Håller på att bygga 15kvm uterum på altanen längs husväggen.
Uterummet kommer främst vara i träpanel och enkelglas-skjutpartier. Taket är tunt plasttak och golvet kommer till början vara endadt befintlig trall.

Husväggen uterummet står mot är en panelad timmervägg utan fuktspärr med ett tvåglasföster från -75.

Min fråga är nu om man kan ställa in en inomhussoffa i ett sånt här uterum utan att få fukt och mögel problem.

Min tanke är att huset bidrar med fukttillskott. Men jag tror att utdrummet är så pass oisolerat att det inte kommer bli någon större temperatur skillnad mellan ute och uterum. Därav slippa kondens.

Jag undrar om någon med egen eller annans erfarenhet kan säga att det hår att ha inomhusmöbler med riktiga kuddar i uterummet. ..

Tacksam för svat
 
Det kommer bli en hel del kondens och fukt i rummet om du har det stängt.
För att slippa det måste du ha öppet så mycket som möjligt, men fuktigt kommer det vara ändå.

Soffan kommer troligen bli förstörd.
 
  • Gilla
Dagmar_J
  • Laddar…
Tack, du har nog rätt. Ska se till att plasta bort markfukten, töbka på ventilationen. Om inte konstrotting loungena vore så himmelens dyra skulle det bli en sån grupp.

En beg. innesoffa borde vara fräsch i ett år tycker jag. Jag testar och meddelar resultatet till andra här på forumet.
 
Jag tror inte att det finns ett entydigt svar på det. Fukt inifrån kommer väl bara när du öppnar dörren? I vilket väderstreck från huset ligger rummet? Om det ligger soligt kommer det sommartid att vara varmare än ute och därmed lägre relativ luftfuktighet. På vintern är det för kallt för att det skall mögla någonting. Inomhusmöbler går oftast bra att ha inomhus även utan någon värme på, men någon garanti att det fungerar har du inte.
 
Härligt, intw bara jag som tror att det borde gå en stund.

Ja teoretiskt släpper ju hus ut värme genom väggar o fönster hela tiden och därav också fukt.
Huset mitt klarar sig väldigt bra från fukt för att det är så otroligt otätt; alla skikt andas. Får försöka ventilera bort temp skillnaden i uterummet sp borde det hela funka under sommaren.

Uterummet ligger på västra sidan men får sol från kl 11 ungefär så värme under sommaren lär inte bli ett problem. Bygger för att det är ganska vindutsatt.
 
Det är när varm luft inifrån läcker ut och kyls av som det kan bli problem. Värme kan vandra genom väggen utan transport av vare sig luft eller fukt. I vilken utsträckning fukt vandrar genom väggarna vet jag inte, men en förutsättning för att fukt skall vandra inifrån och ut genom väggen är att det är högre luftfuktighet inne än ute. Det tror jag inte kommer att vara ett problem.
 
Vi har ett uterum med liknande konstruktion. Ligger dock på övervåningen så är byggt ovanpå en tillbyggnad där tvättstuga finns. (Golvet är ändå oisolerat då det är en stor luftspalt mellan nedervåningens tak och uterum) gissar att det ändå går en del spillvärme upp i uterummet...
Det är även isolerade väggar och sen kanalplast i taket.

Vår ikeasoffa samt ett matbord med stolar i trä står därute sen ett år nu ungefär. Det har funkat jättebra och endast vissa dagar har det varit så pass stor skillnad ute/inne att det har fällt ut kondensvatten (och då bara på rutorna)
Jag har även en liten fuktmätare därute (även givare på vinden...) och den har faktiskt bara "klagat" ett par tre ggr.
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Det blev ett uterum och har inte haft några problem med fukten än.
2013-09-06 18.05.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-09-06 18.05.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-09-06 18.06.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-09-15 16.56.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få en 5 bred öppning fick jag spegelvända 3 av de 6 partierna då skånska byggvarors billigaste partier inte är speglingsbara blev det lite pyssel.
 
  • 2013-09-06 18.04.37.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-09-15 16.57.07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
konjry och 3 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Jag planerar att i framtiden bygga något liknande, när tiden och ekonomin tillåter.

Vad har du för dimension på den långa överliggaren, ser lite klent ut, fast det beror väl iofs vars du bor.

Står själva golvkonstruktionen på plintar eller kanske Leca?
 
Balken är 45x220. Med 1m blötsnö blir det 8mm nedböjning. Vanligtvis har man ju ungefär 7 faldig säkerhetsfaktor på sånna här skjul men det är inte min stil.

Däremot satte jag upp snörasskydd då huset har typ 36grader lutning och uterummet typ 10 grader.
Totalkostnad för uterummet blev 22 500 kr.
 
Vart är plasttaket införskaffat?
 
Allt virke + tak e från byggmax o glas e från skånskabyggvaror
 
Hur upplever du taket i kvalitet och hållfasthet? Kändes lite klent när jag var och kände på det. Men sett till priset kan det nog vara värt ett försök oavsett.
 
Kände precis likadant. Vekt när man går på det. Byggde i september så snö har jag inte hunnit med
 
Hittade dina bilder under inspirationsdliken. Fint och enkelt rum. Vad har du för grundläggning på däcket? Har du gjutit plint till stolparna till taket eller står det på däcket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.