R
Har badrum där jag testat att måla med annan färg för att se så att den verkligen torkar och jag har tur, den är kanontorr så våtrumsfärg verkar funka för mina badrum. Någon sa att man även kan ha det på golvet men att livslängden troligen inte blir så lång. Nån som testat att även måla golvet med Beckers våtrumsfärg?
Andra funderingen är om jag behöver våtrumsgrund innan täckfärgen på våtrumstapet just?
 
Japp det har jag. Se denna tråd. 1½ år senare ser det fortfarande bra ut, inga skador annat än där jag spillde silikon på golvet innan målning.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Jag rekommenderar att du använder alcros grund och täckfärg för våtrum! 1.Tvätta med målartvätt viktigt att man får bort fett och tvål/hudrester, 2. Grunda 3. Måla med täckfärg. 4. Foga (våtrumsfog) takvinklar etc vid behov,låt torka. 5. Eventuell avslippning, färdigstrykning med täckfärg!! MVH
 
  • Gilla
Maur och 1 till
  • Laddar…
R
Pelpet, jo den tråden har jag tittat i förr, verkar ju kanon!
Jasså du hade bara täckfärg, ingen grundfärg. Jag har ju också idag fungerade tätskikt så de kanske räcker med täckfärg menar du?

Orqvist, alcro säger du. Vem vet om beckers eller alcro har bäst kvalite tro? Vill ha den mest slitstarka!
 
Grunden gör så att färdig färgen sitter mycket bättre! Skulle aldrig måla ett våtutrymme utan grund! Man ska inte ta genvägar när det gäller nått så viktigt som ytskick i våtutrymmen. Svårt att säga vilken som är bäst men har jobbat med alcros vt system i över 10 år och det är en väldigt bra och slitstark produkt! Ps,Jobbar som målare!
 
R
jobbar som målare säger du, ja de väger ju tungt faktiskt...!
Men hur gör man med gamla skruvhål där förra ägaren tätat med silikon och där jag kommer få hål i väggen då jag ska byta även badrumsmöbeln. Ska man borra upp hålen och fylla dem med något annat, isåfall vad? Färgen måste ju fastna där med.
 
Är det nån struktur på tapeten el är den slät? köp en tub med våtrumspackel och spackla med en liten japanspackel 2ggr tunt så att det bara fyller hållen! Om det är möjligt att peta bort silikonen så vore det bra!
 
R
De är nog lite struktur på tapeten. Silikonet kan jag pilla ut men sen kommer nog själva plastpluggen med som måste bort på nått sätt.
Hur gör man sen vad gäller rollern. Är det en ca 15cm skumgummiroller på allt eller finns de bredare saker? En fin lackpensel kanske också behövs på svåråtkomliga ställen?
 
Redigerat:
Konstigt kan inte läsa ditt svar av nån underlig anledning, kan du återupprepa vad du skrev ?
 
Aha där kom det ;)
 
  • Gilla
Marthina83
  • Laddar…
Det gör Inge om plastplugg och lite silikon är kvar, huvudsaken att det inte sticker ut från väggen! Använd en elementpensel 50mm bred med syntetsborst, och sen så räcker det med en 15 cm rulle (standard) om inte det är allt för stor tak och vägg yta !
 
R
ok, kanon. I taket hade jag tänkt ha vanlig takfärg dock fast med lite mer glans i än vanligt?
 
Ska du ha vita väggar ? (0502-y 0500-n) skulle verkligen rekommendera även våtrumsfärg i taket, blir ju även fuktigt där !
 
R
Ja vita väggar. Men är osäker på om man ska ha vittvitt eller om man ska bryta den något till äggskalsvit, vad är vanligast?
Golvet tänkte jag måla grått fast kanske inte så enormt mörkgrått utan lite ljusare.
Det jag har märkt med takfärger är att om de är glansiga så ser man också lätt rollerdragen, när jag målade ett tak i ett sovrum med matt takfärg så blir de perfekt för man ser inte rollerdragen. Hur blir detta tror du?
 
Redigerat:
Vanligaste är 0502-y (går åt det gula hållet) och 0500-n ( går åt det det gråa men ser "vitvit" ut) personligen så tycker jag att 0500-n är mycket snyggare men då behöver du troligtvist måla eventuella snickerier i den kulören oxå annars blir det en markant skillnad på snick och vägg då karm och dörr troligtvis är 0502-y. Du använder samma färg till tak och väggar det du ska tänka på är att inte vara för snål med färgen och efterslätta noga, då blir det ett kanon resultat utan flamighet och ränder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.