Hej!

Här följer ett gammalt samtalsämne som ständigt är aktuellt...;)

Jag har sökt i gamla trådar, men inte funnit någon från i år. Min fråga är om det finns några nya erfarenheter av bra avfuktare, eller är det fortfarande Woods modeller och Mitsubishi MV-E16VX som gäller? Absolut inget fel på dem, men jag tycker de är orelevant dyra, i förhållande till annan elektronik...

Billigare alternativ på effektiva avfuktare som tål att gå mer eller mindre kontinuerligt, mottages tacksamt! -Tyskarna borde ha nåt?

Kan säga att jag behöver den/dem till min källare på 140m2, som är uppdelad på 4 mindre rum. Tanken är att uttnyttja källaren lite mera och då vill man ju ha det lite torrare...:)
 
Vet inte vilken modell som är bäst, bara att jag själv har en Woods DS28 i källaren.
Går kontinuerligt och är själv mkt nöjd. 70 m2 och det märks direkt om den inte är igång (pga
att jag glömt att tömma kärlet...).

Men visst, runt fyra laxar ...
 
Ja, det är ju det....4000 svider, när det är sååå mycket annat som behövs göras! Ungefär samma pris på DS36 och Mitsubishi MV-E16VX, men som sagt, det borde finnas billigare alternativ, med tillräcklig prestanda och hög kvalité!

Jag har sökt en del på tyska marknaden, men då jag inte begriper tyska, kan det vara svårt att veta vad som är kvalité...;)
 
ullberg
Jag har en riktig lågprisprodukt i min krypgrund, men den har bara tuffat och gått de tre åren jag haft den, och då är den dessutom köpt begagnad för några hundra. Den till och med går vintertid då det är lite väl kallt i grunden (typ 5 grader) med effekten att när jag väl kommer på det på vårkanten så sitter hela kondensorn inbakad i ett par centimenter is (och har väl gjort det de senaste månaderna), då får jag rycka stickkontakten så den får tina, och vipps börjar den avfukta igen.

Det jag vill ha sagt är att en kondensavfuktare tycks inte vara en speciellt känslig produkt. Däremot tycks råd och röns test göra gällande att de är lite olika effektiva (l/kwh), och kanske kan det motivera en dyrare. I övrigt kan man nog välja vad som helst som klarar volymen (och håller en acceptabel ljudnivå om man ska befinna sig i närheten)

/U
 
Jag köpte nyligen en Echodry Combi II o den kostade "bara" tre tusen.
Nu är det en sorptionsavfuktare som jag ska ha i garaget till höst/vinter men nu tjänstgör den i källare. Funkar bra.
 
En sorbtionsavfuktare är inte särskilt energieffektiv. Du kan lika gärna använda ett värmeelement.
 
rollo skrev:
En sorbtionsavfuktare är inte särskilt energieffektiv. Du kan lika gärna använda ett värmeelement.
Berätta gärna hur det kan vara så.
 
Läste om en som byggt sin egen avfuktare som fungerade runt noll grader, precis som en sorbtionsavfuktare. Han hade monterat en 500w halogenlampa bakom insuget på sin vanliga avfuktare som drar 300w....Alltså hade det varit mera ekonomiskt att installera en värmepump! ;)
 
Nån som funnit någon billig utländsk site som säljer Mitsubishi MJ-E16VX-S1 billigare än 4695skr?
 
Patrik_N skrev:
Jag köpte nyligen en Echodry Combi II o den kostade "bara" tre tusen.
Nu är det en sorptionsavfuktare som jag ska ha i garaget till höst/vinter men nu tjänstgör den i källare. Funkar bra.
Har också en sådan, införskaffad till "pumprummet" i källaren för drygt ett år sedan. Har funkat helt OK men jag har ingen koll på hur effektiv den är eller hur mycket den drar. Borde göra detta känner jag. Nu har även L/V värmepump införskaffats och installerats i samma lilla rum så temperaturen borde väl stiga i rummet och förhoppningsvis sänka RF. Ser att den kostar 3295 på k-rauta nu, finns säkert billigare någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.