frav skrev:
Välkommen till "Indego Club of Halmstad" :)
Tack! Roligt att man få vara med i denna exklusiva club. :wow:
 
Eriksgatan
pgerts skrev:
Som nämnts innan så är min matta långt från idealisk i formen och med många hinder som man kan ana på min ava. Stor bild på avan finns också i något inlägg.
Hej! Tror jag kommer ihåg din mattas form med långa gångar och ett gäng omarkerade träd till vänster från det inlägget, men minns inte om du uppskattat hur stor klippytan är så att man kan jämföra med sin egen. Har du >1000 kvm?
pgerts skrev:
Att markera alla hinder med tråd är uteslutet och det ska inte behövas enligt specifikationen. Jag har en relativt modern programvara från försommaren - bild på version har jag lagt upp efter att klipparen kom tillbaka från service har jag för mig och den gjorde klipparen betydligt bättre. För de som inte har problem att klipparen står länge och funderar är klipparen redan många gånger snabbare än min och det skulle vara intressant att höra erfarenhet från någon med store och komplex matta att klippa.
Har gått igenom samtliga dina inlägg men inte hittat vilken version du har. (Kan förstås ha missat det men orkar inte leta igen...) Kan du kanske kolla själv på din klippare vid tillfälle? På "din sida" här finns en bild på etiketten av en 2012/5.7-klippare, men du hade fått den uppdaterad i våras säger du så det är antagligen en 4435 eller 5167. Byter den varvtal och klipper tystare ibland och sedan ljudligare när mer motstånd? Min erfarenhet är att 5167 är vassare på att hitta runt än 4435. Build 5167 verkar snabbare på att hitta runt och minnas var den varit och har bättre koll på var den är utan att behöva följa kanttråden lika mycket. Detta ledde till att den läste in tomten direkt och klippte effektivt redan i första klippningen efter kartering.

Under klippning vid lågt motstånd på den låga ljudnivån kör klipparen också uppskattningsvis 40-50% fortare med 5167 vilket också minskar klipptiden. Gör din likadant? Klipparen verkar ha blivit smartare helt enkelt och det kanske också har påverkan på hur bra den hanterar omarkerade hinder? Om du inte har 5167 så kan det vara käckt att skicka in den för något och få den uppgraderad till en senare version.
 
rcjofo skrev:
Uansett, et markerat hinder bruker Indegoen ingen eksta tid på, den bare stutser og fortsetter klippa.
Stämmer verkligen ditt påstående med verkligheten? Förvisso inget jätteproblem, men åtminstone min Indego är fantastiskt nyfiken på markerade hinder, även efter en lång inkörningstid. Den går gärna både ett och två varv kring de hinder som jag har utmärkta och ofta står den och tänker i anslutning till öarna, dock inte lika mycket som vid de inledande rundorna.
Ni andra som läser detta, tryck på like om ni känner igen min beskrivning bättre än rcjofos drömscenario.
 
  • Gilla
Johajihijäärvi och 1 till
  • Laddar…
Dr Ost skrev:
Stämmer verkligen ditt påstående med verkligheten? drömscenario.
Vi på forumet har noen ganger forskjellige upplevelser av ting, det kan bero på ingen hage er lik, underlag kan være forskjellig og det er flere mjukvare versjoner.

Min Indego har ingen problem med øar under klippingen, når den treffer kanttåden snur den og fortsetter. Din uppfører seg anorlunda, men det betyr ikke at mitt påstand ikke er verklig eller er et drømsenario !
 
  • Gilla
Gimbal
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Hej! Tror jag kommer ihåg din mattas form med långa gångar och ett gäng omarkerade träd till vänster från det inlägget, ...
mattan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst är mattan i den övre gränsen och jag har minskat området och hindren enhel del efter att jag skissade på denna layouten. Det är nog snarare antal hinder och storleken på dem som fyller minnet och gör klipparen till Sokrates än storleken på ytan den har att klippa tror jag. Senaste build 5167 efter midsommar.
Ljudet är Inga problem och jag har för mig att den bade ökade och minskade farten även före uppdatering - och så kan jag inte få bort rättstavning som gör om alla ord till engelska eller byter ut mot helt andra ord :( - . Problemet före uppdatering var inte speciellt logiken utan mera att den blev tossig efter ett skyfall, samt att den inte startade klippaggregatet for än efter flera meter efter vändning. Ett annat stort problem jag inte är ensam om är att det finns hundar som vill ta sig friheter om jag har grinden öppen till hela området. Alltså är det manuell start som gäller. Hela sommaren var ju torr så det har inte klippts mer än sporadiskt i nästan hela juli. Jag ser inte att klipparen är helt klar även efter tre dygn även om den har tagit mer och mer - vilket är mycket snabbare än när grabbarna skulle dela på gräsklippningen.
------------------
Jag har inga problem med att klipparen inte hittar passager eller annat men det tar nog 10 minuter från att den har fått startorder tills att den börjar klippa. -
en stund innan den börjar backa ut
en stund efter att den vänt och börjar köra framåt
en stund innan den börjar klippa - eller drar iväg till en helt annan del av ..............
 
rcjofo skrev:
Vi på forumet har noen ganger forskjellige upplevelser av ting, det kan bero på ingen hage er lik, underlag kan være forskjellig og det er flere mjukvare versjoner.

