Hej,

Vi håller på att bygga ny altan som kommer bli c:a 130m2 stor. Personligen kan jag ingenting om detta. Vi bor i Västernorrland och nu har snickaren grävt 50 cm hål som han lagt en stenplatta i botten och sedan gjutrör som han ska gjuta plintarna i. Sedan har han planerat att lägga duk ovanpå och fylla med grus under hela altanen som isolering.

Eftersom jag har ingen erfarenhet alls av detta vet jag inte om detta räcker mot tjälen? En annan som var där och kollade säger att det där kommer tjälen ta förr eller senare, kanske i år eller om ett par år.

Men snickaren som är där har gjort många altaner tidigare här i stan och bara hört bra om honom, och han garanterar att detta räcker. Kan ju inte säga emot heller eftersom jag själv inte har någon erfarenhet.

Han håller på att blanda cementen just nu och ska gjuta strax... VAD ska jag göra?
 
Du ska låta yrkesmannen med gott rykte i ditt närområde bestämma vad som är den bästa konstruktionen, slappna av, och njuta av att någon arbetar åt dig.
 
S
har dom andra fungerat bra. så fungerar det säkert för dig.
har han hållt på länge i branschen så har han erfarenhet
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Han har jobbat här i stan i cirka 3 år, sedan har han jobbat söderut innan det, men det är väl mer ner mot Malmö. Personen som säger emot honom och säger att tjälen kommer ta altanen förr eller senare har också jobbat som snickare i många år. Så det är två yrkesmän som säger två olika saker och jag vet inte vem jag ska lyssna mest på. Vill ju inte stå där till våren med en altan på 130m2 som skevar och kanske ännu värre. Men jag kan ju inte be honom sluta jobba heller och stå där utan altan till våren...
 
Vad har du för mark i hålen?
Det är det som styr, snarare än vad folk tror sig minnas och påstå.
 
Det är jord i princip, men ovanpå är det mycket "rött" smågrus av något slag (5cm ner i backen). Tidigare har det varit en tennisplan på denna plats, på 70-talet.
 
Din snickare får väl komma och justera altanen om han gjort bort sig.
 
Urme: Det är alltså jord i botten på hålet? Inte grus,morän, lera, etc?
Står det vatten i hålet?
 
Men ingen som kan säga om det låter vettigt det han gör eller bör han både gräva djupare och isolera på annat sätt?
 
I hålen har han lagt en stenplatta som grund som är cirka 50x50 och 6-7cm tjock.
 
Återigen, vatten i hålen? Och exakta beskaffenheten för marken?
Ytjord är inga problem.
Grus i botten rätt säkert, men massa vatten är dåligt.

Hur är huset satt? Platta, plintgrund eller torpargrund?
 
Exakta beskaffenhet för marken vet jag inte, vatten i hålen är det inte. Det är ett sutterräng hus på platta och altanen byggs på den sida som har som en källarvåning.
 
Altanen kommer däremot bli ganska hög, närmre 70cm ovanför marken.
 
Den altanen ser ju bra ut. Så det kommer bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.