Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bo.Siltberg skrev:
Försöker ni fortfarande propagera för en av två ytterligheter i denna fråga?

Bigfoot är inne på en intressant linje att på internationell basis främja en handel på lika villkor. När kommer vi i hamn där tro?
Det är ju sällan det optimala ligger i ytterligheterna.
Men hur tänker du med handel på lika villkor? Jag ser inte kopplingen med den glada kossan från Dalarna där.
 
Att det finns förutsättningar för att kossan kan mjölkas av en glad morakulla istället för en maskin från Taiwan (y)
 
Alltså en fri värld där konkurrensen är helt fri och den bästa aktören vinner? Det kommer aldrig att hända. Se bara nu när man har gjort experimentet Europa. Grekerna mfl är ju inte jättenöjda medan tyskarna tycker det är perfekt. Äntligen konkurrens på lika villkor. Tyskarna vinner. Tidigare fick de interndevalvera medan italienarna, grekerna mfl devalverade. Jag tror aldrig vi kommer att se konkurrens på lika villkor dessvärre. Men det är ju bra att man iaf klarar av det i Europa.
 
Mikael_L skrev:
hehe, du är rolig.
Du vill ha konkurrens, fast utan att man konkurrerar med själva priset. :D
Ja, om du tycker att det är bra att betala ut löner mellan 15- 70 kr i timmen till arbetarna och kallar det för prissättning/ konkurrens så får det stå för dig.
 
mr_bygg skrev:
Men ett företag eller en hantverkare kan väl använda pris som en konkurrensfördel? Om det nu finns hantverkare från andra länder som är beredda att arbeta i Sverige för lägre löner än sina svenska kollegor är det då automatiskt frågan om lönedumpning? Vi verkar vara överens om att det är oacceptabelt att utnyttja arbetskraft men om det inte handlar om det så är det intressant om du kan utveckla vad du menar med lönedumpning?

Hantverkare är absolut inte den första bransch som stött på internationell konkurrens och det är självklart i många fall en inte allt för trevlig upplevelse. Men fördelen som hantverkarna har är att de måste vara på plats för att utföra ett arbete så det är mycket enklare att bygga båtar, sy tröjor, tillverka bilar, vitvaror eller utföra IT-tjänster på distans. Många branscher har fått lägga ner hela eller delar av sin verksamhet i Sverige på grund av konkurrens utan att landet stannat av och när det gäller hantverkare så är jag optimistisk och tror att seriösa, effektiva och kundorienterade företag fortsatt kommer att kunna konkurrera och överleva utan problem och även om det skulle hända så får man ställa om som många andra branscher gjort utan att landet stannat.

Så jag tror faktiskt inte på din teori att utländsk konkurrens på hantverksmarknaden kommer att kunna utlösa en fet bankkris i Sverige.
Jag pratar om att utnyttja arbetskraft. Bra att vi är överens.
 
Morten Alper, detta med att folk tjänar 15kr/h hur vanligt är det. Pratar vi hundratusentals hantverkare o chaffisar eller är det 2st?
 
Hur kan en utländsk lastbil köra en mil billigare än vad dieseln kostar?
 
grävaren skrev:
Hur kan en utländsk lastbil köra en mil billigare än vad dieseln kostar?
Många utländska åkare kör för milpeng runt 60-75 kr milen varav 35 kr går till bränsle om du tankar i Sverige så dom fixar nog diesel någonstans där vi andra inte kan tanka..
 
Redigerat:
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Morten Alper, detta med att folk tjänar 15kr/h hur vanligt är det.
Vad? 15 kr/tim? Nä, nu får ni vara lite seriösa. Allt över 10 spänn i timmen är inte marknadsmässigt. "Folk" jag har hört talas om jobbar för 5 kr/tim... ;)

På tal om lastbilschaufförer
http://www.svt.se/ug/svenskt-akeri-om-fordel-med-polska-chaufforer-de-svenska-ar-inte-hungriga
http://www.svt.se/ug/speditorerna-skrattar-at-svenska-loner

Lika villkor - från de fattigaste ländernas perspektiv. Du bor någonstans i den sydöstra utkanten av Europa, där det inte finns några jobb, ingen industri, inget socialt skyddsnät garanterat av staten, och har en familj att försörja. Ditt val är att jobba för en spottstyver, försörja dig som storstadstiggare i rikare EU-länder, eller svälta ihjäl. Vilket blir ditt förhållande till konkurrens på lika villkor? Troligtvis, att just du, från den fattiga delen av EU, inte får konkurrera på lika villkor, och inte vice versa. Värt att tänka på.
 