Min Indego har ingen problem med øar under klippingen, når den treffer kanttåden snur den og fortsetter. Din uppfører seg anorlunda, men det betyr ikke at mitt påstand ikke er verklig eller er et drømsenario !
Jag tänkte främst på att om det finns andra på forumet som överväger att i efterhand skapa nya öar för ej utmärkta hinder så finns det både för och nackdelar och att mjukvaran i många fall känns långt ifrån optimerad vad det gäller hanteringen av dessa öar. Ville alltså bara ge en balanserad bild och att Indegon ofta nosar runt hindret både ett och två varv har funnits på båda mina versioner (var alltså inte meningen att låta otrevlig :)).
Totalt sett överväger nog fördelarna, men om jag jämför hur min robot klarar mitt enda omärkta hinder (studsmatta) med de övriga öarna så känns det inte värt att skarva tråden.
Den "nya" rekommendationen att märka ut alla hinder borde Bosch lägga ut på sin egna hemsida. Än så länge finns den enbart via en "inofficiell" instruktion på tretti.se.
 
Jag har ingen markerad ö men har > 20 omarkerade hinder på gräsmattan. Har aldrig upplevt något problem med det (mer än att den körde fast under släpkärran i början innan jag såg till att höja den lite så klipparen kom under). Indegon har klippt min gräsmatta i ur och skur i ett år snart med kuslig förutsägbarhet i tidsåtgång. Aldrig karterat om, fabriksåterställt eller uppdaterat, mjukvarumässigt har det bara fungerat. 5.7 04435
(Det jag är missnöjd med har allt med hårdvarukvaliteten att göra, den är under all kritik.)
 
Dr Ost skrev:
Stämmer verkligen ditt påstående med verkligheten? Förvisso inget jätteproblem, men åtminstone min Indego är fantastiskt nyfiken på markerade hinder, även efter en lång inkörningstid. Den går gärna både ett och två varv kring de hinder som jag har utmärkta och ofta står den och tänker i anslutning till öarna, dock inte lika mycket som vid de inledande rundorna.
Ni andra som läser detta, tryck på like om ni känner igen min beskrivning bättre än rcjofos drömscenario.
Jag upplever precis samma sak, klipparen kör fortfarande pinsamt ofta runt öar och utmed tråden. Min har nu ca.100 tim. klipptid sen senaste kartering men den känns inte smartare för det, tvärtom så kan den ibland ta 3- 4 rundor vid öar, vissa gånger med klippmotorn igång? alla varven!
Har försökt få några raka svar från supporten ang. detta men där finns ingen hjälp att få överhuvudtagen, att citera manualen är dom däremot bra på...
 
Dr Ost skrev:
Jag tänkte främst på att om det finns andra på forumet som överväger att i efterhand skapa nya öar för ej utmärkta hinder så finns det både för och nackdelar och att mjukvaran i många fall känns långt ifrån optimerad vad det gäller hanteringen av dessa öar. Ville alltså bara ge en balanserad bild och att Indegon ofta nosar runt hindret både ett och två varv har funnits på båda mina versioner (var alltså inte meningen att låta otrevlig :)).
Totalt sett överväger nog fördelarna, men om jag jämför hur min robot klarar mitt enda omärkta hinder (studsmatta) med de övriga öarna så känns det inte värt att skarva tråden.
Den "nya" rekommendationen att märka ut alla hinder borde Bosch lägga ut på sin egna hemsida. Än så länge finns den enbart via en "inofficiell" instruktion på tretti.se.
Det var vel en på forumet som hadde fått beskjed fra kundtjenst om at ringa inn samtliga hinder. Men det er vel ikke offesiellt før det kommer på hemsidan ..

Ni som har problem med ødans ... forsøk å endre avstådet på tilførselstrådene fra 1cm til 20cm. Da vil øen bli en del av yttertråden. Jeg vet dette var omtalt tidligere på forumet så det sikkert noen som har erfaringer med det.
 
rcjofo skrev:
Det var vel en på forumet som hadde fått beskjed fra kundtjenst om at ringa inn samtliga hinder. Men det er vel ikke offesiellt før det kommer på hemsidan ..

