Vi har en tomt som lutar lite ut mot vägen, kanske svårt att se på bilden. Men lutningen är kanske max 0.5m.

Hur hade ni gjort? En låg stödmur för att få en plan gräsmatta, låta det luta ut mot vägen, eller nåt annat?

6ebatuju.jpg
 
Jag hade satt en stödmur, inte bara för att få en plan yta, men även för att få en snygg markering av tomtgränsen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Japp, en låg stödmur, fortfarande så att marken lutar lite från huset för ytvattenavrinningens skull. En mur kommer också att skydda din gräsmatta lite grann när snöplogen kommer.
 
Jag hade nog velat ha stödmur och ett staket för att skapa en lite mer inbonad känsla på tomten. Just nu ligger huset väldigt exponerat mot vägen tycker jag.
 
Hemmakatten
Röstar också för stödmur och innanför den en häck som insynsskydd. Eventuellt ett staket också om ni har barn eftersom huset ligger så nära vägen.
 
Mur, helt klart, och jag hade nog satsat på staket också.
 
D09
Jag hade nog gjort en stödmur för att få upp höjden. Sedan en lägre mur 0,5 meter på insidan den yttre där man kan plantera buskar, belysning etc

Blir lite omständligare för ungar att springa rakt ut för kanten också :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Stödmur och en lägre häck kommer sitta som en keps där.
 
En låg mur kan väl vara trevligt och ett bra skydd mot snöplogen som sagt. Häck däremot är jag tveksam till, det är ju en hörntomt, så häcken får väl isåfall inte vara högre än 80 cm från gatan längs hela hörnet, 5-10 meter från korsningen (kolla på din kommuns hemsida vilka avstånd och höjder som gäller!)
 
Hemmakatten
Men det är väl gott nog. En 80cm hög häck kommer att göra underverk som insynsdkydd och hemtrevnadskänsla.

Tipset med en stöder och en högre mur innanför var mycket bra.
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1376507991.647579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1376508030.059931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så löste jag min dubbelstödmur, inte helt klar men det var för att ungarna inte skulle hoppa upp o klättra över kanten och rakt ner, nu kan dom plocka med sig smultron påvägen tbx. ;)
 
Hemmakatten skrev:
Men det är väl gott nog. En 80cm hög häck kommer att göra underverk som insynsdkydd och hemtrevnadskänsla.

Tipset med en stöder och en högre mur innanför var mycket bra.
Det är ju 80 cm inklusive muren (från asfalten mätt), så det blir ju inte mycket till insynsskydd på hörnet.
 
Om det bara är ca 0,5m och du har tillgång till större naturstenar skulle jag föreslå en kallmur i natursten ett eller två lager för att sedan toppa med häck, annan växtlighet eller staket ovanför. Det är inga problem att göra det själv med ett spett, bra skottkärra och en fyllhammare. Grannarna kanske vill bli av med en del sten.

Fördelen är också att det riktigt bra träning säger jag som byggt 150m kallmur 0.5-1.5 meter hög. Envishet och ett spett flyttar stora stenar.
 
Korvgubbe
Jag hade också satt en låg stödmur och en låg häck ovanpå det. Eftersom det är ett hörn så blir man begränsad i höjd och ett ~40 cm högt staket kommer bara se löjligt ut, medan en tät och fin häck blir vackert även på den höjden.

Att inte ha något kommer att se alldeles för öppet ut för min smak, alternativet att bara sätta en häck eller ett staket finns ju förstås, men även där tycker jag det faller på det estetiska, vill man ha ett underhållsfritt alternativ så tror jag en mur hela vägen upp till maxhöjden hade varit bäst.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.