstid, annars känns det bara som slöseri med tid.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
T
MathiasS skrev:
Det finns ju flera exempel på 2000-tals modeller där rena tillverkningsfel ger dessa skador. Mercedes är väl bara ett exempel som jag kommer på direkt, men det finns fler. Detta är ju dock till 100% icke relaterat till tvätt eller icke.
Audi A6 hade rostproblem för ett par år sedan: http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819
 
T
Lolle skrev:
Jag är förvisso lite pedant enligt många men såhär gör vi.

Ca 3-4 gånger/år kör jag en tvåkomponents lackskyddsbehandling hemma på bruksbilarna. Hobbybilarna körs lackskyddsbehandling endast 1 gång/år men de körs få mil och aldrig vintertid.

Däremellan vaxas bruksbilarna ca 1 gång/månad och oftast maskinpoleras. Ungefär samma intervall städar jag ur invändigt inkl polering av instrumentbräda och paneler plus rainoff behandling på rutorna. Brukar samtidigt behandla kofångare etc med påfyllning av mörka pigment på ena bruksbilen (de andra är nedlackade).

Bilarna tvättas lite olika intervaller men vår/sommar/höst ca 1 gång/vecka medan vintertid kanske 1-2 gånger/månad.

Hyr skummaskin för rengöring av inredning men funderar på att köpa en själv så att detta kan göras oftare.

Men vi kör många mil och har många fordon plus att jag ofta ser jobbet som filosofiskt med hörlurar på
Det finns hjälp för sådana som dig;)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
tank77 skrev:
Det finns hjälp för sådana som dig;)
Du är ärligt talat inte den första som säger det 😉. Har blivit pikad både på jobbet och privat för att jag är planerande/organisatorisk/pedant.

Som tur var är min fru likadan...
 
Det är lite rolig läsning det här! En del tvättar inte sin bil överhuvudtaget som är värd ex antal kronor, men sen när de kommer till skruvdragaren så köper de lyxigaste babyservetterna och polerar den med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.