Mikael_L
Morten Alper skrev:
Ja, om du tycker att det är bra att betala ut löner mellan 15- 70 kr i timmen till arbetarna och kallar det för prissättning/ konkurrens så får det stå för dig.
Jag har aldrig nämnt någon summa, det är bara du som vräker ur dig helt overifierade antaganden om timpenningar.

Jag tycker bara att du är lite rolig som vill ha konkurrens bara man inte konkurrerar med timpenningen. :)

Jag tycker att timpenningen, likväl som andra parametrar är möjliga konkurrensmedel.


I princip håller jag ändå med dig på sätt och vis. Själv skulle jag inte söka hantverkaren med lägst timpenning, utan hellre den som får mest gjort på en timme och med godtagbar kvalitet.
Jag kan välja efter andra faktorer också, som då också är konkurrensmedel, t.ex. att hantverkaren känns ärlig och tänker på kundnytta och kundnöjdhet i alla sina val han gör då han arbetar för mig.


Men i vilket fall skulle jag aldrig tycka att det är en bra och fungerande marknad, någonstans, om inte priset för varan/tjänsten också är ett konkurrensmedel.



Och om du nu gillar fasta priser så mycket, eller är det minimipriser du tänker dig?
Vad ska då det priset ligga på?
Ska det ligga fast år från år, eller räknas upp mot KPI eller något annat?
Och slutligen, vem ska bestämma det där fasta priset/minimipriset? Får vi konsumenter sätta det, eller ska hantverkarna sätta det? eller någon statlig myndighet? eller ....?
Du får gärna förklara dig lite om hur du tänker.
 
Mikael_L skrev:
I princip håller jag ändå med dig på sätt och vis. Själv skulle jag inte söka hantverkaren med lägst timpenning, utan hellre den som får mest gjort på en timme och med godtagbar kvalitet.
Jag kan välja efter andra faktorer också, som då också är konkurrensmedel, t.ex. att hantverkaren känns ärlig och tänker på kundnytta och kundnöjdhet i alla sina val han gör då han arbetar för mig.
Just. Ett stort problem med det är ju att kostnaden är den som är lättast att kolla och lättast att se till att den blir rätt när jobbet är klart. Finns tom lagstiftning och regler om hur mycket pris får avvika. Finns inte alls lika mycket om hur kvalitet och finish får göra, och om man skulle skriva något om det så skulle det genast bli en massa problem och dividerande på slutet (en rättegång är inte alls självklar).

Så då blir det priset man i många gånger får gå på. Enligt devisen: Blir jag ändå lurad så skall det åtminstone vara billigt...
 
Så var det dags igen........
Detta är saxat ur dagens texttv:

Polska byggnadsarbetare utnyttjas

Polska byggnadsarbetare utnyttjas på
en kommunal byggarbetsplats i Råcksta
i västra Stockholm trots att Stock-
holms stad ansvarar för arbetsplatsen.

När fackförbundet Byggnads gjorde en
spontan inspektion visade det sig att
de polska byggnadsarbetarna, mot reg-
lerna, bor på arbetsplatsen i baracker
och att de tjänar 35 kr i timmen som
är en femtedel av avtalsenlig lön.

Stockholms stad hade gett bygguppdra-
get till tyska Züblin som hade lagt ut
det på ytterligare två underentrepre-
nörer. -En arbetsplats utan ordning
och reda. En skandal, enligt Byggnads.


Men, men det är väl bättre än dom tjänar hemma tycker väl kanske några......

Fy faan säger jag rent ut sagt!.

Detta, det är det JAG menar med lönedumpning i alla fall.

Och då kan jag väl passa på att ställa en fråga till er som tycker det är ok att "konkurrera med timpengen"....
Tycker Ni detta är ok, tycker ni det är schysst.

