Hej!

Gjorde ett provtryck (undertryck) test av mitt hus igår. Kunde inte testa övertryck då lösullen inte är på plats än. Det är ett nybygge av ett enplanshus 143kvm och ska vara ett lågenergihus.

Som jag tolkade det så beror resultatet på att elektrikern gjort för mycket rörgenomföringar. Ett bra resultat är vad jag vet 0,3 och ett godkänt men inte bra resultat 0,5. De menar att det kommer sjuka något när allt annat är på plats så som gips i tak, lösullen, armaturer mm.

Jag hade förväntat mig under 0,4...
 
Vid vilken tryckskillnad uppmätte man detta flöde?
 
Har ni inte byggt med ett installationutrymme på insidan av ytterväggarna??? har man det så blir genomgångarna i plasten mycket få och relativt lätta att täta. Bygger man hus med stora krav på täthet måste samarbetet mellan dom olika yrkesmännen fungera perfekt (åt bägge håll) elektrikern tex. måste ges möjlighet att dra sina rör och sätta sina dosor (hur ska planeras redan innan byggstart, och det gemensamt med andra yrkesgrupper) samt att väggarna inte stängs innan dom tätat genomgångarna i plasten. Att så sker är upp till den samordningsansvarige att se till.
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Det är för dåligt. Elektrikern måste täta sina genomföringar, det finns speciella produkter för det. Annars funkar det med tejp för åldersbeständig plast.
 
Ett hus byggt som passivhus bör kunna fås ner mot 0,15l/s,m2.
 
De har gått över alla ställen där det är genomföringar. Rören går på insidan, dvs så jag kan ta på rören. De ligger inte bakom plasten. Dvs på vissa ställen går de igenom för att komma upp på "vinden". De har tejpat med den gröna tejpen som är bra. Men de kanske måste tejpa mer?
 
Det är inte ett passivhus vad jag vet. Enplans med isolering 300 vägg, 500 tak, 300 golv.
 
mariatherese skrev:
Vid vilken tryckskillnad uppmätte man detta flöde?
Vet tyvärr inte än. Har bett om protokollet.
 
Som man ser så är det blandat rödvit och grön tejp de har satt upp på vissa ställen. Så svårt att se om de gjort ett bra eller dåligt jobb men. Jag gick själv runt och tittade och kunde känna att det kom luft på vissa ställen i huset. Men tror ni att man kan komma ner mycket genom att gå över alla väggar lite extra och tejpa? De har inte satt igen väggarna än så det nu eller aldrig. Kanske kan vara värt några extra arbetstimmar.

Tejpat 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tejpat 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tejpat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser inte anslutningarna av plasten mot fönster/dörrkarmarna men där brukar det finnas läckage. Fogning mellan karm och plast brukar göra susen..
Hur ansluter plasten mot plattan? Fogning är bra även här.
 
Enligt instruktionerna till vårt husbygge skall inte genomtrampningsväven tejpas ihop utan läggas med ett rejält överlapp så att minst två gles går över skarven. Våra instruktioner säger också att du skall ha gles i andra riktningen mellan glesen för att få en tät skarv mellan tak och vägg. Ditt genomtrampningsskydd hänger ju än så länge löst mellan glesen i kanterna (sista bilden) och man har tejpat lite här och där. Sen skulle skarven klämmas in bakom gipsskivan också... och det steget har man ju inte kommit till än hos dig.

Vad har du för manchetter för de större rörgenomföringarna (som t ex imkanal och avluftning)? Det är svårt att få det helt tätt när man tejpar. Den är ju väldigt klibbig den där gröna - på gott och ont.

Med reservation för att det kan finnas fler metoder att få tätt.
 
Redigerat:
Är det inte lite "förstörande undersökning" att täthetsprova med undertryck?

All tejpning är ju gjord på insidan, så om man suger in luften kan den väl pressa upp de tejpade skarvarna?

Jämför med att prova om ett slanglöst bildäck på fälg är tätt genom att minska trycket (suga ut luften) inne i däcket.


Men jag håller med Viktor Cz om att fönster/dörrnischernas hörn är potentiella läckor.
Det finns speciella "hörntätningar" att köpa, men jag har för mig att de är svindyra, jämfört med att tejpa lite på måfå.
Se t.ex.
http://www.isover.se/files/Isover_S...ss/Broschyrer_Bygg/System for lufttatning.pdf
sidan 16 och 23.
 
När vi gör provtryckningar på jobbet brukar vi vara med och föra en dialog med provtryckaren.
Får vi inte godkänt värde så sätts ett undertryck på kåken och sedan är det runt och leta med värmekamera, det syns väldigt tydligt var det läcker in tjuvluft då.
Klassiska ställen är runt dörrar och fönster, styrsyll vid dörrar, rörgenomförningar plastskarvar i hörn o.s.v.
 
Viktor Cz. skrev:
Ser inte anslutningarna av plasten mot fönster/dörrkarmarna men där brukar det finnas läckage. Fogning mellan karm och plast brukar göra susen..
Hur ansluter plasten mot plattan? Fogning är bra även här.
Längs med ytterväggen mot plattan ligger en svart massa som ser ut som tjära. Tack för rådet. Ska be dom köra med lite fog runt fönster och dörrar. Vet du vad man föredrar, skum eller annat?
 
Hennke85 skrev:
När vi gör provtryckningar på jobbet brukar vi vara med och föra en dialog med provtryckaren.
Får vi inte godkänt värde så sätts ett undertryck på kåken och sedan är det runt och leta med värmekamera, det syns väldigt tydligt var det läcker in tjuvluft då.
Klassiska ställen är runt dörrar och fönster, styrsyll vid dörrar, rörgenomförningar plastskarvar i hörn o.s.v.
Hur tätar man i hörn? Tejpar man där med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.