Ni som har problem med ødans ... forsøk å endre avstådet på tilførselstrådene fra 1cm til 20cm. Da vil øen bli en del av yttertråden. Jeg vet dette var omtalt tidligere på forumet så det sikkert noen som har erfaringer med det.
Då frångår man ju manualen om att tråden ska ha ett avstånd på minst 1m, och då kan Bosch kundtjänst inte garantera funktionen längre?
Vad som påverkas vet dom inte, inte ens om det kan påverka fler områden än vid den smala passagen.
 
rcjofo skrev:
Det var vel en på forumet som hadde fått beskjed fra kundtjenst om at ringa inn samtliga hinder. Men det er vel ikke offesiellt før det kommer på hemsidan ..

Ni som har problem med ødans ... forsøk å endre avstådet på tilførselstrådene fra 1cm til 20cm. Da vil øen bli en del av yttertråden. Jeg vet dette var omtalt tidligere på forumet så det sikkert noen som har erfaringer med det.
Jag testade 15cm til õar.
Fordelene er
+ at klipperen inte dansar rundt öar.
+ den treffer slingan oftare, och får flere referanspunkter från slingan ved att slingan får mer vinkler den kan navigere etter.
Ulempene er:
- mindre enn 100cm mellom kablene får klipperen til å tro at den kan gå til området på andre siden av kabelen ved att kryssa kabelen til/fra ø. Når den så treffer kabelen begynner den å følge kabel. Etter nogra vinklar slepper den kabel och forsøker på ny at kryssa. Navigasjon fra et område til et annet slutter altså å fungere hvis den skal gå fra et område som ligger nærmere lader til et som ligger lenger unna. Motsatt vei går imidlertid fint siden den kommer dit ved å følge kabelen.
- veien tilbaks till ladning kan bli LÅNG
- med flere referanspunkter på slingan vil klipparen ta mer gemveger. Det ender ofte i at veien till ladning blir ennu längra.
 
Infogar den här för enklare visning

[video=youtube;9q8pKX61u-Q]http://www.youtube.com/watch?v=9q8pKX61u-Q[/video]
 
Kul kul,
Gjorde både en återstart med strömlös laddstation, stömlös klippare satte på station klippare osv. enl instruktion här.
Raderade kartan,karterade om.
Först börjar den klippa. funkar helt ok, den kör inte i slingan runt laddstation massa gånger som innan, MEN sen blev den stående, troligtvis hoppat upp av en liten sten 1.5x2cm och tror den blivigt upplyft, hittar inget annat...
Jag slår in kod, trycker klipp igen då inget tidsfönster är öppet.

Då verkar den klippa ett tag efter den vandrat lite runt slingan, tills jag skall lägga mig och kollar till den. Då hade den kört utanför begränslingsslingan nerför en slänt och klippt "åker" ca 2m utanför slingan.
Felkod: "för långt utanför begränsningsslingan, ställ inom slingan"
Jag får slå in säkerhetskoden 3 ggr med samma meddelande!. Tillslut ok sen får jag trycka "Till basstation" då det börjar bli sent. Klipparen går dit, laddar över natten.
Idag klickade jag på "Klipp", maskinen går nu runt i den där satans slingan igen och har slitit upp reäla spår nu närmast laddstationen.
Nu är jag rejält trött på den.:(
 
Bockstensmannen skrev:
Kul kul,
Gjorde både en återstart med strömlös laddstation, stömlös klippare satte på station klippare osv. enl instruktion här.
Raderade kartan,karterade om.
Först börjar den klippa. funkar helt ok, den kör inte i slingan runt laddstation massa gånger som innan, MEN sen blev den stående, troligtvis hoppat upp av en liten sten 1.5x2cm och tror den blivigt upplyft, hittar inget annat...
Jag slår in kod, trycker klipp igen då inget tidsfönster är öppet.

Då verkar den klippa ett tag efter den vandrat lite runt slingan, tills jag skall lägga mig och kollar till den. Då hade den kört utanför begränslingsslingan nerför en slänt och klippt "åker" ca 2m utanför slingan.
Felkod: "för långt utanför begränsningsslingan, ställ inom slingan"
Jag får slå in säkerhetskoden 3 ggr med samma meddelande!. Tillslut ok sen får jag trycka "Till basstation" då det börjar bli sent. Klipparen går dit, laddar över natten.
Idag klickade jag på "Klipp", maskinen går nu runt i den där satans slingan igen och har slitit upp reäla spår nu närmast laddstationen.
Nu är jag rejält trött på den.:(
Dags att häva köpet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.