Min åsikt är att det är ok att sätta vilken lön som helst så länge det håller sig inom kollektivavtalen.
Detta iom att vi valt den modell (av dom allra flesta ett hyllat och mycket bra modell) där marknadens parter gör upp utan politisk inblandning och INTE en minimilön !!
 
Redigerat:
De flesta av oss köper kläder som är tillverkade i bortre Asien till ett pris och en timlön som är kanske ner till 1/100 av vad svenska kollektivavtal fastlagt. Kanke arbetas det under dåliga förhållanden i allmänhet. Jag ser inte så många skrika efter att vi skall förbjuda import av sådana varor. I vissa fall används ju t.o.m. tvångsarbete och barnarbete. Alla är glada att vi kan köpa billiga T-shirts.

Därmed har vi indirekt köpt råvaror och förbrukat en tjänst för att förädla dessa råvaror. Tjänsten utfördes i detta fall i utlandet men varför är exemplet med polackerna ovan så fruktansvärt i jämförelse med de T-shirts från Asien. EU ger en "relativ" trygghet" för köpare och säljare av varor och tjänster i Europa. Vi har valt att acceptera EU och därmed de löneskillnader, skillnader i penningvärde och skillnader i system som gör att polacker kan (jag antar i undantagsfall) acceptera 35 kr / timma som lön. Vi måste acceptera och anpassa oss i det Europeiska systemet. Därmed inte sagt att laglöshet skall råda angående villkor för alla typer av arbeten. En lagstiftning om minimilön måste emellertid regleras för hela Europa, inte bara för Sverige. I annat fall kan det återigen medföra osunda handelshinder och konkurrensnedsättning. Detta säger däremot inget om att minimilönen måste vara lika hög i alla länder.

Jag behöver däremot inte acceptera den billiga T-shirten från bortre Asien. Jag kan välja att köpa en 20 gånger dyrare T-shirt från Sverige. Men gör vi det?? Dubbelmoral ??

(Tänk på att vi hade en TEKO-industri i Sverige för många år sedan)
 
pappskallen skrev:

När fackförbundet Byggnads gjorde en
spontan inspektion visade det sig att
de polska byggnadsarbetarna, mot reg-
lerna, bor på arbetsplatsen i baracker
och att de tjänar 35 kr i timmen som
är en femtedel av avtalsenlig lön.
Det bör påpekas att de extremt låga löner det nämns handlar om när folk blir lurade. Ett typexempel är att arbetsgivaren och arbetstagaren kommer överens om en helt sansad lön, men när det väl kommer till utbetalningen, så uppstår det problem. Ibland ges det sken av att folk kommer till Sverige med förhoppningen att tjäna 35 kr/tim.
 
mr_bygg skrev:
Hantverkare är absolut inte den första bransch som stött på internationell konkurrens och det är självklart i många fall en inte allt för trevlig upplevelse. Men fördelen som hantverkarna har är att de måste vara på plats för att utföra ett arbete så det är mycket enklare att bygga båtar, sy tröjor, tillverka bilar, vitvaror eller utföra IT-tjänster på distans. Många branscher har fått lägga ner hela eller delar av sin verksamhet i Sverige på grund av konkurrens utan att landet stannat av och när det gäller hantverkare så är jag optimistisk och tror att seriösa, effektiva och kundorienterade företag fortsatt kommer att kunna konkurrera och överleva utan problem och även om det skulle hända så får man ställa om som många andra branscher gjort utan att landet stannat.

Så jag tror faktiskt inte på din teori att utländsk konkurrens på hantverksmarknaden kommer att kunna utlösa en fet bankkris i Sverige.
Hade inte kunnat sagt det bättre själv. Själv driver jag företag inom mjukvarusegmentet och (även om det låter som en viss Monty Phyton sketch så...) hade jag tamejfan varit överlycklig om mina konkurrenter hade varit tvungna att faktiskt vara på plats för att utföra arbetet!

...att jag dessutom har ungefär noll möjlighet ens i teorin att köra någonting överhuvudtaget som "rostfritt", inte kan ta igen någonting på saltade materialfakturor/kickbacks från leverantörer (då mjukvara lixom inte har en materialkostnad att tala om) gör det tamejfan i det närmaste stötande att läsa om "hantverkare" som beklagar sig över lite konkurrens från grannländerna...
 
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.